Τουριστικοί ξεναγοί: οι προοπτικές του κλάδου μετά την πανδημία
Photo Credits: Shutterstock

Τουριστικοί ξεναγοί: οι προοπτικές του κλάδου μετά την πανδημία

[rt_reading_time postfix="minutes" postfix_singular="minute"] read
Share it:

Μπορεί οι τουριστικοί ξεναγοί να είναι από τους εργαζόμενους στον τουριστικό κλάδο που έχουν πληγεί περισσότερο από την πανδημία, αλλά το μέλλον και οι προοπτικές του κλάδου ίσως είναι περισσότερο ευοίωνες από ότι προς στιγμήν φαίνεται. 

Η ανάγκη για ξεναγήσεις αναμένεται να αυξηθεί καθώς θα αυξηθεί και η ανάγκη για μοναδικές εμπειρίες από τους ταξιδιώτες στη μετά-Covid εποχή. Ενας καλός ξεναγός έχει την ικανότητα να πει μία ιστορία, να ερμηνεύσει με ενδιαφέρον τρόπο την ιστορία, να συνδέσει τους επισκέπτες με τις τοπικές κοινότητες και να προσδώσει μεγαλύτερο νόημα στις διακοπές. Αυτά τα στοιχεία θα είναι ακόμη πιο πολύτιμα όταν επιστρέψει η «κανονικότητα».

«Ο λόγος που μπαίνουμε σε αυτό το επάγγελμα είναι πρώτα και κύρια η αγάπη για τις πόλεις μας», λέει η Αλούσκα Ρίτσι, πρόεδρος της World Federation of Tourist Guide Associations, η οποία εκπροσωπεί τουριστικούς ξεναγούς από περισσότερες από 100 χώρες. «Χωρίς αυτό το πάθος, οι ιστορίες και η γνώση μας δεν εμπνέει».

Το κατά πόσον οι πόλεις και γενικότερα οι τουριστικοί προορισμοί δείχνουν την ίδια εκτίμηση ως προς τους ξεναγούς είναι ένα (στην καλύτερη περίπτωση) αμφιλεγόμενο ζήτημα. Πέραν των προφορικών επαίνων που λαμβάνουν συχνά από διάφορους τοπικούς φορείς, οι τουριστικοί ξεναγοί συχνά είναι οι «αφανείς ήρωες» της τουριστικής αλυσίδας.

Η κρίση στον κλάδο σε παγκόσμιο επίπεδο ενισχύει αυτήν την παρατήρηση. Με ένα δισεκατομμύριο λιγότερους τουρίστες το 2020, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμό, οι τουριστικοί ξεναγοί, πολλοί εκ των οποίων είναι αυτό-απασχολούμενοι, έχουν χάσει τη μοναδική πηγή εισοδήματός τους.

«Κάποιες χώρες έχουν καταφέρει να δώσουν κάποια οικονομική υποστήριξη σε όσους ξεναγούς πληρούν τα κριτήρια, ενώ άλλες δεν έχουν δώσει καμία στήριξη», λέει η Ρίτσι.

Οι δυσκολίες

Οι δυσκολίες είναι έντονες για τους ξεναγούς παγκοσμίως, λέει ο Στέφαν Ρέμερ, διευθύνων σύμβουλος της Diethelm Travel Group Thailand, η οποία απασχολούσε αυτό-απασχολούμενους και μισθωτούς ξεναγούς. Οι αυτό-απασχολούμενοι, κυρίως, αναγκάστηκαν να βρουν άλλες δουλειές, σε ορισμένες χώρες όμως δεν υπήρχαν ούτε δουλειές, αλλά ούτε και κυβερνητικά μέτρα στήριξης, επισημαίνει ο Ρέμερ.

Σε ολόκληρο τον κόσμο οι τουριστικοί ξεναγοί παλεύουν για να επιβιώσουν. Οι περισσότερο «τυχεροί» κατάφεραν να βρουν δουλειές στην εκπαίδευση ή σε άλλους κλάδους. Αρκετοί έγιναν μεταφραστές. Αλλοι μπήκαν στον κλάδο των διαδικτυακών πωλήσεων ή έγιναν διανομείς.

Σε χώρες όπου ο εσωτερικός τουρισμός συνεχίστηκε μέσα στην πανδημία, ορισμένοι ξεναγοί κατάφεραν να δουλέψουν με γκρουπ ντόπιων τουριστών. Αλλοι όπως ο Τσιν Βου από το Βιετνάμ, «μετέφεραν» τις υπηρεσίες τους στο διαδίκτυο.

«Είμαι τυχερός που έχω τις ψηφιακές ξεναγήσεις φαγητού μέσα από το Interpid Urban Adventures at Home, οι οποίες μου υπενθυμίζουν ότι είμαι τουριστικός ξεναγός και ότι είμαι παθιασμένος με αυτό το επάγγελμα. Ξενάγηση με την ξενάγηση, προσπαθώ να προσθέτω τις τοπικές ιστορίες και εμπειρίες. Ακόμα μαθαίνω και ανανεώνω τις γνώσεις μου σε περίπτωση που τις ξεχάσω», λέει ο Τσιν.

Τουριστικοί ξεναγοί
«Ο λόγος που μπαίνουμε σε αυτό το επάγγελμα είναι πρώτα και κύρια η αγάπη για τις πόλεις μας», λέει η Αλούσκα Ρίτσι, πρόεδρος της World Federation of Tourist Guide Associations, η οποία εκπροσωπεί τουριστικούς ξεναγούς από περισσότερες από 100 χώρες © Jan Pawel Bochen/Unsplash

Το πρόγραμμα Interpid Urban Adventures at Home ξεκίνησε στα μέσα του 2020 και τα περισσότερα έσοδα πηγαίνουν στους ξεναγούς, ενώ η εταιρεία κρατά ένα μικρό ποσοστό για να καλύψει τα διοικητικά και άλλα κόστη.

Μέχρι τον Φεβρουάριο το πρόγραμμα έχει πάνω από 50 ψηφιακά τουρ και οι ξεναγοί που συμμετέχουν έχουν πραγματοποιήσει πάνω από πέντε χιλιάδες ξεναγήσεις, σύμφωνα με την εταιρεία.

Τα στοιχεία για το πώς έχει μικρύνει ο κλάδος δεν είναι ακόμη διαθέσιμα, ωστόσο ο Ρέμερ πιστεύει ότι η ζημιά είναι μεγάλη. «Πάντα υπήρχε έλλειψη σε καλούς ξεναγούς στους περισσότερους προορισμούς και αυτό θα επιδεινωθεί μετά τον Covid-19, πολύ απλά γιατί αρκετοί ξεναγοί θα είναι εκτός αγοράς», τονίζει ο ίδιος. «Για ορισμένες γλώσσες όπου οι ξεναγοί ήταν ήδη λίγοι, η κατάσταση έχει γίνει ακόμα χειρότερη. Οι νέοι άνθρωποι με ικανότητες στις ξένες γλώσσες μπορούσαν εύκολα να βρουν εργασία σε άλλους κλάδους και μπορεί να μην επιστρέψουν στον τουριστικό κλάδο».

Το μέλλον του κλάδου

Ο τουριστικός κλάδος μπορεί να περάσει μία δύσκολη περίοδο στην αρχή αλλά ο Τσιν πιστεύει ότι οι ξεναγοί θα επιστρέψουν στις δουλειές τους όταν η τουριστική ζήτηση γίνει πιο σταθερή, αν και αυτό, σύμφωνα με ορισμένες προβλέψεις, μπορεί να έρθει το 2025.

Οι ξεναγοί βέβαια είναι «ανθεκτικοί» έχοντας περάσει και άλλες κρίσεις στο παρελθόν, από τα τουριστικά βιβλία μέχρι το Google Maps και τα ψηφιακά τουρ, λέει ο Μαρσέλο Ρίσι, διευθυντής επικοινωνίας του ΠΟΤ, ο οποίο βλέπει την ένωση των ξεναγών ως «σύμμαχο». «Οι τουριστικοί ξεναγοί έχουν δείξει την ικανότητα να προσαρμόζονται σε διαφορετικές πραγματικότητες και αλλαγμένες απαιτήσεις», τονίζει ο Ρίσι.

Η πανδημία οδήγησε στην αύξηση της ευαισθησίας των τουριστών σε θέματα ασφάλειας και υγείας, αλλά και στις αρνητικές επιπτώσεις που έχουν τα ταξίδια στις τοπικές κοινωνίες και στο περιβάλλον. Επομένως οι ξεναγοί θα πρέπει να αναλάβουν τον ρόλο του «υγειονομικού αξιωματούχου», σύμφωνα με τη Ρίτσι.

Οι ξεναγοί θα παίξουν σημαντικό ρόλο στην επαναφορά της εμπιστοσύνης στον ταξιδιωτικό κλάδο, λέει ο Γκρέγκορ Ζατσ, γενικός διευθυντής της Blue Horizons Travel & Tours Philippines. «Ο τουριστικός ξεναγός διασφαλίζει την υγιεινή, την απολύμανση, την τήρηση των μέτρων κοινωνικής αποστασιοποίησης, τους ελέγχους θερμοκρασίας, τη σωστή χρήση μάσκας, καθώς όλα αυτά τα στοιχεία είναι μέρος ενός συνόλου που κάνει μία ξενάγηση ένα ασφαλές και ευχάριστο ταξίδι», επισημαίνει.

Ωστόσο, είναι σημαντικό μέσα στα αυστηρά πρωτόκολλα να μη χαθεί η ανθρώπινη πλευρά του επαγγέλματος. Οι τουριστικοί ξεναγοί βρίσκονται στο επίκεντρο αυτής της σημαντικής τάσης, δήλωσε ο Ντάνιελ Λεβίν, εκτελεστικός διευθυντής του Avant-Guide Institute New York, μιλώντας στο πρώτο ψηφιακό συνέδριο της ομοσπονδίας ξεναγών στις αρχές Μαρτίους.

Η πολυτέλεια πλέον θα αφορά τον ανθρώπινο παράγοντα, τόνισε ο Λεβίν, παροτρύνοντας τους ξεναγούς να αναθεωρήσουν τον τρόπο που προσφέρουν τις βασικές υπηρεσίες τους.

Τουριστικοί ξεναγοί
Οι ξεναγοί είναι «ανθεκτικοί» έχοντας περάσει και άλλες κρίσεις στο παρελθόν, από τα τουριστικά βιβλία μέχρι το Google Maps και τα ψηφιακά τουρ, λέει ο Μαρσέλο Ρίσι, διευθυντής επικοινωνίας του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού. © Priscilla Du Preez/Unsplash

Μία νέα γενιά ξεναγών

Η πανδημία έχει επίσης επιταχύνει τον ψηφιακό μετασχηματισμό του επαγγέλματος. Ακούγοντας τους ομιλητές στο προαναφερθέν συνέδριο, γίνεται εύκολα κατανοητό ότι η νέα γενιά ξεναγών πρέπει να γνωρίζει από μάρκετινγκ. Πρέπει να διατηρούν προφίλ στο διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και να βρίσκονται σε άμεση επικοινωνία με τους (δυνητικούς) πελάτες τους, ακόμη και να χρησιμοποιούν το Tik Tok για να προωθήσουν τις υπηρεσίες τους.

Πρέπει επίσης να κατανοούν τη δύναμη των διαδραστικών εμπειριών, χρησιμοποιώντας τεχνολογίες gamification, virtual reality και live-streaming. Πέραν της προώθησης των υπηρεσιών, τους η τεχνολογική πρόοδος θα οδηγήσει και σε αποφυγή του συγχρωτισμού στα τουριστικά αξιοθέατα, το οποίο θα είναι από τα βασικά ζητούμενα στη μετά-Covid εποχή.

Οι ξεναγοί είναι επίσης οι μελλοντικοί «travel influencers», όπως τους αποκαλεί η startup TravStack, η οποία προσφέρει στους ξεναγούς μία εύχρηστη σουίτα τεχνολογίας για να αναβαθμίσουν το ψηφιακό τους portfolio, να προωθήσουν τις υπηρεσίες τους, να φτιάξουν τις δικές τους ξεναγήσεις και να αυτοματοποιήσουν τον τρόπο επικοινωνίας με τους πελάτες τους.

Τα «θετικά» της πανδημίας

Το μόνο θετικό που έφερε η πανδημία ήταν να δημιουργήσει μία στενή σχέση ανάμεσα στους τουριστικούς φορείς και στις ενώσεις των τουριστικών ξεναγών. Η Ρίτσι αναφέρει πώς έχει ξεκινήσει να βλέπει την αλλαγή.

«Αυτό είναι πολύ σημαντικό για τις πόλης που βασίζονται στην επανεκκίνηση. Γιατί να μην χρησιμοποιήσουμε τους ίδιους ανθρώπους που προσθέτουν αξία και παίζουν έναν μεγάλο ρόλο στην αλυσίδα του τουρισμού», αναφέρει η Ρίτσι.

«Οι κυβερνήσεις και οι τοπικές αρχές πρέπει να καταλάβουν ότι χωρίς του τουριστικούς ξεναγούς, ποιος θα αναδείξει την κληρονομιά, τα αξιοθέατα και την κουλτούρα της πόλης; Ποιος θα πάρει τους τουρίστες από το χέρι μόλις φτάσουν για να τους δείξει ότι για αυτούς τους λόγους μας επισκεφθήκατε», καταλήγει.

με πληροφορίες από Skift


Διαβάστε επίσης

Τα 5 καλύτερα «μυστικά» νησιά στην Ευρώπη

13 υπέροχοι προορισμοί για οικονομικές διακοπές στην Ευρώπη

Από τον Καβάφη μέχρι τους Doors: τα 5 καλύτερα τραγούδια εμπνευσμένα από ποιήματα

Οι πιο δύσκολες και εύκολες γλώσσες στον κόσμο – Ποια είναι η θέση των ελληνικών;

Τα 11 πιο άσχημα κτήρια στην Ευρώπη

Smart Booking Title
Smart Booking

Explore More