Το «Γεφύρι του Πασά» θα αναστηλωθεί μετά από χρόνια αδιαφορίας
Photo Credits: ©pamegrevena.gr

Το «Γεφύρι του Πασά» θα αναστηλωθεί μετά από χρόνια αδιαφορίας

[rt_reading_time postfix="minutes" postfix_singular="minute"] read
Share it:

Το ιστορικό «Γεφύρι του Πασά» που ανατινάχθηκε από Νεοζηλανδούς σαμποτέρ το 1941 θα αναστηλωθεί μετά από χρόνιες αντιπαραθέσεις για την ανάδειξη και την προβολή του.

Στην υπογραφή Προγραμματικής Σύμβασης για την αναστήλωση ενός από τα σημαντικότερα γεφύρια της Δυτικής Μακεδονίας, το «Γεφύρι του Πασά» θα συμμετάσχει την Τρίτη 24 Αυγούστου στην Κοζάνη η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη.

Την Προγραμματική Σύμβαση για την ωρίμανση της ανακατασκευής του γεφυριού θα συνυπογράψουν από την πλευρά τους ο Περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας Γιώργος Κασαπίδης και εκπρόσωποι του ΑΠΘ που έχουν αναλάβει και την εκπόνηση της σχετικής μελέτης.

Αναφορές για το «Γεφύρι του Πασά» που ήταν φτιαγμένο από πέτρα συναντούμε στις διηγήσεις του περιηγητή Φραγκίσκου Πουκεβίλ που υπηρέτησε ως πρόξενος της Γαλλίας στην αυλή του Αλή Πασά κατά την περιοδεία του το 1806 στην Δυτική Μακεδονία και το σημερινό Μοναστήρι.

Ο Πουκεβίλ σημειώνει μάλιστα ότι το γεφύρι κτίστηκε από κάποιον βαλή της Ρούμελης, ο οποίος το έκανε αυτό ως προσφορά για να ευχαριστήσει το Θεό, γιατί μια από τις γυναίκες του η οποία έπεσε στα νερά του Αλιάκμονα, σώθηκε από θαύμα.

Άλλες αναφορές σημειώνουν ωστόσο ότι ανεγέρθηκε το 1690 από τον Μαχμούτ Πασά και κτίστηκε από τους περίφημους τοπικούς πετράδες του Βοίου προκειμένου να διευκολύνει το πέρασμα του Αλιάκμονα από τα καραβάνια που διέσχιζαν την Ήπειρο και την Δυτική Μακεδονία.

Η ιστορία πίσω από το «Γεφύρι του Πασά»

Το μήκος του έφτανε τα 100 μέτρα, το πλάτος του ήταν ενάμισι μέτρο, είχε επτά καμάρες και το ύψος της μεσαίας καμάρας έφτανε τα 15 μέτρα. Εκεί, σύμφωνα με την παράδοση, κρεμόταν ένα κυπρί, το γνωστό κουδούνι που φέρουν τα πρόβατα στον λαιμό τους, και ηχούσε δυνατά όταν φυσούσε έντονος άνεμος για να προειδοποιήσει τους πεζούς και τους διαβάτες να μην ανεβαίνουν στο γεφύρι, αφού κάτι τέτοιο θα ήταν επικίνδυνο.

Το «Γεφύρι του Πασά» διευκόλυνε έως και το 1940 τις μετακινήσεις του αγροτικού πληθυσμού, εμπορευμάτων και κοπαδιών και ανατινάχθηκε από Νεοζηλανδούς σαμποτέρ στις 14 Απριλίου 1941 κατά την οπισθοχώρησή τους μετά την μάχη με τους ναζί στο Κλειδί του Αμυνταίου Φλώρινας. Το τελειωτικό κτύπημα δόθηκε με τον ισχυρό σεισμό 6,6 Ρίχτερ που έγινε το 1995 στην Κοζάνη και τα Γρεβενά με αποτέλεσμα να υποστούν σημαντικές καταστροφές τα εναπομείναντα στοιχεία του γεφυριού.

Στην Δυτική Μακεδονία υπάρχουν 54 πέτρινα γεφύρια. Τα 20 εξ αυτών βρίσκονται στα Γρεβενά, τα 19 στην Κοζάνη (τα περισσότερα στο ορεινό Βόϊο) και 15 γεφύρια στην Καστοριά. Ορισμένα έχουν συντηρηθεί από προγράμματα του ΕΣΠΑ και χρηματοδοτήσεις του υπουργείου Πολιτισμού και αποτελούν σημαντικά μνημεία της παραδοσιακής αρχιτεκτονικής.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ


Διαβάστε επίσης

Οι εξ αποστάσεως εργαζόμενοι συρρέουν σε εξωτικούς Ευρωπαϊκούς προορισμούς

Όλα όσα μάθαμε από τα γεγονότα των φυσικών καταστροφών του 2021

Τα 10 καλύτερα μονοπάτια πεζοπορίας στον κόσμο

Οι 10 τάσεις στους προορισμούς κρουαζιέρας για το καλοκαίρι 

Η Κίνα εγκαινιάζει το πιο γρήγορο τρένο στον κόσμο

Renova Deco
Smart Booking Title
Smart Booking

Explore More