Πώς είναι οι κρουαζιέρες στη μετά-κορωνοϊού εποχή
Photo Credits: Shutterstock

Πώς είναι οι κρουαζιέρες στη μετά-κορωνοϊού εποχή

[rt_reading_time postfix="minutes" postfix_singular="minute"] read
Share it:

Καθώς επιβιβάζονταν στο κρουαζιερόπλοιο MSC Grandiosa στο λιμάνι της Γένοβας, η ταξιδιωτική πράκτορας Βαλέρια Μπελάρντι ετοιμαζόταν για ένα ταξίδι πολύ διαφορετικό από όλα όσα είχε είχε κάνει στο παρελθόν.

Η Μπελάρντι ήταν μία από τους 3.000 επιβάτες του κρουαζιερόπλοιου που απέπλευσαν στις 16 Αυγούστου, πραγματοποιώντας το πρώτο ταξίδι στη Μεσόγειο μετά το ξέσπασμα της πανδημίας του κορωνοϊού.

Βασικά χαρακτηριστικά του ταξιδιού ήταν τα τεστ, τα μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης, τα αντισηπτικά και οι θερμομετρήσεις, αλλά όπως αναφέρει η Μπελάρντι στο CNN Travel, ήταν μία πολύ χαλαρωτική και ευχάριστη εμπειρία. Και το σημαντικότερο, κανείς δεν κόλλησε.

Η MSC Cruises δεν επιβεβαίωσε τα ακριβή νούμερα, αλλά η Grandiosa φαίνεται να έπλευσε με το 60% της πληρότητας συνολικής χωρητικότητας 6.300 θέσεων.

Διοργανώθηκαν ημερήσιες εκδρομές στα λιμάνια που σταμάτησε το κρουαζιερόπλοιο, συμπεριλαμβανομένων των αξιοθέατων στην πρωτεύουσα της Μάλτας, στη Βαλέτα και το Παλέρμο. Στη διάρκεια της κρουαζιέρας, η Μπελάρντι απήλαυσε τα προπαρασκευασμένα σνακ του πλοίου, περνώντας χαλαρά απογεύματα στην πισίνα της Grandiosa.

«Πιστεύω ότι οι κρουαζιέρες ίσως είναι η ασφαλέστερη επιλογή διακοπών αυτή τη στιγμή», λέει η Μπελάρντι.

Η MSC Cruises ωστόσο είναι η μόνη εταιρεία επέστρεψε στη θάλασσα. Τα αμερικανικά Κέντρα Πρόληψης και Ελέγχου Ασθενειών έχουν επεκτείνει την απαγόρευση των κρουαζιερών στα αμερικανικά νερά τουλάχιστον μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2020.

Οι μεγάλες επιχειρήσεις του κλάδου, όπως η Princess Cruises, έχουν επίσης ακυρώσει τα ταξίδια εκτός ΗΠΑ, συμπεριλαμβανομένων και περιοχών όπως η Ασία, η Καραϊβική, η Νότια Αμερική και η Ανταρκτική, μέχρι τα μέσα Δεκεμβρίου.

Στην Ευρώπη μικρότερες επιχειρήσεις έχουν επανεκκινήσει τη λειτουργία τους με διαφορετικά αποτελέσματα. Νωρίτερα τον Αύγουστο, 41 μέλη του προσωπικού και 21 επιβάτες του νορβηγικού πλοίου MS Roald Amundsen βρέθηκαν θετικοί στον κορωνοϊό κατά τη διάρκεια του ταξιδιού τους.

H MSC Cruises είναι η πρώτη από τις μεγάλες επιχειρήσεις του κλάδου που δοκίμασε ένα ταξίδι με ένα μεγάλο κρουαζιερόπλοιο και οι ειδικοί το βλέπουν σαν ένα πολύ σημαντικό τεστ, σχετικά με το πώς θα μπορούσε να είναι η επιστροφή της κρουαζιέρας σε έναν –  διαφορετικό πλέον – κόσμο.

To MSC Grandiosa στο λιμάνι της Γένοβας, πριν ξεκινήσει το πρώτο ταξίδι μετά την καραντίνα.
To MSC Grandiosa στο λιμάνι της Γένοβας, πριν ξεκινήσει το πρώτο ταξίδι μετά την καραντίνα. © Shutterstock

Η σημερινή κατάσταση της κρουαζιέρας

Το μέλλον του κλάδου διακυβεύεται τους επόμενους μήνες. Την τελευταία δεκαετία, ο κλάδος της κρουαζιέρας βίωσε μεγάλη άνθηση, φτάνοντας τους 30 εκατομμύρια επιβάτες το 2019, συμπαρασύροντας τη ζήτηση για μεγαλύτερα και καλύτερα πλοία. Πρόκειται για έναν κλάδο 150 δισεκατομμυρίων δολαρίων και 1,2 εκατομμυρίων θέσεων εργασίας.

Η εκθετική ανάπτυξη έφερε πολλά ερωτήματα σχετικά με τον υπερτουρισμό και το οικολογικό αποτύπωμα της κρουαζιέρας. Στη συνέχεια ακολούθησε η επικοινωνιακή καταστροφή της διαχείρισης του κορωνοϊού, με πολλά πλοία να ψάχνουν για ένα ασφαλές λιμάνι και το προσωπικό αν είναι «παγιδευμένο» στη θάλασσα. Τα παραπάνω μετέτρεψαν τα κρουαζιερόπλοια σε εστίες υψηλού κινδύνου.

Η πρόσκληση που αντιμετωπίζουν αυτή τη στιγμή οι επιχειρήσεις του κλάδου παγκοσμίως είναι η εύρεση ενός τρόπου ασφαλούς και αποτελεσματικής ανάκαμψης, κερδίζοντας παράλληλα την εμπιστοσύνη των καταναλωτών.

«Γνωρίζουμε ότι για κάθε μείωση του κλάδου κατά 1%, 9.100 θέσεις εργασίας βρίσκονται σε κίνδυνο», αναφέρει η Μπάρι Γκολιν-Μπλάουγκρουντ, εκπρόσωπος του σύνδεσμου των επιχειρήσεων του κλάδου, Cruise Lines International Association (CLIA).

Η Γκόλιν-Μπλάουγκρουντ αναφέρει πως η CLIA πιστεύει ότι η κρουαζιέρα θα ανακάμψει, καθώς η ζήτηση για τα ταξίδια του 2021 έχει ήδη ξεκινήσει. Τονίζει, όμως, ότι καθώς τα περισσότερα ταξίδια έχουν αναβληθεί, 2.500 θέσεις εργασίας χάνονται καθημερινά.

«Μέχρι το τέλος του Σεπτεμβρίου ο παγκόσμιος αντίκτυπος της πανδημίας θα είναι 77 δις. δολάρια σε ζημιές, 518 χιλιάδες χαμένες θέσεις εργασίας και 23 δισ. σε χαμένους μισθούς», τονίζει η Γκόλιν-Μπλάουγκρουντ.

Πισίνα σε κρουαζιερόπλοιο.
«Πιστεύω ότι οι κρουαζιέρες ίσως είναι η ασφαλέστερη επιλογή διακοπών αυτή τη στιγμή», λέει η Μπελάρντι. © Shutterstock/φωτ. αρχείου

Η νέα κανονικότητα

Μετά το ολοκληρωμένο πρώτο ταξίδι του, το MSC Grandiosa αναχώρησε στις 23 Αυγούστου για δεύτερη δοκιμαστική κρουαζιέρα, σταματώντας στα λιμάνια της Κέρκυρας, του Κατάκωλου και του Πειραιά.

Πριν επιβιβαστούν οι επιβάτες πέρασαν από τεστ. Ο εκπρόσωπος της MSC Cruises Λουκά Μπιοντολίλο δήλωσε στο CNN ότι ένας από τους ανθρώπους που περίμενε να επιβιβαστεί βρέθηκε θετικός. «Ακολουθώντας το πρωτόκολλο, δεν επετράπη η είσοδος στον συγκεκριμένο επιβάτη και σε όσους τον συνόδευαν.

«Επιπρόσθετα, απαγορεύτηκε η είσοδος και σε άλλους επιβάτες που είχαν έρθει στο λιμάνι μέσα στο ίδιο βαν με τον συγκεκριμένο επιβάτη», πρόσθεσε.

Εκτός από τα τεστ, οι επιβάτες πρέπει να περάσουν από θερμομέτρηση και να συμπληρώσουν ένα ερωτηματολόγιο σχετικά με το ιατρικό ιστορικό τους. Τα μέλη του πληρώματος ελέγχονται προτού επιβιβαστούν και σύμφωνα με την MSC Cruises «ανά τακτά χρονικά διαστήματα».

Επάνω στο πλοίο οι τεχνικές καθαρισμού έχουν αναβαθμιστεί, συμπεριλαμβάνοντας απολύμανση νοσοκομειακού επιπέδου και χρήση τεχνολογίας υπέρυθρης ακτινοβολίας.

Το πλαφόν στο 70% της πληρότητας υπάρχει για να εξασφαλίζεται η τήρηση των μέτρων κοινωνικής αποστασιοποίησης, ενώ όλες οι δραστηριότητες εντός πλοίου λαμβάνουν χώρα πλέον σε μικρότερες ομάδες ατόμων.

Μία μερίδα ειδικών εξετάζουν την ιδέα της «κρουαζιέρας στο πουθενά», η οποία έχει ως στόχο οι επιβάτες να απολαύσουν την εμπειρία της ζωής στο πλοίο χωρίς να υπάρχει ο κίνδυνος να μολυνθούν σε κάποιο από το λιμάνι ή και αντίστροφα.

Η MSC Cruises αποφάσισε ωστόσο την προσωρινή παραμονή στα λιμάνια, διασφαλίζοντας ότι όλες οι εκδρομές ήταν προγραμματισμένες και αυστηρά ελεγχόμενες.

Ο Μπιοντοντίλο είπε στο CNN ότι κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, μία οικογένεια αποφάσισε να μην τηρήσει τους κανόνες και επομένως τους απαγορεύτηκε η είσοδος στο πλοίο.

«Τα πρωτόκολλα ασφάλειας εφαρμόζονται προς όφελος όλων των επιβατών», τόνισε. «Δεν μπορεί να υπάρξει καμία παρατυπία. Οι συγκεκριμένοι επιβάτες έθεσαν σε κίνδυνο τις διακοπές και την υγεία όλων».

Το πρώτο ταξίδι της MSC Cruises παρακολούθησε σίγουρα η Costa Cruises, η οποία θα πραγματοποιήσει επίσης το πρώτο της ταξίδι σε ιταλικά λιμάνια στις 6 Σεπτεμβρίου.

Τα πλοία των MSC και Costa μπορούν να φιλοξενήσουν, υπό κανονικές συνθήκες, χιλιάδες επιβάτες. Ακόμα και με την περιορισμένη πληρότητα, θα υπάρχει μεγάλος αριθμός επιβατών στα «πλωτά παλάτια» των δύο εταιρειών.

Η μεριά των επιχειρήσεων

Τα περισσότερα πλοία των εταιρειών παραμένουν ωστόσο εκτός δράσης, δεμένα σε λιμάνια και πιθανότατα θα παραμείνουν εκεί μέχρι το 2021.

Μετά από χρόνια ζήτησης για μεγαλύτερα και καλύτερα κρουαζιερόπλοια, που μπορούν να παρέχουν όλες τις ανέσεις, από rooftop μπαρ μέχρι σπα και τζακούζι, ίσως παρατηρείται υπερπροσφορά στον κλάδο.

Τον Ιούνιο ο κολοσσός της κρουαζιέρας Carnival Corporation ανακοίνωσε τα σχέδια του για αφαίρεση τουλάχιστον έξι πλοίων από τον στόλο του. Η επιχείρηση είχε ζημιές 4,4 δισ. δολάρια στο δεύτερο τρίμηνο του 2020.


«Γνωρίζουμε ότι για κάθε μείωση του κλάδου κατά 1%, 9.100 θέσεις εργασίας βρίσκονται σε κίνδυνο», αναφέρει η Μπάρι Γκολιν-Μπλάουγκρουντ, εκπρόσωπος του σύνδεσμου των επιχειρήσεων του κλάδου, Cruise Lines International Association (CLIA).


Η βρετανική εταιρεία Cruise and Maritime Voyages εισήλθε σε καθεστώς χρεοκοπίας και το μέλλον του στόλου της παραμένει αβέβαιο.

Την ίδια στιγμή η Holland America ανακοίνωσε επίσης τα πλάνα της για απόσυρση τεσσάρων εκ των 14 πλοίων της.

«Πάντα είναι δύσκολο να βλέπεις ένα πλοίο να φεύγει, ειδικά όσα έχουν μακρά ιστορία στην επιχείρηση μας», ανέφερε ο Στάιν Κρούσε, διευθύνων σύμβουλος της Holland America Group και της Carnival UK.

Η μεριά των λιμανιών

Για τα λιμάνια, που έχουν συνηθίσει σε αυξημένη επιβατική κίνηση από τα κρουαζιερόπλοια, οι τελευταίες μήνες ήταν ιδανικοί για «αναστοχασμό».

Η Γκόλιν-Μπλάουγκρουντ αναφέρει ότι η διακοπή των κρουαζιερών επέτρεψε την αναθεώρηση στα θέματα των καθαρότερων καυσίμων και της βιωσιμότητας.

Στην εποχή προ-κορωνοϊού, η CLIA είχε ξεκινήσει ήδη να εργάζεται με την κροατική πόλη του Ντουμπρόβνικ για την ανάπτυξη ενός περισσότερου υπεύθυνου τουριστικού μοντέλου, καθώς οι ανησυχίες για το αποτύπωμα της κρουαζιέρας στην πόλη αυξάνονταν.

Πανό κατά των μεγάλων πλοίων στη Βενετία.
Πανό κατά των μεγάλων πλοίων στη Βενετία. © Shutterstock

Νέοι κανόνες παρουσιάστηκαν πέρσι, περιορίζοντας τον αριθμό των πλοίων που μπορούσαν να είναι δεμένα στο λιμάνι της πόλης σε δύο.

Στη Βενετία υπάρχει επίσης κίνημα που ζητά από τις επιχειρήσεις του κλάδου να αναθεωρήσουν τις πρακτικές τους.

Πολλά όμως από τα λιμάνια στα οποία εμφανίζονταν φαινόμενα υπερτουρισμού, πλέον δυσκολεύονται από την έλλειψη τουριστών ροών.

Στις Μπαχάμες, οπου οι κρουαζιέρες έφεραν 5,4 εκατομμύρια τουρίστες το 2019, ο κλάδος πλέον είναι «οικονομικά τραυματισμένος» σύμφωνα με τον υπουργό Τουρισμού της χώρας, Ντιονίσιο Ντ’ Αγκιλάρ.

Η μεριά των εργαζομένων

Η Αυστριακή χορεύτρια Κόνι Σάιντλερ, η οποία εργαζόταν σε ένα από τα πλοία της Costa Cruises, από όταν ξέσπασε η πανδημία, παρακολουθεί τις εξελίξεις με ιδιαίτερο ενδιαφέρον.

Η Σάιντλερ δεν θα βρίσκεται στο Costa Deliziosa όταν αυτό επιστρέψει, καθώς δεν θα προσφέρονται παραστάσεις χορού, λόγω του φόβου των συναθροίσεων.

Η Σάιντλερ δεν είναι σίγουρη και για τους νέους περιορισμούς σχετικά με τις δραστηριότητες του προσωπικού.

«Καταλαβαίνω ότι πρέπει να εφαρμοστούν και υπάρχει λόγος γι’ αυτό. Αλλά για εμένα αφαιρούνται όλοι οι λόγοι που κάποιος θα θέλει να εργαστεί σε ένα κρουαζιερόπλοιο», λέει η Σάντλερ.

Εργαζόμενη στην κουζίνα κρουαζιερόπλοιου.
Η επιστροφή του προσωπικού εν μέσω αναφορών για διαδηλώσεις επάνω στο πλοίο και κρίσεων ψυχικής υγείας είναι δύσκολο ζήτημα. Υπάρχουν ακόμη εργαζόμενοι που περιμένουν να επαναπατριστούν, παγιδευμένοι σε κλειστά σύνορα και περίπλοκους ταξιδιωτικούς περιορισμούς. © Shutterstock

Η Αυστριακή ωστόσο καταλαβαίνει ότι σε αντίθεση με πάρα πολλούς συναδέλφους της είχε μία καλή εργασιακή εμπειρία. Πολλοί εργαζόμενοι του κλάδου πέρασαν πολύ καιρό σε απομόνωση και έδωσαν αγώνα για επαναπατριστούν.

Η επιστροφή του προσωπικού, εν μέσω αναφορών για διαδηλώσεις επάνω στο πλοίο και κρίσεων ψυχικής υγείας, είναι ένα ιδιαίτερα κρίσιμο ζήτημα. Υπάρχουν ακόμη εργαζόμενοι που περιμένουν να επαναπατριστούν, παγιδευμένοι σε κλειστά σύνορα και περίπλοκους ταξιδιωτικούς περιορισμούς.

Η CLIA αναφέρει ότι ο επαναπατρισμός των εργαζομένων παραμένει μία από τις πρώτες προτεραιότητές της.

Η Σάιντλερ πιστεύει ότι το μέλλον της κρουαζιέρας θα καθοριστεί από μία προσέγγιση «δοκιμής και λάθους», ωστόσο δεν μπορεί να φανταστεί ότι η κρουαζιέρα θα είναι πλέον η ίδια.

με πληροφορίες από CNN Travel

Smart Booking Title
Smart Booking

Explore More