Η πτώχευση της Virgin Atlantic και τα «κενά αέρος» του αεροπορικού κλάδου

Η πτώχευση της Virgin Atlantic και τα «κενά αέρος» του αεροπορικού κλάδου

[rt_reading_time postfix="minutes" postfix_singular="minute"] read
Share it:

Η Virgin Atlantic είναι το τελευταίο θύμα της πανδημίας του κορωνοϊού που έχει πλήξει ανεπανόρθωτα τον αεροπορικό κλάδο.

Η εταιρεία υπέβαλε χθες αίτημα χρεοκοπίας στις ΗΠΑ στην προσπάθειά της προστατεύσει το πακέτο διάσωσης αξίας 1,3 δισεκατομμυρίων ευρώ που έχει καταθέσει προς εξέταση στη Βρετανία.

Η Virgin επικαλείται το άρθρο 15 του αμερικανικού πτωχευτικού κώδικα, όπως αναφέρεται στην αίτησή της προς δικαστήριο της Νέας Υόρκης, κάτι που της δίνει τη δυνατότητα να προστατεύσει τα περιουσιακά της στοιχεία από τους πιστωτές της.

Της αίτησης είχε προηγηθεί ακρόαση σε βρετανικό δικαστήριο, όπου η εταιρεία έλαβε το «πράσινο φως» να συγκαλέσει σύσκεψη με τους πιστωτές τις στις 25 Αυγούστου, ώστε να τεθεί προς ψηφοφορία το σχέδιο ανασυγκρότησης της εταιρείας. Σε περίπτωση που προχωρήσει η συμφωνία, θα χρειαστεί να επικυρωθεί από τη βρετανική δικαιοσύνη σε νέα ακρόαση προγραμματισμένη για τις 2 Σεπτεμβρίου.

Η απόφαση του αμερικανικού δικαστηρίου είναι κρίσιμη, καθώς βάσει του συγκεκριμένου άρθρου επιτρέπεται σε ξένες επιχειρήσεις με περιουσιακά στοιχεία στις ΗΠΑ να προστατεύονται από απαιτήσεις πιστωτών για όσο χρονικό διάστημα το σχέδιο ανάκαμψης στη χώρα τους βρίσκεται εν εξελίξει.

Το χρονικό της κατάρρευσης

Οι κρατήσεις της Virgin Atlantic σημείωσαν πτώση 89% σε σχέση με πέρσι, ενώ η ζήτηση για το δεύτερο μισό του 2020 εκτιμάται ότι θα φθάσει μόνο στο 25% των περσινών επιπέδων, σύμφωνα με τα στοιχεία που κατέθεσε η εταιρεία στο δικαστήριο.

Μετά την απόρριψη του ενδεχόμενου κρατικής διάσωσης από τη βρετανική κυβέρνηση, η εταιρεία ανακοίνωσε ένα πακέτο αξίας 1,3 δις. ευρώ, το οποίο περιλαμβάνει ενέσεις ρευστότητας αξίας 221 εκατ. στερλινών από την εταιρεία του ιδιοκτήτη Ρίτσαρντ Μπράνσον και δάνεια ύψους 187 εκατ. ευρώ από το fund Ντέιβιντσον Κέμπνερ.

Αναταράξεις στις αερομεταφορές: η πτώχευση της Virgin
Οι κρατήσεις της Virgin Atlantic σημείωσαν πτώση 89% σε σχέση με πέρσι ενώ η ζήτηση για το δεύτερο μισό του 2020 εκτιμάται ότι θα φθάσει μόνο στο 25% των περσινών επιπέδων. © Shutterstock

Αλλα 442 εκατ. θα έρθουν από χρονικές μεταθέσεις οφειλών προς την Virgin Group και την αμερικανική αεροπορική εταιρεία Delta – η οποία κατέχει το 49% των μετοχών της Virgin Atlantic – για τα επόμενα τρία με πέντε χρόνια.

«Η Delta στηρίζει το σχέδιο ανακεφαλαιοποίησης που ανακοίνωσε η Virgin τον Ιούλιο», αναφέρει ανακοίνωση του αεροπορικού κολοσσού.

«Με τη στήριξη της πλειοψηφίας των μετόχων, αναμένουμε ότι το σχέδιο ανάκαμψης και ανακεφαλαιοποίησης θα μπει σε εφαρμογή τον Σεπτέμβριο», δήλωσε εκπρόσωπος της Virgin Atlantic, προσθέτοντας ότι η εταιρεία παραμένει αισιόδοξη.

Το πακέτο είναι αναγκαίο για την επιβίωση της. Οι δικηγόροι της εταιρείας κατέθεσαν στο δικαστήριο, ότι χωρίς αυτό τα ταμεία της θα έχουν αδειάσει μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου.

Το σχέδιο περιλαμβάνει περικοπές 3.150 θέσεων εργασίας και τον τερματισμό των πτήσεων από το αεροδρόμιο του Γκάτγουικ.

Τι σημαίνει αυτό για τους πελάτες;

Η αίτηση δεν πρόκειται να επηρεάσει τον αριθμό πτήσεων της εταιρείας, οι οποίες παραμένουν περιορισμένες λόγω της πανδημίας. Η εταιρεία έχει επιβεβαιώσει ότι όλες οι προγραμματισμένες πτήσεις θα διεξαχθούν κανονικά και ότι οι αιτήσεις επιστροφής χρημάτων μετά από ακυρώσεις επεξεργάζονται κανονικά.

«Συνεχίζουμε να πραγματοποιούμε περιορισμένο αριθμό πτήσεων προς το Χονγκ Κονγκ, τη Νέα Υόρκη, το Λος Αντζελες και τα νησιά Μπαρμπέιντος από το αεροδρόμιο Χίθροου και οι προγραμματισμένες πτήσεις θα συνεχιστούν κανονικά», σημείωσε εκπρόσωπος της εταιρείας.

Αμφίβολο το μέλλον του κλάδου

Ακόμα όμως και αν το πακέτο διάσωσης της Virgin Atlantic υπερψηφιστεί, το μέλλον της εταιρείας και του αεροπορικού κλάδου συνολικά παραμένει αμφίβολο. Σύμφωνα με τις προβλέψεις της Διεθνούς Ενωσης Αερομεταφορών (ΔΕΑ), τα αεροπορικά ταξίδια δεν πρόκειται να επιστρέψουν στα επίπεδα προ κορωνοϊού μέχρι το 2024.

Εκθεση της ΔΕΑ αναφέρει ότι στο πρώτο μισό του 2020, η ζήτηση μειώθηκε κατά 58,4% σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2019.

Αρκετοί αναλυτές θεωρούν ότι ίσως υπάρξει μία μικρή αύξηση των ταξιδιών για προσωπικούς λόγους βραχυπρόθεσμα, αλλά η εμπιστοσύνη των καταναλωτών έχει φθάσει στο ναδίρ μην αφήνοντας μεγάλα περιθώρια ανάκαμψης.

Τα επαγγελματικά ταξίδια και τα ταξίδια αναψυχής εκτιμάται ότι θα αργήσουν να επιστρέψουν στα επίπεδα προ κρίσης.

Αναταράξεις στις αερομεταφορές
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού τέσσερις περιφερειακές αμερικανικές αεροπορικές έχουν πτωχεύσει από τη στιγμή που ξέσπασε η πανδημία. © Shutterstock

Η British Airways, στον όμιλο της οποίας ανήκουν Iberia και Aer Lingus, ανακοίνωσε ότι έχασε 4,2 δις. ευρώ το τελευταίο εξάμηνο. Η εταιρεία θα απευθυνθεί στους μετόχους της για ανακεφαλαιοποίηση αξίας 2,7 δις. ευρώ.

Η British έχει επίσης προειδοποιήσει για μέχρι 12 χιλιάδες απολύσεις, ενώ οι μειώσεις μισθών, τις οποίες η διοίκηση της ζητά εδώ καιρό ώστε να γίνει πιο ανταγωνιστική απέναντι στους low-cost ανταγωνιστές της, πρέπει να θεωρούνται δεδομένες.

Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού τέσσερις περιφερειακές αμερικανικές αεροπορικές έχουν πτωχεύσει από τη στιγμή που ξέσπασε η πανδημία, ενώ οι πωλήσεις των μεγάλων εταιρειών του κλάδου αναμένεται να μειωθούν κατά 66%, σύμφωνα με το Bloomberg.

Σε κίνδυνο όλη η αλυσίδα παραγωγής

Η ζημιά βέβαια δεν περιορίζεται στις αεροπορικές και αναμένεται να χτυπήσει και άλλους «κρίκους» της αλυσίδας παραγωγής. Την προηγούμενη εβδομάδα η Boeing ανακοίνωσε τη μείωση των παραγγελιών από 240 στα 70 αεροσκάφη για φέτος – με μόνο 20 παραγγελίες στο διάστημα Απριλίου-Ιουνίου.

Αν και ο κολοσσός των αερομεταφορών διαθέτει ισχυρό πελατολόγιο με συμφωνίες για κατασκευή 4.500 αεροσκαφών μέσα στα επόμενα χρόνια, μεγάλη μερίδα αεροπορικών προσπαθεί να καθυστερήσει τις παραγγελίες.

Δεδομένων των συνθηκών η Boeing αποφάσισε ότι ήταν η κατάλληλη στιγμή για την απόσυρση των παλαιότερων μοντέλων της, ανακοινώνοντας ότι θα σταματήσει την παραγωγή νέων μοντέλων 747 Jumbo μέσα στα επόμενα δύο χρόνια.

Η Airbus βρίσκεται σε παρόμοια θέση. Μεγάλος φόβος και των δύο είναι ότι η Κίνα μπορεί να εκμεταλλευτεί την κατάσταση για να εισέλθει δυναμικά στην αγορά.

Όλα δείχνουν ότι ο κλάδος των αερομεταφορών πρέπει να «προσδεθεί» για το προσεχές μέλλον, καθώς οι «αναταράξεις» φαίνεται ότι πρόκειται να κρατήσουν για πολύ καιρό ακόμα.

με πληροφορίες από Telegraph, BBC και Bloomberg

Smart Booking Title
Smart Booking

Explore More