Κίνα – «Κόκκινος τουρισμός»: εργαλείο προπαγάνδας ή μια νέα ταξιδιωτική τάση;
Photo Credits: Shutterstock

Κίνα – «Κόκκινος τουρισμός»: εργαλείο προπαγάνδας ή μια νέα ταξιδιωτική τάση;

[rt_reading_time postfix="minutes" postfix_singular="minute"] read
Share it:

Στα τέλη του 2020, αξιωματούχοι του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού της Κίνας επέλεξαν 100 από τους κορυφαίους ξεναγούς της χώρας για να εργαστούν σε τοποθεσίες με ιστορική και πολιτιστική σημασία για την ιστορία του κυβερνώντος Κομμουνιστικού Κόμματος. Ο «κόκκινος τουρισμός» αναπτύσσεται ταχύτατα.

Οσοι επιλέχθηκαν ταξίδεψαν στο Πεκίνο για να λάβουν περαιτέρω εκπαίδευση με στόχο να εξοπλιστούν με δεξιότητες για να αποτελέσουν, όπως υποστηρίζει η κυβέρνηση, «ένα σταθερό κληρονόμο του κόκκινου γονιδίου, έναν υπέροχο αφηγητή κόκκινων ιστοριών, ένα ζωντανό διερμηνέα του κόκκινου πνεύματος και έναν ισχυρό ηγέτη της κόκκινης τάσης».

Παρόλο που η έννοια του «κόκκινου τουρισμού» υπάρχει εδώ και δεκαετίες, δεν συμπεριλήφθηκε επίσημα στο εθνικό τουριστικό σχέδιο της χώρας μέχρι το 2004. Ορισμένοι αναλυτές λένε ότι παρουσιάζει μια στρεβλή μορφή της ιστορίας – άλλοι τον αποκαλούν ακόμη και «πλύση εγκεφάλου».

Ο ηγέτης της χώρας Σι Τζινπίνγκ έχει προωθήσει τον «κόκκινο τουρισμό» πολλές φορές από τότε που ανέλαβε την εξουσία στα τέλη του 2012, τροφοδοτώντας την ταχεία ανάπτυξη ενός κάποτε αρκετά εξειδικευμένου τουριστικού κλάδου.

«Κόκκινος τουρισμός» στην Κίνα
Ορισμένοι αναλυτές λένε ότι ο «κόκκινος τουρισμός» παρουσιάζει μια στρεβλή μορφή της ιστορίας – άλλοι τον αποκαλούν ακόμη και «πλύση εγκεφάλου». © Shutterstock

Ως αποτέλεσμα, οι «κόκκινες τοποθεσίες» έχουν επεκταθεί σημαντικά σε όλη την Κίνα τα τελευταία χρόνια, περιλαμβάνοντας από μνημεία της κομμουνιστικής επανάστασης έως δέντρα που φυτεύτηκαν από κομμουνιστές ηγέτες.

Η πανδημία δίνει τεράστια ώθηση στον «κόκκινο τουρισμό»

Καθώς η παγκόσμια ταξιδιωτική αγορά εξακολουθεί να επηρεάζεται από την πανδημία και οι Κινέζοι τουρίστες αναγκάζονται να μείνουν εντός της χώρας, οι ντόπιοι ταξιδιώτες έχουν δώσει τεράστια ώθηση στη βιομηχανία του «κόκκινου τουρισμού».

«Το 2020 ο αριθμός των κόκκινων τουριστών ξεπέρασε τα 100 εκατομμύρια και συνέλαβε στο 11% των εσωτερικών ταξιδιών», λέει Mimi Li, αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Πολυτεχνείο του Χονγκ Κονγκ και ειδικός στην κινεζική τουριστική πολιτική.

«Αυτό είναι εκπληκτικό».

Η χρονική στιγμή δεν θα μπορούσε να είναι καλύτερη για την κινεζική ταξιδιωτική βιομηχανία που ελπίζει να αξιοποιήσει αυτή τη νέα τάση, με τη χώρα να ετοιμάζεται να γιορτάσει την 100η επέτειο από την ίδρυση του Κομμουνιστικού Κόμματος τον Ιούλιο.

Περισσότερες πρωτοβουλίες «κόκκινου τουρισμού» προγραμματίζονται σχεδόν κάθε βδομάδα για να συμπέσουν με τους εορτασμούς – τόσο στον κρατικό όσο και στον ιδιωτικό τομέα.

Η Ctrip, η μεγαλύτερη πλατφόρμα ταξιδιωτικών κρατήσεων στην Κίνα, δημιούργησε 100 μοναδικές διαδρομές για τους «κόκκινους προσκυνητές» νωρίτερα μέσα στο έτος. Μερικές από τις οργανωμένες περιηγήσεις περιλαμβάνουν εμπειρίες όπως η απαγγελία του όρκου εισόδου για το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα και τα επαναστατικά τραγούδια.

Η εταιρεία προέβλεψε ότι η εκστρατεία θα προσελκύσει 50 εκατομμύρια ταξιδιώτες το 2021.

«Κόκκινος τουρισμός» στην Κίνα
Ο «κόκκινος τουρισμός» αναπτύσσεται ταχύτατα, με νέες πρωτοβουλίες να προγραμματίζονται σχεδόν κάθε βδομάδα. © Shutterstock

Η Λι λέει ότι το πρώτο κύμα «κόκκινου τουρισμού» επικεντρώθηκε κυρίως στην εκπαίδευση, όντας μια υποχρεωτική δραστηριότητα για κυβερνητικούς αξιωματούχους και φοιτητές. Αλλά η αγορά έχει αλλάξει.

«Βλέπουμε όλο και περισσότερους τουρίστες να επισκέπτονται αυτές τις τοποθεσίες όχι επειδή τους ζητείται να το κάνουν αλλά επειδή θέλουν να το κάνουν», προσθέτει.

Και αυτοί οι «κόκκινοι ταξιδιώτες» γίνονται όλο και νεότεροι.

Σύμφωνα με στοιχεία της ταξιδιωτικής πλατφόρμας Tongcheng-Elong , οι ταξιδιώτες ηλικίας 21 έως 30 ετών κάλυψαν το 40% των κρατήσεων και αναζητήσεων που σχετίζονται με τον «κόκκινο τουρισμό» κατά τις πρόσφατες διακοπές της Πρωτομαγιάς.

Η Λι σημειώνει ότι η έρευνα δείχνει ότι οι νέοι Κινέζοι δείχνουν μεγαλύτερη εκτίμηση από ποτέ για τα εθνικά brand, από τη μόδα έως τη φροντίδα δέρματος.

«Θέλουν να χρησιμοποιούν τα προϊόντα που παράγονται στη χώρα και να γνωρίσουν καλύτερα την Κίνα», αναφέρει.

Η σκοτεινή πλευρά του «κόκκινου τουρισμού»

Ενώ η εκμάθηση της εθνικής τους ιστορίας είναι πολύ σημαντική για τουρίστες σε όλο τον κόσμο, η διαφορά είναι ότι οι «κόκκινες τοποθεσίες» προσφέρουν σχεδόν πάντα μια μονόπλευρη αφήγηση.

Οι επικριτές τους υποστηρίζουν ότι επικεντρώνονται στους ένδοξους θριάμβους των κομμουνιστών ηγετών, παραβλέποντας τις αποτυχίες τους, ενώ στρεβλώνουν και ιστορικά γεγονότα.

«Το κινεζικό καθεστώς σίγουρα θα ήθελε να προωθήσει τον “κόκκινο τουρισμό” τόσο για εμπορικούς όσο και ιδεολογικούς σκοπούς», λέει ο Σίμον Σεν, ένας σημαντικός πολιτικός σχολιαστής από το Χονγκ Κονγκ και ιδρυτής της εταιρείας διεθνών σχέσεων Glocal Learning Office.

«Θεωρείται βασικό θέματα της πατριωτικής εκπαίδευσης. Το πόσο αποτελεσματική είναι αποτελεί μια άλλη ερώτηση».

«Κόκκινος τουρισμός» στην Κίνα
«Το κινεζικό καθεστώς σίγουρα θα ήθελε να προωθήσει τον “κόκκινο τουρισμό” τόσο για εμπορικούς όσο και ιδεολογικούς σκοπούς». © Shutterstock

Όμως, η Λι επιμένει ότι η χρήση ιστορικών τοποθεσιών και αξιοθέατων ως μέσου «εκπαίδευσης» πολιτών δεν αποτελεί αποκλειστική πρακτική της Κίνας. Αυτό στο οποίο η χώρα υστερεί είναι το εξελιγμένο μάρκετινγκ.

«Σε άλλες χώρες όπως στις ΗΠΑ το κάνουν πιο έμμεσα», τονίζει. «Νομίζω ότι είναι κάτι που η κινεζική κυβέρνηση πρέπει να προσέξει ή να αφιερώσει περισσότερο χρόνο και προσπάθεια. Δεν αισθάνεστε πολύ καλά αν νιώθετε ότι σας ζητείται να πιστέψετε κάτι».

Ο Ζανγκ Γιου, γενικός γραμματέας του ανεξάρτητου κινεζικού κέντρου PEN με έδρα τη Σουηδία, δήλωσε σε συνέντευξη του στο Voice of America νωρίτερα μέσα στο μήνα ότι ο «κόκκινος τουρισμός» είναι αποτελεσματικός στο να κάνει τους επισκέπτες να πιστέψουν στην κομμουνιστική εκδοχή της αλήθειας.

«Το πιο αποτελεσματικό κομμάτι του είναι ότι δεν είναι όλα ψεύτικα», προσθέτει. «Οι ταξιδιωτικοί χώροι είναι μισοί πραγματικοί – μισοί ψεύτικοι. Σκοπός είναι να κάνουμε τους ανθρώπους να πιστέψουν ότι χωρίς το Κομμουνιστικό Κόμμα, η χώρα έχει τελειώσει».

Ο Μάικ Ρόμπινσον, διευθυντής του Διεθνούς Ινστιτούτου Πολιτιστικής Κληρονομιάς Ironbridge με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο, πραγματοποίησε μια εκτενή έρευνα για τον πολιτιστικό τουρισμό της Κίνας.

«Υπάρχουν πολυπλοκότητες και ανωμαλίες στον κόκκινο τουρισμό ή οποιαδήποτε μορφή τουρισμού που συνδέεται τόσο στενά με μία μόνο ιδεολογία», υποστηρίζει.

Όμως, προσθέτει, είναι «άκριτο και αφελές να απορρίψει κάποιος εντελώς τον “κόκκινο τουρισμό”».

«Για τις κινεζικές αρχές, η προτεραιότητα για τον κόκκινο τουρισμό πρέπει να είναι η ενσωμάτωσή του σε ένα ευρύτερο πρόγραμμα αειφόρου τουριστικής ανάπτυξης για τις πιο περιθωριακές κοινότητες και στη συνέχεια το άνοιγμα του σε ένα ευρύτερο διεθνές κοινό μέσω αποτελεσματικής και ειλικρινής ερμηνείας».

με πληροφορίες από CNN Travel


Διαβάστε επίσης

Τα 5 καλύτερα «μυστικά» νησιά στην Ευρώπη

13 υπέροχοι προορισμοί για οικονομικές διακοπές στην Ευρώπη

Από τον Καβάφη μέχρι τους Doors: τα 5 καλύτερα τραγούδια εμπνευσμένα από ποιήματα

Οι πιο δύσκολες και εύκολες γλώσσες στον κόσμο – Ποια είναι η θέση των ελληνικών;

Τα 11 πιο άσχημα κτήρια στην Ευρώπη

Smart Booking Title
Smart Booking

Explore More