25 χρόνια Pokémon: τα 151 πλάσματα που «κατέκτησαν» τον κόσμο
Photo Credits: Shutterstock

25 χρόνια Pokémon: τα 151 πλάσματα που «κατέκτησαν» τον κόσμο

[rt_reading_time postfix="minutes" postfix_singular="minute"] read
Share it:

Οταν οι τίτλοι του Game Boy «Pocket Monsters: Red» και «Pocket Monsters: Green» κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στην Ιαπωνία το 1996, λίγοι θα μπορούσαν να προβλέψουν αυτό που θα ακολουθούσε.

Η ιδέα ήταν αρκετά απλή: οι παίκτες διασχίζουν έναν φανταστικό κόσμο, συλλαμβάνοντας, εκπαιδεύοντας και πολεμώντας τα πλάσματα που τον κατοικούσαν – μια αποστολή που αποτυπώνεται στο διάσημο σλόγκαν του παιχνιδιού «Gotta Catch ‘Em All».

Αλλά μέσα σε λίγα χρόνια, το Pokémon έγινε ένα παγκόσμιο φαινόμενο.

Μέχρι το 1999 το παιχνίδι είχε λανσαριστεί σε πολλές δυτικές αγορές, με αποτέλεσμα να γίνει ένα από τα πιο επιτυχημένα franchise όλων των εποχών. Δημιουργήθηκε μια σειρά anime – η οποία μεταφράστηκε σε περισσότερες από 30 γλώσσες – και κάρτες που «κατέκλυσαν» τις παιδικές χαρές σε όλο τον κόσμο κατά τη διάρκεια της «Pokémania» στο τέλος της δεκαετίας του 1990.

151 εντελώς διαφορετικοί φανταστικοί χαρακτήρες αποτυπώθηκαν για πάντα στις αναμνήσεις εκατομμυρίων ανθρώπων.

25 χρόνια μετά, πολλά από αυτά τα Pokémon είναι εξίσου αναγνωρίσιμα και για τα παιδιά των millennials. Αυτό οφείλεται εν μέρει στη δημοφιλία του παιχνιδιού «Pokémon Go» και της ταινίας «Detective Pikachu».

Pokémon
151 εντελώς διαφορετικοί φανταστικοί χαρακτήρες αποτυπώθηκαν για πάντα στις αναμνήσεις εκατομμυρίων ανθρώπων. © Shutterstock

Αλλά η επιτυχία του franchise οφείλεται σε πολλά περισσότερα από το έξυπνο μάρκετινγκ – είναι το αποτέλεσμα της μοναδικότητας των χαρακτήρων που ήταν αρκετά καθολικοί για να διασχίσουν πολιτισμούς και αρκετά διαφορετικοί μεταξύ τους για να κάνουν το κυνήγι τους μια τεράστια πρόκληση.

Οι ρίζες του Pokémon συναντώνται στην παιδική ηλικία του δημιουργού του Τατζίρι Σατόσχι, η αγάπη του οποίου για τη συλλογή εντόμων τον ενέπνευσε να δημιουργήσει ένα παιχνίδι με εξαιρετικά παρόμοια υπόθεση. Τα περισσότερα από τα σχέδια άνηκαν, ωστόσο, στον εικονογράφο Κεν Σουτζιμόρι.

Ο Σουτζιμόρι είχε συνεργαστεί με τον Τατζίρι στο περιοδικό Game Freak, το οποίο τελικά εξελίχθηκε στην εταιρεία πίσω από το Pokémon. Ως καλλιτεχνικός διευθυντής της εταιρείας, «ζωντάνεψε» το όραμα του συνεργάτη του μέσω μιας σύνθετης φανταστικής ταξινόμησης, δημιουργώντας πλάσματα με συγκεκριμένες προδιαγραφές και δυνατότητες εξέλιξης.

Το να δώσει στους χαρακτήρες ξεχωριστές προσωπικότητες ήταν αρκετά δύσκολο. Ακόμη και στην τηλεοπτική σειρά, τα περισσότερα Pokémon μπορούσαν απλά να αρθρώνουν επανειλημμένα τα ονόματα τους. Οι εμφανίσεις τους, επομένως, ήταν ιδιαίτερα σημαντικές.

Τα σχέδια του Σουτζιμόρι ήταν εντυπωσιακά ποικιλόμορφα και στηρίζονταν στην επιστήμη – όχι μόνο στη βιολογία και τη ζωολογία, αλλά και στη γεωλογία, τη χημεία, την παλαιοντολογία και τη φυσική.

Ο κατάλογος των πλασμάτων που δημιουργήθηκε, γνωστός ως Pokédex , ήταν ουσιαστικά ένας περιοδικός πίνακας για nerds λάτρεις παιχνιδιών.

Παγκόσμιο φαινόμενο

Η ικανότητα των Pokémon να εξελιχθούν ήταν μέρος της «γοητείας» τους, σύμφωνα με τον Τζόζεφ Τόμπιν, καθηγητή στο Πανεπιστήμιο της Γεωργίας και συγγραφέα του βιβλίου «Pikachu’s Global Adventure: The Rise and Fall of Pokémon».

Pokémon
Τα σχέδια του Σουτζιμόρι ήταν εντυπωσιακά ποικιλόμορφα. © Shutterstock

«Η αφήγηση είναι ότι τα φροντίζεις», ανέφερε ο Τόμπιν. «Νοιάζεσαι για αυτά και τα παιδιά μπορούν να ταυτιστούν με το ότι μεγαλώνουν και γίνονται πιο δυνατά».

Αυτή η αντίθεση – ανάμεσα στον πόλεμο και τη φροντίδα – αποτυπώθηκε στα σχέδια, τα οποία ήταν ταυτόχρονα χαριτωμένα και άγρια, ή μεταμορφώνονταν από χαριτωμένα σε άγρια.

Κανένα όμως δεν ενσωμάτωσε αυτήν την αντίθεση καλύτερα από τον Pikachu, την πιο επιτυχημένη και εμπορική φιγούρα ολόκληρου του franchise. Μικρό και στρουμπουλό με ροδαλά μάγουλα και μια τσιριχτή φωνή, το ποντίκι με την ηλεκτρική ενέργεια ήταν επίσης πολύ ισχυρός μαχητής.

Ο σχεδιασμός των χαρακτήρων ήταν ακόμη ένα παράδειγμα της ευρύτερης προσπάθειας της Ιαπωνίας να «εξάγει» ποπ κουλτούρα τη δεκαετία του 1990.

«Η ιδέα – ή η στρατηγική του έθνους – ήταν: “θέλουμε το ποντίκι μας να ανταγωνιστεί με τον Μίκυ Μάους», ανέφερε ο Τόμπι. «Νομίζω, λοιπόν, ότι το γεγονός ότι ο Pikachu είναι ένα πλάσμα που μοιάζει με ποντίκι δεν είναι τυχαίο, αλλά (ο χαρακτήρας) σχεδιάστηκε για να είναι πολύ χαριτωμένος – πιο χαριτωμένος από τον Μίκι ή την Μίνι.

Υπήρχαν, ωστόσο, φόβοι ότι η ιαπωνική αισθητική δεν θα είχε απήχηση σε παιδιά άλλων χωρών. Οι υπερήρωες στις δυτικές αγορές ήταν συχνά πιο σκληροί και μυώδεις από τους ιαπωνικούς «ομόλογους» τους.

Πριν από την κυκλοφορία του παιχνιδιού στις ΗΠΑ, ο πρώην προϊστάμενος της Nintendo Χιρόσι Γιαμαούτσι φαίνεται να παρουσίασε μια εναλλακτική εκδοχή του Pikachu, όμως η αμερικανική θυγατρική της εταιρείας προτίμησε τα αυθεντικά σχέδια.

Ενώ τα σχέδια παρέμειναν ίδια στο εξωτερικό, το Pokémon εντούτοις προσαρμόστηκε για διαφορετικές αγορές – ειδικά όσον αφορά στη γλώσσα.

Οι πολιτισμικές αναφορές, αναπόφευκτα, χάθηκαν στη μετάφραση: πολλοί χαρακτήρες είχαν τις ρίζες τους στην ιαπωνική λαογραφία.

Αλλά τα νέα ονόματα του Pokémon συχνά παρέμεναν πιστά στο πνεύμα των πρωτότυπων. Τα Pokémon «Sawamura» και «Ebiwara», για παράδειγμα, είχαν πάρει το όνομα τους από δύο Ιάπωνες μποξέρ και μετονομάστηκαν σε «Hitmonlee» και «Hitmonchan» – προς τιμήν των Μπρους Λι και Τζάκι Τσαν.

Ολόκληρο το σενάριο της σειρά προσαρμόστηκε επίσης στις αγορές του εξωτερικού. Για παράδειγμα, η αφήγηση ήταν πιο ανθρωποκεντρική στην αμερικανική εκδοχή, επειδή θεωρήθηκε ότι «οι Αμερικανοί ήθελαν κάποιον να ταυτιστούν με αυτόν», είπε ο Τόμπιν.

Pokémon
Ο Pikachu ήταν η πιο επιτυχημένη και εμπορική φιγούρα ολόκληρου του franchise. © Shutterstock

Ομως, πρόσθεσε, το Pokémon διατηρούσε πάντα τον Ιαπωνικό χαρακτήρα του.

«Νομίζω ότι το καταπληκτικό είναι ότι δεν άλλαξε τόσο πολύ. Οχι μόνο η “ιαπωνικότητα” δεν ήταν εμπόδιο, αλλά σχετίστηκε με την “cool” Ιαπωνία. Δεν άρεσε στα παιδιά επειδή ήταν Ιαπωνικό, αλλά σίγουρα ένιωθαν ότι ήταν λίγο εξωτικό», κατέληξε.

«Διαγενεακή νοσταλγία»

Τα σχέδια συνέχισαν να έρχονται. Σήμερα, υπάρχουν σχεδόν 900 χαρακτήρες, αν και πολλοί είναι, αναμφισβήτητα, λιγότερο αξιομνημόνευτοι από τους προκατόχους τους.

Η αγάπη για την «πρώτη γενιά» φαίνεται να διαρκεί για πάντα. Μπορεί τα πρώτα 151 Pokémon να αντιπροσωπεύουν πλέον ένα μικρό μέρος του Pokédex, όμως ήταν πάνω από τα μισά Pokémon που εμφανίστηκαν στην ταινία «Detective Pikachu». Τον Δεκέμβριο, μια κάρτα Pokémon πρώτης έκδοσης πουλήθηκε έναντι 369.000 δολαρίων.

Ο Τόμπιν, ο οποίος δεν κατάφερε στο βιβλίο του να προβλέψει τη διάρκεια της επιτυχίας του Pokémon, είναι πιο αισιόδοξος για τα επόμενα 25 χρόνια του.

«Εκανα λάθος με το να νομίζω ότι το Pokémon, όπως τα περισσότερα πολιτιστικά προϊόντα για παιδιά, θα έφτανε στο απόγειο του και θα έπεφτε από την επόμενη μεγάλη επιτυχία», τόνισε.

«Αλλά νομίζω ότι αυτό που προσέφερα εγώ και οι άλλοι συγγραφείς του βιβλίου ήταν η (κατανόηση) του τι έκανε το Pokémon τόσο ελκυστικό εκείνη την περίοδο. Και τα πράγματα που το έκαναν ελκυστικό δεν περιορίστηκαν στην κουλτούρα των ’90s».

«Εχει αυτή τη διαγενεακή αξία της νοσταλγίας, έτσι όπως οι γονείς που μεγάλωσαν με την Barbie ίσως θέλουν να την αγοράσουν για τα παιδιά τους ή οι άνθρωποι που μεγάλωσαν με κάρτες μπέιζμπολ θέλουν να συμβεί το ίδιο και με τα παιδιά τους».

με πληροφορίες από CNN

Renova Deco
Smart Booking Title
Smart Booking

Explore More