Πώς η παγκόσμια ναυτιλιακή κρίση μπορεί να καταστρέψει τις διακοπές
Photo Credits: ©Shutterstock

Πώς η παγκόσμια ναυτιλιακή κρίση μπορεί να καταστρέψει τις διακοπές

[rt_reading_time postfix="minutes" postfix_singular="minute"] read
Share it:

Το Ningbo-Zhoushan μπορεί να μην σου είναι ακριβώς ένα οικείο όνομα, αλλά ψάξε κάτι στο σπίτι σου κατασκευασμένο στην Κίνα και είναι πολύ πιθανό να πέρασε από εκεί. Το Ningbo-Zhoushan, το οποίο έχει θέα στην Ανατολική Θάλασσα της Κίνας, περίπου 124 μίλια νότια της Σαγκάης, είναι το δεύτερο πιο πολυσύχναστο λιμάνι της Κίνας, το οποίο μεταφέρει φορτίο ισοδύναμο από 29 εκατομμύρια πλοία  κοντέινερ μεγέθους 20 ποδιών τον χρόνο.

Αυτή τη στιγμή πιθανότατα  έχει περισσότερα από 50 πλοία να περιμένουν να αγκυροβολήσουν. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι ο τερματικός σταθμός Ningbo Meishan, ο οποίος διαχειρίζεται περίπου το ένα πέμπτο του συνολικού όγκου του λιμανιού, έκλεισε για μια εβδομάδα αφού ένα μέλος του προσωπικού βρέθηκε θετικό στον COVID-19. Δίχως να υπάρχει πληροφόρηση για την επαναλειτουργία του σταθμού, πολλά άλλα πλοία έχουν εκτραπεί σε εναλλακτικά λιμάνια.

Δυστυχώς, αυτή είναι η κορυφή του παγόβουνου στη ναυτιλία. Η Κίνα έχει οκτώ από τους δέκα πιο πολυσύχναστους λιμένες στον κόσμο και λειτουργούν με πολύ χαμηλότερη από την κανονική τους δυνατότητα λόγω των περιορισμών του COVID-19. Από τη Σαγκάη έως το Χονγκ Κονγκ και το Xiamen, τα πλοία βρίσκονται σε μεγάλες ουρές αναμονής περιμένοντας να ξεφορτώσουν και οι εκτροπές από το Ningbo κάνουν τα πράγματα χειρότερα.

Η δυτική ακτή των Ηνωμένων Πολιτειών αντιμετωπίζει επίσης παρόμοια συμφόρηση, με πολλά πλοία αγκυροβολημένα στον κόλπο San Pedro της Καλιφόρνιας, αναμένοντας πρόσβαση στα λιμάνια του Λος Άντζελες και του Λονγκ Μπιτς. Αυτό οδήγησε το κόστος των τιμών αποστολής για τα πλοία κοντέινερ στα ύψη τις τελευταίες εβδομάδες. Το κόστος μεταφοράς ενός πλοίου 40 ποδιών από την Κίνα στην Ευρώπη κυμαίνεται σήμερα περίπου στα 14.000 δολάρια, περίπου 10 φορές αυτό που θα ήταν κανονικά. Πόσο καιρό θα συνεχιστεί αυτό, ποιες θα είναι οι παρεπόμενες συνέπειες;

Τα πλοία που μεταφέρουν κοντέινερ αύξησαν τους ναύλους τους
©Shutterstock

Η πανδημία και άλλοι παράγοντες

Αυτή η κατάσταση είναι αισθητά διαφορετική από το 2020. Οι περιορισμοί του COVID-19 είχαν αποδυναμώσει την ικανότητα μεταφοράς φορτίων των λιμένων από τότε, αλλά ήταν μικρότερο το πρόβλημα επειδή η παγκόσμια ζήτηση για καταναλωτικά προϊόντα ήταν πολύ χαμηλότερη εν μέσω πανδημίας.

Τώρα που πολλές χώρες έχουν εμβολιάσει μεγάλο αριθμό ανθρώπων και οι οικονομίες τους ανοίγουν ξανά, η ζήτηση έχει ανακάμψει με έντονους ρυθμούς, ωστόσο τα λιμάνια δεν συνεργάζονται σωστά σε αυτή τη συγκυρία. Επιπλέον, υπήρξαν άλλα προβλήματα, κυρίως το μπλοκάρισμα της διώρυγας του Σουέζ τον Μάρτιο.

Με τα πλοία να έχουν κολλήσει για μια εβδομάδα μετά το ναυάγιο του τεράστιου πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Ever Given, δέχθηκαν μεγαλύτερη πίεση από το συνηθισμένο να επιστρέψουν στην Ασία αφού έφτασαν τελικά στους προορισμούς τους στην Ευρώπη και την Αμερική. Ως αποτέλεσμα, πολλοί καπετάνιοι δεν περίμεναν να φορτωθούν πλήρως με άδεια κοντέινερ.

Αυτό συνέβαλε στην έλλειψη κοντέινερ στην Ασία, στην οποία ήδη υπήρχε το ζήτημα λόγω των πλοίων που δεν εισέρχονταν πάντα στα συνηθισμένα λιμάνια τους κατά τη διάρκεια της πανδημίας, καθώς η ζήτηση ήταν πολύ χαμηλότερη από την κανονική. Το αποτέλεσμα είναι ότι τα εμπορευματοκιβώτια έχουν γίνει πιο ακριβά, γεγονός που ανάγκασε τις ναυτιλιακές εταιρείες να χρεώνουν ακριβότερους ναύλους για να καλύψουν το κόστος.

Την ίδια ώρα ο καιρός έχει προκαλέσει πολλά προβλήματα αυτό το καλοκαίρι

Τόσο το λιμάνι Yantian της νότιας Κίνας όσο και μέρος του λιμανιού της Σαγκάης έχουν περάσει περιόδους κλειστές τις τελευταίες εβδομάδες λόγω συναγερμών για τυφώνα. Η καθυστέρηση επιδεινώθηκε επίσης από τους μεγάλους εισαγωγείς που δέχθηκαν τα έξοδα αποστολής και ναύλωσαν τα δικά τους πλοία. Η Home Depot, το έκανε αυτό τον Ιούνιο για παράδειγμα.

Πράγματι, αυτό έφερε μια μικρή μείωση στις τιμές αποστολής τις τελευταίες 10 ημέρες, με αποτέλεσμα ο δείκτης Freightos Baltic Index να μειώνεται από 10,380 δολάρια σε 9,568 δολάρια ανά πλοίο μεταφοράς κοντέινερ 20 ποδιών. Αυτό όμως δεν είναι κάτι που πρέπει να μας ενθουσιάζει.

Αντικατοπτρίζει σε μεγάλο βαθμό το γεγονός ότι η τιμή της αποστολής αγαθών από την Κίνα στις Ηνωμένες Πολιτείες μειώθηκε αφού πολλά πλοία εκτράπηκαν σε αυτήν τη διαδρομή για να αξιοποιήσουν στο έπακρο τις υψηλές τιμές. Το κόστος άλλων διαδρομών, όπως από τη Κίνα προς την Ευρώπη και από την Ευρώπη προς την Αμερική, εξακολουθεί να αυξάνεται ως επί το πλείστον.

Για το αν αυτό θα συνεχιστεί, είναι εξαιρετικά δύσκολο να το πούμε

Ορισμένες εμπορευματικές εταιρείες έχουν παραγγείλει νέα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων για να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση της έλλειψης, αλλά αυτά τα σκάφη χρειάζονται δύο ή τρία χρόνια για να κατασκευαστούν, επομένως δεν θα υπάρχει καμία διαφορά βραχυπρόθεσμα.

Αυτό που έχει σημασία είναι τα μελλοντικά ξεσπάσματα του COVID-19 και σε ποιο βαθμό η Κίνα και άλλα μεγάλα κράτη με λιμένες πρέπει να επιβάλλουν αυστηρούς κανονισμούς για την προστασία των πληθυσμών τους. Ίσως θα είμαστε τυχεροί και η κατάσταση θα βελτιώνεται σταθερά από εδώ και στο εξής, ή ίσως αυτή η αναντιστοιχία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης να διαρκέσει για αρκετά χρόνια.

Εν τω μεταξύ, μπορούμε να αναμένουμε ότι ο πληθωρισμός θα αυξηθεί καθώς οι εισαγωγείς μετακυλίουν το κόστος αποστολής στους πελάτες. Δεδομένου ότι οι κυβερνήσεις και οι κεντρικοί τραπεζίτες ανησυχούσαν ήδη για την αύξηση του πληθωρισμού για διάφορους άλλους λόγους, θα μπορούσαν να το κάνουν χωρίς αυτήν την επιπλέον διάσταση.

Χριστούγεννα εν κινδύνω

Αυξήθηκε το κόστος αποστολής αγαθών με τα πλοία να χρεώνουν ακριβότερους ναύλους
©Shutterstock

Εάν το πρόβλημα με τα τέλη αποστολής φαίνεται να είναι διαρκές, είναι επίσης πιθανό να τροφοδοτήσει συζητήσεις στην αίθουσα συνεδριάσεων της κυβέρνησης σχετικά με το αν είναι σοφό να βασιστούμε τόσο πολύ στην Κίνα ως τον παραγωγικό κόμβο του κόσμου.

Με τις σχέσεις μεταξύ της Κίνας και της Δύσης να είναι ήδη σε χαμηλό επίπεδο και πολλές συζητήσεις για την παγκοσμιοποίηση να δίνουν τη θέση τους στην περιφερειοποίηση, πολλοί ήδη υποστηρίζουν ότι θα πρέπει να αναζητήσουμε περισσότερα καταναλωτικά αγαθά πιο κοντά στη χώρα μας.

Όλα τα πλοία που παρέκκλιναν από τη συνήθη διαδρομή Κίνας-Ευρώπης για να εξυπηρετήσουν τις Ηνωμένες Πολιτείες και να επιστρέψουν στην Κίνα εγκαίρως για να ανεφοδιαστούν. Η διέλευση διαρκεί περίπου 45 ημέρες και πρέπει στη συνέχεια να φύγουν από την Κίνα έως τα μέσα Οκτωβρίου περίπου για να πραγματοποιήσουν τη διέλευση 35 ημερών για να φτάσουν τα εμπορεύματα στην Ευρώπη εγκαίρως για τον Δεκέμβριο. Εάν εξακολουθεί να υπάρχει συμφόρηση στα λιμάνια της Κίνας μέχρι τον Οκτώβριο, αυτό μπορεί να μην είναι δυνατό.

Όσο περισσότερο συνεχίζεται αυτή η ναυτιλιακή κρίση, τόσο περισσότερο τα Χριστούγεννα θα αντιμετωπίσουμε πρόβλημα στις μεταφορές αγαθών. Θα μπορούσε να γίνει μια τεράστια είδηση τις επόμενες εβδομάδες καθώς όλοι προσβλέπουν σε μια «κανονική» εορταστική περίοδο και πολλοί λιανοπωλητές χρειάζονται απεγνωσμένα τις πωλήσεις στα  Χριστούγεννα του 2021 για να αναπληρώσουν αυτό που έχασαν λόγω των περιορισμών του COVID-19.

Αν μόνο ένας γέρος με κόκκινο κοστούμι και έλκηθρο μπορούσε πραγματικά να φροντίσει τα πάντα, όλοι θα μπορούσαμε να πάρουμε μια ανάσα ανακούφισης.

με πληροφορίες από Fast Company


Διαβάστε επίσης

Οι εξ αποστάσεως εργαζόμενοι συρρέουν σε εξωτικούς Ευρωπαϊκούς προορισμούς

Όλα όσα μάθαμε από τα γεγονότα των φυσικών καταστροφών του 2021

Τα 10 καλύτερα μονοπάτια πεζοπορίας στον κόσμο

Οι 10 τάσεις στους προορισμούς κρουαζιέρας για το καλοκαίρι 

Η Κίνα εγκαινιάζει το πιο γρήγορο τρένο στον κόσμο

 

 

Renova Deco
Smart Booking Title
Smart Booking

Explore More