Πως η Κίνα και το TikTok καθορίζουν το μέλλον της τεχνολογίας
Photo Credits: ©Shutterstock

Πως η Κίνα και το TikTok καθορίζουν το μέλλον της τεχνολογίας

[rt_reading_time postfix="minutes" postfix_singular="minute"] read
Share it:

Είναι γνωστό ότι οι τεχνολογικά ανεπτυγμένες χώρες, όπως η Κίνα, έχοντας τα ηνία της εξέλιξης μπορούν να διαμορφώσουν το παρόν και το μέλλον μας. Ωστόσο, στην εξίσωση αυτή εφαρμογές έρχονται να μπουν ανάμεσα αλλάζοντας το πληροφοριακό περιβάλλον. Μια από αυτές είναι το TikTok.

Για περισσότερα από 30 χρόνια, όσα συμβαίνουν σε μια μικρή έκταση που καλύπτει περίπου 45 τετραγωνικά μίλια έχει μεγάλο αντίκτυπο στον τρόπο που εργαζόμαστε, ζούμε και παίζουμε.

Η Silicon Valley της Καλιφόρνια διαμορφώνει τη ζωή μας. Από τις ιστοσελίδες όπου πραγματοποιούμε τις οικιακές μας αγορές έως αυτές που μας παρέχουν τα βίντεο που παρακολουθούμε και το email μας, σχεδόν όλοι οι «γίγαντες» της τεχνολογίας εδρεύουν σε αυτή τη γωνία των Ηνωμένων Πολιτειών. Τουλάχιστον μέχρι πρόσφατα.

Η άνοδος του TikTok, μιας εφαρμογής της οποία η μητρική εταιρεία είναι η κινεζική ByteDance, χτύπησε στην καρδιά της υπεροχής της Silicon Valley.

Μαζί με άλλα ψηφιακά προϊόντα που προέρχονται από την Κίνα, το TikTok έχει τη δυνατότητα να αναμορφώσει το μέλλον της τεχνολογίας – ένα μέλλον στο οποίο η κουλτούρα και τα συμφέροντα της Σαγκάης ή του Πεκίνου θα μπορούσαν να καθορίζουν τη βιομηχανία περισσότερο από αυτά του Σαν Φρανσίσκο.

«Το αφήγημα στο παρελθόν ήταν ότι η Κίνα εμφάνιζε τις δικές της εκδοχές των ψηφιακών προϊόντων της Δύσης», λέει η Elaine Jing Zhao, ανώτερη λέκτορας στη σχολή τεχνών και μέσων ενημέρωσης στο Πανεπιστήμιο της Νέας Νότιας Ουαλίας στην Αυστραλία.

«Σήμερα, βλέπεις αυτό το αφήγημα να αλλάζει με το πως μαθαίνουν οι δυτικές πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης από τις αντίστοιχες κινεζικές». Οι κινεζικές εφαρμογές, πλατφόρμες και υπηρεσίες φαίνονται σήμερα αρκετά διαφορετικές σε σχέση με αυτές στη δύση.

Η άνοδος της κινεζικής τεχνολογίας

Η πιο διάσημη, φυσικά, είναι το TikTok – το οποίο έχει 690 εκατομμύρια μηνιαίους ενεργούς χρήστες παγκοσμίως, 100 εκατομμύρια εκ των οποίων βρίσκονται στις Ηνωμένες Πολιτείες και άλλοι 100 εκατομμύρια στην Ευρώπη.

Η εφαρμογή του TikTok
Tο TikTok έχει 690 εκατομμύρια μηνιαίους ενεργούς χρήστες παγκοσμίως. © Shutterstock

Όπως συμβαίνει και με άλλες κινεζικές εφαρμογές, οι ιδιοκτήτες του TikTok προσπάθησαν να υποβαθμίσουν το «background» της εφαρμογής. «Θέλουν να δώσουν στους διεθνείς χρήστες την εντύπωση ότι δεν είναι κινεζικές, αλλά παγκόσμιες πλατφόρμες», λέει ο Jian Lin, επίκουρος καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Γκρόνινγκεν στην Ολλανδία.

«Θέλουν πραγματικά να μεταδώσουν την εντύπωση στο κοινό ότι δεν είναι απαραίτητα Κινέζοι. Είναι ακριβώς όπως και οι άλλοι, μια παγκόσμια πλατφόρμα», προσθέτει.

Ο φόβος για αντιδράσεις επιβεβαιώθηκε από τη σκληρή στάση του προέδρου των Ηνωμένων Πολιτειών, Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος ισχυρίστηκε – χωρίς να υπάρχουν σημαντικές ενδείξεις – ότι η εφαρμογή αποτελεί κίνδυνο εθνικής ασφαλείας.

O Ντόναλντ Τραμπ Χαρακτήρισε το TikTok «εθνική απειλή»
O Ντόναλντ Τραμπ χαρακτήρισε το TikTok «εθνική απειλή». © Shutterstock

Ανάμεσα στις άλλες χώρες που αντιτίθενται στο TikTok είναι η Ινδία, όπου η εφαρμογή απαγορεύτηκε τον Ιούνιο του 2020 και το Πακιστάν, το οποίο την απαγόρευσε για 10 ημέρες τον Οκτώβριο.

Όμως αυτές οι προκλήσεις φαίνεται απίθανο να αποτρέψουν άλλες κινεζικές εταιρείες τεχνολογίας από το να ακολουθήσουν το παράδειγμα του TikTok, λέει ο Lin. «Πιστεύω ότι οι κινεζικές εταιρείες θα γίνουν ακόμη πιο φιλόδοξες και ισχυρότερες τα επόμενα χρόνια», τονίζει.

Αναμένει επίσης ότι θα αυξήσουν τις φιλοδοξίες τους σε παγκόσμιο επίπεδο: δεδομένου ότι η εγχώρια κινεζική αγορά τεχνολογίας είναι πολύ κορεσμένη, με ισχυρά επίπεδα ανταγωνισμού, ίσως εντοπίσουν περισσότερες ευκαιρίες σε αγορές του εξωτερικού.

Αλλάζοντας τη δυτική τεχνολογία

Ήδη, ο τρόπος με τον οποίο οι εφαρμογές αυτές αλληλεπιδρούν με τους χρήστες και οι υπηρεσίες που εμπεριέχουν επηρεάζουν τις πλατφόρμες της δύσης. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα «superapps».

«Στην Κίνα τα superapps, όπου κάνετε πολλά διαφορετικά πράγματα μέσα στην ίδια εφαρμογή, είναι πολύ συνηθισμένα», λέει ο Fabian Ouwehand, ιδρυτής του Many, μιας Ολλανδικής υπηρεσίας κοινωνικού μάρκετινγκ που συμβουλεύει εταιρείες και influencers σχετικά με το πως να χρησιμοποιούν το TikTok και την Κινεζική εκδοχή του, το Douyin.

Τα Social Media και το εμπόριο είναι ο ίσως δημοφιλέστερος συνδυασμός. «Στην Κίνα οι άνθρωποι είναι συνηθισμένοι στην εμπορική έκδοση των social media και κάνουν ηλεκτρονικό εμπόριο και δουλειές μέσω των εφαρμογών τους», λέει ο Lin.

Στο Douyin, για παράδειγμα, οι χρήστες μπορούν να αγοράσουν προϊόντα απευθείας από την εφαρμογή καθώς παρακολουθούν βίντεο σύντομης διάρκειας – κάτι που μιμείται και το TikTok μέσω της ενσωμάτωσης της ηλεκτρονικής πλατφόρμας αγορών Shopify, η οποία κυκλοφόρησε τον Οκτώβριο του 2020.

Το WeChat, το οποίο συχνά περιγράφεται ως μια εφαρμογή αποκλειστικά για chatting, είναι πολλά περισσότερα: είναι επίσης μια πλατφόρμα πληρvμών και ένας τρόπος για να διατηρείστε ενήμεροι.

Ο λόγος για τον οποίο τα superapps έχουν γίνει τόσο δημοφιλή στην Κίνα είναι απλός, λέει ο Zhao. «Οι άνθρωποι αισθάνονται ότι είναι πολύ βολικό να οργανώνουν κάθε σκέλος της ζωής τους μέσω των social media και των superapps», τονίζει.

Superapps
«Οι άνθρωποι αισθάνονται ότι είναι πολύ βολικό να οργανώνουν κάθε σκέλος της ζωής τους μέσω των social media και των superapps». © Shutterstock

«Από αγορές στο διαδίκτυο έως το κάλεσμα ενός ταξί, την κοινωνικοποίηση με φίλους και τη γνωριμία με αγνώστους, όλα μπορείτε να τα κάνετε μέσα σε μία εφαρμογή», προσθέτει.

Αυτό το είδος προσέγγισης απαιτεί την παράδοση περισσότερων δεδομένων για τη σύνδεση διαφορετικών συστημάτων σε ένα ενιαίο, βολικό μέρος για τους χρήστες – κάτι με το οποίο δεν μπορούν όλοι να αισθάνονται άνετα.

Ωστόσο οι ειδικοί πιστεύουν ότι η κατάσταση θα γίνεται όλο και καλύτερη. «Οι νεότεροι χρήστες θα το αποδεχτούν γρηγορότερα από τις παλαιότερες γενιές, οι οποίοι είναι λίγο επιφυλακτικοί», λέει ο Ouwehand. «Δίνουν προτεραιότητα στην ευκολία έναντι του απορρήτου».

Οι δυτικές εταιρείες «κρατούν σημειώσεις»

Πλατφόρμες όπως το Facebook έχουν αρχίσει να φέρνουν διάφορες δυνατότητες και υπηρεσίες σε μια ενιαία ομπρέλα: τα τελευταία χρόνια, το Facebook έχει ενσωματώσει διαδικτυακά βίντεο (Facebook Watch) και αγορές (Facebook Marketplace) στη βάση του κοινωνικού του δικτύου.

Το Instagram, το οποίο ανήκει στο Facebook, έχει προσθέσει βιντεάκια τύπου TikoTok, που ονομάζονται Instagram Reels και σύνδεση με το Shopify, ώστε οι φαν των Influencers να μπορούν να αγοράζουν τα προϊόντα που φορούν τα είδωλα τους απευθείας από την εφαρμογή.

«Βλέπω όλο και περισσότερες εταιρείες να προσπαθούν να προσθέσουν περισσότερες δυνατότητες στις εφαρμογές τους», συμφωνεί ο Rui Ma, Κινέζος ειδικός τεχνολογίας που εδρεύει στη Silicon Valley. «Αυτή είναι πιθανώς η πιο φανερή μεταστροφή που μοιάζει περισσότερο με την κινεζική τεχνολογία».

Βελτιωμένη εποπτεία

Όμως, υπάρχουν και άλλες διαφορές που θα μπορούσαν επίσης να φέρουν μια ουσιαστική αλλαγή.

Το TikTok έχει επικριθεί για τη προσέγγιση του απέναντι σε άτομα με ειδικές ανάγκες και υπέρβαρους δημιουργούς, των οποίων τα βίντεο φέρεται να μην προωθούν – μια «κληρονομιά» πολιτικών εποπτείας που καταρτίσθηκε από το προσωπικό στην Κίνα.

Η εφαρμογή αναφέρει ότι έκτοτε έχει αναδιαμορφώσει τις πολιτικές του σχετικά με την μετριοπάθεια για να φιλοξενήσει μια πιο ανοιχτή, λιγότερο λογοκριτική δυτική κουλτούρα.

«Αυτό που γνωρίζουμε με βάση τις αναφορές των μέσων ενημέρωσης δείχνει ότι το TikTok έχει πολύ σαφείς οδηγίες εντός της εταιρείας σχετικά με το είδος του περιεχομένου που θα προωθήσει και το είδος του περιεχομένου που πρέπει να διαγραφεί ή να κρυφτεί από άλλους χρήστες», λέει ο Lin.

TikTok
Τα βιντεάκια στο TikTok έγιναν το απόλυτο «trend» για το 2020. © Shutterstock

Ωστόσο, παρά την κριτική που δέχεται, το TikTok παραμένει πολύ πιο ενεργό από τα δυτικά μέσα κοινωνικής δικτύωσης στην παρέμβαση όταν αντιλαμβάνεται δυνητικά προσβλητικό περιεχόμενο.

Η έκθεση διαφάνειας της εταιρείας τον Σεπτέμβριο του 2020 δείχνει ότι, από τα 104 εκατομμύρια βίντεο που διαγράφηκαν από το TikTok το πρώτο εξάμηνο του 2020, το 90,3 % αφαιρέθηκε πριν λάβει προβολές – και το 96,4% αφαιρέθηκε από την ίδια την εφαρμογή, πριν ειδοποιηθεί από κάποιον άλλο χρήστη.

Ας το συγκρίνουμε τώρα με τις πολιτικές «εποπτείας περιεχομένου» του Youtube. Εως ότου η κρίση του Covid-19 αναγκάσει το TouTube να βασίζεται πολύ περισσότερο στην αυτοματοποιημένη εποπτεία και όχι στην ανθρώπινη παρέμβαση, η εφαρμογή υστερούσε πολύ από το TikTok.

Από τον Απρίλιο έως τον Ιούνιο του 2020, μόλις το 42% των βίντεο που αφαιρέθηκαν δεν είχαν λάβει προβολές.

Αλγοριθμικές προτάσεις

Ένας άλλος τρόπος με τον οποίο οι κινεζικές πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης επηρεάζουν τις δυτικές, είναι ο τρόπος με τον οποίο παρουσιάζουν και φιλτράρουν πληροφορίες.

Ενώ το Facebook και το Twitter προτείνουν αναρτήσεις με βάση το τι δημοσιεύουν και μοιράζονται οι φίλοι σας, το TikTok και άλλες κινεζικές εφαρμογές προσπαθούν να μάθουν όσα περισσότερα μπορούν για εσάς και στη συνέχεια να κατευθύνουν περιεχόμενο που πιστεύουν ότι θα σας ενδιαφέρει.

Αυτό το μοντέλο κατανοεί τις προτιμήσεις μας με βάση την προηγούμενη «συμπεριφορά» μας σε βίντεο που έχουμε δει, αντί να υποθέσει τα ενδιαφέροντα μας με βάση αυτούς που αλληλεπιδρούμε ή προηγούμενες αναζητήσεις μας. Είναι μια σημαντική διαφορά που διαμορφώνει τον τρόπο που «καταναλώνουμε» πληροφορίες.

Σύμφωνα με το κινεζικό μοντέλο «αλγοριθμικών προτάσεων», οι χρήστες δίνουν λιγότερη προσοχή στους δημιουργούς περιεχομένου που ακολουθούν. Στο YouTube, για παράδειγμα, όσοι έχουν γίνει διάσημοι το κατάφεραν λόγω της ικανότητάς του να δημιουργήσουν μια πιστή βάση θαυμαστών.

Όμως, στο TikTok, ο καθένας μπορεί να γίνει διάσημος εν μία νυκτί λόγω ενός βίντεο που αποδεικνύεται δημοφιλές στον αλγόριθμο της εφαρμογής – και η φήμη μπορεί να εξαφανιστεί εξίσου γρήγορα όταν εμφανιστεί το επόμενο δημοφιλές βίντεο μέσω του κώδικα της εφαρμογής.

Δεδομένου του πόσο δημοφιλής είναι αυτή η στρατηγική, θα μπορούσε να σηματοδοτήσει μια ευρύτερη αλλαγή και για τα social media.

Το μέλλον της τεχνολογίας

Εάν οι κινεζικές εταιρείες εξακολουθήσουν να διαδραματίζουν ολοένα και πιο σημαντικό ρόλο στον τεχνολογικό κλάδο, ο διαδικτυακός κόσμος θα μπορούσε να φαίνεται πολύ διαφορετικός το 2030.

Αρχικά, θα μπορούσε να είναι πολύ διαφοροποιημένος από το πρότυπο της Silicon Valley, που – σε μεγάλο βαθμό – κυριαρχεί μέχρι και σήμερα. Και ενώ οι κινεζικές εφαρμογές είναι οι διασημότερες αυτή τη στιγμή, αυτό θα μπορούσε να αλλάξει.

«Δεν είναι μόνο οι κινεζικές εταιρείες, αλλά και άλλες εταιρείες στην Ασία», λέει ο Zhao. «Αυτοί οι τοπικοί γίγαντες ίσως θελήσουν να έχουν και ένα κομμάτι από την πίτα της παγκόσμιας αγοράς. Βλέπουμε το Facebook και την Google να ανταγωνίζονται για ένα κομμάτι της ασιατικής αγοράς, αλλά ταυτόχρονα οι περιφερειακοί γίγαντες εισέρχονται επίσης στην αγορά των ΗΠΑ».

H Κίνα διαμορφώνει το μέλλον της τεχνολογίας
H Κίνα διαμορφώνει το μέλλον της τεχνολογίας. © Shutterstock

Μπορεί επίσης να δούμε εφαρμογές που θα δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στην τοπική προσαρμοστικότητα, κάτι που βλέπουμε ήδη με το TikTok. «Αν θέλετε να είστε παγκόσμια εταιρεία, εξυπηρετείτε διαφορετικούς καταναλωτές με διαφορετικές πολιτιστικές προσεγγίσεις», λέει ο Zhao.

Το μέλλον της τεχνολογίας την επόμενη δεκαετία σίγουρα θα μοιάζει πολύ λιγότερο με το πρότυπο που δημιουργήθηκε στα γραφεία της Silicon Valley και έχουμε συνηθίσει τα τελευταία χρόνια.

Όμως φαίνεται πιθανό να εξελιχθεί μέσω μικρών βημάτων και επιρροών – όπως αποδεικνύεται από τον τρόπο με τον οποίο το TitTok διαφέρει από το Douyin και την καθυστέρηση των αλλαγών στην κινεζική έκδοση να φτάσουν στο δυτικό κόσμο.

Έτσι φαίνεται πως λειτουργεί τελικά η παγκοσμιοποιημένη κοινότητα, αναφέρει ο Zhao. «Είναι ένα παράδειγμα διασταυρούμενης επικονίασης. Η επιχειρηματική δραστηριότητα έχει πάντοτε να κάνει με το να αντλεί έμπνευση ο ένας από τον άλλο».

με πληροφορίες από BBC


Διαβάστε επίσης

Από το «Cognac Imperiale» στην βιολογική βότκα με ελαιόλαδο Καλαμάτας

Το πρωινό της Μέσης Ανατολής θα σε γεμίσει ενέργεια

«Πόλεμος» για τα ακίνητα στις εταιρείες βραχυχρόνιων μισθώσεων

3 μη συμβατικοί τρόποι ταξιδιού για εναλλακτικό τουρισμό το καλοκαίρι

Οι 5 αγαπημένοι προορισμοί στην Ευρώπη για τους Αμερικανούς

 

 

Renova Deco
Smart Booking Title
Smart Booking

Explore More