Η Airbus θέλει να κυριαρχήσει έναντι της Boeing
Photo Credits: Shutterstock

Η Airbus θέλει να κυριαρχήσει έναντι της Boeing

[rt_reading_time postfix="minutes" postfix_singular="minute"] read
Share it:

Κάθε πρωί, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Airbus Γκιγιόμ Φορί εξετάζει τα δεδομένα της παγκόσμιας εναέριας κυκλοφορίας πριν επικοινωνήσει με αερομεταφορείς, προμηθευτές και χρηματοδοτικές εταιρείες – ακόμη και σε μια περίοδο μίας άνευ προηγουμένου κρίσης.

Αν και οι αριθμοί του προσφέρουν μια δυσάρεστη εικόνα, αυτή η σχολαστική προσέγγιση δίνει στον Φορί μια ξεκάθαρη άποψη για την αεροπορική βιομηχανία και τις τάσεις που θα επικρατήσουν μετά την πανδημία.

Ο ταξιδιωτικός κλάδος αλλάζει ριζικά και το ίδιο ισχύει και για τις απαιτήσεις των αεροσκαφών. Τα μεγαλύτερα αεροσκάφη θα είναι τα τελευταία που θα επιστρέψουν στον ουρανό καθώς οι αερομεταφορείς προτιμούν μικρής διάρκειας ταξίδια με μικρότερα αεροσκάφη που είναι ευκίνητα και πιο οικονομικά.

Αυτές οι τάσεις θα μπορούσαν να ευνοήσουν την Airbus, η οποία συνεχίζει να επεκτείνει την δημοφιλή «οικογένεια» των A320 και εξετάζει ένα νέο «πράσινο» αεροσκάφος που θα τροφοδοτείται από υδρογόνο για πτήσεις μικρότερων αποστάσεων έως το 2035.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Airbus Γκιγιόμ Φορί
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Airbus Γκιγιόμ Φορί. © Shutterstock

Η Boeing παραμένει σε δυσμενέστερη θέση λόγω του γεγονότος ότι τα – κορυφαία σε πωλήσεις – 737 Max παραμένουν στο έδαφος μετά από δύο δυστυχήματα και των προβλημάτων παραγωγής ενός άλλου «best seller» της, του 787 Dreamliner.

Προσπαθεί επίσης να λανσάρει ένα τεράστιο αεροσκάφος ευρείας ατράκτου, το 777X, το οποίο έχει ήδη καθυστερήσει τρία χρόνια. Οι ταξιδιώτες όμως δεν φαίνονται πρόθυμοι να επιστρέψουν σύντομα σε μεγάλα αεροσκάφη, ειδικά από τη στιγμή που τα επαγγελματικά ταξίδια δεν αναμένεται να ανακάμψουν σύντομα.

«Είμαστε αρκετά τυχεροί που η αλλαγή που έρχεται από την πανδημία ταιριάζει με τη σημερινή σειρά προϊόντων», υποστηρίζει ο Φορί.

Η αντιπαλότητα ανάμεσα σε Airbus και Boeing είναι γεμάτη με σκαμπανεβάσματα στο δρόμο προς την κορυφή. Ομως, οι πορείες των δύο παγκόσμιων ηγετών στην κατασκευή αεροσκαφών έχουν αποκλίνει τα τελευταία χρόνια και η διάσπαση βαθαίνει κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Και οι δύο εταιρείες πρέπει να λάβουν αποφάσεις το επόμενο διάστημα που θα διαμορφώσουν τον ανταγωνισμό την επόμενη δεκαετία, ωστόσο το κάνουν από πολύ διαφορετικές θέσεις εκκίνησης.

Η Boeing δεν θα άντεχε ακόμη ένα λάθος μετά από μία από τις χειρότερες περιόδους της ιστορίας της. Η Airbus κερδίζει μετρητά μετά από μια δύσκολη χρονιά. Στην αρχή της πανδημίας το 2020, η Airbus είχε 16 δισεκατομμύρια δολάρια διαθέσιμα σε μετρητά και χρηματικά ισοδύναμα, έναντι 10 δισεκατομμυρίων της Boeing.

Η αντιπαλότητα ανάμεσα σε Airbus και Boeing είναι γεμάτη με σκαμπανεβάσματα στο δρόμο προς την κορυφή
Η αντιπαλότητα ανάμεσα σε Airbus και Boeing είναι γεμάτη με σκαμπανεβάσματα στο δρόμο προς την κορυφή. © Shutterstock

Ο λόγος είναι απλός: η Airbus κατάφερε να διατηρήσει κεφάλαια, ενώ η Boeing έδωσε περίπου 40 δισεκατομμύρια δολάρια πίσω σε μετόχους της μέσω εξαγοράς μετοχών τις χρονιές πριν από την πανδημία.

Αυτό έδωσε στην Airbus ένα πλεονέκτημα, ιδιαίτερα όσον αφορά στην αγορά μικρότερων αεροσκαφών μονού διαδρόμου, τα οποία αποτελούν πλέον τη «ραχοκοκαλιά» του στόλου της.

Το επερχόμενο Airbus A321XLR, ένα αεροσκάφος μονού διαδρόμου για μεγάλες αποστάσεις, ήδη «κερδίζει» παραγγελίες από μεγαλύτερα αεροπλάνα – και η Boeing δεν έχει καμία απάντηση.

Ενώ χάνει πόρους για να επαναφέρει τα Max στον ουρανό και να εξυπηρετήσει το χρέος των 65 δισεκατομμυρίων δολαρίων, ο βασικός της ανταγωνιστής επενδύει σε σχέδια που μπορούν να επαναπροσδιορίσουν για πάντα τα αεροπορικά ταξίδια.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Boeing Ντέιβ Καλχούν, υπαινίχθηκε ότι η εταιρεία του θα μπορούσε να παρουσιάσει την «απάντηση» της στο A321 εντός ενός ή δύο ετών.

Η Boeing υιοθέτησε μια απλή προσέγγιση για να καταστήσει το στόλο της πιο φιλικό προς το περιβάλλον: χρησιμοποιεί προηγμένα σύνθετα υλικά για να ελαφρύνει το βάρος των φτερών και της ατράκτου και σχεδιάζει κινητήρες που θα λειτουργούν με βιώσιμα καύσιμα αντί για κηροζίνη.

Η Airbus θα μπορούσε να «απαντήσει» με τέτοιες σταδιακές βελτιώσεις, αλλά επέλεξε να αναπτύξει ένα εντελώς νέο αεροσκάφος που σκοπεύει να παρουσιάσει έως το 2035 και στηρίζεται στην πρόωση υδρογόνου, μια τεχνολογία που δεν έχει χρησιμοποιηθεί μέχρι σήμερα.

Το αεροσκάφος «διπλών πτερυγίων» της Airbus
Η Airbus επέλεξε να αναπτύξει ένα εντελώς νέο αεροσκάφος που σκοπεύει να παρουσιάσει έως το 2035. ©Airbus SE

Τα εμπόδια στο σχέδιο της Airbus είναι σημαντικά. Πρέπει να αναπτύξει μια τεράστια παγκόσμια υποδομή για την αποθήκευση υδρογόνου στα αεροδρόμια και την τροφοδοσία αεροσκαφών, ενώ παράλληλα να καταφέρει να το καταστήσει προσιτό για τις αεροπορικές εταιρείες.

Με βάση το χρονοδιάγραμμα, η Airbus έχει μόνο επτά ή οκτώ χρόνια για να δημιουργήσει ένα ολόκληρο οικοσύστημα – και πολλοί αμφισβητούν τη δυνατότητα της να το κάνει.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Boeing κατέκρινε τη στρατηγική του αντιπάλου του, χωρίς να αναφερθεί ξεκάθαρα σε αυτόν. «Η Boeing μελέτησε το υδρογόνο και διαπίστωσε ότι κάτι τέτοιο δεν θα ήταν έτοιμο για δεκαετίας», δήλωσε.

Η Boeing βρίσκεται υπό πίεση να «υπερασπιστεί τον εαυτό της» στην αγορά των αεροσκαφών μονού διαδρόμου – μεγάλων αποστάσεων, στην οποία στοχεύει το A321XLR. Το μοντέλο της Airbus έχει ήδη συγκεντρώσει περισσότερες από 450 παραγγελίες από αερομεταφορείς όπως η American, η JetBlue και η United.

Οποιοδήποτε λάθος από την Boeing ή της Airbus θα μπορούσε επίσης να ανοίξει το δρόμο για την «εισβολή» της Κίνας στην αγορά. Η κινεζική Comac έχει σχεδιάσει ένα αεροσκάφος στενού αμαξώματος που ονομάζεται C919 και αναμένεται να ανταγωνιστεί τα 737 Max και A320neo.

Η εταιρεία σχεδιάζει να πραγματοποιήσει την πρώτη παράδοση του αεροσκάφους έως το τέλος του έτους και αυτό θα μπορούσε να μειώσει τις πωλήσεις για Airbus και Boeing στη σημαντική κινεζική αγορά.

To Comac C919.
To Comac C919. © Wikipedia

Είναι αβέβαιο εάν η Κίνα θα αναδυθεί τελικά ως μια αξιόπιστη απειλή, όμως έχει σίγουρα αρκετό χρόνο για να οργανώσει τις κινήσεις της. Δεδομένου ότι τα αεροσκάφη έχουν έναν από τους μεγαλύτερους κύκλους ζωής σε σχέση με όλα τα βιομηχανικά προϊόντα, η επόμενη μάχη για κυριαρχία πιθανότατα θα διεξαχθεί σε μια δεκαετία από σήμερα.

«Είναι μία παρτίδα σκάκι διάρκειας 10 ετών», λέει ο Στάλαρντ από την Vertical Research Partners. «Κάνεις μια κίνηση και αποδίδει 10 χρόνια αργότερα».

με πληροφορίες από Bloomberg

Smart Booking Title
Smart Booking

Explore More