NASA: μικροοργανισμοί από τη Γη θα μπορούσαν να επιβιώσουν στον Αρη
Photo Credits: Shutterstock

NASA: μικροοργανισμοί από τη Γη θα μπορούσαν να επιβιώσουν στον Αρη

[rt_reading_time postfix="minutes" postfix_singular="minute"] read

Μικροοργανισμοί από τη Γη θα μπορούσαν προσωρινά να επιβιώσουν σε μια ατμόσφαιρα που μοιάζει με αυτή του Αρη, σύμφωνα με μια νέα έρευνα της NASA, η οποία θα βοηθήσει τους επιστήμονες να κατανοήσουν περαιτέρω τις πιθανότητες αξιοποίησης περιβαλλόντων πέρα από την πλανήτη μας.

Η κοινή μελέτη των επιστημόνων της Nasa και του Γερμανικού Αεροδιαστημικού Κέντρου (DLR) δοκίμασε την αντοχή μικροοργανισμών μετά την εκτόξευση τους μέσα σε ειδικά διαμορφωμένα αερόστατα που πετούσαν σε μεγάλα υψόμετρα – για να διαπιστώσουν ότι μερικά από αυτά επιβίωσαν από το ταξίδι.

«Δοκιμάσαμε με επιτυχία έναν νέο τρόπο έκθεσης βακτηρίων και μυκήτων σε συνθήκες που μοιάζουν με αυτές του Αρη, χρησιμοποιώντας ένα επιστημονικό αερόστατο για να μεταφέρουμε τον εξοπλισμό μας μέχρι την ατμόσφαιρα της Γης», δήλωσε η Μάρτα Φιλίπα Κορτεζάο του DLR, η οποία συμμετείχε στη μελέτη.

Οι ερευνητές συνέλεξαν μικροοργανισμούς για τις ανάγκες της έρευνας – η οποία δημοσιεύθηκε στο Frontiers in Microbiology – και τους έστειλαν στη στρατόσφαιρα για να δημιουργήσουν συνθήκες πλησιέστερες σε αυτές στον Αρη, οι οποίες είναι σχεδόν αδύνατο να δημιουργηθούν στη Γη.

«Για τις μελλοντικές μακροχρόνιες επανδρωμένες αποστολές στον Αρη, πρέπει να γνωρίζουμε πως θα μπορούσαν να επιβιώσουν μικροοργανισμοί που συνδέονται με τον άνθρωπο στον κόκκινο πλανήτη, καθώς ορισμένοι μπορεί να θέσουν σε κίνδυνο την υγεία των αστροναυτών», λέει η κύρια συγγραφέας της έρευνας Καταρίνα Ζιμς.

«Επιπλέον, μερικά μικρόβια θα μπορούσαν να είναι πολύτιμα για την εξερεύνηση του διαστήματος. Θα μπορούσαν να μας βοηθήσουν να παράγουμε τρόφιμα και προμήθειες ανεξάρτητα από τη Γη, κάτι που θα είναι κρίσιμο όταν είσαι τόσο μακριά από το σπίτι», πρόσθεσε.

Οι μικροοργανισμοί διατηρήθηκαν σε πίεση ισοδύναμη με αυτή στην ατμόσφαιρα του Αρη. «Το κουτί (“MARSBOx”) περιείχε δύο στρώματα δειγμάτων, με το κάτω στρώμα να προστατεύεται από την ακτινοβολία», εξήγησε η Κορτεζάο. «Αυτό μας επέτρεψε να διαχωρίσουμε τα αποτελέσματα της ακτινοβολίας σε σχέση με αυτά που προκαλούν οι άλλες συνθήκες του περιβάλλοντος: η αποξήρανση, η ατμόσφαιρα και η θερμοκρασία κατά τη διάρκεια της πτήσης».

«Τα δείγματα του ανωτέρου στρώματος εκτέθηκαν σε περισσότερο από χίλιες φορές μεγαλύτερη υπεριώδη ακτινοβολία από τα επίπεδα που θα μπορούσαν να προκαλέσουν ηλιακά εγκαύματα στο δέρμα μας», πρόσθεσε.

Το ενθαρρυντικό στοιχείο της έρευνας είναι ότι οι σπόροι της μαύρης μούχλας «επέζησαν» από το ταξίδι – κάτι που βέβαια δεν συνέβη με τα υπόλοιπα μικρόβια.

Στην πραγματικότητα, φάνηκε ότι ο μικροοργανισμός θα μπορούσε να επιβιώσει προσωρινά στην επιφάνεια του Αρη, ενώ οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι θα μπορούσε να «ξαναζωντανέψει» μετά την επιστροφή του στη Γη.

Η έρευνα υπογραμμίζει τη σημασία των μικροβίων στη διερεύνηση της πιθανότητας ζωής και ανθρώπινης παρουσίας έξω από τον πλανήτη μας.

Έρχεται επίσης αμέσως μετά την επιτυχή προσεδάφιση του ρομποτικό ρόβερ «Perseverance» της NASA στην επιφάνεια του Αρη, μια αποστολή που θεωρείται από τις πιο φιλόδοξες που πραγματοποιήθηκαν ποτέ.

με πληροφορίες από Independent