«Εποχή Napster» για τη βιομηχανία των εκδηλώσεων
Photo Credits: Darth Liu/Unsplash

«Εποχή Napster» για τη βιομηχανία των εκδηλώσεων

[rt_reading_time postfix="minutes" postfix_singular="minute"] read
Share it:

Η βιομηχανία των εκδηλώσεων εισήλθε μέσα στην πανδημία σε μία εποχή παρόμοια με αυτή που βρέθηκε η μουσική βιομηχανία στις αρχές της δεκαετίας του 2000, όταν το Napster έφερε την «επανάσταση» στον τρόπο κυκλοφορίας και αναπαραγωγής της μουσικής, αναδομώντας παράλληλα τις δισκογραφικές εταιρείες.

Με την πάροδο των χρόνων το CD αντικαταστάθηκε από το mp3 και τα δισκάδικα από το Spotify και τις λοιπές πλατφόρμες streaming.

Οι αλλαγές, βέβαια, σάρωσαν και τον ραδιοφωνικό κλάδο, οδηγώντας στην ανάπτυξη και πτώση του δορυφορικού ραδιοφώνου, το οποίο είχε ως αποτέλεσμα την άνθηση των συναυλιών.

Ο τρόπος με τον οποίο το κοινό ανακάλυπτε νέους καλλιτέχνες δεν ήταν μέσα από τις κριτικές των ειδικών και τα αφιερώματα των περιοδικών, αλλά μέσα από την ανεξάντλητη πηγή του Youtube και άλλων εφαρμογών, οι οποίες έδωσαν πρόσβαση σε χιλιάδες αρχεία μουσικής με το πάτημα ενός κουμπιού.

Εκατομμύρια θέσεις εργασίας χάθηκαν και δισεκατομμύρια δολάρια άλλαξαν χέρια. Χρειάστηκαν 15 χρόνια για τη μουσική βιομηχανία να ανακάμψει, χρειάστηκαν 15 χρόνια μέχρι το Spotify και οι υπόλοιπες πλατφόρμες streaming να δώσουν νέα πνοή στη μουσική βιομηχανία.

Γράφημα των εσόδων της μουσικής βιομηχανίας από την εικοσαετία 1997-2017.
Αναπαράσταση των εσόδων της μουσικής βιομηχανίας την εικοσαετία 1997-2017. Πηγή: Visual Capitalist

Στην ίδια κατάσταση βρέθηκαν και οι εφημερίδες. Το διαδίκτυο άλλαξε τον τρόπο διανομής και τα media φάνηκε ότι δεν κράτησαν σημειώσεις από όσα είχαν συμβεί πριν από λίγα χρόνια στη μουσική βιομηχανία.

Το Zoom είναι το Napster της βιομηχανίας των εκδηλώσεων

Οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στη βιομηχανία των εκδηλώσεων είδαν τα κέρδη τους να μειώνονται από τη μεταφορά των εκδηλώσεων στο Διαδίκτυο εν μέσω της πανδημίας, τη στιγμή που το 2019 τα έσοδα της βιομηχανίας έφθασαν στο ζενίθ τους.

Το Zoom (και άλλες παρόμοιες εφαρμογές) είναι το Napster της βιομηχανίας των εκδηλώσεων. Η ευκολία, με την οποία μπορούν να πραγματοποιηθούν εκδηλώσεις διαδικτυακά, με μηδενικό σχεδόν κόστος και παραμερίζοντας τους μεσάζοντες στον πραγματικό κόσμο είναι εντυπωσιακή. Τα έσοδα συνεδρίων, εμπορικών συναντήσεων και επαγγελματικών εκδηλώσεων κάθε είδους κινδυνεύουν να εξαφανισθούν.

Ο κλάδος έχασε δισεκατομμύρια δολάρια φέτος, ενώ οι ψηφιακές εκδηλώσεις κατάφεραν να αντισταθμίσουν μόνο ένα μικρό μέρος των απωλειών.

Αν και υπάρχουν διαφορές ανά κλάδο και επιχείρηση, τα έσοδα από τις ψηφιακές εκδηλώσεις δεν πρόκειται να ξεπεράσουν το ένα τρίτο των φυσικών εκδηλώσεων. Αυτό, όμως, δεν είναι το μοναδικό ζήτημα.

Οι πελάτες συνηθίζουν στις δωρεάν ή σχεδόν δωρεάν εκδηλώσεις, ενώ πριν λίγους μήνες πλήρωναν χιλιάδες δολάρια για τα ίδια συνέδρια και τις ίδιες εκδηλώσεις. Οι χορηγοί συνηθίζουν να πληρώνουν ένα πολύ μικρό ποσοστό των χρημάτων που πλήρωναν προ-COVID. Συνολικά, δημιουργείται ένας κόσμος με λιγότερα επαγγελματικά ταξίδια. To Skift υπολογίζει ότι περίπου 10 με 15 τοις εκατό των επαγγελματικών ταξιδιών ίσως χαθεί για πάντα.

Επιστρέφοντας στο παράδειγμα του Spotify: χρειάστηκε 15 χρόνια για να τελειοποιηθεί το λογισμικό. Οι περισσότερες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο των ψηφιακών εκδηλώσεων είναι νεοσύστατες, δικαιολογώντας έτσι και τα προβλήματα που παρουσιάζουν οι περισσότερες πλατφόρμες.

Οι κατά πρόσωπο συναντήσεις προφανώς και δεν θα εξαλειφθούν στο άμεσο μέλλον, αλλά η τεχνολογία έχει να κάνει πολλά βήματα ακόμη. Υπάρχει ακόμα χώρος εξέλιξης ώστε να μεταφερθεί στο διαδίκτυο το networking, το οποίο είναι αναπόσπαστο κομμάτι της εμπειρίας των συνεδρίων και εκδηλώσεων. Ας μην ξεχνάμε ότι στις αρχές της δεκαετίας του 2000 κανείς δεν μπορούσε να διανοηθεί ότι θα ερχόταν η στιγμή που οι άνθρωποι θα έβρισκαν «ταίρι» μέσα από μία εφαρμογή στο κινητό τους.

Τα επόμενα πέντε χρόνια πρόκειται να είναι κρίσιμα, καθώς κανείς δεν μπορεί να προβλέψει την τεχνολογία που θα έρθει. Το CNN είχε λοιδορηθεί όταν παρουσίασε το ολόγραμμα της δημοσιογράφου Τζέσικα Γιέλιν σε εκπομπή για τις αμερικανικές εκλογές του 2008. Μία καλύτερη εκδοχή της συγκεκριμένης τεχνολογίας, όμως, θα μπορούσε να αλλάξει τον κλάδο των εκδηλώσεων για πάντα.

Το βασικό ερώτημα, ωστόσο, είναι το εξής: πώς θα αντιδράσουν οι κολοσσοί του κλάδου, όπως οι RELX, Informa, Comexposium, Emerald Holdings, Clarion και Tarsus;

Ορισμένες εταιρείες εξ’ αυτών έχουν ήδη προχωρήσει σε τεχνολογικές επενδύσεις και άλλες σε συνδρομητικές υπηρεσίες. Τι θα γίνει όμως με τους media publishers, με τις εταιρείες παραγωγής και τους εργαζόμενους του κλάδου. Τι θα γίνει με τους χώρους εκδηλώσεων; Τι θα γίνει με τα ξενοδοχεία, τα οποία σε μεγάλο βαθμό βασίζονται στα επαγγελματικά ταξίδια; Τι θα γίνει με ολόκληρες πόλεις, όπως το Λας Βέγκας ή το Ορλάντο, οι οικονομίες των οποίων έχουν οικοδομηθεί εδώ και δεκαετίες στη βιομηχανία του θεάματος και των εκδηλώσεων.

Μερικά χρήσιμα μαθήματα

Εχοντας παρακολουθήσει πλέον τρεις τεράστιες βιομηχανίες να αντιμετωπίζουν την στροφή προς το Διαδίκτυο, η βιομηχανία των εκδηλώσεων μπορεί να πάρει μερικά μαθήματα.

– Τη στιγμή που η ψηφιακή διανομή εισέλθει στο «οικοσύστημα», αλλάζει την οικονομία και συγκεκριμένα την τιμολόγηση. Η αλλαγή σε αυτήν την περίπτωση είναι οι πολλές και δωρεάν εκδηλώσεις.

– Τα εμπόδια εισόδου μειώνονται και μπαίνουν πολλοί νέοι «παίκτες» στον κλάδο, δημιουργώντας μία «φούσκα» που λίγα χρόνια αργότερα «σκάει». Την ίδια στιγμή δισεκατομμύρια δολάρια και πολλές θέσεις εργασίας χάνονται.

– Τα μεγάλα χρηματικά ποσά στον φυσικό κόσμο γίνονται ψίχουλα στον ψηφιακό, όπως είχε εύστοχα πει ο Τζεφ Ζάκερ για τη διαφήμιση στο Διαδίκτυο.

– Οι περισσότεροι «παίκτες» πάντα αντιστέκονται και συνήθως χλευάζουν τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Νέες εταιρείες εμφανίζονται και οι μεγάλες εταιρείες συνήθως αντιμετωπίζουν μία βραχυπρόθεσμη κρίση, αλλά μακροπρόθεσμα βγαίνουν κερδοφόρες, κυρίως εξαγοράζοντας τους μικρότερους ανταγωνιστές.

– Οι μεσάζοντες εξαφανίζονται, με αποτέλεσμα αγοραστής και πωλητής να συνδέονται άμεσα, μέχρι να δημιουργηθεί ξανά η ανάγκη για νέους μεσάζοντες.

– Οποιος ελέγχει την μεγαλύτερο όγκο δεδομένων θα είναι και ο περισσότερο κερδισμένος.

– Εμφανίζονται πολλές μικρότερες αγορές, μερικές εκ των οποίων γίνονται mainstream.

– Στο τέλος, πάντα κερδίζει ο καταναλωτής. Κανείς δεν μπορεί να το αλλάξει αυτό.

Είναι σημαντικό να σημειωθεί πως ούτε η μουσική βιομηχανία, ούτε το ραδιόφωνο, η τηλεόραση ή ο κινηματογράφος πέθαναν, απλά εμφανίστηκαν νέοι «παίκτες» και άλλαξε ο τρόπος λειτουργίας.

Ενα πράγμα γνωρίζουμε με σιγουριά: πάντα θα υπάρχει η ανάγκη να συνδεθούν οι άνθρωποι για επαγγελματικούς σκοπούς, ακόμη περισσότερο σε έναν υπερφορτωμένο πληροφοριακά κόσμο.

Πολλά από τα στοιχεία του κλάδου των εκδηλώσεων θα μεταβούν στο Διαδίκτυο, αλλά η ανάγκη της τελικής χειραψίας πριν κλείσει μία συμφωνία θα γίνει ακόμη μεγαλύτερη. Με πειραματισμό και με ανοχή στην αποτυχία τουλάχιστον στα πρώτα βήματα, οι περισσότερες εταιρείες θα βρουν τον δρόμο τους.

Είναι, όμως, ο κλάδος των εκδηλώσεων έτοιμος για αυτήν την πραγματικότητα;

με πληροφορίες από Skift

Smart Booking Title
Smart Booking

Explore More