Οι πτήσεις σε σχηματισμό ίσως είναι «πιο κοντά» από όσο νομίζουμε
Photo Credits: S. Ramadier/Airbus

Οι πτήσεις σε σχηματισμό ίσως είναι «πιο κοντά» από όσο νομίζουμε

[rt_reading_time postfix="minutes" postfix_singular="minute"] read
Share it:

«Τα πουλιά είναι οι αδιαμφισβήτητοι δάσκαλοι της αεροδυναμικής», αναφέρει ο αρθρογράφος του CNN, Χάουαρντ Σλάτσκεν. Ανεξάρτητα από τον αριθμό των υπερυπολογιστών και των εξωπραγματικών τεχνολογιών που χρησιμοποιούν οι ειδικοί των αεροπορικών εταιρειών για τους ακανθώδεις υπολογισμούς των πτήσεων, δεν θα πετύχουν ποτέ την τελειότητα με την οποία πετούν οι σχηματισμοί των πτηνών.

Το γεγονός αυτό φαίνεται να είχαν στο μυαλό τους ερευνητές της θυγατρικής της Airbus, Airbus UpNext. Με την επίδειξη πτήσης fello’fly, πραγματοποιούν μακρινές διαδρομές με δύο εμπορικά αεροσκάφη σε σχηματισμό, προσπαθώντας να μιμηθούν τις πτήσεις των πουλιών.

Fello'Fly
Το fello’fly είναι το νέο μεγάλο «project της Airbus UpNext. © Airbus

Πριν από περίπου έναν αιώνα, οι επιστήμονες που μελετούσαν τα πτηνά συνειδητοποίησαν ότι τα πουλιά αυξάνουν την αεροδυναμική τους αποτελεσματικότητα όταν πετούν σε στενό σχηματισμό, εκμεταλλευόμενα την αλλαγή της ροής του αέρα με κάθε φτερούγισμα τους.

Εχοντας ως βάση τα ευρήματα από τις δοκιμαστικές πτήσεις του 2016 με ένα Airbus A380 megajet και ένα αεροσκάφος ευρείας ατράκτου A350-900, οι ειδικοί πίσω από την fello’fly ελπίζουν να ποσοτικοποιήσουν την αεροδυναμική αποτελεσματικότητα μέσα από την πραγματοποίηση επιχειρησιακών πτήσεων σε σχηματισμό.

Πτήση σε σχηματισμό για την 50ή επέτειο από την ίδρυση της Airbus

Οι αρχικές δοκιμές πτήσεων με δύο αεροσκάφη A350 ξεκίνησαν φέτος τον Μάρτιο. Το πρόγραμμα θα επεκταθεί τον επόμενο χρόνο με τη συμμετοχή των αεροπορικών εταιρειών Frenchbee και SAS, καθώς και παρόχων υπηρεσιών ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας από τη Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο και ολόκληρη την Ευρώπη.

«Είναι πολύ διαφορετικό από αυτό που ο στρατός θα αποκαλούσε πτήση σχηματισμού. Δεν έχει καμία σχέση με τον στενό σχηματισμό», εξήγησε η Σάντρα Μπάουρ Σέιφερ, διευθύνων σύμβουλος της Airbus UpNext, σε συνέντευξη της στο CNN Travel.

Μείωση του κόστους

Τα αεροσκάφη κατά τη διάρκεια των πτήσεων απελευθερώνουν περιστρεφόμενο αέρα από τα άκρα των φτερών τους, φαινόμενο γνωστό και ως «wingtip vortex».

Εξαιρετικά ισχυροί στρόβιλοι – ειδικά αυτοί που δημιουργούνται από μεγάλα αεροσκάφη – είναι γνωστό ότι αναποδογυρίζουν μικρότερα αεροπλάνα που έρχονται αντιμέτωπα με την ισχυρή ροπή αέρα.

Ωστόσο για να αποφευχθούν τέτοιου είδους αναταραχές, «Οι πιλότοι εκπαιδεύονται να μην πετούν στη δίνη ενός προπορευόμενου αεροσκάφους», δήλωσε η έμπειρη μηχανικός δοκιμών πτήσης Μπάουρ Σέιφερ.

«Θα απέχουν ενάμισι έως δύο ναυτικά μίλια από τα προπορευόμενα αεροσκάφη και θα είναι ελαφρώς μετατοπισμένα, πράγμα που σημαίνει ότι θα βρίσκονται στο πλάι της δίνης. Δεν θα πρόκειται πλέον για δίνη, αλλά ένα ομαλό ρεύμα περιστρεφόμενου αέρα που βρίσκεται δίπλα από τη δίνη και του οποίου την ώθηση θα χρησιμοποιούμε», πρόσθεσε.

Η εκμετάλλευση αυτής της ώθησης του αέρα σε πτήσεις μεγάλων αποστάσεων, μπορεί να οδηγήσει σε εξοικονόμηση καυσίμων από 5% έως 10%. «Αυτός είναι ο λόγος που θέλουμε να το επιταχύνουμε. Δεν είναι ένα προϊόν του σήμερα, αλλά κάτι στο οποίο πιστεύουμε πολύ», κατέληξε η Σέιφερ.

Πρακτικές δυσκολίες

Ωστόσο, μία τέτοιου είδους μετάβαση σε μία νέα εποχή για τις αεροπορικές πτήσεις ενέχει πολλές δυσκολίες. Αρχικά, «πονοκέφαλο» στους ερευνητές της Airbus UpNext προκαλεί ο τρόπος με τον οποίο θα επιτευχθεί η σωστή απόσταση ανάμεσα στα δύο αεροπλάνα κατά τη διάρκεια της πτήσης.

Θα απαιτηθούν συστήματα αυτόματου πιλότου για τη διατήρηση της σωστής θέσης, προκειμένου να μειωθεί ο φόρτος εργασίας των πιλότων και να διασφαλιστεί ομαλή διαδρομή για τους επιβάτες.

«Θα πρέπει να διασφαλίσουμε ότι μπορούμε να κάνουμε την ένταξη με ασφάλεια. Δεν θα κάνουμε συμβιβασμούς σε αυτόν τον τομέα», τόνισε η Σέιφερ.

Παράλληλα, οι πάροχοι υπηρεσιών εναέριας κυκλοφορίας και οι κυβερνητικές αεροπορικές υπηρεσίες θα πρέπει να «πειστούν» προκειμένου να αλλάξουν τους κανονισμούς και να επιτρέψουν πολύ πιο «στενά» πρότυπα διαχωρισμού αεροσκαφών από αυτά που ισχύουν επί του παρόντος.

«Γνωρίζουμε ότι υπάρχουν πολλά ερωτήματα. Στόχος μας είναι να βρούμε σαφείς απαντήσεις για όλα», κατέληξε η Σέιφερ.

με πληροφορίες από CNN Travel

Smart Booking Title
Smart Booking

Explore More