«Δεν είναι σαν να κάνεις ποδήλατο»: οι πιλότοι πρέπει να «ξαναμάθουν» να πετούν

«Δεν είναι σαν να κάνεις ποδήλατο»: οι πιλότοι πρέπει να «ξαναμάθουν» να πετούν

[rt_reading_time postfix="minutes" postfix_singular="minute"] read
Share it:

Το τελευταίο διάστημα, πολλοί πιλότοι πετούν σε λάθος υψόμετρα. Ενας έχασε τον έλεγχο του αεροσκάφους κατά την προσγείωση και έπεσε από τον διάδρομο σε ένα χαντάκι, ενώ ένας άλλος ξέχασε να ενεργοποιήσει το σύστημα αντιπαγωτικής προστασίας.

Σε όλα αυτά τα περιστατικά, τα οποία καταγράφηκαν στο Σύστημα Αναφορών Ασφαλείας της NASA, οι εμπλεκόμενοι πιλότοι θεώρησαν ότι τα λάθη τους είχαν την ίδια γενεσιουργό αιτία: την έλλειψη πρακτικής εξάσκησης κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

«Δεν είναι σαν να κάνεις ποδήλατο», δήλωσε ο Τζο Τάουνσχεντ, πρώην πιλότος της Titan Airways που απολύθηκε τον Μάρτιο του περασμένου έτους.

«Πιθανότατα μπορείτε να περάσετε 10 χρόνια χωρίς να πιλοτάρετε αεροπλάνο και να το κάνετε και πάλι, αλλά αυτό που εξασθενεί είναι η λειτουργική πλευρά των ικανοτήτων», τονίζει.

«Υπάρχει πλήθος πληροφοριών που σας κατακλύζουν σε ένα πραγματικό εργασιακό περιβάλλον και ο μόνος τρόπος να παραμείνετε ετοιμοπόλεμοι και σταθεροί είναι να συνεχίσετε να το κάνετε».

Το 2020, η παγκόσμια αεροπορική κίνηση επιβατών σημείωσε τη μεγαλύτερη ετήσια πτώση στην ιστορία των αερομεταφορών, όταν μειωμένη κατά 65,9% σε σύγκριση με το 2019.

οι πιλότοι πρέπει να «ξαναμάθουν» να πετούν
Το 2020, η παγκόσμια αεροπορική κίνηση επιβατών σημείωσε τη μεγαλύτερη ετήσια πτώση στην ιστορία των αερομεταφορών. © Shutterstock

Οι πτήσεις σταμάτησαν, τα ταξιδιωτικά σχέδια ακυρώθηκαν και χιλιάδες πιλότοι είτε απολύθηκαν είτε τέθηκαν σε αναστολή εργασίας για παρατεταμένες περιόδους έως και 12 μηνών.

Τώρα, καθώς τα προγράμματα εμβολιασμού προχωρούν ταχύτατα και – σε ορισμένες χώρες – τα ταξίδια αρχίζουν ξανά, οι αεροπορικές εταιρείες βρίσκονται σε μια διαδικασία «επανενεργοποίησης» του στόλου τους και καλούν τους πιλότους πίσω καθώς ετοιμάζονται να ενισχύσουν τα δρομολόγια τους για το καλοκαίρι.

Ομως, οι πιλότοι που επιστρέφουν δεν μπορούν απλώς να συνεχίσουν από εκεί που σταμάτησαν.

Πρέπει να παρακολουθήσουν εκπαιδευτικά προγράμματα που περιλαμβάνουν μαθήματα, προσομοιώσεις πτήσεων και εξετάσεις, η αυστηρότητα των οποίων καθορίζονται από το επίπεδο επάρκειας και το χρονικό διάστημα που παραμένουν «ανενεργοί».

Η διαδικασία επανεκπαίδευσης μεγάλου όγκου πιλότων, οι οποίοι ήταν αδρανείς για διαφορετικές χρονικές περιόδους κατά το τελευταίο έτος είναι περίπλοκη και απαιτητική. Δεν υπάρχει κάτι που να είναι ιδανικό για όλους, λένε οι ειδικοί της αεροπορικής εκπαίδευσης.

«Σίγουρα “σκουριάζεις” όταν δεν πετάς τακτικά», αναφέρει ο Χασάν Σαχίντι, πρόεδρος του Flight Safety Foundation, ενός ανεξάρτητου οργανισμού που ειδικεύεται στην ασφάλεια των αερομεταφορών.

«Καθώς τα ταξίδια ξαναρχίζουν και αυξάνεται η ζήτηση, πρέπει να διασφαλίσουμε ότι οι πιλότοι μας θα αισθάνονται άνετοι και σίγουροι όταν επιστρέφουν στο πιλοτήριο».

οι πιλότοι πρέπει να «ξαναμάθουν» να πετούν
«Πρέπει να διασφαλίσουμε ότι οι πιλότοι μας θα αισθάνονται άνετοι και σίγουροι όταν επιστρέφουν στο πιλοτήριο». © Avel Chuklanov/ Unsplash

Το ίδιο ισχύει και για τους πιλότους που συνέχισαν να πετούν κατά τη διάρκεια της πανδημίας, με μειωμένα όμως δρομολόγια.

«Πριν από την πανδημία, αυτοί οι πιλότοι εξασκούνταν σε αυτές τις διαδικασίες καθημερινά πετώντας ξανά και ξανά. Οταν δεν πετάς τόσο συχνά οι γνωστικές κινητικές σου ικανότητες υποβαθμίζονται», προσθέτει.

400 πιλότοι της Virgin Atlantic απολύθηκαν πέρυσι, αλλά καθώς τα διεθνή ταξίδια ξαναρχίζουν, η αεροπορική εταιρεία σκοπεύει – σταδιακά – να τους προσλάβει ξανά, ξεκινώντας με 50 που βρίσκονται επί του παρόντος σε «φάση αναμονής».

Στους πιλότους που επιστρέφουν αποστέλλεται ένα ψηφιακό «πακέτο μελέτης» για να τους βοηθήσει να επανέλθουν και να περάσουν τις εξετάσεις πριν ξεκινήσουν το εκπαιδευτικό πρόγραμμα.

«Προσθέσαμε περισσότερους ελέγχους και κανείς δεν θα περάσει από αυτούς έως ότου είναι ασφαλής και απόλυτα έτοιμος να επιστρέψει στο αεροσκάφος», δήλωσε ο Κεν Γκάιλσπαϊ, επικεφαλής εκπαίδευσης στην Virgin Atlantic.

Ενα πράγμα με το οποίο θα δυσκολευτούν πολλοί πιλότοι είναι να διαχειριστούν την ταχύτητα της επικοινωνίας, ιδίως με τον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας σε πολυσύχναστα περιβάλλοντα.

Δύο πιλότοι στο πιλοτήριο.
Ενα πράγμα με το οποίο θα δυσκολευτούν πολλοί πιλότοι είναι να διαχειριστούν την ταχύτητα της επικοινωνίας. © Shutterstock

«Σε ένα πραγματικό αεροσκάφος μπορεί να έχετε 30 έως 40 αεροπλάνα στην ίδια συχνότητα με έναν ελεγκτή, οπότε πρέπει να έχετε τα αυτιά σας πραγματικά συντονισμένα για να κατανοήσετε τα σήματα και τις οδηγίες», εξηγεί ο Γκάιλσπαϊ.

Ενα από τους πιλότους που ανέφερε «απόκλιση υψομέτρου» – πέταξε δηλαδή σε λάθος ύψος – είπε ότι δεν άκουσε τις οδηγίες για την ανάβαση μετά την απογείωση.

«Λόγω του Covid-19, δεν είχα πετάξει για τέσσερις εβδομάδες. Η πειθαρχία κατά τη διάρκεια της πτήσης επηρεάστηκε ξεκάθαρα από την έλλειψη πρόσφατης εμπειρίας και ομαδικής εργασίας», περιέγραψε.

Μερικοί πιλότοι δήλωσαν ότι αντιμετώπισαν προκλήσεις λόγω των αλλαγών που προκάλεσε η πανδημία στις συνθήκες και το εργασιακό περιβάλλον τους.

Ο Asad ul Ghafoor Gaad, κυβερνήτης της ιδιωτικής αεροπορικής εταιρείας Airblue στο Πακιστάν, δήλωσε ότι ένιωσε άγχος και φόβο όταν επέστρεψε στη δουλειά του μετά από τρεισήμισι μήνες.

Επρεπε επίσης να ανησυχεί για την υγειονομική ασφάλεια και τα νέα πρωτόκολλα που έπρεπε να ακολουθηθούν για τη μείωση του κινδύνου εξάπλωσης του ιού.

«Ηταν δύσκολο να καθίσω στο πιλοτήριο και να νιώσω σαν στο σπίτι μου την πρώτη μέρα», τονίζει.

Στην πρώτη του πτήση – με ένα σχεδόν άδειο Airbus 320 – ένισωσε ότι το αεροπλάνο άρχισε να επιταχύνει υπερβολικά γρήγορα κατά την απογείωση. Είχε συνηθίσει να πετά το ίδιο αεροσκάφος γεμάτο επιβάτες και δεν είχε σκεφτεί ότι η διαφορά βάρους μπορούσε να επηρεάσει την πτήση.

«Η ταχύτητα με εξέπληξε και η καρδιά μου άρχισε να φτερουγίζει», ανέφερε ο Gaad. «Η ταχύτητα και η αύξηση του υψομέτρου σε διαφορετικές φάσεις είναι εντελώς διαφορετική από αυτό που έχεις συνηθίσει, αλλά μετά από μία ή δύο πτήσεις το συνηθίζεις».

Μια ακόμη νέα πραγματικότητα για τους πιλότους μετά την πανδημία είναι ο χειρισμός των αεροπλάνων που έχουν μείνει στο έδαφος για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Ο Οργανισμός Ασφάλειας Αεροπορίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EASA) έχει εκδώσει κατευθυντήριες γραμμές για τον εντοπισμό κινδύνων όπως φθαρμένα φρένα στάθμευσης αεροσκαφών ή άγρια ζώα που φωλιάζουν στους κινητήρες των αεροσκαφών.

«Οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει να λάβουν υπόψη ότι οι πιλότοι μπορεί να χρειαστούν περισσότερο χρόνο για να ολοκληρώσουν τους ελέγχους στα αεροσκάφη πριν επιστρέψουν και πάλι», αναφέρει ο Πάτρικ Κι, εκτελεστικός διευθυντής της EASA.

Οι πιλότοι πρέπει να «ξαναμάθουν» να πετούν
«Οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει να λάβουν υπόψη ότι οι πιλότοι μπορεί να χρειαστούν περισσότερο χρόνο για να ολοκληρώσουν τους ελέγχους στα αεροσκάφη». © Shutterstock

Παρά τις προκλήσεις, οι περισσότεροι πιλότοι αισθάνονται ανακουφισμένοι που επιστρέφουν στη δουλειά τους.

«Στην αρχή υπήρχε μεγάλη ανησυχία για τους κινδύνους σε σχέση με τον Covid, αλλά τώρα που βρίσκονται σε εξέλιξη οι εμβολιασμοί όσοι επιστρέφουν είναι πολύ χαρούμενοι», δήλωσε ο Sourav Basu Roy Choudhury, πιλότος μιας αμερικανικής αεροπορικής εταιρείας, την οποία δεν ήθελε να «κατονομάσει» γιατί δεν επιτρέπεται να μιλάει στα ΜΜΕ.

«Αγαπάμε τον αέρα, τη θέα, τα αεροσκάφη και αυτά τα συναισθήματα είναι πολύ πιο σημαντικά από τα χρήματα, αν και κατά τη διάρκεια της πανδημίας διαπιστώσαμε ότι τα χρήματα είναι επίσης σημαντικά», προσθέτει. «Ολοι κάνουν μεγάλη προσπάθεια με την προπόνηση τους, επειδή θέλουν να επιστρέψουν».

με πληροφορίες από New York Times


Διαβάστε επίσης

Οι πιο δύσκολες και εύκολες γλώσσες στον κόσμο – Ποια είναι η θέση των ελληνικών;

Τα 11 πιο άσχημα κτήρια στην Ευρώπη

Greek Weird Wave: οι 10 καλύτερες ταινίες της νέου ελληνικού σινεμά

Τα 10 καλύτερα ντοκιμαντέρ που μπορείτε να δείτε στο Netflix

Τα παλαιότερα καφέ του κόσμου

Renova Deco
Smart Booking Title
Smart Booking

Explore More