Εικονική πραγματικότητα: ένας «Γενναίος νέος κόσμος»;

Εικονική πραγματικότητα: ένας «Γενναίος νέος κόσμος»;

[rt_reading_time postfix="minutes" postfix_singular="minute"] read
Share it:

Το μέλλον της εικονικής πραγματικότητας δεν θα περιορίζεται απλά στα video games. Στην πραγματικότητα, θα είναι πολλά περισσότερα: η Silicon Valley βλέπει τη δημιουργία εικονικών κόσμων ως την απόλυτη λύση της ελεύθερης αγοράς απέναντι σε ένα μεγάλο κοινωνικοπολιτικό πρόβλημα: τις ανισότητες. 

Σε έναν κόσμο που μαστίζεται από φτώχεια, περιβαλλοντικές καταστροφές και πολιτική αστάθεια, γιατί να μην πουλήσουν σε όλους μια συσκευή που τους «μεταφέρει» σε έναν εικονικό κόσμο χωρίς πόνο και ταλαιπωρία;

Οι δισεκατομμυριούχοι του τεχνολογικού κλάδου δεν το κρύβουν. «Μερικοί άνθρωποι το αντιλαμβάνονται με λάθος τρόπο και αντιδρούν λανθασμένα. Αυτό που υπόσχεται η εικονική πραγματικότητα είναι να δημιουργήσει τον κόσμο που θέλετε. Δεν είναι δυνατόν, στη Γη, να έχουν όλοι ότι θα ήθελαν», δήλωσε ο συν-δημιουργός του Doom και προϊστάμενος της Oculus Τζον Καρμακ στον Τζο Ρόγκαν κατά τη διάρκεια μιας συνέντευξης το 2020.

«Οι άνθρωποι αντιδρούν αρνητικά σε οποιαδήποτε συζήτηση σχετικά με τα οικονομικά, όμως πρόκειται για την κατανομή των πόρων. Πρέπει να πάρεις αποφάσεις για το που πηγαίνουν τα πράγματα. Από οικονομικής απόψεως, μπορείς να προσφέρεις πολύ περισσότερη αξία σε πολλούς ανθρώπους μέσω της εικονικής πραγματικότητας», πρόσθεσε.

Εικονική πραγματικότητα
«Αυτό που υπόσχεται η εικονική πραγματικότητα είναι να δημιουργήσει τον κόσμο που θέλετε». © Shutterstock

Η εικονική πραγματικότητα είναι μια ελκυστική απόδραση, αλλά δεν είναι λύση στα δεινά του κόσμου. Τα προβλήματα του πραγματικού κόσμου θα παραμείνουν έξω από τα όρια στα «πολυσύμπαντα» που δημιουργούν εταιρείες όπως η Epic, η Valve και το Facebook.

Χωρίς αποφασιστική και ριζοσπαστική δράση, ο πλανήτης μας θα συνεχίσει να καίγεται, το χάσμα μεταξύ των πλουσίων και των φτωχών θα αυξηθεί και τα ολοκληρωτικά πολιτικά καθεστώτα θα συνεχίσουν να υπάρχουν. Ολα αυτά ενώ μερικοί από εμάς θα είμαστε συνδεδεμένοι σε έναν εικονικό κόσμο.

Ακόμη χειρότερα, ο εικονικός κόσμος θα ανήκει και θα ελέγχεται από τις εταιρείες που δημιουργούν κάποια από αυτά τα προβλήματα. Σύμφωνα με την αρχή της ελεύθερης αγοράς – «ευαγγέλιο» για τη Silicon Valley – η εικονική πραγματικότητα έχει αποτύχει.

Μόνο το 1,7% των χρηστών του Steam διαθέτουν γυαλιά εικονικής πραγματικότητας και ενώ η αλήθεια είναι ότι οι πωλήσεις των VR headsets αυξήθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας, αυτό οφείλεται εν πολλοίς στη γενικότερη αύξηση στις video games.

Η Valve κυκλοφόρησε το Half-Life: Alyx τον Μάρτιο του 2020, ακριβώς όταν άρχισαν τα lockdown. Αν και ο τίτλος «πούλησε» αρκετά (περίπου 2 εκατομμύρια παιχνίδια), δεν μπορεί να συγκριθεί με τις πωλήσεις των κορυφαίων τίτλων του 2020 και αναμένεται να «ξεχαστεί» σύντομα.

Οι λόγοι είναι ξεκάθαροι. Πρώτον, η εικονική πραγματικότητα είναι ακριβή. Ο πιο ακριβός εξοπλισμός της Valve κοστίζει 1000 δολάρια, ενώ τα Oculus Quest 2 της Facebook – τα πιο φθηνά αυτή τη στιγμή στην αγορά – κοστίζουν 299 δολάρια.

Εικονική πραγματικότητα
Η εικονική πραγματικότητα είναι μια ελκυστική απόδραση, αλλά δεν είναι λύση στα δεινά του κόσμου. © Shutterstock

Παράλληλα, οι χρήστες χρειάζονται έναν gaming υπολογιστή υψηλών επιδόσεων – με κόστος περίπου 1000 δολάρια. Επίσης, χρειάζονται αρκετό χώρο στο δωμάτιο για να απολαύσουν την εμπειρία της εικονικής πραγματικότητας στο έπακρο.

Τα μετρητά και ο ελεύθερος χώρος δεν είναι τα μοναδικά προβλήματα. Η τεχνολογία βρίσκεται ακόμη σε πρώιμα στάδια, οπότε οι χρήστες χρειάζεται σε αρκετές περιπτώσεις να περνούν πολύ ώρα κάνοντας νέες ρυθμίσεις και τροποποιήσεις – κάτι που θυμίζει αρκετά αυτό που συνέβαινε τα πρώτα χρόνια των υπολογιστών.

Η ναυτία και η ζαλάδα που αισθάνονται αρκετοί – ιδίως στην αρχή – είναι ακόμη ένα σημαντικό πρόβλημα για τις τεχνολογίες εικονικής πραγματικότητας. Πολλοί τελικά προσαρμόζονται, άλλοι δεν το συνηθίζουν ποτέ – ενώ άλλοι δεν έχουν καν τη δυνατότητα να δοκιμάσουν.

Η τεχνολογία είναι εξαιρετικά απρόσιτη για άτομα με ειδικές ανάγκες. Η βιομηχανία έχει κάνει τεράστια βήματα για να καταστήσει τα video games προσβάσιμα σε ένα ευρύ φάσμα ανθρώπων το 2020, αλλά η εικονική πραγματικότητα – με τα ογκώδη γυαλιά και τα περίεργα χειριστήρια – είναι απλώς μη προσβάσιμη για κάποιους.

Αλλά όλα αυτά τα προβλήματα θα μπορούσαν να ξεπεραστούν. Οπως ανέφερε ο Κάρμακ, οι τεχνολογικές εταιρείες θα μειώσουν το κόστος του εξοπλισμού. «Μπορούμε να φτιάξουμε συσκευές εικονικής πραγματικότητας που θα έχουν αρκετά χαμηλή τιμή ώστε πολλοί άνθρωποι να είναι σε θέση να τις αποκτήσουν».

Εικονική πραγματικότητα
Οι τεχνολογικές εταιρείες θα μειώσουν το κόστος του εξοπλισμού. © Shutterstock

Ο Καρμακ ήταν κατηγορηματικός σχετικά με την ανάγκη οι τεχνολογικές εταιρείες να προωθήσουν την εικονική πραγματικότητα. «Δεν μπορούν όλοι να έχουν μια έπαυλη. Δεν μπορούν όλοι να έχουν αίθουσα προβολής. Αυτά είναι πράγματα που μπορούμε να προσομοιώσουμε, σε κάποιο βαθμό, στην εικονική πραγματικότητα. Η προσομοίωση δεν είναι τόσο καλή όσο η πραγματικότητα. Αν είσαι πλούσιος και έχεις τη δική σου αίθουσα προβολής ή ιδιωτικό νησί, καλό για εσένα… πιθανώς δεν είσαι από τους ανθρώπους που θα επωφεληθούν περισσότερο».

«Οι περισσότεροι άνθρωποι ζουν σε μικρούς χώρους, τους οποίους δεν θα επέλεγαν αν είχαν απεριόριστους πόρους», πρόσθεσε.

Αυτό είναι απολύτως αληθές – οι περισσότεροι άνθρωποι που ζουν σε μικρούς χώρους θα προτιμούσαν να μην το κάνουν. Ομως, η λύση του Κάρμακ είναι να δημιουργήσει έναν εικονικό κόσμο όπου οι άνθρωποι μπορούν να ξεφύγουν.

Πρόκειται για ένα μέλλον όπου οι συνθήκες διαβίωσης θα εξακολουθούν να είναι άσχημες και οι άνθρωποι θα έχουν αποδεχθεί αυτήν την κατάσταση και απλά θα ψάχνουν μια διαφυγή σε έναν φανταστικό κόσμο που θα έχουν δημιουργήσει οι τεχνολογικοί «κολοσσοί».

Και αυτό δεν θα «περιοριστεί» μόνο στις οθόνες και τα ηχεία. Ο Ελον Μασκ εργάζεται για τη δημιουργία του Neuralink – ενός λειτουργικού interface εγκεφάλου- μηχανής. Ο Γκέιμπ Νιούγελ της Valve με τη σειρά του επενδύει στη δημιουργία ενός πραγματικού «matrix». «Είμαστε πολύ πιο κοντά στο Matrix από ότι συνειδητοποιούν οι άνθρωποι», δήλωσε ο Νιούγελ στο IGN πέρυσι.

Σε μια τηλεοπτική συνέντευξη στο News 1 της Νέας Ζηλανδίας είχε τονίσει ότι στόχος ήταν η δημιουργία ενός κόσμου όπου οι εγκέφαλοι και οι υπολογιστές διασυνδέονται και οι υπολογιστές μπορούν να κάνουν αλλαγές στο μυαλό. Ενας φανταστικός κόσμος καλύτερος και πιο συναρπαστικός από τον πραγματικό.

«Ο πραγματικός κόσμος θα φαίνεται επίπεδος, άχρωμος και θαμπός σε σχέση με τις εμπειρίες που θα μπορείτε να δημιουργήσετε στον εγκέφαλο των ανθρώπων».

Για πολλούς, αυτό φαντάζει απλά σαν ένα εφιαλτικό όραμα για ένα μέλλον όπου ο κόσμος θα καίγεται γύρω μας και εμείς θα περιηγούμαστε σε φανταστικούς κόσμους.

Για τον Κάρμακ, η εικονική πραγματικότητα είναι ένας τρόπος για να γίνει ο κόσμος ένα καλύτερο μέρος. «Ετσι βελτιώνεται ο κόσμος, δημιουργώντας τεχνολογίες και δανέμοντας τις σε ανθρώπους, ώστε να έχουν κάτι καλύτερο σε σχέση με αν δεν υπήρχε [η τεχνολογία]».

Ελον Μασκ
Ο Ελον Μασκ εργάζεται για τη δημιουργία του Neuralink – ενός λειτουργικού interface εγκεφάλου- μηχανής. © Shutterstock

Αυτή η οπτική για την εικονική πραγματικότητα αγνοεί μερικά από τα βασικά «μαθήματα» που πήραμε από την τεχνολογική ανάπτυξη των τελευταίων δεκαετιών. Η τεχνολογία εισήγαγε νέες μεθόδους ελέγχου στις ζωές μας – με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα τον τρόπο που επηρεάζουν τις ζωές μας εταιρείες όπως η Google, η Apple, η Amazon και το Facebook.

Η βιασύνη για δημιουργία ψηφιακών κόσμων φαίνεται να «αγνοεί» τόσο τις δυσκολίες του φυσικού κόσμου όσο και τους τρόπους με τους οποίους θα μπορούσαν οι τεχνολογικές εταιρείες να ελέγχουν όχι μόνο τις εφαρμογές που χρησιμοποιούμε καθημερινά, αλλά και τον ίδιο τον τρόπο με τον οποίο ζούμε.

Οι ψηφιακοί κόσμοι θα διαμορφωθούν «κατ’ εικόνα» των δημιουργών τους, όχι των συμμετεχόντων τους. Οταν η Apple και το Fortnite συγκρούονται, οι χρήστες τους είναι αυτοί που υποφέρουν.

Οι ψηφιακοί κόσμοι θα μπορούσαν να είναι οτιδήποτε θέλουμε, όμως η Silicon Valley τους βλέπει ως ένα μέρος όπου το πλήθος θα έχει πρόσβαση σε ψηφιακές επαύλεις. Θα είναι μια προσομοίωση, ένας κόσμος που θα μοιάζει με τον δικό μας – χωρίς όμως τις δυσκολίες της καθημερινότητας.

Ενας κόσμος που σίγουρα θα χρεώσουν ακριβά.

με πληροφορίες από Wired

Smart Booking Title
Smart Booking

Explore More