«Φρανκενστάιν και Δράκουλας»: δείτε δωρεάν 7 ταινίες τρόμου της «χρυσής εποχής»
Photo Credits: Universal Studios

«Φρανκενστάιν και Δράκουλας»: δείτε δωρεάν 7 ταινίες τρόμου της «χρυσής εποχής»

[rt_reading_time postfix="minutes" postfix_singular="minute"] read
Share it:

Επτά κλασικές ταινίες τρόμου από την Universal Studios, οι οποίες καθόρισαν το είδος και τη «χρυσή εποχή του» κυκλοφορούν δωρεάν στο Youtube.

Ορισμένοι ειδικοί θεωρούν ότι πολλές βουβές ταινίες μπορούν να κατηγοριοποιηθούν ως «ταινίες τρόμου», άλλοι όμως προσδιορίζουν το «σημείο εκκίνησης» του είδους στον «Κόμη Δράκουλα» που κυκλοφόρησε το 1931, το οποίο ήταν και η ταινίας που σηματοδότησε τη «χρυσή περίοδο».

Την επόμενη χρονιά κυκλοφόρησε το «Φρανκενστάιν». Οι πρωταγωνιστές των δύο ταινιών, Μπέλα Λουγκόζι και Μπόρις Καρλόφ, έγιναν αμέσως αστέρες του σινεμά και αγαπήθηκαν από κοινό και κριτικούς. Η ερμηνεία του Καρλόφ στη «Μούμια» (1932) -μαζί με της προαναφερθείσες ερμηνείες- βρίσκεται στο πάνθεον των ταινιών της Universal, την οποία πλαισιώνουν οι ερμηνείες του Κλοντ Ρέινς στον «Αόρατο Ανθρωπο» (1933), της Ελσα Λάντσεστερ στη «Νύφη του Φρανκενστάιν» (1935) και του Λον Τσάνεϊ στον «Λυκάνθρωπο» (1941).

Σήμερα οι λάτρεις του είδους -και όχι μόνο- έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν αυτά «διαμάντια» της «χρυσής εποχής του τρόμου», μέσα από το κανάλι της NBCUniversal στο Youtube με το όνομα Fear: The Home of Horror.

Ο Κόμης Δράκουλας

Σύμφωνα με τον μύθο, ο Μπέλα Λουγκούζι μπορούσε να μιλήσει ελάχιστα Αγγλικά όταν επελέγη από την Universal Pictures για τον ρόλο του Κόμη Δράκουλα στην ομώνυμη ταινία του 1931.

Μετά την επιτυχία του στις κλασικές ταινίες της βουβής εποχής «Η Παναγία των Παρισίων» και το «Φάντασμα της Οπερας», ο Λον Τσάνεϊ ήταν πρώτη επιλογή αλλά πέθανε πριν αρχίσουν τα γυρίσματα της ταινίας.

Ο μύθος μάλλον ήταν… μύθος καθώς ο Λουγκόζι ζούσε και εργαζόταν στις ΗΠΑ για μία δεκαετία προτού γυριστεί η ταινία.

Οποια και αν είναι η αλήθεια η ερμηνεία του Λουγκόζι και η διεύθυνση φωτογραφίας του Καρλ Φρόιντ ευθύνονται (εν μέρει) για την τρομερή επιτυχία της ταινίας.

Φρανκενστάιν

Το 1930 η Universal Studios είχε χάσει 2,2 εκατομμύρια δολάρια. Σε μόλις 48 ώρες από την πρεμιέρα του «Ο Κόμης Δράκουλας» κατάφερε να πουλήσει 50 χιλιάδες εισιτήρια στο Roxy Theatre στη Νέα Υόρκη δημιουργώντας αμέσως ένα νέο «κύμα» το οποίο η εταιρεία αποφάσισε να μην αφήσει ανεκμετάλλευτο.

Αμέσως μετά την επιτυχία του στον «Κόμη Δράκουλα» ο Λουγκόζι ήλπιζε να πάρει και το ρόλο του Χένρι Φρανκενστάιν, ωστόσο ο παραγωγός της ταινίας Καρλ Λεμλ του ζήτησε να παίξει το «Τέρας». Μετά από αρκετές αποτυχημένες δοκιμές επάνω στο make-up ο Λουγκόζι αποφάσισε να εγκαταλείψει το πρότζεκτ.

Σήμερα η απόφαση του Λουγκόζι θεωρείται ως μία από τις χειρότερες της καριέρας του, αλλά στην πραγματικότητα ο ρόλος που τελικά έπαιξε ο Καρλόφ ήταν αρκετά διαφορετικός από αυτόν που είχε προσφερθεί στον Λουγκόζι.

«Μοιάζει σαν μία συνέχεια του Dracula, αγγίζοντας μία νέα κορυφή στις ταινίες τρόμου» έγραφε για το Φρανκενστάιν το Variety, περιγράφοντας την ερμηνεία του Καρλόφ ως «μία φανταστική και σαγηνευτική ερμηνεία».

Η Μούμια

Επηρεασμένος από το άνοιγμα του τάφου του Τουτανχαμόν το 1922 και την Κατάρα των Φαραώ ο παραγωγός της Universal Καρλ Λεμλ έβαλε τον Ρίτσαρντ Σέιερ να βρει ένα μυθιστόρημα για να γίνει η βάση για μία ταινία γύρω από την αιγυπτιακή ιστορία.

Ο Σέιερ δεν κατάφερε να βρει κάποιο μυθιστόρημα και μαζί τη Νίνα Γουίλκοξ Πάτναμ έγραψαν μία ιστορία εννέα σελίδων για τον «μάγο» Αλεσάντρο Καλιόστρο, η οποία αποτέλεσε τη βάση του σεναρίου της ταινίας.

Το σενάριο ανέλαβε ο Τζον Μπάλντερστον, ενώ η ταινία ήταν και το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Καρλ Φρόιντ.

Η ταινία έλαβε μέτριες κριτικές με τους New York Times να την αποκαλούν έναν «παιδικό μελόδραμα με κουστούμια». Έκτοτε όμως η ταινία έχει γίνει καλτ ανάμεσα στους λάτρεις του είδους.

Ο Αόρατος Ανθρωπος

Η ταινία βασίζεται στο ομώνυμο μυθιστόρημα επιστημονικής φαντασίας του Χέρμπερτ Τζόρτζ Γουέλς και σηματοδοτεί την επιστροφή του Κελμ στην «πεπατημένη οδό» των μεταφορών μυθιστορημάτων στη μεγάλη οθόνη.

Η αρχική σκέψη του Κελμ για τον πρωταγωνιστικό ρόλο ήταν ο Καρλόφ. Ωστόσο ο «ισχυρός άνδρας» της Universal προσπάθησε να μειώσει το συμβόλαιο του Καρλόφ επανειλημμένα με αποτέλεσμα ο τελευταίος να εγκαταλείψει το πρότζεκτ.

Την θέση του τελικά πήρε ο Κλοντ Ρέινς, ο οποίος ήταν προσωπική επιλογή του σκηνοθέτη της ταινίας Τζέιμς Γουέιλ.

Η ταινία έμεινε στην ιστορία (και) για τα πρωτοποριακά ειδικά εφέ που παρουσίασε, με τους New York Times να γράφουν ότι «η ιστορία δίνει τόσο τρομερό κινηματογραφικό υλικό που κάποιος μπορεί να αναρωτηθεί γιατί το Χόλιγουντ δεν είχε κάνει μία ταινία νωρίτερα. Τώρα που έγινε πρόκειται για ένα τρομερό επίτευγμα».

Η Νύφη του Φρανκενστάιν

Η Universal σκεφτόταν να κάνει ένα sequel του Φρανκενστάιν από το 1931, για αυτόν ακριβώς τον λόγο αλλάχθηκε και το τέλος της ταινίας ώστε να μείνει ζωντανός ο Χένρι Φρανκενστάιν.

Ο Τζέιμς Γουέιλ αρχικά αρνήθηκε να σκηνοθετήσει τη «Νύφη», θεωρώντας ότι «έχει ξεζουμίσει την ιδέα» στην πρώτη ταινία.

Μετά την επιτυχία του «Αόρατου Ανθρώπου» ο Λεμλ ήταν πεπεισμένος ότι ο μόνος σκηνοθέτης που μπορούσε να γυρίσει τη «Νύφη» ήταν ο Γουέιλ, δίνοντας τη δυνατότητα στον τελευταίο να πιέσει την εταιρεία για να χρηματοδοτήσει την ταινία «One More Time».

Ο Γουέιλ δεν πίστευε ότι υπήρχε περίπτωση το sequel να ξεπεράσει την αυθεντική ταινία, οπότε αποφάσισε να την αντιμετωπίσει ως «αστείο». Σύμφωνα με το τμήμα δημοσίων σχέσεων της Universal, ο Γουέιλ και ο ψυχίατρος του studio αποφάσισαν ότι «το τέρας θα έπρεπε να έχει την νοητική ικανότητα ενός δεκάχρονου αγοριού και τη συναισθηματική ηλικία ενός δεκαπεντάχρονου».

Ο Λυκάνθρωπος

Το ποίημα που αναφέρεται περισσότερες από μία φορές στην ταινία, αντίθετα με τον αστικό μύθο, δεν προήλθε από την αρχαιότητα αλλά από το μυαλό του σεναριογράφου Κερτ Σίοντμακ.

Το ποίημα επαναλαμβάνεται σε όλες τις ταινίες που εμφανίζεται ο «Λυκάνθρωπος» με εξαίρεση το «Σπίτι του Κόμη Δράκουλα» και το «Ο Αμποτ και ο Κοστέλο συναντούν τον Φρανκενστάιν».

Σε αντίθεση με τον «Λυκάνθρωπο του Λονδίνου» στην ταινία του 1941 ο λυκάνθρωπος δεν μεταμορφώνεται όταν έχει πανσέληνο.

Ο Αμποτ και ο Κοστέλο Συναντούν τον Φρανκενστάιν

Η αρχική ονομασία της ταινίας ήταν «Το Μυαλό του Φρανκενστάιν» αλλά ο τίτλος άλλαξε κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων για να αποφευχθεί η σύγχυση με τις ταινίες τρόμου και να χρησιμοποιηθεί το όνομα των Αμποτ και Κοστέλο που γνώριζαν τεράστια επιτυχία εκείνη την περίοδο.

Ο Κοστέλο μισούσε το σενάριο. Για την ακρίβεια είχε πει ότι η 5χρονη κόρη του θα μπορούσε να γράψει κάτι καλύτερο. Αργότερα κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων «αγκάλιασε» την παραγωγή της ταινίας.

Παρόλο που ο Μπέλα Λουγκόζι είχε υποδυθεί τον ρόλο του βαμπίρ αρκετές φορές στην καριέρα του, αυτή ήταν η πρώτη φορά που υποδύθηκε ξανά τον ρόλο του Κόμη Δράκουλα μετά την ομώνυμη ταινία του 1931. Ο Καρλόφ δεν δέχθηκε να συμμετάσχει στην ταινία, ωστόσο βοήθησε στην προώθησή της.

με πληροφορίες από Screen Rant, Wikipedia

Smart Booking Title
Smart Booking

Explore More