Forbes: Πέντε αναλυτές προβλέπουν τι φέρνει το 2021 για τις αερομεταφορές
Photo Credits: Shutterstock

Forbes: Πέντε αναλυτές προβλέπουν τι φέρνει το 2021 για τις αερομεταφορές

[rt_reading_time postfix="minutes" postfix_singular="minute"] read
Share it:

Η ζήτηση για αεροπορικές πτήσεις μπορεί να επιστρέψει γρηγορότερα από ότι υπολογίζουν οι αναλυτές, αλλά τα «μαύρα σύννεφα» για τους κατασκευαστές αεροσκαφών έρχονται από την Κίνα.

Από τη σημασία του εμβολίου για τις αεροπορικές εταιρείες μέχρι το πώς οι νέοι κανόνες που έθεσε η αμερικανική Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας μπορούν να οδηγήσουν στην έναρξη πτήσεων με drones, το Forbes ζήτησε από κορυφαίους αναλυτές του κλάδου των αερομεταφορών να δώσουν τις προβλέψεις του για τη νέα χρονιά.

Τεντ Ριντ, δημοσιογράφος

Η τάση: Τα επαγγελματικά ταξίδια θα επιστρέψουν και η ζήτηση για ταξίδια αναψυχής θα εκτοξευτεί. Το πραγματικό ερώτημα είναι: πότε; Πιστεύω ότι τα ταξίδια θα επιστρέψουν σταδιακά στο δεύτερο μισό του 2021, φτάνοντας το 80% της επιβατικής κίνησης του 2019 μέχρι το καλοκαίρι του 2022. Δείγμα της ανάκαμψης είναι ότι η American Airlines θα πραγματοποιήσει 700 πτήσεις από το Σάρλοτ για τη γιορτή των Ευχαριστιών το 2021. Πέρσι, η American πραγματοποίησε 460 πτήσεις ανά ημέρα κατά την περίοδο των γιορτών.

Τι να προσέξουμε: Η Delta Air Lines έχει παραγγείλει ορισμένα 737 MAX από την Boeing σε πολύ καλές τιμές. H Delta επίσης πρόκειται να επωφεληθεί από την απόφασή της να κρατήσει τη μεσαία θέση κενή για περισσότερο χρονικό διάστημα από τους ανταγωνιστές της.

H «συμβουλή»: Η American θα παρουσιάσει κέρδη στο τρίτο τρίμηνο.

Η «πρόβλεψη»: Στο τέταρτο τρίμηνο, το αμερικανικό υπουργείο Μεταφορών θα βρίσκεται υπό έντονη πίεση να καταργήσει την υποχρεωτική χρήση μάσκας. Ο γραμματέας του υπουργείου όμως θα ανακοινώσει: «Αφήνω τα σωματεία των αεροσυνοδών να πάρουν αυτήν την απόφαση, γιατί αυτά είναι που θα πάρουν την καλύτερη απόφαση».

Μάικλ Γκόλντστιν, δημοσιογράφος

Η «πρόβλεψη»: Οι αεροπορικές εταιρείες και τα online travel agencies θα ξεκινήσουν να προσφέρουν «διακοπές εμβολίου» το 2021 για να ανακινηθεί ο κλάδος. Τα ξενοδοχεία και οι αεροπορικές εταιρείες όπως η Qantas απειλούν ότι θα απαγορεύσουν την είσοδο σε όσους ταξιδιώτες δεν έχουν εμβολιαστεί. Οι περισσότερο «φωτισμένοι» πάροχοι θα προτιμήσουν το καρότο αντί του μαστιγίου. Θα προσφέρουν πακέτα διακοπών στους πελάτες αν εκείνοι μπορούν να παρουσιάσουν ψηφιακές βεβαιώσεις υγειονομικής κατάστασης ή άλλα διαπιστευτήρια εμβολιασμού. Δεν είναι πιθανό οι αεροπορικές εταιρείες να έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν εμβολιασμό στο αεροδρόμιο. Πολλές όμως θα συνεργαστούν με παρόχους εμβολίων όπως τη CVS για να παρέχουν τη δυνατότητα εμβολιασμού, όπως κάνουν ήδη οι American και United με παρόχους τεστ για τον Covid-19.

Αερομεταφορές
«Πιστεύω ότι τα ταξίδια θα επιστρέψουν σταδιακά στο δεύτερο μισό του 2021, φτάνοντας το 80% της επιβατικής κίνησης του 2019 μέχρι το καλοκαίρι του 2022» εκτιμά ο δημοσιογράφος Τεντ Ριντ. © Shutterstock

Ρίτσαρντ Αμπουλάφια, αντιπρόεδρος της συμβουλευτικής εταιρείας Teal Group

Τι να προσέξουμε: Την Κίνα, για πολλούς και διάφορους λόγους. Θα «ανοίξει» το οικονομικό χάσμα μεταξύ Κίνα και Δύσης; Θα επιβάλουν οι ΗΠΑ και άλλες χώρες της Δύσης εμπάργκο στις εξαγωγές τεχνολογίας αεροσκαφών στην Κίνα, πλήττοντας τα προγράμματα κατασκευής αεροσκαφών της Κίνας; Θα συνεχίσει η κινεζική κυβέρνηση να γυρίζει την πλάτη της στον ιδιωτικό τομέα της χώρας και στο διεθνές εμπόριο; Κυριότερα όμως, θα συνεχίσει η Κίνα να είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας αεροσκαφών στον κόσμο; (Η Κίνα μαζί με τις ΗΠΑ είναι οι μεγαλύτερες εθνικές αγορές).

Οι «αβάσιμες εικασίες»: Η Κίνα, ως αγορά, είναι η βάση μία από τις δύο λάθος εικασίες που κάνουν πολλοί αναλυτές. Η ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης στην Κίνα είναι πολύ εντυπωσιακή. Στο παρελθόν όμως, η βιομηχανία έχει στηριχθεί στην ισχυρή ανάπτυξη της κινεζικής αγοράς για να τροφοδοτήσει τις παραγγελίες αεροσκαφών. Κάτι τέτοιο μπορεί να μη συμβεί αυτή τη φορά.

Αυτό γιατί η επιβράδυνση της επιβατικής ζήτησης στην Κίνα είχε ξεκινήσει πριν την πανδημία. Τον Οκτώβριο του 2019, η εγχώρια επιβατική κίνηση αυξήθηκε 5,3% σε σχέση με ένα χρόνο πριν, ενώ τον Οκτώβριο του 2018 η επιβατική κίνηση είχε αυξηθεί κατά 12,2% (σε σχέση με το 2017). Είτε o πολλαπλασιαστής μεταξύ ΑΕΠ και πτήσεων είναι «προβληματικός», είτε, όπως πιστεύουν ορισμένοι οικονομολόγοι, η κινεζική κυβέρνηση απλώς «μαγειρεύει» τα στοιχεία του ΑΕΠ της. Οποιο από τα δύο σενάρια και αν ισχύει, οι συνέπειες για τη ζήτηση αεροσκαφών μπορεί να είναι σημαντικές.

Μια ακόμη εικασία που δεν έχει στέρεες βάσεις αφορά τα αεροσκάφη δύο διαδρόμων. Στις προηγούμενες κρίσεις των αερομεταφορών, η παραγωγή αεροσκαφών δύο διαδρομών ανέκαμψε μαζί με την παραγωγή αεροσκαφών ενός διαδρόμου, τη ζήτηση για πτήσεις και τη συνολική βιομηχανία.

Αυτή τη φορά όμως, υπάρχει ένα σοβαρό πρόβλημα με την υπερχωρητικότητα των αεροσκαφών δύο διαδρόμων, η οποία συνδυάζεται με μία στροφή των εταιρειών προς τα αεροσκάφη ενός διαδρόμου. Οι μεσαίου μεγέθους πτήσεις -λιγότερο από πέντε χιλιάδες μίλια- πραγματοποιούνται συνήθως με αεροσκάφη ενός διαδρόμου όπως τα A321neo της Αirbus.

Επομένως, η ανάκαμψη της αεροπορικής ζήτησης δεν θα σημάνει και μία αύξηση της παραγωγής των αεροσκαφών δύο διαδρόμων. Τα σχέδια της Boeing για τα 787 και 777X και τα σχέδια της Airbus για τα A350XWB και A330neo είναι πιθανό να βρεθούν υπό πίεση μέσα στο 2021 και έπειτα. Οι προβλέψεις της Teal Group αναφέρουν ότι η παραγωγή των αεροσκαφών δύο διαδρόμων θα επιστρέψει στα επίπεδα παραγωγής του 2015-2019 γύρω στο 2029. Αντιθέτως, οι παραγγελίες αεροσκαφών ενός διαδρόμου θα έχουν ξεπεράσει τα επίπεδα του 2018 μέχρι το 2024.

Η «συμβουλή»: Σύμφωνα με τις περισσότερες -αν όχι όλες- τις ενδείξεις, είμαστε έτοιμοι για μία ανάκαμψη των αεροπορικών ταξιδιών καλύτερη από αυτή που περιμέναμε, λόγω των παρακάτω παραγόντων.

Καλύτερη από την αναμενόμενη αποτελεσματικότητα των εμβολίων. Η έλευση τουλάχιστον τριών εμβολίων με πάνω από 90% αποτελεσματικότητα, σε συνδυασμό με τα σχέδια εμβολιασμού και διανομής, είναι πολύ καλύτερη από τις προσδοκίες μου τον Δεκέμβριο. Είναι αρκετά πιθανό ότι για τη μεγάλη πλειοψηφία του ταξιδιωτικού κοινού, ο Covid-19 θα σταματήσει να αποτελεί παράγοντα στα σχέδια τους με το τέλος του 2021.

Η μεγάλη εικόνα της οικονομίας. Τα χρηματιστήρια συνεχίζουν να σπάνε τα ρεκόρ, ο Dow Jones «έπιανε» τις 30.000 μονάδες κατά μέσο όρο στα τέλη Νοεμβρίου. Η αγορά ακινήτων είναι σε πολύ καλή κατάσταση, έχοντας μεγάλες προσδοκίες για το 2021. Ο ρυθμός εθνικών αποταμιεύσεων στις ΗΠΑ έπιασε υψηλό 45 ετών. Είναι ξεκάθαρο ότι οι παγκόσμιες οικονομίες ετοιμάστηκαν για την πανδημία καλύτερα από ότι φοβόμουν. Οπως και με τα εμβόλιο δεν ήταν αυτή η εικόνα που περίμενα να δω όταν ξεκίνησε η πανδημία.

Συσσωρευμένη ζήτηση. Ο υψηλός ρυθμός αποταμιεύσεων αντανακλά εν μέρει και την επιθυμία πολλών ανθρώπων να αποταμιεύσουν τα χρήματά τους αντί να πάνε καλοκαιρινές διακοπές. Αυτό όμως σημαίνει ότι οι άνθρωποι θα είναι πρόθυμοι και οικονομικά ικανοί να ταξιδέψουν ξανά. Μπορούμε να συζητήσουμε τον μακροπρόθεσμο αντίκτυπο της πανδημίας στα επαγγελματικά ταξίδια και τον μεγάλο αντίκτυπο που θα έχουν οι βιντεοκλήσεις, αλλά είναι δύσκολο να αρνηθούμε ότι οι περισσότερες επιχειρήσεις ανυπομονούν να ξαναγίνουν τα πράγματα όπως ήταν στο παρελθόν, έστω και για λίγο.

Η εμπειρία της Κίνας. Ναι, ανησυχώ για τον ρυθμό ανάπτυξης του αεροπορικού κλάδου. Ομως, ο ρυθμός ανάπτυξης της Κίνας -από μείωση 80% σχεδόν πίσω στην κορυφή- είναι πραγματικά εμψυχωτικός. Το παράδειγμα της Κίνας υποθέτει μία πολύ μικρότερη περίοδο ανάκαμψης από αυτήν που φοβόμουν.

Αερομεταφορές
«Σύμφωνα με τις περισσότερες -αν όχι όλες- τις ενδείξεις, είμαστε έτοιμοι για μία ανάκαμψη των αεροπορικών ταξιδιών καλύτερη από αυτή που περιμέναμε», τονίζει ο Ρίτσαρντ Αμπουλάφια, αντιπρόεδρος της συμβουλευτικής εταιρείας Teal Group. © Shutterstock

«Η πρόβλεψη»: Είμαι αισιόδοξος: προβλέπω ότι θα η επιβατική κίνηση θα επιστρέψει στα επίπεδα του 2019 στα τέλη του 2022. Παλαιότερα έλεγα, όπως και πολλοί συνάδελφοί μου ότι αυτό θα συνέβαινε στο δεύτερο μισό του 2023. Η Διεθνής Ενωση Αερομεταφορών, την οποία σέβομαι ιδιαιτέρως, συνεχίζει να πιστεύει ότι αυτό θα συμβεί το 2024.

Πολλά μπορούν να πάνε λάθος. Μπορεί να υπάρξουν πισωγυρίσματα στον έλεγχο της πανδημίας. Μπορεί να υπάρξει νέα ύφεση ή μία ή και περισσότερες χρηματιστηριακές κρίσεις. Και προφανώς, υπάρχει πάντα ο κίνδυνος των γεωπολιτικών εξελίξεων. Βάσει όμως των παραγόντων που ανέφερα παραπάνω, πιστεύω ότι οι αερομεταφορές είναι έτοιμες για μία φανταστική επιστροφή.

Αν έχω δίκιο θα ξεκινήσουμε να βλέπουμε τα νούμερα να επιστρέφουν στο δεύτερο μισό του 2021. Αυτό μπορεί και να αλλάξει τη συμπεριφορά της βιομηχανίας ως προς τις προσλήψεις και τις επενδύσεις, κάνοντας το 2021 μία πολύ καλύτερη χρονιά από το 2020.

Ντιν Ντόνοβαν, διευθυντής της επενδυτικής εταιρείας DiamondStream Partners

H «πρόβλεψη»: H αμερικανική Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας θα εγκρίνει τελικώς ένα σχέδιο που θα επιτρέπει τις πτήσεις drones εκτός των μεγάλων αμερικανικών πόλεων. Θα δούμε τα drones να επιτηρούν για πυρκαγιές, ενώ θα παρατηρηθεί και αύξηση των παραδόσεων δεμάτων μέσω drones. Το θέαμα των drones να πετάνε πάνω κάτω θα γίνει καθημερινό φαινόμενο για τους Αμερικανούς εκτός των μεγάλων πόλεων. Τελικά, τα drones θα αντικαταστήσουν τα άλογα στα χωράφια.

Λόρεν Τόμπσον, γενική διευθύντρια του Lexington Institute

Η τάση: Η αγορά θα συνεχίσει να «μεταναστεύει» μακριά από τα μεγάλα αεροσκάφη, έχοντας ήδη αφήσει τα A380 και 747, είναι το 777X το επόμενο θύμα;

Η συμβουλή: H Geared for Perfection της Pratt & Whitney θα αντικαταστήσει τους κινητήρες LEAP των GE και Safran σε μεγάλο αριθμό των A320 της Airbus, ειδικά αν αυξηθεί η τιμή του πετρελαίου.

με πληροφορίες από Forbes

Smart Booking Title
Smart Booking

Explore More