Πως οι ψηφιακοί νομάδες επηρεάζουν αρνητικά τα ταξίδια;
Photo Credits: ©Shutterstock

Πως οι ψηφιακοί νομάδες επηρεάζουν αρνητικά τα ταξίδια;

[rt_reading_time postfix="minutes" postfix_singular="minute"] read
Share it:

H travel blogger Τζίνα Τρούμαν με άρθρο της στο Lonely Planet υποστηρίζει ότι οι ψηφιακοί νομάδες ίσως είναι μεγαλύτερο πρόβλημα για τους προορισμούς.

Έχω κάνει κανό στα βάθη του Αμαζονίου στην Κολομβία, έχω κάνει πεζοπορία στις ζούγκλες της Σουμάτρα και έχω βιώσει την έξαψη μέσα σε ένα tuk-tuk στους δρόμους της Ινδίας. Αλλά η επιστροφή μου στο Μπαλί ίσως να ήταν η πιο ψυχοφθόρα εμπειρία της ζωής μου.

Στο πρώτο μου ταξίδι (σ.σ.: στο Μπαλί) το 2015, το νησί με καθήλωσε. Είχα ενθουσιαστεί από τα ενδελεχώς κατασκευασμένα Canang sari (σ.σ.: σύμβολο ευγνωμοσύνης στην ινδουιστική θρησκεία) τα οποία κοσμούσαν τους δρόμους και από τις πλούσιες πολιτιστικές παραδόσεις. Όταν όμως επέστρεψα το 2020, το Μπαλί ήταν ένα εντελώς διαφορετικό νησί. Τα warungs (σ.σ.: μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις) τα οποία σερβίραν Babi Guling και Ayam Lawar (τοπικά πιάτα) είχαν εξαφανιστεί. Τη θέση τους είχαν πάρει μοδάτα καφέ τα οποία σερβίραν smoothies και αυγά. Οι «δημιουργοί περιεχομένου» του Tik Tok είχαν αντικαταστήσει τους πιστούς στους ναούς. Περπατώντας στους δρόμους γεμάτους με «ανοικτά γραφεία» και στούντιο γιόγκα συνειδητοποίησα ότι θα μπορούσα να βρίσκομαι σε οποιαδήποτε πόλη του κόσμου.

Ο κόσμος αλλάζει ραγδαία. Η τεχνολογία και η παγκοσμιοποίηση έχουν οδηγήσει σε τεράστια ανάπτυξη χώρες σε όλο τον κόσμο. Για προορισμούς όπως οι Τουλούμ και το Μπαλί, αυτή η ανάπτυξη είχε και το ανάλογο κόστος – «φθηναίνοντας» ολόκληρους πολιτισμούς. Αυτοί οι προορισμοί έχουν μεταμορφωθεί από πολιτιστικά κέντρα γεμάτα με τοπικές γαστρονομικές επιλογές, πολιτιστικές εμπειρίες και μπάνγκαλοουζ σε «νερωμένες» εκδοχές αυτού που κάποτε ήταν και όλα αυτά για ικανοποιήσουν τις ανάγκες των ψηφιακών νομάδων.

Και υπάρχουν πολλοί ψηφιακοί νομάδες. Εκατομμύρια σε όλο τον κόσμο.


Καθώς οι influencers του Instagram έχουν φτάσει στο απόγειο της επιρροής του, τα ταξίδια είναι πιο εύκολα από πότε. Η τηλεργασία οδήγησε σε μία «έκρηξη» ψηφιακών νομάδων. Οι επιχειρηματίες γέμισαν τις γαλήνιες παραλίες του Μπαλί, του Μεξικού και της Ταϊλάνδης για να δημιουργήσουν «σπίτια μακριά από τα σπίτια τους», καταλήγοντας να αλλάζουν τον κοινωνικό ιστό ολόκληρων κοινοτήτων.

Ας γίνω ξεκάθαρη. Δεν μισώ το «κίνημα» των ψηφιακών νομάδων. Δουλεύω μέσω διαδικτύου και ταξιδεύω full-time. Όμως, καθώς η τάση του «ψηφιακού νομαδισμού» έχει μεγαλώσει μέσα από τα social media, το είδος του ταξιδιώτη που αναζητά την περιπέτεια έχει αλλάξει. Όταν οι προορισμοί ξεκινούν να προσπαθούν να ικανοποιήσουν τους ψηφιακούς νομάδες, αρχίζουν σιγά σιγά να χάνουν τις πολιτιστικές τους ταυτότητες.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του DNX το 2015, οι οποίες προβλέπουν ότι μέχρι το 2035 μπορεί να υπάρχουν ένα δισεκατομμύριο ψηφιακοί νομάδες (μία πρόβλεψη πριν την πανδημία) η παγκόσμια «ομογενοποίηση» μπορεί να γίνει πολύ χειρότερη.

Μπορεί να ταξιδεύετε στην άλλη πλευρά του πλανήτη απλά για να βρείτε την πόλη από την οποία φύγατε.

Τι μας ελκύει στα ταξίδια;

Όπως είπε κάποτε σοφά ο Αντονι Μπουρντέν «τα ταξίδια αφορούν το πανέμορφο συναίσθημα του να περπατάς στο άγνωστο». Το «άνοιγμα» των οριζόντων μας, η «βουτιά στο άγνωστο» και ένα βήμα έξω από τις «ζώνες ασφαλείας» μας. Αυτό ήταν που οδήγησε πολλούς από εμάς στην τηλεργασία.

Όσοι από εμάς είναι παθιασμένοι με τα ταξίδια, ζούμε για αυτή το συναίσθημα της εξερεύνησης. Αναζητούμε τις άγνωστες εμπειρίες για να μάθουμε τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις του κόσμου. Τι συμβαίνει όμως όταν ολόκληρος ο κόσμος αρχίζει να μοιάζει «οικείος»;

Το πρόβλημα

Οι ψηφιακοί νομάδες δεν ταξιδεύουν με την πραγματική έννοια της λέξης. Συχνά, απλά βρίσκουν μία χώρα που ταιριάζει στις ανάγκες τους και ζουν εκεί για αρκετούς μήνες.

Επιθυμούν καλό wi-fi, φθηνά καταλύματα, καφέ που μπορούν να δουλέψουν, φαγητό που μπορούν να «ανεβάσουν» στο Instagram και μία κοινότητα «όμοιων» για να μοιράζονται τις εμπειρίες τους.

Δεν υπάρχει κάτι εγγενώς λάθος με αυτό. Αλλάζει όμως το τοπίο του κόσμου για τους «κανονικούς» ταξιδιώτες.

Γίνεται όλο και πιο δύσκολο να βρεις αυθεντικές τοπικές λιχουδιές. Οι ντόπιοι ανοίγουν vegan εστιατόρια ξέροντας ότι θα πουλήσουν περισσότερο από ένα ζουμερό πιάτο Babi Guling (ψητό χοιρινό), ένα πιάτο που οι Μπαλινέζοι «τελειοποίησαν» μέσα σε εκατοντάδες χρόνια. Οι ξενώνες κλείνουν τις πόρτες τους και δίνουν τη θέση τους σε φιλικά προς το Instagram καταλύματα του Airbnb το οποίο υποστηρίζουν και οι ξένοι επενδυτές. Τα καφέ ανοίγουν σε κάθε γωνία προσελκύοντας ολοένα και περισσότερους ψηφιακούς νομάδες, αυξάνοντας τις τιμές και αφήνοντας τους ντόπιους έξω από τις κοινότητές τους.

Το Airbnb έχει κατηγορηθεί για τη δραματική αύξηση των ενοικίων σε όλο τον κόσμο, οδηγώντας τους ντόπιους στα προάστια της πόλης. Από την άλλη οι ψηφιακοί νομάδες εκμεταλλεύονται από τις εβδομαδιαίες και μηνιαίες επιλογές που δίνει η πλατφόρμα του Airbnb και είναι πρόθυμοι να πληρώσουν υψηλότερες τιμές. Τα hostels ξένων συμφερόντων που επίσης προσπαθούν να προσελκύσουν νέους ψηφιακούς νομάδες που ψάχνουν να «δικτυωθούν» δεν είναι πολύ καλύτερα.

Ο υπερτουρισμός έχει αναφερθεί ως η αιτία που έχει οδηγήσει πολλούς προορισμούς στον μαρασμό κατά τον 21ο αιώνα. Αν και σίγουρα είναι ένας σημαντικός παράγοντας, πιστεύω ότι μία η μαζική εισροή ψηφιακών νομάδων ίσως ένα πρώιμο σημάδι της πολιτισμικής κατάρρευσης ενός προορισμού.

Η λύση

Ζήσε πραγματικά σαν ένας ψηφιακός νομάς. Στήριξε τις τοπικές επιχειρήσεις, τις πολιτιστικές πρακτικές και τις παραδόσεις όπως θα έκανες και στη χώρα σου. Εξέτασε τον τρόπο ζωής και την κουζίνα των ντόπιων πριν μετακομίσεις εκεί.

Πολύ συχνά οι ψηφιακοί νομάδες καταλήγουν στη δημιουργία μίας «ασφαλούς φούσκας» γύρω τους. Κάνουν φιλίες με άλλους ψηφιακούς νομάδες, πηγαίνοντας από το ένα hostel στο άλλο και αποφεύγοντας το «άγνωστο».

Για τους περισσότερους το βασικό θέλγητρο της τηλεργασίας ήταν η δυνατότητα να ταξιδέψουν στον κόσμο. Αν δεν ταξιδεύεις πραγματικά και δεν βγαίνεις έξω από τη «ζώνη ασφαλείας» σου τι κάνεις πραγματικά; Σκοτώνουμε σιγά σιγά τα ίδια πράγματα που μας ενέπνευσαν να ταξιδέψουμε: Το άγνωστο, η εξερεύνηση, η περιέργεια.

Ως ψηφιακοί νομάδες, έχουμε τεράστιες ευθύνες στα χέρια μας. Είμαι υπέρ της τηλεργασίας, αλλά σήμερα πρέπει να είμαστε πιο συνειδητοί με τον αντίκτυπο που έχουμε στα μέρη που ζούμε. Δεν είναι μόνο το περιβάλλον που μπορεί να χάσουμε. Είναι και η ποικιλομορφία του πλανήτη μας: οι πολιτισμοί και οι παραδόσεις μας. Είναι τα πράγματα που μας κάνουν παθιασμένους με τα ταξίδια.

Οι ψηφιακοί νομάδες πρέπει να είναι οι ταξιδιώτες που θέλουν να δουν τον κόσμο. Περιπετειώδεις, ενθουσιασμένοι, περίεργοι και ανοιχτόμυαλοι. Επειδή αυξανόμαστε συνεχώς (σ.σ.: οι ψηφιακοί νομάδες) οι ντόπιοι θα συνεχίζουν να προσπαθούν να μας ικανοποιήσουν και αυτό μπορεί να καταστρέψει το νόημα των ταξιδιών για όλους τους υπόλοιπους.

με πληροφορίες από Lonely Planet 


Διαβάστε επίσης

Οι εξ αποστάσεως εργαζόμενοι συρρέουν σε εξωτικούς Ευρωπαϊκούς προορισμούς

Όλα όσα μάθαμε από τα γεγονότα των φυσικών καταστροφών του 2021

Τα 10 καλύτερα μονοπάτια πεζοπορίας στον κόσμο

Οι 10 τάσεις στους προορισμούς κρουαζιέρας για το καλοκαίρι 

Η Κίνα εγκαινιάζει το πιο γρήγορο τρένο στον κόσμο

Smart Booking Title
Smart Booking

Explore More