Πώς επηρεάζει το φαγητό τον ύπνο μας;
Photo Credits: Shutterstock

Πώς επηρεάζει το φαγητό τον ύπνο μας;

[rt_reading_time postfix="minutes" postfix_singular="minute"] read
Share it:

Φέτος δεν έχουμε κοιμηθεί καλά. Η πανδημία του Covid-19 έχει οδηγήσει πολλούς ανθρώπους να χάσουν τον ύπνο τους.

Οι ειδικοί παροτρύνουν τον κόσμο να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες μέσα από μία σειρά αλλαγών στα μοτίβα του ύπνου τους. Ανάμεσα στις προτάσεις τους είναι η άθληση, η τήρηση μίας ρουτίνας πριν από τον ύπνο και η μείωση του χρόνου μου που περνάμε μπροστά από το κινητό και την οθόνη του υπολογιστή.

Πολλοί άνθρωποι ίσως να υποτιμούν έναν ακόμη παράγοντα: μεγάλος αριθμός ερευνών υποστηρίζουν ότι το φαγητό που τρώμε επηρεάζει τον τρόπο που κοιμόμαστε, αλλά και αντίστροφα τα μοτίβα του ύπνου μας μπορούν να επηρέασουν τη διατροφή μας.

Οι επιστήμονες ανακάλυψαν ότι η διατροφή με φαγητά υψηλά σε ζάχαρη, τα κορεσμένα λίπη και επεξεργασμένους υδατάνθρακες μπορούν να επηρεάσουν τον ύπνo αρνητικά, ενώ η διατροφή με περισσότερα φρούτα και με μη κορεσμένα λίπη -όπως οι ξηροί καρποί, το ελαιόλαδο, τα ψάρια και το αβοκάντο- έχουν θετικό αποτέλεσμα.

Πολλά από αυτά γνωρίζουμε για τον ύπνο προέρχονται από έρευνες που μέσα στα χρόνια έχουν δείξει ότι όσοι άνθρωποι δεν κοιμούνται καλά συνήθως ακολουθούν κακές διατροφικές επιλογές, με λιγότερα φρούτα, λιγότερα λαχανικά και μεγαλύτερα επίπεδα ζαχάρης. Ωστόσο αυτές οι έρευνες δεν μπορούν να δείξουν τη συσχέτιση μεταξυ αιτίας και αποτελέσματος. Δεν μπορούν να εξηγήσουν, για παράδειγμα, γιατί η κακή διατροφή οδηγεί στον κακό ύπνο και όχι το αντίστροφο.

Φαγητό και ύπνο
Πολλοί άνθρωποι ίσως να υποτιμούν έναν ακόμη παράγοντα: μεγάλος αριθμός ερευνών υποστηρίζουν ότι το φαγητό που τρώμε επηρεάζει τον τρόπο που κοιμόμαστε, αλλά και αντίστροφα τα μοτίβα του ύπνου μας μπορούν να επηρέασουν τη διατροφή μας. © Shutterstock

Για να κατανοήσουν καλύτερα τη σχέση μεταξύ ύπνου και διατροφής οι επιστήμονες έχουν στραφεί σε πειραματικές έρευνες στις οποίες οι συμμετέχοντες καλούνται να ακολουθήσουν μία συγκεκριμένη διατροφή και μετά να καταγράψουν τις αλλαγές στον ύπνο τους. Οι συγκεκριμένες έρευνες είναι μικρής έκτασης και συχνά δεν είναι ιδιαίτερα ενδελεχείς.

Μερικές από αυτές τις έρευνες χορηγούνται από τη βιομηχανία τροφίμων, οπότε υπάρχει το ζήτημα της αντικειμενικότητας. Μία έρευνα την οποία χορήγηθηκε από τη Zepri International, τη μεγαλύτερη εταιρεία παραγωγής kiwi, ανακάλυψε ότι οι άνθρωποι που έτρωγαν δύο kiwi πριν κοιμηθούν είχαν καλύτερο ύπνο. Οι συγγραφείς της έρευνας απέδωσαν αυτό το φαινόμενο σε μία αφθονία αντιοξειδωτικών στα kiwi. Το σημαντικό είναι όμως ότι δεν υπήρχε ο κατάλληλος έλεγχος στη συγκεκριμένη έρευνα για να «διαχωριστούν» όσοι συμμετέχοντες αισθάνθηκαν placebo.

Η Δρ. Μαρί Πιέρ Σέιντ-Ονζ έχει περάσει πολλά χρόνια μελετώντας τη σχέση μεταξύ διατροφής και ύπνου. Η δουλειά της υποστηρίζει ότι αντί να εστιάζουμε σε ένα ή δύο συγκεκριμένα φαγητά είναι σημαντικότερο να εξετάσουμε το συνολική ποιότητα της διατροφής του κάθε ανθρώπου. Η Πιέρ Σέιντ-Ονζ  πραγματοποίησε μία έρευνα στην οποία συμμετείχαν 26 υγιείς ενήλικες οι οποίοι ήλεγχαν τι έτρωγαν για τέσσερις ημέρες και κατέγραφαν τα μοτίβα στον ύπνο τους. Την πέμπτη ημέρα οι συμμετέχοντες αφέθηκαν ελεύθεροι να φάνε ότι θέλουν.

Αυτό που ανακάλυψαν οι επιστήμονες ήταν ότι τρώγοντας φαγητά με κορεσμένα λίπα και λιγότερες ίνες όπως φρούτα και λαχανικά οδήγησαν τους συμμετέχοντες σε «βαθύ» ύπνο. Γενικά, οι κλινικές δοκιμές έχουν δείξει ότι οι υδατάνθρακες έχουν σημαντικό αντίκτυπο στον ύπνο: οι άνθρωποι τείνουν να κοιμούνται πιο γρήγορα τη νύχτα όταν καταναλώνουν φαγητά με υψηλή περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες σε αντίθεση με φαγητά με πολλά λίπη ή πρωτεΐνες. Αυτό ίσως έχει κάποια σχέση με το γεγονός ότι οι υδατάνθρακες βοηθούν την τρυπτοφάνη να φτάσει στον εγκέφαλο πιο εύκολα.

Υπνος και μεσογειακή δίαιτα.
Οι επιστήμονες ανακάλυψαν ότι η διατροφή με φαγητά υψηλά σε ζάχαρη, τα κορεσμένα λίπη και επεξεργασμένους υδατάνθρακες μπορούν να επηρεάσουν τον ύπνo αρνητικά, ενώ η διατροφή με περισσότερα φρούτα και με μη κορεσμένα λίπη -όπως οι ξηροί καρποί, το ελαιόλαδο, τα ψάρια και το αβοκάντο- έχουν θετικό αποτέλεσμα. © Shutterstock

Μετράει όμως και η ποιότητα των υδατανθράκων. Για την ακρίβεια υπάρχουν δύο όψεις: η Σέιντ-Ονζ ανακάλυψε ότι όσοι άνθρωποι τρώνε περισσότερη ζάχαρη και απλούς υδατάνθρακες -όπως λευκό ψωμί, bagels, γλυκίσματα και μακαρόνια- ξυπνούν πιο συχνά στη μέση της νύχτας. Με άλλα λόγια οι υδατάνθρακες σας βοηθούν κοιμηθείτε πιο γρήγορα, αλλά το να καταναλώσετε πιο «περίπλοκους» υδατάνθρακες που περιλαμβάνουν ίνες, οι οποίες βοηθούν σε έναν πιο βαθύ ύπνο.

Ενα παράδειγμα διατροφής το οποίο είναι ιδανικό για καλό ύπνο η μεσογειακή διατροφή, η οποία επικεντρώνεται στα λαχανικά, στα φρούτα, στους ξηρούς καρπούς, στα θαλασσινά, στα πουλερικά, στο γιαούρτι και στο ελαιόλαδο. Μεγάλες έρευνες έχουν δείξει ότι οι άνθρωποι που ακολουθούν τη μεσογειακή δίαιτα είναι λιγότερο πιθανό να υποφέρουν αϋπνίες , αν και η αλήθεια είναι ότι χρειάζεται περισσότερη μελέτη επί του θέματος είμαστε σίγουροι.

Η σχέση κακής διατροφής και κακού ύπνου είναι αμφίδρομη: οι επιστήμονες έχουν ανακαλύψει ότι οι άνθρωποι που δεν κοιμούνται καλά, βιώνουν αλλαγές στο σώμα τους που μπορεί να τους οδηγήσουν σε junk food. Οι κλινικές δοκιμές δείχνουν ότι στους υγιείς ενήλικες που κοιμούνται τέσσερις ή πέντε ώρες τη νύχτα καταναλώνουν περισσότερες θερμίδες και τρώνε συχνότερα μέσα στην ημέρα. Πεινάνε περισσότερο και προτιμούν τα γλυκά.

Το κλειδί είναι ότι η διατροφή και ύπνος έχουν σίγουρα σχέση. Βελτιώνοντας το ένα βελτιώνεται και το άλλο και δημιουργείται ένας θετικός κύκλος, σύμφωνα με τη Σούζαν Ρεντλάιν καθηγήτρια στο Harvard.

«Ο καλύτερος τρόπος να προσεγγίσεις την υγεία είναι να επικεντρωθείς σε μία υγιή διατροφή και έναν υγιή ύπνο» προσθέτει η Ρέντλαιν. «Είναι οι δύο συμπεριφορές που μπορούν να ενισχύσουν η μία την άλλη»

με πληροφορίες από New York Times

Smart Booking Title
Smart Booking

Explore More