Τα ψώνια μετά την πανδημία θα είναι πολύ πιο διασκεδαστικά
Photo Credits: Shutterstock

Τα ψώνια μετά την πανδημία θα είναι πολύ πιο διασκεδαστικά

[rt_reading_time postfix="minutes" postfix_singular="minute"] read
Share it:

«Σας έχω συναρπαστικά νέα. Θα λατρέψετε τα ψώνια όταν τελειώσει η πανδημία – και όχι μόνο επειδή τα στερηθήκατε τόσο καιρό», αναφέρει η αρθρογράφος του Fast Company, Ελίζαμπεθ Σέγκραν.

Η πανδημία προκάλεσε ένα μεγάλο πλήγμα για το λιανικό εμπόριο, μειώνοντας τα έσοδα κατά 14%. Ομως, οι ειδικοί πιστεύουν ότι αυτή η καταστροφική χρονιά ανάγκασε τις επωνυμίες να αναθεωρήσουν αρνητικά κομμάτια από την εμπειρία αγορών των καταναλωτών – όπως η αναμονή σε ουρές.

Οταν τα καταστήματα ανοίξουν και πάλι, τα πιο «έξυπνα» θα επικεντρωθούν στο να προφέρουν πιο ευχάριστη εμπειρία αγορών, όπως η «ανακάλυψη» νέων προϊόντων και οι υπηρεσίας ψυχαγωγίας στο κατάστημα.

Η «μάχη» της… ψυχαγωγίας

Η ιδέα του μετασχηματισμού καταστημάτων σε μέρη για «ανακάλυψη» και ψυχαγωγία δεν είναι καινούργια. Με την άνοδο του ηλεκτρονικού εμπορίου, οι καταναλωτές μπορούν να αγοράσουν σχεδόν τα πάντα από το διαδίκτυο.

Καταστήματα τα οποία δεν προσέφεραν διασκεδαστικές ή καινοτόμες υπηρεσίες πιθανότατα δεν θα «επιβίωναν» για πολύ, ακόμη και χωρίς τον COVID-19. Αυτός είναι εν μέρει ο λόγος για τον οποίο τα εμπορικά κέντρα «αργοπεθαίνουν», όπως συμβαίνει και με αρκετά πολυκαταστήματα.

Οι αγορές μετά την πανδημία
Καταστήματα τα οποία δεν προσέφεραν διασκεδαστικές ή καινοτόμες υπηρεσίες πιθανότατα δεν θα «επιβίωναν» για πολύ. © Shutterstock

Τα τελευταία πέντε χρόνια, άρχισαν να εμφανίζονται νέες καινοτόμες ιδέες για το λιανικό εμπόριο. Πολλά brand επένδυσαν στη δημιουργία μιας συναρπαστικής εμπειρίας αγορών που δεν αφορούσε την πώληση προϊόντων, καθώς αυτό μπορεί να συμβεί και στο διαδίκτυο.

Αντ’ αυτού, αυτά τα καταστήματα επικεντρώνονταν στον πελάτη και στο πώς θα «βυθιστεί» μέσα στον κόσμο του brand. Η εταιρεία ταξιδιωτικών αποσκευών Away, για παράδειγμα, έδωσε την αίσθηση ότι οι πελάτες επισκέπτονταν κάποια διαφορετική χώρα όταν έμπαιναν στο κατάστημα της – συγκεκριμένα την Ιαπωνία την πρώτη εβδομάδα και τη Σουηδία την επόμενη.

Τα καταστήματα Lululemon είναι εξοπλισμένα με γυμναστήρια, αίθουσες διαλογισμού και εστιατόρια. Τα ράφια των ρούχων μπαίνουν σε «δεύτερη μοίρα».

Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οι καταναλωτές έγιναν ακόμη εξοικειωμένοι με τις αγορές από το διαδίκτυο. Η IBM εκτιμά ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο αυξήθηκε κατά 20% το 2020 και επιτάχυνε την προϋπάρχουσα τάση για μετάβαση από τις αγορές στο κατάστημα σε αυτές online κατά περίπου πέντε χρόνια.

Αυτό σημαίνει ότι όταν η ζωή επιστρέψει στα φυσιολογικά επίπεδα, θα μπορούσε να είναι ακόμη πιο δύσκολο να προσελκύσουν τα καταστήματα τους καταναλωτές, επειδή αυτοί θα έχουν συνηθίσει την άνεση που τους προσφέρει το διαδίκτυο.

«Το βιωματικό λιανικό εμπόριο ήταν μια αυξανόμενη τάση, αλλά η πανδημία θα το απογειώσει», λέει η Κάθριν Κούλεν, επικεφαλής της Εθνικής Ομοσπονδίας Λιανικής (NRF), της μεγαλύτερης ένωσης λιανικού εμπορίου στον κόσμο. «Τα μερίδια είναι τώρα μεγαλύτερα για τα καταστήματα “brick-and-mortar ” (παραδοσιακές επιχειρήσεις), επειδή οι καταναλωτές μπορούν να αγοράσουν τόσα πολλά προϊόντα από το διαδίκτυο».

Ψώνια μετά την πανδημία
Τα καταστήματα Lululemon είναι εξοπλισμένα με γυμναστήρια, αίθουσες διαλογισμού και εστιατόρια. © Shutterstock

Αυτό φαίνεται να τους αρέσει. Σύμφωνα με μια έρευνα που διεξήχθη σε 3.500 άτομα από την εταιρεία εταιρεία Coefficient Capital και τo The New Consumer, οι ερωτηθέντες δήλωσαν ότι απόλαυσαν τις διαδικτυακές αγορές στην αρχή της πανδημίας, ιδίως για προϊόντα παντοπωλείων και αγορές για κατοικίδια.

Οταν τα καταστήματα άνοιξαν ξανά αργότερα, οι καταναλωτές συνέχισαν να αγοράζουν αυτά τα προϊόντα online. O Νταν Φρόμερ, ιδρυτής του The New Consumer, επισημαίνει ότι σε αυτές τις κατηγορίες αγορών οι καταναλωτές τείνουν να γνωρίζουν ακριβώς τι θέλουν και απλά χρειάζεται να ανανεώσουν τις προμήθειες τους.

Ενώ οι επωνυμίες μόδας και ομορφιάς κατάφεραν να φέρουν τους πελάτες τους πίσω στα φυσικά τους καταστήματα όταν έληξε το lockdown, ο Φρόμερ πιστεύει ότι οι πελάτες ενδέχεται να φέρουν αυτήν την νοοτροπία «αναπλήρωσης» και σε αυτά τα brand, προτιμώντας το διαδίκτυο για να «ανεφοδιαστούν» με μπλούζες και κραγιόν. «Οι εύκολες αγορές θα παραμείνουν στο διαδίκτυο. Οι αγορές όμως που απαιτούν ψάξιμο, ανακάλυψη και κοινωνικοποίηση θα συνεχίσουν να γίνονται στα καταστήματα», τονίζει.

Με άλλα λόγια, τα καταστήματα προορίζονται για το διασκεδαστικό κομμάτι των αγορών.

Πως θα μοιάζουν τα ψώνια στο μέλλον;

Μέσα στο κατάστημα, η εμπειρία αγορών θα μπορούσε να είναι εντελώς διαφορετική. Αυτήν την στιγμή, πολλά καταστήματα είναι γεμάτα με τα βασικά προϊόντα, ενώ διαθέτουν τμήματα για την ανακάλυψη νέων.

Ο Φρόμερ υποστηρίζει ότι το κατάστημα του μέλλοντος θα είναι επικεντρωμένο αποκλειστικά στην «ανακάλυψη» νέων προϊόντων. Αυτό δημιουργεί πολλές νέες δυνατότητες. Οι καταναλωτές ίσως μπορούν να ψάχνουν για νέα προϊόντα στο κατάστημα ενώ οι υπάλληλοι γεμίζουν το αυτοκίνητο τους με αντικείμενα που έχουν ήδη παραγγείλει.

Ψώνια μετά την πανδημία
Το κατάστημα του μέλλοντος θα είναι επικεντρωμένο αποκλειστικά στην «ανακάλυψη» νέων προϊόντων. © Shutterstock

«Θα κάνετε το μεγαλύτερο μέρος των αγορών σας στο διαδίκτυο, οπότε θα πηγαίνετε στο κατάστημα σε μεγάλο βαθμό για να εξερευνάτε τι νέο υπάρχει. Μπορεί να υπάρχει ένα εστιατόριο και μια μπάντα που θα παίζει μουσική στο κατάστημα», αναφέρει.

Μια ακόμη αλλαγή που θα επιφέρουν τα νέα δεδομένα είναι ότι πολλά καταστήματα δεν θα χρειάζονται πλέον να διατηρούν μεγάλα αποθέματα προϊόντων, αφού οι πελάτες μπορούν να παραγγείλουν ότι θέλουν απευθείας από την αποθήκη στο σπίτι τους.

Αυτό σημαίνει ότι τα καταστήματα ενδέχεται να συρρικνωθούν σε μέγεθος, κάτι που με τη σειρά του θα μπορούσε να αλλάξει το αστικό τοπίο των πόλεων μας, καθιστώντας τα μεγάλα πολυκαταστήματα σε εμπορικά κέντρα «ξεπερασμένα». Αντ ‘αυτού, οι λιανοπωλητές θα μπορούσαν να μεταφερθούν σε μικρότερα καταστήματα σε γειτονιές.

Για ορισμένους εμπόρους λιανικής, αυτό συμβαίνει ήδη. Η Nordstrom , η Sephora και η Ikea, για παράδειγμα, έχουν επενδύσει σε μικρά καταστήματα σε επιλεγμένους εμπορικούς δρόμους.

Κατάστημα της Nordstrom
Η Nordstrom έχει επενδύσει σε μικρά καταστήματα σε επιλεγμένους εμπορικούς δρόμους. © Shutterstock

Εχει αρχίσει ήδη να «οικοδομείται» ένας κόσμος με λιγότερα εμπορικά κέντρα και περισσότερα καταστήματα ενσωματωμένα σε τοπικές κοινότητες.

«Είχαμε δει τη συμπεριφορά των καταναλωτών να αλλάζει, αλλά κατά τη διάρκεια της πανδημίας ο ρυθμός αυτής της αλλαγής φαίνεται να επιταχύνθηκε», τονίζει η Σαμάνθα Ντέιβιντ, πρόεδρος της WS Development – εταιρείας που έχτισε πολυκατοικίες, γραφεία, εστιατόρια και μικρά καταστήματα στο Seaport District της Νότιας Βοστόνης.

«Οι άνθρωποι είχαν κουραστεί να ψωνίζουν σε εμπορικά κέντρα . Ηθελαν χώρους οι οποίοι να αισθάνονται ότι έχουν ψυχή, επειδή είναι συνδεδεμένοι με μια κοινότητα και το άτομο που εργάζεται στο κατάστημα γνωρίζει το όνομα τους», προσθέτει.

Τα τελευταία χρόνια, οι καινοτόμοι έμποροι λιανικής πώλησης έχουν προσπαθήσει να σχεδιάσουν καταστήματα που θα αποτελούν μέρη όπου οι άνθρωποι θα μπορούν να συμμετέχουν σε διασκεδαστικές δραστηριότητες – όπως διαλέξεις, κοκτέιλ πάρτι και δωρεάν μαθήματα – και να κοινωνικοποιούνται μεταξύ τους.

Η Ντέιντιβ πιστεύει ότι μετά από μια εκτεταμένη περίοδο κοινωνικής αποστασιοποίησης, οι καταναλωτές θα έλκονται περισσότερο από καταστήματα που θα τους δίνουν τη δυνατότητα να αλληλεπιδρούν με άλλους ανθρώπους.

Στο Seaport, οι άνθρωποι αγοράζουν γεύματα για μεσημεριανό και τρώνε το φαγητό τους στο γρασίδι με θέα στο λιμάνι της Βοστόνης. Υπάρχουν δωρεάν υπαίθρια μαθήματα γυμναστικής στο πάρκο που συνήθως διαρκούσαν μέχρι τον Οκτώβριο, ωστόσο φέτος έχουν παραταθεί για να καλύψουν τη ζήτηση. Ενα τεράστιο ροζ Γέτι (που ονομάζεται Betty) περιπλανιέται στους δρόμους χορεύοντας και φωτίζοντας τα χριστουγεννιάτικα δέντρα.

«Ακούγεται πολύ διασκεδαστικό – γιατί είναι… Καλώς ήλθατε στο μέλλον των αγορών», καταλήγει το δημοσίευμα.

με πληροφορίες από Fast Company

Renova Deco
Smart Booking Title
Smart Booking

Explore More