Τα ψώνια στο αεροδρόμιο είχαν εκτοξευθεί… μέχρι που ήρθε ο COVID
Photo Credits: Shutterstock

Τα ψώνια στο αεροδρόμιο είχαν εκτοξευθεί… μέχρι που ήρθε ο COVID

[rt_reading_time postfix="minutes" postfix_singular="minute"] read
Share it:

Τα καταστήματα των αεροδρομίων είναι από τους κλάδου που έχουν πληγεί περισσότερο από την πανδημία του COVID-19. Παίρνοντας ως παράδειγμα το αεροδρόμιο του Χίθροου, η Wall Street Journal εξετάζει την απότομη πτώση ενός κλάδου που μέχρι πριν λίγο καιρό βρισκόταν σε συνεχή άνοδο

Οι πωλήσεις έχουν δεχθεί ισχυρό πλήγμα. Τα έσοδα από τις λιανικές πωλήσεις είχαν τουλάχιστον διπλασιαστεί από το 2009 και μέχρι πρόσφατα από τις ευθύνονταν για το 25% των συνολικών εσόδων του αεροδρομίου Χίθροου.

Σε όλα τα αεροδρόμια παγκοσμίως, η κατάσταση είναι παρόμοια. Οι λιανικές πωλήσεις έφεραν 78 δισεκατομμύρια δολάρια στα αεροδρόμια παγκοσμίως το 2018, σύμφωνα με τα δεδομένα της εταιρείας Generation. Πρόκειται για υπερδιπλάσια αύξηση σε σχέση με τη συνεισφορά τους 10 χρόνια πριν, γεγονός που οφείλεται στην αύξηση της επιβατικής κίνησης. Η κατά μέσο όρο κατανάλωση ωστόσο δεν σημείωσε παρόμοια αύξηση, ξεπερνώντας οριακά τα 18 δολάρια ανά ταξιδιώτη από τα 17 δολάρια που υπολογιζόταν το 2009.

Κατάστημα στο αεροδρόμιο του Χίθροου.
Οι πωλήσεις έχουν δεχθεί ισχυρό πλήγμα. Τα έσοδα από τις λιανικές πωλήσεις είχαν τουλάχιστον διπλασιαστεί από το 2009 και μέχρι πρόσφατα από τις ευθύνονταν για το 25% των συνολικών εσόδων του αεροδρομίου Χίθροου. © Shutterstock

Το Χίθροου δεν υποχρεώνει σε ενοίκιο τα καταστήματα, αντ’ αυτού παίρνει ένα μερίδιο των πωλήσεων, χωρίς να γνωστοποιεί τα ακριβή στοιχεία. Υπό κανονικές συνθήκες, σχεδόν 80 εκατομμύρια επιβάτες περνούν ετησίως από το Χίθροου.

Στο απόγειο των ταξιδιωτικών περιορισμών και της καραντίνας, ο αριθμός των επιβατών έφτασε το μηδέν, ενώ τους επόμενους μήνες αυξήθηκε μόνο κατά 15% σε σχέση με τη φυσιολογική επιβατική κίνηση.

Μπορεί τα καταστήματα στο Λονδίνο να είναι ανοικτά, αλλά στο Χίθροου η μεγάλη πλειοψηφία των καταστημάτων παραμένει με «κατεβασμένα ρολά». Η διοίκηση του αεροδρομίου αναφέρει ότι εργάζεται σκληρά για να πείσει τις επιχειρήσεις να ανοίξουν τα καταστήματά τους, αλλά η απάντησή που παίρνει είναι ότι οι χαμηλές πωλήσεις που υπολογίζουν ότι θα έχουν τα καταστήματα δεν αξίζουν τον κόπο.

Την ίδια στιγμή, το Χίθροου έχει πραγματοποιήσει αρκετές αλλαγές στην «εμπειρία του καταναλωτή». Εχει δημιουργήσει ειδικούς διαδρόμους, «κατευθύνοντας» τους επιβάτες προς τα καταστήματα, ενώ έχει αυξηθεί και η παραγγελία φαγητού και καφέ μέσω εφαρμογών. Οι επιβάτες έχουν τη δυνατότητα να κάνουν μία αγορά ηλεκτρονικά και να παραλάβουν τα προϊόντα που αγόρασαν κατευθείαν από το αεροδρόμιο.

Με αυτές τις κινήσεις το αεροδρόμιο του Χίθροου προσπαθεί να διατηρήσει την καταναλωτική του βάση. Την τελευταία δεκαετία το Χίθροου έχει κάνει στροφή από την πώληση αναγκαίων ταξιδιωτικών προϊόντων στις πολυτελείς τσάντες, τα φουλάρια και τα κοσμήματα.

Χαρακτηριστικό αυτής της στροφής είναι το γεγονός ότι τον περασμένο μήνα το αεροδρόμιο σημείωσε τη μεγαλύτερα κατά μέσο δαπάνη ανά επιβάτη, χάριν σε μία μόνο αγορά: ένα δακτυλίδι αρραβώνων αξίας 85 χιλιάδων δολαρίων από το τη μπουτίκ του Tiffany.

Η επαναφορά στα επίπεδα προ-πανδημίας δεν θα είναι εύκολη. Μόνο 60 από τα 340 καταστήματα, εστιατόρια, καφέ και ανταλλακτήρια συναλλάγματος έχουν ανοίξει τις πόρτες τους, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία.

Ορισμένα καταστήματα δεν κατάφερα να ανοίξουν καθώς τα τερματικά στα οποία στεγάζονταν παραμένουν κλειστά, ενώ άλλα εμποδίζονται από τα πολύ υψηλά λειτουργικά κόστη. Μόλις 867 χιλιάδες επιβάτες πέρασαν από το αεροδρόμιο τον Ιούλιο, σε σχέση με τους 7,8 εκατομμύρια επιβάτες του περσινού Ιουλίου.

Το αεροδρόμιο αναφέρει πώς καταλαβαίνει τον αγώνα των καταστημάτων.

«Θέλουμε τα καταστήματα ανοικτά όσο το δυνατόν γρηγορότερα», αναφέρει ο Φρέιζερ Μπράουν, διευθυντής λιανικών πωλήσεων στο Χίθροου. «Σεβόμαστε όμως εξίσου και το γεγονός ότι τα καταστήματα είναι και αυτά επιχειρήσεις και πρέπει να έχουν τα απαραίτητα έσοδα».

Οι καταστηματάρχες και το Χίθροου προσπαθούν να αναθεωρήσουν την καταναλωτική εμπειρία, ξεκινώντας με ένα «μεγάλο, μεγάλο, μεγάλο αριθμό πλέξιγκλας», αναφέρει ο Μπράουν.

Τα καταστήματα πρέπει να ακολουθήσουν τους κανόνες της βρετανικής κυβέρνησης σχετικά με τον περιορισμένο αριθμό πελατών εντός καταστήματος, καθώς και της χρήσης αντισηπτικών και προστατευτικού εξοπλισμού. Η εφαρμογή των κανόνων είναι σχετικά εύκολη από τις μπουτίκ των μεγάλων οίκων μόδας όπως οι Bottega Veneta και Paul Smith, που άνοιξαν τις πόρτες τους στις αρχές Ιουλίου.

To κατάστημα World Duty Free στο Χίθροου.
Η ελβετική Dufry AG, στην οποία ανήκουν τα World Duty Free, συνεργάζεται με το Χίθροου πάνω σε πιθανούς τρόπους αναδιαμόρφωσης των καταστημάτων της. © Shutterstock

Είναι όμως πιο δύσκολο στα καταστήματα duty free, οι αχανείς διάδρομοι των οποίων προσφέρουν αρώματα, μέικ απ, ποτά, τσιγάρα και πολλά ακόμη προϊόντα. Πριν ξεσπάσει η πανδημία οι επιβάτες μπορούσαν να περπατούν ανέμελοι ανάμεσα στους διαδρόμους και να «χαζεύουν» για κάποιο δώρο. Πλέον, αυτό το, μέχρι πρότινος, αναπόσπαστο κομμάτι της «εμπειρίας του αεροδρομίου» έχει χαθεί.

Η ελβετική Dufry AG, στην οποία ανήκουν τα World Duty Free, συνεργάζεται με το Χίθροου πάνω σε πιθανούς τρόπους αναδιαμόρφωσης των καταστημάτων της. Αυτή τη στιγμή, ένας διάδρομος με μία κατεύθυνση, που οδηγεί από την είσοδο του μαγαζιού μέχρι την έξοδο, είναι η προσωρινή λύση.

Η Dufry, η οποία άνοιξε και πάλι 2.400 από τα καταστήματά της σε όλο τον κόσμο, έχει ξεκινήσει να επιτρέπει τη δοκιμή αρωμάτων σε ορισμένα καταστήματά της, όπως σε αυτό του Χίθροου.

Το προσωπικό κρατά τα δείγματα πίσω από το ταμείο, ενώ η χρήση αντισηπτικού μετά από κάθε δοκιμή είναι υποχρεωτική.

με πληροφορίες από Wall Street Journal

Renova Deco
Smart Booking Title
Smart Booking

Explore More