Αεροπορικά εισιτήρια: η διακύμανση των τιμών το επόμενο διάστημα
Photo Credits: Shutterstock

Αεροπορικά εισιτήρια: η διακύμανση των τιμών το επόμενο διάστημα

[rt_reading_time postfix="minutes" postfix_singular="minute"] read
Share it:

Καθώς πλησιάζει το καλοκαίρι, οι τελευταίες εξελίξεις δείχνουν ότι τα ταξίδια θα συνεχιστούν και οι άνθρωποι θα μπορέσουν – με τον έναν ή τον άλλο τρόπο – να κάνουν διακοπές. Δείχνουν επίσης ότι θα υπάρξει μια ανάκαμψη για τα αεροπορικά ταξίδια, η βιομηχανία των οποίων αντιμετώπισε απώλειες 118 δισεκατομμυρίων δολαρίων κατά τη διάρκεια του 2020.

Ομως, μαζί με την αισιοδοξία και τον ενθουσιασμό πολλών ταξιδιωτών που θέλουν να «επιστρέψουν στον ουρανό», ορισμένοι αναρωτιούνται: τι επιφυλάσσει το μέλλον για τις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων;

Βραχυπρόθεσμα, υπάρχουν καλά νέα στον ορίζοντα. Σύμφωνα με στοιχεία της IATA, οι μέσες τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων συνεχίζουν να αντανακλούν μια πτώση της τάξης του 20% σε σύγκριση με τα προ-πανδημικά επίπεδα.

Παρόλο που οι τιμές κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού ενδέχεται να αυξηθούν ελαφρώς, οι ειδικοί της βιομηχανίας υποστηρίζουν ότι οι καταναλωτές θα μπορούν ακόμη να επωφεληθούν από τις χαμηλότερες τιμές.

«Τα επίπεδα ζήτησης είναι προς το παρόν χαμηλότερα από ότι πριν, πράγμα που σημαίνει ότι αυτό οδηγεί τελικά και σε χαμηλότερο κόστος [εισιτηρίων]», λέει ο Μπάιραμ Ανάκοβ, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της App in the Air, μιας εφαρμογής για επιβάτες αεροπορικών πτήσεων.

Αεροπλάνο της Aegean
«Τα επίπεδα ζήτησης είναι προς το παρόν χαμηλότερα από ότι πριν, πράγμα που σημαίνει ότι αυτό οδηγεί τελικά και σε χαμηλότερο κόστος [εισιτηρίων]». © Shutterstock
«Για αυτό νομίζω ότι τους επόμενους έξι έως εννέα μήνες, μέχρι το τέλος του 2021, θα δούμε πολύ χαμηλότερες τιμές εισιτηρίων από ότι είχαμε το 2019, για παράδειγμα».

Ο τρόπος με τον οποίο οι αεροπορικές εταιρείες τιμολογούν τα εισιτήρια τους είναι μια περίπλοκη διαδικασία που περιλαμβάνει το «νόμο» της προσφοράς και της ζήτησης, τη διαχείριση εσόδων, τον ανταγωνισμό της αγοράς και τις προβλέψεις για το μέλλον.

Ένα σημαντικό κομμάτι αυτού του «παζλ» είναι η χωρητικότητα: καθ ‘όλη τη διάρκεια της πανδημίας, οι αεροπορικές εταιρείες αναγκάστηκαν να κρατήσουν στο έδαφος χιλιάδες αεροσκάφη, να διακόψουν διαδρομές και να πραγματοποιήσουν άλλες με «μισογεμάτα» αεροπλάνα.

Μέχρι να αυξηθεί ο αριθμός των επιβατών, οι αεροπορικές εταιρείες θα συνεχίσουν να προσφέρουν κίνητρα για να γεμίσουν αυτές τις κενές θέσεις – και δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος για να συμβεί αυτό από την προσφορά χαμηλότερων ναύλων.

«Η γενική εικόνα είναι ότι οι αεροπορικές εταιρείες έχουν πολύ ακριβά περιουσιακά στοιχεία», λέει ο Μπάιαν Πιρς, επικεφαλής οικονομολόγος της IATA. «Αυτά είναι πάγια έξοδα. Πρέπει να τα πετάξουν [τα αεροσκάφη]. Η προσφορά και η ζήτηση δείχνει ότι τα ταξίδια θα είναι φθηνότερα».

Αεροπορικά εισιτήρια, η διακύμανση των τιμών το επόμενο διάστημα
«Η προσφορά και η ζήτηση δείχνει ότι τα ταξίδια θα είναι φθηνότερα». © Shutterstock

Ενας άλλος κρίσιμος παράγοντας είναι ο αντίκτυπος των επαγγελματικών ταξιδιών. Καθώς πολλές εταιρείες υιοθετούν τις τηλεδιασκέψεις ως λύσης για την εξοικονόμηση κόστους, πολλοί ειδικοί πιστεύουν ότι αυτός ο τομέας της ταξιδιωτικής βιομηχανίας δεν θα επιστρέψει ποτέ πλήρως στα προ-πανδημικά επίπεδα (ο Μπιλ Γκέιτς εκτιμά ότι τα επαγγελματικά ταξίδια θα μειωθούν κατά 50%).

Για τους ταξιδιώτες αναψυχής, αυτή η τάση φαίνεται ότι θα έχει καλό αντίκτυπο βραχυπρόθεσμα, όμως τα πράγματα – μακροπρόθεσμα – ίσως είναι χειρότερα.

Οι αεροπορικές εταιρείες έπρεπε να εγκαταλείψουν την παραδοσιακή πρακτική τους όσον αφορά τη διατίμηση για την κάλυψη των εξόδων τους: προσδιορίζοντας το ποιοι επιβάτες ήταν πρόθυμοι να πληρώσουν υψηλότερους ναύλους και χρεώνοντας τους περισσότερο από τους υπόλοιπους.

Στο παρελθόν, ένας τρόπος με τον οποίο οι αεροπορικές εταιρείες το κατάφερναν ήταν η «στόχευση» των επαγγελματιών ταξιδιωτών, οι οποίοι έτειναν να ολοκληρώνουν τα ταξιδιωτικά τους σχέδια πιο κοντά στην ημερομηνία αναχώρησης σε σχέση με τους ταξιδιώτες αναψυχής, οι οποίοι συνήθως προγραμμάτιζαν τις διακοπές τους νωρίτερα.

Ωστόσο, η πανδημία έχει ανατρέψει αυτήν τη στρατηγική, καθώς πολλοί περισσότεροι ταξιδιώτες κάνουν κρατήσεις πιο κοντά στην ημερομηνία αναχώρησης τους, λόγω της αβεβαιότητας που δημιουργούν οι υγειονομικές συνθήκες.

Σύμφωνα με τα δεδομένα της IATA, το 40% των εισιτηρίων κλείνεται πλέον εντός της εβδομάδας του ταξιδιού, ενώ πριν από την πανδημία, σχεδόν τα μισά εισιτήρια κλείνονταν τουλάχιστον τρεις εβδομάδες νωρίτερα.

Τουλάχιστον για τώρα, τα δεδομένα που επικρατούν στην αγορά σημαίνουν ότι οι ταξιδιώτες αναψυχής ενδέχεται να μην «τιμωρούνται» επειδή κάνουν κρατήσεις αεροπορικών εισιτηρίων πιο κοντά στην ημερομηνία των ταξιδιών τους.

Ομως, δεν είναι ακόμη σαφές πότε θα επιστρέψουν οι επαγγελματίες ταξιδιώτες και τα προσοδοφόρα διεθνή ταξίδια μεγάλων αποστάσεων. Αυτό θα μπορούσε να αυξήσει μακροπρόθεσμα το κόστος που επωμίζονται οι ταξιδιώτες αναψυχής, καθώς οι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να βρουν έναν τρόπο να τους χρεώσουν περισσότερο.

Προς το παρόν, όμως, οι ανυπόμονοι ταξιδιώτες θα πρέπει να είναι αρκετά αισιόδοξοι ότι θα βρουν φθηνά αεροπορικά εισιτήρια για τις πολυαναμενόμενες καλοκαιρινές τους διακοπές.

Ακόμη και η αύξηση της ζήτησης δεν θα είναι αρκετή για να αντισταθμίσει την υπερβολική χωρητικότητα που θα έχουν οι αεροπορικές εταιρείες τους επόμενους μήνες, έως ότου αρχίσει να υπάρχει εκτεταμένη διάθεση εμβολίων.

με πληροφορίες από Conde Nast Traveler

Smart Booking Title
Smart Booking

Explore More