Comac C919: η Κίνα μπαίνει «σφήνα» ανάμεσα σε Airbus και Boeing
Photo Credits: Wikipedia

Comac C919: η Κίνα μπαίνει «σφήνα» ανάμεσα σε Airbus και Boeing

[rt_reading_time postfix="minutes" postfix_singular="minute"] read
Share it:

Αν κάποιος δήλωνε ακριβώς ένα χρόνο πριν ότι θα ερχόταν μία στιγμή που θα σταματούσαν να πετούν τα αεροπλάνα, θα φαινόταν τουλάχιστον αστείος. Κανείς δεν μπορούσε να προβλέψει την πανδημία του COVID-19. Η είσοδος της Κίνας στην αγορά των αερομεταφορών, με το νέο της αεροσκάφος C919, ωστόσο, ήταν μόνη αλλαγή στον κλάδο, η οποία μπορούσε και είχε προβλεφθεί, μπαίνοντας στο 2020.

Για χρόνια η Κίνα βρίσκεται στον δρόμο να γίνει η μεγαλύτερη αγορά στον κλάδο, αφήνοντας πίσω τις Ηνωμένες Πολιτείες. Σύμφωνα με τις προβλέψεις της Διεθνούς Ενωσης Αερομεταφορών (International Air Transport Association – IATA), αυτό θα συνέβαινε το 2024. Η πανδημία του COVID-19 φαίνεται ότι επιτάχυνε τις διαδικασίες.

Η Κίνα έγινε η μεγαλύτερο κρατική αγορά τον Μάιο, σύμφωνα με τα στοιχεία της OAG και καθώς οι ΗΠΑ πασχίζουν να ορθοποδήσουν η Κίνα «συνεχίζει να ηγείται της παγκόσμιας ανάκαμψης των αερομεταφορών».

Η πρόβλεψη φαίνεται να συμβαδίζει με το πρόγραμμα της χώρας «Made In China 2025», το οποίο στοχεύει στην ανάπτυξη του σχεδιασμού και της παραγωγής εγχώριων προϊόντων. Για το οικοσύστημα των κινεζικών αερομεταφορών, αυτό σημαίνει απεξάρτηση από την αγορά ξένων αεροσκαφών.

Πίσω από αυτή τη ριζική αλλαγή υποβόσκει η αστικοποίηση που βρίσκεται σε εξέλιξη στην κινεζική επικράτεια. Η νέα αυτή τάση, τουλάχιστον πριν την πανδημία, είχε ως αποτέλεσμα τη δημιουργία μίας νέας «μεσαίας» τάξης στην Κίνα, η οποία είχε διαθέσιμο εισόδημα και μεγάλη επιθυμία να ταξιδέψει.

Σχεδιάζεται να κατασκευαστούν περισσότερα από 200 αεροδρόμια μέσα στα επόμενα 15 χρόνια για να εξυπηρετηθεί η αυξανόμενη ζήτηση. Οι κινεζικές αρχές υπολόγιζαν ότι θα χρειάζονταν 8.090 νέα αεροσκάφη, μία αγορά η αξία της οποίας σε συνδυασμό με τις υπηρεσίες στήριξης, υπολογιζόταν από την Boeing στα 2,9 τρις. δολάρια.

Την ίδια στιγμή πολλές περιοχές της χώρας συνδέονται αεροπορικά για πρώτη φορά, βοηθώντας τις φιλοδοξίες της κινεζικής κυβέρνησης. «Η Κίνα έχει γεμίσει με πολλές εγχώριες πτήσεις», αναφέρει ο Κριστιάνο Τσεκάτο, διευθυντής της Zaha Hadid Architects, της εταιρείας πίσω από το καινούργιο αεροδρόμιο Bejing Daxing Interantional Airport.

Η ομάδα του Comac C919.
Το C919 έχει σχεδιασθεί για να είναι ένα «διεθνές επιβατικό αεροπλάνο με κινεζικά χαρακτηριστικά», αναφέρει ο Κριστιάνo Τσεκάτο. © COMAC

Διεθνής «παίκτης» με κινεζικό χαρακτήρα

Η τελευταία ανάλυση της IATA αναφέρει ότι η επιβατική κίνηση δεν θα επιστρέψει στα επίπεδα προ-κορωνοϊού πριν το 2024.

Σε αντίθετη κατεύθυνση κινείται, ωστόσο, η Κίνα η οποία παραμένει μία ισχυρή δύναμη ειδικά απέναντι στις αποδυναμωμένες ΗΠΑ και στην Ευρώπη που αντιμετωπίζουν ταξιδιωτικούς περιορισμούς λόγω της νέας έξαρσης των κρουσμάτων.

Καθώς οι αερομεταφορές επανέρχονται, τα B737 και A320, της Boeing και της Airbus αντίστοιχα, μάχονται για τη μερίδα του λέοντος στην αγορά.

Την ίδια στιγμή, ο νέος ανταγωνιστής το C919 της COMAC (Commercial Aircraft Corporation of China) βρίσκεται στο στάδιο των ελέγχων.

Τα τρία αεροσκάφη έχουν αρκετά κοινά χαρακτηριστικά: μονό διάδρομο, διπλό κινητήρα και πληρότητα μεταξύ 150 και 180 επιβάτες, ενώ μπορούν να εξυπηρετήσουν εγχώριες και περιφερειακές πτήσεις.

Το C919 έχει σχεδιασθεί για να είναι ένα «διεθνές επιβατικό αεροπλάνο με κινεζικά χαρακτηριστικά», αναφέρει ο Τσεκάτο. «Αυτό σημαίνει ότι καλύπτει τα στάνταρ ποιότητας και ασφάλειας των Boeing και Airbus, αλλά έχει κάποια χαρακτηριστικά ειδικά για την κινεζική αγορά: τη δυνατότητα για πτήσεις μεγάλης χωρητικότητας σε μεγάλη συχνότητα και χαμηλό χρόνο επίγειας εξυπηρέτησης που μπορεί να προσαρμοστεί σε διαφορετικά αεροδρόμια».

Το C919 έχει αυτονομία για 5.555 χιλιόμετρα και έχει ήδη συγκεντρώσει 815 παραγγελίες από 28 πελάτες, κυρίως κινεζικές αεροπορικές, γεγονός που έχει δημιουργήσει «πονοκέφαλο» στις διοικήσεις Airbus και Boeing.

Τη στιγμή που οι περισσότερες αεροπορικές της Δύσης έχουν σταθμεύσει τα αεροπλάνα τους στην έρημο και αναβάλουν ή ακυρώνουν παραγγελίες από τους προμηθευτές τους, οι παραγγελίες της COMAC αυξήθηκαν μαζί με την ίδρυση τον Φεβρουάριο της OTT Airlines, θυγατρικής της China Eastern Airlines.

Σύμφωνα με το σχέδιο η OTT, η οποία εξυπηρετεί κυρίως περιφερειακές πτήσεις γύρω από τον ποταμό Γιάνγκτσε, θα είναι ο πρώτος μεγάλος πελάτης του C919.

Τι κάνει το C919 να διαφέρει από τους δυτικούς του αντιπάλους σε επίπεδο «εμπειρίας πτήσης».

Η εταιρεία από τη Γαλλία

Καθώς τα σημαντικότερα σημεία του αεροπλάνου, όπως η μύτη, η άτρακτος, τα εξωτερικά φτερά, ο κάθετος και ο οριζόντιος σταθεροποιητής και οι μετακινούμενες επιφάνειες έχουν σχεδιαστεί από την COMAC, η εταιρεία προσέλαβε ειδικούς από τη Δύση κυρίως από τη γαλλική εταιρεία τεχνολογίας Safran, η οποία έχει αναλάβει την κατασκευή των καμπινών και ατρακτιδίων (του χώρου δηλαδή που στεγάζονται οι κινητήρες και ενώνονται με τα φτερά).

Οι κινητήρες του C919 παράγονται από την CFM, εταιρεία κοινής ιδιοκτησίας της αμερικανικής GE Aviation και της Safran.

H θυγατρική Safran Cabin αναφέρει ότι θα προμηθεύσει τις τουαλέτες, τις κουζίνες και τις πόρτες του πιλοτηρίου για το C919. «Οι τουαλέτες θα είναι μεγαλύτερες από ότι στα συνηθισμένα αεροπλάνα», ανέφερε η εταιρεία στο CNN.

Η είδηση σίγουρα χαροποιεί πολλούς επιβάτες που αναγκάζονται να κάνουν ακροβατικά για να μην ακουμπήσουν τις επιφάνειες των τουαλετών και ειδικότερα στην εποχή του COVID-19.

Οι μεγαλύτερες τουαλέτες βέβαια δεν είναι η μόνη διαφορά. Το πίσω μέρος του αεροσκάφους θα περιλαμβάνει μία ευρύχωρη κουζίνα που θα βοηθήσει στην τήρηση των κανονισμών υγιεινής κατά την προετοιμασία των γευμάτων.

Οι περισσότερες αεροπορικές πλέον προσπαθούν να κάνουν τη διανομή του φαγητού ανέπαφη. Αυτό σημαίνει περισσότερα προπαρασκευασμένα γεύματα, για τα οποία ο περισσότερος χώρος στη κουζίνα είναι αναγκαίος.

Το οικολογικό αποτύπωμα του C919

Η Safran αναφέρει ότι «έχει κάνει βελτιώσεις στις συνθετικές κατασκευές, οι οποίες ελάφρυναν και έκαναν πιο ανεκτικό το εσωτερικό του αεροπλάνου, βοηθώντας παράλληλα στη μείωση του οικολογικού αποτυπώματος του C919».

Η εταιρεία υποστηρίζει ότι και ο κινητήρας του C919 είναι πιο αποτελεσματικός. Ο CFM LEAP-1C μειώνει την κατανάλωση καυσίμων και τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 15%, ενώ τα οξείδια του αζώτου (NOx) μέχρι 50%, την ίδια στιγμή είναι και πιο αθόρυβος, σύμφωνα με τη Safran.

Η ανάμιξη της Safran στην ανάπτυξη του C919 δεν είναι τυχαία. Η εταιρεία έχει πολύ καλές εμπορικές σχέσεις με την Κίνα και είναι βασικός προμηθευτής όλων των μεγάλων κινεζικών αεροπορικών.

Ο κινητήρας της Safran.
Ο CFM LEAP-1C μειώνει την κατανάλωση καυσίμων και τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 15% και τα οξείδια του αζώτου (NOx) μέχρι 50%, ενώ γίνεται είναι και πιο αθόρυβος, σύμφωνα με τη Safran.© Safran

Πότε θα γίνει διαθέσιμο το C919 στο επιβατικό κοινό;

Η COMAC έχει φτιάξει ένα νέο στόλο με έξι πρωτότυπα του C919 τα οποία «πηγαινοέρχονται» σε διάφορους ελέγχους από χώρα σε χώρα.

Το πρώτο πρωτότυπο έκανε την παρθενική του πτήση το 2017 και η πιο πρόσφατη πτήση πραγματοποιήθηκε, παρά την πανδημία, τον Φεβρουάριο του 2020 από το σκάφος AC106.

Δεν υπάρχει ακόμη οριστική ημερομηνία που τα C919 θα γίνουν διαθέσιμα στο επιβατικό κοινό. Όταν ξεκίνησε το πρότζεκτ το 2008, το 2014 είχε δοθεί ως η χρονιά που θα πραγματοποιηθεί η πρώτη πτήση, το οποίο αναβλήθηκε για το 2017.

Πλέον τα τέλη του 2021 ή οι αρχές του 2022 θεωρούνται ως πιο πιθανές ημερομηνίες αν και βρίσκονται πολλοί παράγοντες στη μέση.

Το αποτέλεσμα των αμερικανικών εκλογών θα μπορούσε να επηρεάσει τις ήδη κακές σχέσεις ΗΠΑ-Κίνας – είτε προς το καλύτερο, είτε προς το χειρότερο – επηρεάζοντας έτσι τις εξαγωγές των κινητήρων CFM.

Η GE Aviation, «απέφυγε μία σφαίρα» παίρνοντας την άδεια να εξάγει τους κινητήρες LEAP 1C στην Κίνα, παρά τις ανησυχίες της αμερικανικής κυβέρνησης ότι η τεχνολογία μπορεί να χρησιμοποιηθεί λάθος.

Το C919 έχει πολύ δρόμο ακόμη, ειδικά με την αβεβαιότητα που επικρατεί. Αν όμως επιτύχει, θα αποτελέσει μία τρίτη επιλογή στην αγορά αεροσκαφών, η οποία ειδικά στη μετά-COVID εποχή, μπορεί να προκαλέσει ανακατατάξεις στον κλάδο.

με πληροφορίες από CNN Travel

Smart Booking Title
Smart Booking

Explore More