Η «μάχη» για τη δημιουργία του επόμενου μεγάλου super-app
Photo Credits: Shutterstock

Η «μάχη» για τη δημιουργία του επόμενου μεγάλου super-app

[rt_reading_time postfix="minutes" postfix_singular="minute"] read
Share it:

Οι περισσότεροι άνθρωποι χρησιμοποιούν δεκάδες διαφορετικές εφαρμογές στα κινητά τους τηλέφωνα καθημερινά. Τι θα γινόταν όμως αν η εγκατάσταση μιας μόνο εφαρμογής τους έδινε τη δυνατότητα να κάνουν σχεδόν τα πάντα – από το να παραγγείλουν πίτσα ή να καλέσουν ταξί, μέχρι το να συνομιλήσουν με φίλους ή ακόμη και να κλείσουν ραντεβού για μασάζ;

Spoiler alert: αυτές οι εφαρμογές υπάρχουν ήδη και είναι γνωστές ως «super-apps».

Υπάρχουν δύο βασικοί «παίκτες» αυτήν τη στιγμή στην αγορά και ο πιο δημοφιλής, με πάνω από ένα δισεκατομμύριο χρήστες, είναι το WeChat.

Εχοντας δημιουργηθεί το 2011 από τον κινεζικό τεχνολογικό «γίγαντα» Tencent, το WeChat ξεκίνησε ως μια πλατφόρμα ανταλλαγής μηνυμάτων.

Υπολογίζεται ότι τώρα προσφέρει περισσότερες από ένα εκατομμύρια υπηρεσίες μέσω μικρότερων προγραμμάτων, τα οποία είναι ουσιαστικά εφαρμογές που δημιουργήθηκαν από εταιρείες τρίτων και είναι προσβάσιμες μέσω του WeChat.

Αυτό σημαίνει ότι οι χρήστες της εφαρμογής δεν χρειάζεται σχεδόν ποτέ να εγκαταλείψουν το εικονικό «σύμπαν» του WeChat. Οι περισσότερες από αυτές τις υπηρεσίες είναι διαθέσιμες μόνο σε χρήστες στην Κίνα.

WeChat
To WeChat είναι το μεγαλύτερο super-app στον κόσμο. © Shutterstock

Ο κύριος ανταγωνιστής της εφαρμογής είναι το Alipay της Ant Group, το οποίο έχει επίσης περισσότερους από ένα δισεκατομμύριο χρήστες και προσφέρει 12.000 «μίνι» υπηρεσίες.

Επιχειρηματικές ευκαιρίες

Η Αντζελίν Λίου και ο Ανγκι Τενγκ, Κινέζοι επιχειρηματίες με έδρα τη Σιγκαπούρη, είδαν μια τεράστια ευκαιρία στο κοινό που έχει «αιχμαλωτιστεί» στον κόσμο του WeChat.

Το WeChat είναι ένα κομμάτι της καθημερινότητας μας χωρίς το οποίο δεν μπορούμε να ζήσουμε», τονίζει η κ. Λίου, η οποία ξοδεύει καθημερινά δύο έως τρεις ώρες στην εφαρμογή. «Βασικά όλα όσα χρειάζεστε είναι μέσα σε αυτήν την εφαρμογή, η οποία επηρεάζει κάθε πτυχή της ζωής σας».

Πριν από τρία χρόνια δημιούργησαν μια επιχείρηση που πωλεί premium κρέας σε Κινέζους πελάτες στη Σιγκαπούρη.

«Μπορείτε να περιηγηθείτε στα προϊόντα, να κάνετε αγορές, να κάνετε πληρωμές και να ολοκληρώσετε όλη τη διαδικασία μέσω της εφαρμογής», λέει η κ. Λίου.

Η επιχείρηση δεν διαφημίζεται μέσω των παραδοσιακών καναλιών ή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, αλλά είναι ακμάζουσα, με παραγγελίες αξίας δεκάδων χιλιάδων δολαρίων κάθε μήνα.

Γιατί η Κίνα είναι τόσο καλή στη δημιουργία super-apps;

Η Κίνα «προσχώρησε» στην εποχή του διαδικτύου αρκετά γρήγορα – ενώ το ίδιο συνέβη και με τους ανθρώπους που άλλαξαν τα παλιά κινητά τους τηλέφωνα με smartphones.

Αυτό επέτρεψε στις τεχνολογικές εταιρείες να καινοτομήσουν με τρόπο που οι «ομόλογοι» τους στη δύση δεν ήταν σε θέση να κάνουν.

Super-app στην Κίνα
Η Κίνα «προσχώρησε» στην εποχή του διαδικτύου αρκετά γρήγορα. © Shutterstock

Η Ρουί Μα, η οποία συνδιοργανώνει το podcast «Techbuzz», υποστηρίζει ότι αυτό οφείλεται εν πολλοίς και στο γεγονός ότι οι νόμοι περί δεδομένων στην Κίνα είναι πολύ διαφορετικοί.

«Στη δύση έχουμε πολλούς κανόνες και νόμους, κάτι που δημιουργεί μεγάλη τριβή γύρω από υπηρεσίες που στην Κίνα η κυβέρνηση απλά δεν έχει αρχίσει να ρυθμίζει», τονίζει.

Αυτός δεν είναι ο μόνος λόγος.

«Οι κινεζικές διαδικτυακές εταιρείες προσπαθούν να οικοδομήσουν ολόκληρα οικοσυστήματα, αντί για εταιρείες που επικεντρώνονται ή εστιάζουν σε ένα μόνο προϊόν», προσθέτει η Μα.

«Δεν δημιουργούν μόνο ένα κύριο χαρακτηριστικό ή μια υπηρεσία. Σκέφτονται πως θα μεταφέρουν ολόκληρη τη ζωή του χρήστη στο διαδίκτυο», καταλήγει.

Η «ζωή στο διαδίκτυο» σημαίνει πολλές συναλλαγές και πολλά δεδομένα.

Σύμφωνα με την κινεζική νομοθεσία, όλες οι εταιρείες – όχι μόνο η WeChat – θα υποχρεώνονταν να παραδώσουν αυτά τα δεδομένα στο κυβερνών κομουνιστικό κόμμα – εάν αυτό τους το ζητούσε.

Το Αυστραλιανό Ινστιτούτο Πολιτικής Στρατηγικής (ASPI) αναφέρει ότι έχει εντοπίσει στοιχεία λογοκρισίας στο WeChat. «Δεσμεύονται από τους νόμους περί ασφάλειας στον κυβερνοχώρο [της Κίνας] να παρέχουν στην κυβέρνηση οποιαδήποτε δεδομένα σχετικά με το WeChat».

Η Tencent ανέφερε στο BBC ότι συμμορφώνεται με τους νόμους και τους κανονισμούς κάθε αγοράς στην οποία δραστηριοποιείται, προσθέτοντας όμως ότι το απόρρητο των χρηστών και η ασφάλεια των δεδομένων είναι οι βασικές της αξίες.

«Διατηρούμε τα υψηλότερα πρότυπα ασφαλείας των χρηστών μας, διασφαλίζοντας παράλληλα ότι συμμορφωνόμαστε με όλους τους νόμους και κανονισμούς στις αγορές στις οποίες δραστηριοποιούμαστε», τόνισε η εταιρεία.

Η ανησυχία για το απόρρητο και την ασφάλεια δεδομένων θα μπορούσε να είναι ανάμεσα στους λόγους που ήταν δύσκολο για αυτές τις κινεζικές εφαρμογές να επεκταθούν στο εξωτερικό – από τη στιγμή μάλιστα που η κινεζική αγορά είναι τεράστια.

Η Νοτιοανατολική Ασία στη «μάχη» της δημιουργίας του επόμενου super-app

Η «μάχη» για τη δημιουργία του επόμενου super-app αναβιώνει και πολλοί από τους βασικούς ανταγωνιστές βρίσκονται στη νοτιοανατολική Ασία.

Με 600 εκατομμύρια ανθρώπους στην περιοχή, υπάρχουν ήδη αρκετές εταιρείες που αγωνίζονται για να λάβουν την προσοχή τους.

Οι Grab, Gojek και SEA Group συγκαταλέγονται ανάμεσα στις μεγαλύτερες και καλύτερα χρηματοδοτούμενες.

Εφαρμογή για κινητό
Η «μάχη» για τη δημιουργία του επόμενου super-app αναβιώνει. © Shutterstock

Οι κινεζικές εταιρείες Alibaba και Tencent έχουν επενδύσει σε αυτές, όπως και εταιρείες από τις ΗΠΑ, όπως η Facebook, η Google και το PayPal.

H Gojek με έδρα την Ινδονησία έχει εξελιχθεί από μια πλατφόρμα ενοικίασης μοτοσικλετών σε μια εφαρμογή που προσφέρει βόλτες με αυτοκίνητο, μεθόδους πληρωμής και delivery φαγητού.

Ο συν-διευθύνων σύμβουλος της Gojek, Κέβιν Αλούβι, λέει ότι η περιοχή είναι ιδανική για super-apps.

«Το να πρέπει (οι χρήστες) να κατεβάσουν μόνια μία εφαρμογή είναι κάτι εξαιρετικά ελκυστικό για ένα μέρος του κόσμου όπου, για τους περισσότερους ανθρώπους, η πρώτη πραγματική εμπειρία τους με το διαδίκτυο έλαβε χώρα μέσω του κινητού τους», τονίζει.

Ισως να φαντάζει περίεργο, όμως στόχος της εταιρείας δεν είναι να μονοπωλήσει το χρόνο των χρηστών της.

«Πολλά super-apps έχουν ως στόχο την αύξηση του χρόνου χρήσης των πελατών. Εμείς θέλουμε οι πελάτες μας να μπουν, να βρουν αυτό που χρειάζονται για να λύσουν το πρόβλημα που έχουν εκείνη τη στιγμή και μετά να βγουν και να συνεχίσουν τη ζωή τους», καταλήγει.

με πληροφορίες από BBC

Renova Deco
Smart Booking Title
Smart Booking

Explore More