Η «κούρσα» για τη δημιουργία του ταχύτερου ιστιοφόρου στον κόσμο
Photo Credits: SP80/Facebook

Η «κούρσα» για τη δημιουργία του ταχύτερου ιστιοφόρου στον κόσμο

[rt_reading_time postfix="minutes" postfix_singular="minute"] read
Share it:

Για περισσότερα από οκτώ χρόνια, το παγκόσμιο ρεκόρ ταχύτητας στην ιστιοπλοΐα παραμένει «ανέγγιχτο». Τον Νοέμβριο του 2012, ο Αυστραλός Πολ Λάρσεν κατάφερε να φτάσει σε ταχύτητα 65,45 κόμβων (ή 121 χιλιομέτρων την ώρα) με το ιστιοφόρο Vesta Sailrocket 2 στα ύδατα του Νοτίου Ατλαντικού στα ανοικτά των ακτών της Ναμίμπια.

Ωστόσο, δύο αντίπαλες ομάδες, μια στη Γαλλία και μια στην Ελβετία, προσπαθούν τώρα να «κλέψουν» αυτήν την πρωτοκαθεδρία, δημιουργώντας το ταχύτερο ιστιοφόρο που κατασκευάστηκε ποτέ.

Ο επικεφαλής της μιας ομάδας είναι ένας πρώτην κάτοχος του παγκόσμιου τίτλου, ενώ στις ομάδες συμμετέχουν και δύο αδέλφια – σε αντίπαλα «στρατόπεδα».

Το παγκόσμιο ρεκόρ του Πολ Λάρσεν

Επιστροφή στη δόξα;

Η επίτευξη ρεκόρ ταχύτητας στο νερό δεν είναι κάτι καινούργιο για τον 41χρονο Αλεξ Κάιζεργκς, τέσσερις φορές παγκόσμιο πρωταθλητή στο Kite Surfing από τη Γαλλία.

Το 2010, έγινε ο πρώτος άνθρωπος που πέρασε το «ορόσημο» των 100 χιλιομέτρων την ώρα μόνο με την ώθηση της αιολικής ενέργειας.

Με αυτό του το επίτευγμα, κατάφερε να αποτελέσει τον κάτοχο ενός νέου παγκόσμιου ρεκόρ, το οποίο διατήρησε όμως για λίγες μόλις μέρες, όταν το ρεκόρ του κατέρριψε ο Γάλλος kiteboarder Σεμπάστιεν Κέιτλαν.

Ομως τώρα, ο Αλεξ Κάιζεργκς «στρατολόγησε» μια ομάδα αθλητών, επιχειρηματιών τεχνολογίας και χρηματοδοτών για να επιστρέψει στην «κορυφή».

Η επιστήμη της ιστιοπλοΐας χωρίς τριβές

Ο Σιρόκος (Sirocco) είναι ένας ζεστός άνεμος που προέρχεται από τις αμμώδεις εκτάσεις της ερήμου της Σαχάρας. Γνωστός στους ναυτικούς σε όλη τη Μεσόγειο, αυτός ο άγριος νοτιοανατολικός άνεμος (μπορεί να φτάσει έως και τα 100 χλμ./ώρα) αποτέλεσε την έμπνευση για την ονοματοδοσία του project του Κάιζεργκς.

Με έδρα την πόλη της Μασσαλίας, η startup εταιρεία ναυτιλιακής τεχνολογίας Syroco εργάζεται για τη δημιουργία ενός ιστιοπλοϊκού ικανού να σπάσει το φράγμα των 80 κόμβων, που ισοδυναμεί με 150 χιλιόμετρα την ώρα.

Το Syroco δεν θα έχει καμία σχέση με τα παραδοσιακά ιστιοφόρα: είναι ουσιαστικά μια κάψουλα έξι μέτρων σε σχήμα ψαριού, την οποία τραβάει ένας «αετός».

Το project της Syroco 

Η κάψουλα αιωρείται λίγα μέτρα πάνω από την επιφάνεια του νερού. Σχεδόν θα «πετούσε» εάν δεν υπήρχε ένας ανασυρόμενος βραχίονας συνδεδεμένος με ένα βυθισμένο μικρό φτερό, το οποίο παρέχει σταθερότητα και κατευθύνει το σκάφος ως το μόνο σημείο επαφής με το νερό.

Τα δύο άτομα που κάθονται μέσα στην κάψουλα θα πρέπει να ελέγχουν τόσο τον αετό όσο και τον βραχίονα για να επιτύχουν τη βέλτιστη ισορροπία.

Αεροδυναμική και φυσική

Ο Κάιζεργκς ανέφερε στο CNN ότι εάν όλα πάνε σύμφωνα με το σχέδιο, θα είναι σε θέση να κάνει μια πρώτη απόπειρα για να σπάσει τα ρεκόρ στις αρχές του 2022.

Ο εντυπωσιακός σχεδιασμός του Syroco είναι αποτέλεσμα μιας εκτενούς έρευνας στους τομείς της αεροδυναμικής και της φυσικής των ρευστών. Στόχος είναι να λειτουργήσει ως μακροπρόθεσμoς «καταλύτης» για την καινοτομία στον τομέα της θαλάσσιας τεχνολογίας.

«Δεν πρόκειται τόσο για τη δημιουργία ενός νέου ρεκόρ, όσο για την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών που προσφέρουν αποτελεσματικότητα στον κόσμο της ιστιοπλοΐας», λέει ο Yves de Montcheuil, ένας από τους συνιδρυτές της Syroco.

Το ιστιοφόρο της Syroco
Ο εντυπωσιακός σχεδιασμός του Syroco είναι αποτέλεσμα μιας εκτενούς έρευνας στους τομείς της αεροδυναμικής και της φυσικής των ρευστών. © Syroco/Facebook

«Η δουλειά που κάνουμε εδώ σε τομείς όπως η υπερσπηλαίωση έχει πολλές βιομηχανικές εφαρμογές και μπορεί να βοηθήσει τη ναυτιλιακή βιομηχανία να μειώσει τις εκπομπές ρύπων κάνοντας τα πλοία πιο αποτελεσματικά», προσθέτει.

Η σπηλαίωση είναι ένα φυσικό φαινόμενο που συμβαίνει όταν, υπό ορισμένες συνθήκες ταχύτητας, σχηματίζονται φυσαλίδες γύρω από αντικείμενα που κινούνται στο νερό, οι οποίες μειώνουν την τριβή καθώς το σκάφος κινείται εντός ενός υγρού περιβάλλοντος.

Αυτή η τεχνολογία χρησιμοποιείται ήδη από κάποιες προηγμένες τορπίλες και προπέλες.

Η Syroco αναμένει να είναι σε θέση να εμπορευματοποιήσει τα δεδομένα και την τεχνογνωσία που αποκτά αρκετά σύντομα και ήδη αρχίζει να συνεργάζεται με ναυπηγεία και άλλους ισχυρούς «παίκτες» της ναυτιλιακής βιομηχανίας.

Η «κούρσα» έχει ξεκινήσει

Μια άλλη σκέψη είναι εάν αυτή η προσπάθεια θα μπορούσε να εξελιχθεί σε ένα νέο αθλητικό franchise: ένα είδος Formula 1 στο νερό, στο οποίο υπερσύγχρονα ιστιοφόρα υψηλής τεχνολογίας θα μπορούσαν να ανταγωνίζονται τακτικά μεταξύ τους.

Εάν συνέβαινε αυτό, η ομάδα του Syroco ίσως έβρισκε έναν αξιόλογο αντίπαλο στο SP80, ένα project που ξεκίνησε το 2019 από τρεις πτυχιούχους της École Polytechnique Fédérale de Lausanne, μιας διάσημης ελβετικής σχολής μηχανικών.

Η ομάδα εδρεύει μόλις μερικές εκατοντάδες μίλια βόρεια του κέντρου επιχειρήσεων της Syroco στη Μασσαλία.

Παρόλο που μοιάζει με την ιδέα του Syroco, σε αυτήν την περίπτωση η κεντρική κάψουλα δεν ανυψώνεται πάνω από το νερό αλλά γλιστράει πάνω στην επιφάνεια του νερού με τη βοήθεια δύο πλευρικών «φτερών» που προεξέχουν από κάθε πλευρά.

«Σαν να σπάω το φράγμα του ήχου»

«Είναι μια εποικοδομητική λύση που σας επιτρέπει να ξεπεράσετε το ζήτημα της σπηλαίωσης», δήλωσε ο συνιδρυτής της εταιρείας, Μάγεουλ φαν ντε Μρόεκ στο CNN Travel. Αυτός είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους είναι δύσκολο για τα συμβατικά πλοία να ταξιδέψουν γρηγορότερα από 40 ή 50 κόμβους. Μοιάζει με την προσπάθεια των αεροπλάνων να σπάσουν το φράγμα του ήχου».

Προτότυπο του SP80 

Η ομάδα του SP80 επικεντρώνεται επί του παρόντος περισσότερο στο σπάσιμο του ρεκόρ, παρά στις μακροπρόθεσμες εφαρμογές της τεχνολογίας της.

«Φυσικά γνωρίζουμε ο ένας τον άλλο», απάντησε ο φαν ντε Μπρόεκ, όταν ερωτήθηκε για τον ανταγωνισμό των δύο εταιρειών, προτού αποκαλύψει ότι ο συνιδρυτής του SP80, Μενουά Γκοντιότ, είναι αδελφός του μηχανικού του Syroco, Τόμας Γκοντιότ.

«Υπάρχει κάποια αντιπαλότητα για το ρεκόρ, αλλά νομίζω ότι ο ανταγωνισμός παρέχει κίνητρο και στις δύο ομάδες», κατέληξε.

με πληροφορίες από CNN Travel 

Renova Deco
Smart Booking Title
Smart Booking

Explore More