«Χρυσή Τομή»: η αρχαία ελληνική φόρμουλα που «ευθύνεται» για όλα τα επιτυχημένα μιούζικαλ
Photo Credits: Shutterstock

«Χρυσή Τομή»: η αρχαία ελληνική φόρμουλα που «ευθύνεται» για όλα τα επιτυχημένα μιούζικαλ

[rt_reading_time postfix="minutes" postfix_singular="minute"] read
Share it:

Από το 1972, όταν το «Jesus Christ Superstar» έκανε πρεμιέρα στο Μπρόντγουεϊ, τα πιο δημοφιλή μιούζικαλ χρησιμοποιούν έναν ελληνικό τύπο γνωστό ως «Χρυσή Τομή» – και το πιο εντυπωσιακό είναι πως το έκαναν εντελώς τυχαία.

Η χρυσή τομή – γνωστή επίσης ως χρυσός λόγος ή χρυσός κανόνας – είναι ένας άρρητος αριθμός ίσος περίπου με 1.618. Υπάρχει όταν μια γραμμή χωρίζεται σε δύο μέρη, με το ένα να είναι μακρύτερο του άλλου. Το μεγαλύτερο μέρος (α) διαιρούμενο με το μικρότερο μέρος (β) ισούται με το άθροισμα του (α) + (β) διαιρούμενο με το (α).

Στα μαθηματικά και την τέχνη λοιπόν, δύο ποσότητες έχουν αναλογία χρυσής τομής αν ο λόγος του αθροίσματος τους προς τη μεγαλύτερη ποσότητα είναι ίσος με το λόγο της μεγαλύτερης ποσότητας προς τη μικρότερη.

Οι Αρχαίοι Ελληνες μαθηματικοί ήταν οι πρώτοι που μελέτησαν αυτό που τώρα ονομάζουμε χρυσή τομή, καθώς εμφανιζόταν συχνά στη γεωμετρία.

Η αναλογία βρίσκεται στη φύση, όπως στα μοτίβα των σπόρων εντός ενός ηλίανθου, το σχήμα των κελυφών των σαλιγκαριών και, όπως αποδείχθηκε πιο πρόσφατα, στο ανθρώπινο γονιδίωμα.

Η σύνδεσή της χρυσής τομής με την αισθητική ομορφιά της φύσης έχει εμπνεύσει δημιουργούς από όλο τον κόσμο.

Χρυσή Τομή
Η Χρυσή Τομή βρίσκεται παντού στη φύση. © Shutterstock

Οταν εφαρμόζεται σωστά, η χρυσή αναλογία επηρεάζει την ανθρώπινη κατανόηση σχετικά με την αισθητική ομορφιά, δημιουργώντας καλλιτεχνικά αριστουργήματα όπως το Da Vinci’s The Mona Lisa (1506), το Bartok’s Music for Strings, Percussion and Celesta (1936) και το Le Corbusier’s Unité d’Habitation (1920).

Μια εκπληκτική ανακάλυψη

Ο Στίβεν Λάνγκστον, ακαδημαϊκός στο Πανεπιστήμιο της Δυτικής Σκoτίας, διερεύνησε για τη διδακτορική του εάν η χρυσή τομή θα μπορούσε να είναι ένα ιδανικό εργαλείο για τη μουσική σύνθεση.

Η τρισδιάστατη φύση του μουσικού σχεδιασμού (πλοκή, μουσική, οπτική) επιτρέπει την ενσωμάτωση ενδιαφέρων στοιχείων στα μιούζικαλ σε σημεία «χρυσής αναλογίας» κατά τη διάρκεια τους.

Αυτά τα στοιχεία θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν μια δραματική στιγμή όπως ο θάνατος ενός χαρακτήρα, μια μουσική εναλλαγή ή ένα οπτικό στοιχείο όπως η χορογραφία ή η αλλαγή του σετ.

Το βασικό εγχείρημα ήταν να πάρει τα πιο σημαντικά στοιχεία που «ζωντανεύουν» ένα μιούζικαλ και να τα τοποθετήσει στα χρυσά σημεία της αναλογίας.

Θεωρητικά, αυτό αναπαράγει αισθητικά ευχάριστα μοτίβα που βρίσκονται στη φύση. Η ιδέα της έρευνας ήταν να χρησιμοποιήσει τα αποτελέσματα της ανάλυσης των δέκα πιο εμπορικά επιτυχημένων μιούζικαλ.

Μιούζικαλ
Η τρισδιάστατη φύση του μουσικού σχεδιασμού (πλοκή, μουσική, οπτική) επιτρέπει την ενσωμάτωση ενδιαφέρων στοιχείων στα μιούζικαλ σε σημεία «χρυσής αναλογίας». © Shutterstock

Για να αναλύσει τα μιούζικαλ, σχεδίασε ένα μοντέλο που υποδιαίρεσε τη διάρκεια του κάθε έργου σε 16 σημεία «χρυσής αναλογίας». Ετσι, μπόρεσε να προσδιορίσει αν τα ενδιαφέροντα στοιχεία των μιούζικαλ συνέπεσαν με αυτά τα χρονικά σημεία.

«Μπορείτε να φανταστείτε την έκπληξή μου όταν, ένα πρωί, οι υπολογισμοί μου αποκάλυψαν ότι στο στο Les Miserables οι κύριοι χαρακτήρες πέθαναν όλοι πάνω ή κοντά σε ένα σημείο χρυσής αναλογίας», αναφέρει ο Λάνγκστον.

Περαιτέρω έρευνα αποκάλυψε ότι σημαντικές αλλαγές στην ιστορία των μιούζικαλ (που αντιστοιχούν σε λιγότερο από 1% της συνολικής διάρκειας τους) συνέπεσαν και με τα 16 σημεία χρυσής αναλογίας.

Η ίδια διαδικασία εφαρμόστηκε σε άλλα εννέα μιούζικαλ, συμπεριλαμβανομένων των Phantom of the Opera, Cats, Miss Saigon και Aspects of Love.

Τα αποτελέσματα φανέρωσαν παρόμοια μοτίβα σε όλα τα μιούζικαλ, όμως αυτά που είχαν μικρότερη «διάρκεια ζωής» στο box office φάνηκε να έχουν και μικρότερη ακρίβεια σε σχέση με την ακρίβεια στη χρήση της «χρυσής τομής».

Στην ουσία, τα μιούζικαλ που είχαν την περισσότερη επιτυχία στο box office είχαν μεγαλύτερη ευθυγράμμιση με τη χρυσή αναλογία.

Απροσδόκητοι οπαδοί της αναλογίας

Η έρευνα αποκάλυψε ακόμη ένα ενδιαφέρον φαινόμενο. Δεν υπάρχουν αποδεικτικά στοιχεία που να δείχνουν ότι οι συνθέτες είχαν οποιαδήποτε πρόθεση να προσαρμόσουν τα μιούζικαλ τους στη φόρμουλα της χρυσής τομής.

Ο Κλοντ Μισέλ Σόνμπεργκ (συνθέτης του Les Miserables) ανέφερε ότι δεν συμπεριέλαβε συνειδητά μαθηματικούς τύπους στη δημιουργική διαδικασία.

Θα ήταν ωστόσο λάθος να υποθέσουμε ότι η υποσυνείδητη χρήση της χρυσής τομής είναι απαραίτητα υπεύθυνη για την επιτυχία των μιούζικαλ που εξετάστηκαν. Ομως, όπως στα έργα των Ντεμπυσσύ, Μπάρτοκ, Ντα Βίντσι και Λε Κορμπυζιέ, η αναλογία ήταν πάντα εκεί.

«Μετά από επτά χρόνια έρευνας, πιστεύω ότι υπάρχει ένας αισθητικός σύνδεσμος με την αναλογία όχι μόνο στο τελικό έργο αλλά κυρίως κατά τη διάρκεια της δημιουργικής διαδικασίας», τονίζει ο Λάνγκστον.

«Η ανταλλαγή ιδεών, η ανακάλυψη κοινών στοιχείων, η εμπειρία και η πίστη στις δικές σου ικανότητες και δεξιότητες συνδυάζονται για να δημιουργήσουν μια αισθητική διαδικασία. Αυτό μπορεί μόνο να ωφελήσει τη μουσική και φαίνεται να επηρεάζεται από τη μαγική χρυσή τομή», πρόσθεσε.

Ο Στίβεν Λάνγκστον δημιούργησε ένα λογιστικό πίνακα που λαμβάνει υπόψη τη θεωρητική και πρακτική έρευνα και «μπορεί να σας βοηθήσει να συνθέσετε το επόμενο μεγάλο μιούζικαλ».

με πληροφορίες από Conversation Uk


Διαβάστε επίσης

13 υπέροχοι προορισμοί για οικονομικές διακοπές στην Ευρώπη

Από τον Καβάφη μέχρι τους Doors: τα 5 καλύτερα τραγούδια εμπνευσμένα από ποιήματα

Οι πιο δύσκολες και εύκολες γλώσσες στον κόσμο – Ποια είναι η θέση των ελληνικών;

Τα 11 πιο άσχημα κτήρια στην Ευρώπη

Greek Weird Wave: οι 10 καλύτερες ταινίες της νέου ελληνικού σινεμά

Renova Deco
Smart Booking Title
Smart Booking

Explore More