Η Μεσογειακή διατροφή πρότυπο για μια υγιεινή ζωή
Photo Credits: ©Shutterstock

Η Μεσογειακή διατροφή πρότυπο για μια υγιεινή ζωή

[rt_reading_time postfix="minutes" postfix_singular="minute"] read
Share it:

Δεν χρειάζεται να είστε από το Νότο για να λατρεύετε το τηγανητό κοτόπουλο, τα μπισκότα βουτύρου, τη σάλτσα με λουκάνικα, το γλυκό τσάι ή οτιδήποτε από τηγανητά και λιπαρά ή γεμάτα ζάχαρη τυποποιημένα αυτής της αμερικανικής περιοχής. Όμως η Μεσογειακή διατροφή αποτελεί τη γιατρειά στα εγκεφαλικά επεισόδια και τη καρδιακή προσβολή.

Αλλά μια νέα μελέτη διαπίστωσε ότι η κατανάλωση μιας τυπικής διατροφής παραδοσιακών νότιων φαγητών μπορεί να σας κάνει να έχετε 46% περισσότερες πιθανότητες να πεθάνετε από καρδιακή ανακοπή από τους ανθρώπους που δεν τρώνε συχνά αυτά τα τρόφιμα.

Η καρδιακή προσβολή είναι μια κοινή αιτία θανάτου και «αντιπροσώπευε 1 στους 7,5 θανάτους στις Ηνωμένες Πολιτείες το 2016 ή σχεδόν 367.000 θανάτους», σύμφωνα με στοιχεία της American Heart Association. Όταν συμβαίνει αυτός ο τύπος καρδιακής προσβολής, σύμφωνα με το AHA, ο θάνατος έρχεται συνήθως μέσα σε μια ώρα.

Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε  στο Journal of the American Heart Association, εξέτασε επίσης τον αντίκτυπο της μεσογειακού τύπου διατροφής στον κίνδυνο ξαφνικής καρδιακής προσβολής.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι άνθρωποι που ακολούθησαν πιο προσεκτικά την παραδοσιακή μεσογειακή διατροφή είχαν 26% χαμηλότερο κίνδυνο καρδιακής προσβολής από τους ανθρώπους που έτρωγαν κάποιον άλλο τύπο διατροφής. Ωστόσο, αυτό ισχύει μόνο για άτομα που δεν έχουν ιστορικό στεφανιαίας νόσου.

«Βελτιώνοντας τη διατροφή κάποιου, τρώγοντας άφθονα φρούτα, λαχανικά, δημητριακά ολικής αλέσεως και ψάρια όπως η μεσογειακή διατροφή, αλλά και αποφεύγοντας τα τηγανητά φαγητά, τα όργανα ζώων και τα τυποποιημένα κρέατα μπορεί να μειωθεί ο κίνδυνος για ξαφνική καρδιακή προσβολή», δήλωσε ο επικεφαλής συγγραφέας James Shikany

Ο Shikany είναι καθηγητής ιατρικής και αναπληρωτής διευθυντής έρευνας στο τμήμα προληπτικής ιατρικής στο Πανεπιστήμιο της Αλαμπάμα στο Μπέρμιγχαμ.

Εγκεφαλικό επεισόδιο

Η ομάδα ανέλυσε δεδομένα από μια εθνική μελέτη που ονομάζεται Regards (Λόγοι για τις γεωγραφικές και φυλετικές διαφορές στο εγκεφαλικό επεισόδιο).

Χορηγούμενη από τα Εθνικά Ινστιτούτα Υγείας, το Regards σχεδιάστηκε για να ανακαλύψει γιατί «οι Νότιοι και οι Μαύροι Αμερικανοί έχουν υψηλότερα ποσοστά εγκεφαλικού επεισοδίου και σχετικών ασθενειών που επηρεάζουν την υγεία του εγκεφάλου» Στη μελέτη συμμετείχαν 30.239 ασπρόμαυροι συμμετέχοντες από το 2003 και το 2007 και τους παρακολούθησαν για 10 χρόνια.

Ο Shikany και η ομάδα του εξέτασαν δεδομένα από περίπου 21.000 άτομα. Περισσότεροι από τους μισούς προέρχονταν από την «περιοχή εγκεφαλικού επεισοδίου», μια ζώνη 11 πολιτειών στα νοτιοανατολικά όπου τα ποσοστά εγκεφαλικού είναι παραδοσιακά υψηλά. Για τη μελέτη αυτή, αυτές οι πολιτείες περιελάμβαναν τη Βόρεια Καρολίνα, τη Νότια Καρολίνα, τη Γεωργία, το Τενεσί, την Αλαμπάμα, το Μισισιπή, το Αρκάνσας και τη Λουιζιάνα.

Σύμφωνα με το Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων των ΗΠΑ, τα άτομα που ζουν στις περιοχές αυτές είναι 2 έως 4 φορές πιο πιθανό να πεθάνουν από εγκεφαλικό επεισόδιο από ό, τι σε άλλα μέρη της χώρας.

«Η μελέτη έθεσε κάποιες ενδιαφέρουσες ανησυχίες για την υγεία και την ασφάλεια των τροφίμων», δήλωσε ο Δρ Stephen Juraschek, μέλος της Επιτροπής Διατροφής της Αμερικανικής Καρδιολογικής Εταιρείας, ο οποίος δεν συμμετείχε στη μελέτη.

Πέντε διατροφικά πρότυπα

Η μελέτη εξέτασε πέντε διατροφικά πρότυπα: Άτομα που έτρωγαν τακτικά γλυκά, εκείνοι που έτρωγαν κυρίως φαστ φουντ. Ακόμη, ένα μοτίβο «σαλάτας και αλκοόλ» που αναμιγνύει μπύρα, κρασί και αλκοόλ με σαλάτες, αμιγώς μια φυτική διατροφή και την παραδοσιακή νότια διατροφή.

Εκτός από τη μείωση του κινδύνου ξαφνικής καρδιακής προσβολής από φυτική διατροφή, η μελέτη βρήκε επίσης κάτι ασυνήθιστο: Τα άτομα με ιστορικό καρδιακών παθήσεων που έτρωγαν πολλά γλυκά είχαν 51% χαμηλότερο κίνδυνο ξαφνικού καρδιακού θανάτου από εκείνα που έτρωγαν λίγα γλυκά.

Φυτικές διατροφές

Δεν προκαλεί έκπληξη το ότι μια φυτική διατροφή αποδείχθηκε πιο υγιεινή για την καρδιά. Τρεις δίαιτες με βάση τα λαχανικά, η Μεσογειακή, η Ornish και η δίαιτα DASH έφτασαν στις πρώτες θέσεις στην κατάταξη των  Παγκόσμιων Αναφορών του 2021 στις ΗΠΑ από τις καλύτερες δίαιτες για μια υγιεινή καρδιά.

Η δίαιτα Ornish δημιουργήθηκε το 1977 από τον Δρ Dean Ornish, ιδρυτή του μη κερδοσκοπικού Ινστιτούτου Προληπτικής Ιατρικής στην Καλιφόρνια. Ο Ornish αποκαλεί τη διατροφή το μόνο επιστημονικά αποδεδειγμένο πρόγραμμα για την αντιστροφή καρδιακών παθήσεων σε μια κλινική δοκιμή χωρίς φάρμακα ή χειρουργική επέμβαση. Ωστόσο, οι ειδικοί δήλωσαν ότι η διατροφή είναι περιοριστική και δύσκολο να ακολουθηθεί.

Η δίαιτα DASH συνιστάται συχνά για τη μείωση της αρτηριακής πίεσης. Μελέτες έχουν δείξει ότι μετά τη δίαιτα DASH μπορεί να μειωθεί η αρτηριακή πίεση μέσα σε λίγες εβδομάδες.
Η προϋπόθεση είναι απλή: Τρώτε περισσότερα λαχανικά, φρούτα και γαλακτοκομικά τρόφιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά, μειώνοντας παράλληλα τα τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά και περιορίστε την πρόσληψη αλατιού.

Υγιεινές επιλογές

Το πρόγραμμα γευμάτων περιλαμβάνει τρία προϊόντα ολικής αλέσεως κάθε μέρα, τέσσερις έως έξι μερίδες λαχανικών, τέσσερις έως έξι μερίδες φρούτων, δύο έως τέσσερις μερίδες γαλακτοκομικών προϊόντων και αρκετές μερίδες άπαχο κρέας και ξηρούς καρπούς, σπόρους ή όσπρια.
Η μεσογειακή διατροφή διαθέτει απλό, φυτικό μαγείρεμα, με την πλειοψηφία κάθε γεύματος να εστιάζεται σε φρούτα και λαχανικά, δημητριακά ολικής αλέσεως, φασόλια και σπόρους, με λίγα καρύδια και μεγάλη έμφαση στο έξτρα παρθένο ελαιόλαδο.

Πείτε αντίο στην  ζάχαρη και το αλεύρι εκτός από σπάνιες περιπτώσεις. Λίπη εκτός από το ελαιόλαδο, όπως το βούτυρο, καταναλώνονται σπάνια, αν όχι καθόλου.

Το κόκκινο κρέας εμφανίζεται σπάνια, συνήθως μόνο για τη γεύση ενός πιάτου. Αντ ‘αυτού, τα γεύματα μπορεί να περιλαμβάνουν αυγά, γαλακτοκομικά και πουλερικά, αλλά σε πολύ μικρότερες μερίδες από ό, τι στην παραδοσιακή δυτική διατροφή. Τα ψάρια, ωστόσο, είναι βασικά.

Πολλές μελέτες έχουν δείξει ότι η μεσογειακή διατροφή μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο για διαβήτη, υψηλή χοληστερόλη, άνοια, απώλεια μνήμης, κατάθλιψη και καρκίνο του μαστού. Τα γεύματα από την ηλιόλουστη περιοχή της Μεσογείου έχουν επίσης συνδεθεί με ισχυρότερα οστά, μια υγιέστερη καρδιά και μεγαλύτερη διάρκεια ζωής.

με πληροφορίες από CNN


Διαβάστε επίσης

Οι 10 πιο όμορφες εκκλησίες του κόσμου

Τα αγάλματα του Θεσσαλικού Θεάτρου ταξιδεύουν στην Προύσα

Οι 5 αγαπημένοι προορισμοί στην Ευρώπη για τους Αμερικανούς

Πώς οι ψεύτικες διαδικτυακές κριτικές επηρεάζουν τον τουρισμό

Τα 10 πιο διάσημα brand names του τουριστικού κλάδου 

Smart Booking Title
Smart Booking

Explore More