Η Σαντορίνη προτάσσει τον οινοτουρισμό της
Photo Credits: ©Shutterstock

Η Σαντορίνη προτάσσει τον οινοτουρισμό της

[rt_reading_time postfix="minutes" postfix_singular="minute"] read
Share it:

Σε θεματοφύλακες της βιώσιμης ανάπτυξης αναδεικνύονται οι αμπελουργοί της Σαντορίνης, οι οποίοι αφενός συμβάλλουν στη διατήρηση της πολιτισμικής κληρονομιάς του ιστορικού αμπελώνα του νησιού αφετέρου λένε «όχι» στη περαιτέρω «τσιμεντοποίηση» των εκτάσεων του νησιού και λένε «ναι» στον οινοτουρισμό και την ανάπτυξη του κλάδου.

Μάλιστα, όπως τόνισε ο δήμαρχος του νησιού, Αντώνης Σιγάλας, στο πλαίσιο του συνεδρίου για τον οινοτουρισμό που διοργάνωσε το υπουργείου Τουρισμού, ο εντεταλμένος δημοτικός σύμβουλος Θήρας Σταύρος Σιγάλας έχει αναλάβει να συντονίσει τη δημιουργία φακέλου υποψηφιότητας, προκειμένου ο αμπελώνας της Σαντορίνης να εγγραφεί στη λίστα παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO και να ενταχθεί στο δίκτυο VITUR.

Αυτό είναι ιδιαίτερο σημαντικό για τον Γιάννη Καρακάση, έναν απ’ τους τρεις Έλληνες Masters of Wine και έναν από τους 382 Masters of Wine στον κόσμο, αφού, όπως εξήγησε, οι περιοχές που πρωταγωνιστούν στον οινοτουρισμό  διαθέτουν αμπελώνες αναγνωρισμένους από την UNESCO.

Η Σαντορίνη διαθέτει 14.000 στρέμματα αμπελώνες και στα 10.000 και πλέον στρέμματα παράγεται η περίφημη ποικιλία ασύρτικο. Όπως ανέφερε η οινολόγος Ιωάννα Βαμβακούρη, στο παρελθόν οι καλλιεργητικές αμπελουργικές εκτάσεις στη Σαντορίνη ήταν τετραπλάσιες και τις χαρακτήριζε η εγκατάλειψη.

Πλέον, τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μία στροφή στην αμπελουργία, καθώς μπαίνουν στην καλλιέργεια και «νέοι παίκτες». Σημειώνεται, ότι το 50% της παραγωγής του νησιού εξάγεται στις αγορές του εξωτερικού, ενώ τα περιθώρια κέρδους για τα οινοποιεία δεν είναι μεγάλα, καθώς οι τιμές παραγωγού ανέρχονται σε 3,5 ευρώ το κιλό, όπως αναφέρθηκε.

Οινοτουρισμός στην Ελλάδα
© Shutterstock

Δεν είναι παραγωγή κρασιού αλλά δεν υφίσταται χωρίς τον παραγωγό

Εστιάζοντας στον οινοτουρισμό, ο δρ Ιωάννης Βογιατζής, πρόεδρος της ΕΔΟΑΟ (Εθνική Διεπαγγελματική Οργάνωση Αμπέλου και Οίνου), σημείωσε ότι ο οινοτουρισμός δεν είναι παραγωγή αλλά ούτε και μπορεί να υπάρξει αυτή η μορφή τουρισμού χωρίς τον οινοπαραγωγό.

Ο οινοτουρισμός απαιτεί εξειδικευμένο προσωπικό με γνώσεις στο πεδίο της φιλοξενίας, αφού η προβολή δεν περιορίζεται στο οινοποιείο, που γίνεται π.χ. μία ξενάγηση, αλλά όλα τα δρώμενα που λαμβάνουν χώρα σε αυτό έχουν αντίκτυπο στην ανάδειξη της ευρύτερης περιοχής όπου βρίσκεται μία οινοποιητική μονάδα.

Αναφορικά με τις προοπτικές του οινοτουρισμού στην Ελλάδα, ο κ. Καρακάσης, αφού επεσήμανε ότι η Ελλάδα μπορεί να κάνει πρωταθλητισμό σε αυτήν την εναλλακτική μορφή τουρισμού, υπογράμμισε πως χρειάζονται πολλά βήματα. Κυρίως στο μέτωπο της κρατικής ενίσχυσης, με τη μορφή της υλοποίησης υποδομών σε οινοποιεία, αλλά και διοχέτευσης πόρων για Branding κ.λπ. Μεταφέροντας βέλτιστες πρακτικές άλλων τουριστικών προορισμών ανά τον που έχουν ποντάρει την ανάπτυξή τους στον οινοτουρισμό, ο κ. Καρακάσης στάθηκε στην περιοχή Mονταλτσίνο στην Ιταλία.

Μία περιοχή με 6.000 κατοίκους, που κάθε χρόνο προσελκύει 1,1 εκατ. επισκέπτες προκειμένου να γευτούν τις ποικιλίες κρασιών που διαθέτει. Το Bordeaux στη Γαλλία προσελκύει κάθε χρόνο 2 εκατομμύρια επισκέπτες και οι κρατικές επενδύσεις ανήλθαν σε 63 εκατομμύρια ευρώ, προκειμένου να δημιουργηθεί ένας πολυχώρος προβολής του κρασιού. Επίσης, στην Πορτογαλία και την περιοχή Ντούρο οι επισκέπτες ανέρχονται σε 2 εκατομμύρια κάθε χρόνο.


Κοινός παρονομαστής όλων των περιοχών που έχουν επενδύσει στον οινοτουρισμό είναι η ποιότητα του κρασιού, η φήμη που χτίστηκε στη διάρκεια των περασμένων ετών, η προώθηση από επαγγελματικά σωματεία, η αρωγή του κράτους, αλλά και η σφραγίδα της UNESCO.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ


Διαβάστε επίσης

Οι 10 πιο όμορφες εκκλησίες του κόσμου

Τα αγάλματα του Θεσσαλικού Θεάτρου ταξιδεύουν στην Προύσα

Οι 5 αγαπημένοι προορισμοί στην Ευρώπη για τους Αμερικανούς

Πώς οι ψεύτικες διαδικτυακές κριτικές επηρεάζουν τον τουρισμό

Τα 10 πιο διάσημα brand names του τουριστικού κλάδου 

Smart Booking Title
Smart Booking

Explore More