Η κατάργηση των έντυπων μενού από τα εστιατόρια
Photo Credits: © Shutterstock

Η κατάργηση των έντυπων μενού από τα εστιατόρια

[rt_reading_time postfix="minutes" postfix_singular="minute"] read
Share it:

Πολλά εστιατόρια παράτησαν την παραδοσιακή επιλογή των τυπωμένων μενού κατά τη διάρκεια της πανδημίας για να τα αντικαταστήσουν με QR Codes, που προβάλλουν ψηφιακά το μενού σε online πλατφόρμες. Τι σημαίνει αυτό για τον κλάδο της εστίασης;

Ένα από τα θύματα της πανδημίας είναι παραδόξως το τυπωμένο μενού, συχνά ποτισμένο από νερό ή μπύρα ή λερωμένο με κέτσαπ. Παρόλο που μέχρι τώρα υπάρχουν ελάχιστες ενδείξεις ότι οι επιφάνειες βοήθησαν στη μετάδοση του Covid-19, χιλιάδες εστιατόρια σε όλο τον κόσμο ανταποκρίθηκαν εισάγοντας ψηφιακές παραγγελίες χωρίς επαφή.

Η νέα τάση αυτή αποτελεί ίσως ελκυστική ιδέα για τους γνώστες του διαδικτύου, αποτρεπτικό όμως για τους ψηφιακά αναλφάβητους. Κατά τη σάρωση με κάμερα smartphone, οι κωδικοί QR κατευθύνουν τους πελάτες απευθείας στον ιστότοπο ενός εστιατορίου ή στη σελίδα  για ένα ψηφιακό μενού.

Η εφεύρεση αυτή δεν είναι όμως καινούρια. Δεν αποτελεί γέννημα θρέμμα των ιδεών που αποτελούν λύση για τον Covid. Το QR ή αλλιώς Quick Response χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά το 1994 στην Ασία. Η σάρωση τους στις Η.Π.Α. απαιτούσε μια ειδική εφαρμογή και για δεκαετίες τα πλέγματα «θεωρήθηκαν ευρέως ως ανυπόφορα, ακόμη και μια ταλαιπωρία», όπως έγραψε η Lora Kelley των New York Times.

Αλλά το 2018, η Apple έβαλε τον σαρωτή QR κώδικα στην κάμερα και η χρήση τους έγινε περισσότερο εύληπτη.

© Shutterstock

Η πανδημία βοήθησε να γίνουν αυτά τα συστήματα γνωστά παντού

«Για έναν επιχειρηματία, που ποτέ δεν φανταζόταν πραγματικά ένα κόσμο όπου δεν πρέπει να εκτυπώσει μενού. Μετά αφού τους παρουσιάσεις αυτό το σύστημα δεν θέλουν να επιστρέψουν πίσω στο αναλογικό», λέει ο Kim Teo, διευθύνων σύμβουλος και συνιδρυτής του  Yum, μιας εταιρείας με έδρα την Αυστραλία που δημιουργεί μενού με κωδικούς για καφετέριες και εστιατόρια.

Στην προ-covid εποχή, μόλις 100 εστιατόρια στην Αυστραλία χρησιμοποίησαν την πλατφόρμα για παραγγελίες για παραλαβή και εσωτερικές παραγγελίες. Ο αριθμός αυτός έκτοτε ανήλθε σε 1.200 σε παγκόσμιο επίπεδο, και η εταιρεία επεκτείνεται σε εστιατόρια στο Ηνωμένο Βασίλειο και στις Η.Π.Α.

Καθώς η βιομηχανία της εστίασης ανακάμπτει από την πανδημία, η οποία ανάγκασε το 10% των σχεδόν 800.000 επιχειρήσεων των ΗΠΑ να κλείσουν το 2020, οι εστιάτορες επανεξετάζουν μακροχρόνιες πρακτικές σε μια προσπάθεια να μειώσουν τα λειτουργικά έξοδα και να διατηρήσουν τους εργαζόμενους και τους πελάτες ασφαλείς.

Όμως το τυπωμένο μενού δεν μπορεί να καταργηθεί τόσο εύκολα.

Η τέχνη της δημιουργίας μενού

Τα μενού εφευρέθηκαν στην Κίνα της δυναστείας των Song και την Αρχαία Ελλάδα, αλλά δεν εμφανίστηκαν μαζικά στον δυτικό κόσμο μέχρι το 1770, όταν εστιατόρια θεωρήθηκαν μέρη αναψυχής για την αστική τάξη και βρέθηκαν στο προσκήνιο στη Γαλλία.

Από το 1800 έως το 1840, τα πρώτα μενού – ένας γαλλικός όρος με σημασία μια μικρή, λεπτομερή λίστα – έμοιαζαν πολύ με εφημερίδες, με τη λίστα κρασιών να εκτυπώνεται στο κάτω μέρος. Αργότερα, έμοιαζαν περισσότερο με βιβλία τσέπης.

Οι νέες τεχνολογίες εκτύπωσης του τέλους του 19ου αιώνα εισήγαγαν περίτεχνα μενού Art Nouveau που απεικονίζονται  καλλιτέχνες όπως η Henri de Toulouse-Lautrec.

Τον 20ο αιώνα, ο σχεδιασμός μενού αντικατοπτρίζει τις μεταβαλλόμενες πολιτιστικές προτιμήσεις και την άνοδο του φαγητού ως επιλογή εξόδου για την  αυξανόμενη αστική μεσαία τάξη.

Η μεταπολεμική εποχή έφερε την πλαστικοποίηση τους, διασκεδαστικά καινοτόμα σχήματα και παιδικά μενού. Το 1960 εμφανίστηκαν ψυχεδελικές αναπαραστάσεις στο μενού.

Ψηφιακό μενού
© Shutterstock

Το μενού ως εργαλείο marketing

Πέρα από την άμεση λειτουργικότητά τους, τα μενού έπαιζαν επίσης πάντα βασικό ρόλο ως αντικείμενα μάρκετινγκ, λέει η Alison Pearlman, καθηγήτρια της ιστορίας της τέχνης και συγγραφέας του May We Suggest: Restaurant Menus and the Art of Persuasion.

Ψυχολόγοι και ειδικοί των χρωμάτων συμβουλεύτηκαν τα εστιατόρια σχετικά με τον καλύτερο τρόπο για να κατευθύνουν τα μάτια των καταναλωτών και να τους παρασύρουν να δαπανήσουν άφθονα.

Στο βιβλίο του Priceless, ο William Poundstone χρησιμοποίησε τη συμπεριφορική επιστήμη με εξειδίκευσή στον  σχεδιασμό μενού. Τα πιάτα υψηλού κέρδους και  τα ακριβά πιάτα να αναφέρονται στην εντυπωσιακή επάνω δεξιά γωνία, έτσι ώστε τα λιγότερο ακριβά ορεκτικά να εμφανίζονται πιο προσιτά στη σύγκριση.

Τα μενού κοκτέιλ παρέχονται συχνά από τους ίδιους τους διανομείς οινοπνεύματος, οι οποίοι αναπτύσσουν αντίγραφα για να τα μοιράσουν σε εστιατόρια. Για την δημιουργία των φυλλαδίων οι έμποροι αλκοόλ μπορούν να ελέγχουν ακόμη και την τοποθέτηση των κοκτέιλ στο βιβλίο, προωθώντας ορισμένες γεύσεις και ποτά.

Πριν την πανδημία, η βιομηχανία marketing είχε ήδη επενδύσει στο διαδίκτυο. Πολλά εστιατόρια είχαν ήδη δημιουργήσει την δικιά τους ιστοσελίδα στο διαδίκτυο. Όμως, όταν εφαρμόστηκε το πρώτο lockdown οι επιχειρήσεις που είχαν ήδη ισχυρή ψηφιακή παρουσία ήταν περισσότερο έτοιμοι να προσαρμοστούν στα τότε ισχύοντα μέτρα για παραλαβή από το κατάστημα ή delivery.

Εκείνες τις πρώτες μέρες, ο BrandMuscle, ο μεγαλύτερος προμηθευτής υλικών μάρκετινγκ αλκοόλ και βιβλίων μενού των ΗΠΑ, ξεκίνησε ένα νέο προϊόν που ονομάζεται SpotMenus, το οποίο επιτρέπει σε εστιατόρια και ιδιοκτήτες μπαρ να δημιουργήσουν  μενού βάσει κώδικα QR.

Μέχρι τώρα, περισσότερα από 5.000 καταστήματα σε όλη τη χώρα έχουν μετατρέψει τα μενού τους ψηφιακά με το BrandMuscle και τα μενού εμφανίζονται στο διαδίκτυο καθημερινά.

Τα πλεονεκτήματα των διαδικτυακών μενού και  είναι προφανή: Σε μια στιγμή που οι αλυσίδες εφοδιασμού τροφίμων έχουν διαταραχθεί, οι κωδικοί QR προσφέρουν ευελιξία.

Ορισμένοι υπάλληλοι εστιατορίου συμφωνούν

© Shutterstock

Τα ψηφιακά μενού είναι ένα λιγότερο πράγμα για να καθαρίσεις στο κλείσιμο της βάρδιας, δηλώνουν οι σερβιτόροι και οι barman του κλάδου. Ακόμη, οι συχνές αλλαγές του μενού δεν θα σημαίνει αυτομάτως την κοπή πολλών δέντρων για την παραγωγή χαρτιού.

Τα εστιατόρια μπορούν να εμφανίσουν ένα ειδικό μενού brunch την Κυριακή το πρωί και ένα άλλο την Τετάρτη, χρησιμοποιώντας την ίδια πλατφόρμα. Τα εστιατόρια μπορούν να αυξήσουν τις τιμές χωρίς να τραβήξουν την προσοχή στην αλλαγή.

Η έλλειψη εργατικού δυναμικού στη βιομηχανία της εστίασης σημαίνει ότι τα εστιατόρια προσπαθούν να προσλάβουν προσωπικό αρκετά γρήγορα. Όμως, εργαζόμενοι  που είναι πρόθυμοι να επιστρέψουν, βλέπουν τις δυνατότητες σύζευξης των μενού κωδικών QR με νέα ψηφιακά συστήματα παραγγελιών και πληρωμών ως θάνατο για τους σερβιτόρους και τους ταμίες.

“Κάνει πραγματικά τους ανθρώπους που εξυπηρετούν τα τραπέζια όλο και λιγότερο  ανθρώπους και τους μετατρέπει περισσότερο σε ρομπότ.”

Η εστίαση προσπαθεί να επιστρέψει στην πλήρη λειτουργία χωρίς να προσλάβει ποτέ πίσω το εργατικό δυναμικό της. Αυτό είναι κακό για τους εργαζόμενους και τους επισκέπτες, επειδή τα εστιατόρια χρησιμοποιούν τον Covid-19 ως ευκαιρία να μειώσουν θέσεις εργασίας και να διακόψουν τις υπηρεσίες τους.

Σερβιτόροι, υποδοχείς, maitre, bartenders και πολλά ακόμη επαγγέλματα αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της λειτουργίας αυτών των υπηρεσιών και η απομάκρυνση των συγκεκριμένων θέσεων εργασίας σημαίνει ότι πολλές εργαζόμενες οικογένειες χάνουν την δουλειά τους.

Με πληροφορίες από Bloomberg


Διαβάστε επίσης

«Σήμα κινδύνου» για τον τουρισμό από τα πλαστικά μιας χρήσης

Το «καθαρόαιμο» πανηγύρι του Άη-Συμιού στο Μεσολόγγι

Η «μαγεία» στις παραλίες γυμνιστών

Η ανέπαφη τεχνολογία θα λύσει το πρόβλημα στα αεροδρόμια

Καταφύγι: η πιο άγρια παραλία της Ελλάδας

 

 

 

 

Renova Deco
Smart Booking Title
Smart Booking

Explore More