Μπορεί η Booking να ανταγωνιστεί την Airbnb;
Photo Credits: Shutterstock

Μπορεί η Booking να ανταγωνιστεί την Airbnb;

[rt_reading_time postfix="minutes" postfix_singular="minute"] read
Share it:

Φανταστείτε ότι είστε ο Γκλεν Φόγκελ διευθύνων σύμβουλος της Booking Holdings και Booking.com. Στις 9 Δεκεμβρίου η εταιρεία σας ηγούταν στον ταξιδιωτικό κλάδο και η χρηματιστηριακή της αξία έφτανε τα 86 δισεκατομμύρια δολάρια. Την επόμενη μέρα η Airbnb εισάγεται στο χρηματιστήριο και η χρηματιστηριακή της αξία «εκτοξεύεται» στα 100 δισ. δολάρια.

Μετά το τέλος της συνεδρίας οι τιμές των δύο εταιρειών κατέληξαν να κινούνται στα ίδια επίπεδα -89,6 δις. δολάρια για την Booking Holdings και 88,6 δις. δολάρια για την Airbnb. Οι τιμές των μετοχών ανεβαίνουν και πέφτουν, αλλά το ζήτημα είναι ότι η Γουόλ Στριτ θεωρεί ότι την Airbnb σοβαρό ανταγωνιστή της Booking και ικανή να πρωταγωνιστήσει στον κλάδο.

Εγείρεται λοιπόν το εξής ερώτημα: μπορεί η Booking να ανταγωνιστεί με την Airbnb στις βραχυπρόθεσμες μισθώσεις ακινήτων;

Πιθανώς η ερώτηση σωστότερα διατυπωμένη είναι κατά πόσον μπορεί η Airbnb να αποτελέσει πρόκληση για την Booking;

H Booking, η οποία δηλώνει εδώ και χρόνια υπερήφανη για τις δραστηριότητές της στον χώρο των βραχυχρόνιων μισθώσεων κυρίως λόγω των πολλών ευρωπαϊκών διαμερισμάτων και ξενοδοχείων που είναι καταχωρημένα στην πλατφόρμα της, προφανώς υπολείπεται της Airbnb σε αριθμό καταχωρήσεων.

O αναλυτής της Morningstar Νταν Βαζιολέκ εκτιμά ότι η Airbnb εισέπραξε 37,7 δισ. δολάρια από κρατήσεις βραχυχρόνιων μισθώσεων το 2019 σε αντίθεση με τα 20 δισ. δολάρια που κατάφερε να συγκεντρώσει η Booking.

«Η Airbnb παραμένει ο ξεκάθαρος ηγέτης στις κρατήσεις εναλλακτικών καταλυμάτων και στους ιδιώτες ιδιοκτήτες, αλλά η Booking είναι άξιος ανταγωνιστής και είναι το νούμερο δύο στην αγορά» τονίζει ο Βαζιολέκ.

Οι μακροπρόθεσμες κρατήσεις θα παρουσιάσουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον μετά την πανδημία, κυρίως λόγω των ψηφιακών νομάδων, οι οποίοι αυξήθηκαν ραγδαία μέσα στην πανδημία του Covid-19. Η Booking όμως φαίνεται ότι δεν έχει κάνει μεγάλα βήματα προόδου στον συγκεκριμένο τομέα. «Οταν έψαξα για κρατήσεις δύο μηνών στο Πόρτο Ρίκο ή στο Σιάτλ, το Booking.com έβγαλε το εξής μήνυμα: “Συγγνώμη, κρατήσεις για πάνω από 30 νύχτες δεν είναι δυνατές”», αναφέρει ο αρθρογράφος του Skift Ντένις Σαάλ.

Το ζήτημα για την Booking είναι πιθανώς τεχνικής ή νομικής φύσης, αλλά είναι επίσης ζήτημα οράματος και ταχύτητας. «Γιατί δεν μπορούν οι ταξιδιώτες να κάνουν κρατήσεις 30 ή περισσότερων ημερών τον Ιανουάριο 2021 όταν η Airbnb έχει ήδη δώσει έμφαση στις μακροπρόθεσμες κρατήσεις από τον Απρίλιο – ήδη εννέα μήνες πριν;» γράφει ο Σαάλ.

Η βοήθεια όμως είναι καθοδόν. Ο εμπορικός διευθυντής της Booking.com Τζιανμπατίστα Βεσπούτσι, έγραψε στα τέλη Αυγούστου ότι η εταιρεία θα πρόσθετε μηνιαίες και εβδομαδιαίες κρατήσεις και ότι είχε ένα πιλοτικό πρόγραμμα «επιλογής πόλεων» που θα προσφέρουν κρατήσεις άνω των 30 διανυκτερεύσεων.

«Για μία εταιρεία όμως με το όνομα Booking.com, η οποία περηφανεύεται ότι κινείται γρήγορα, παρόλο που απέλυσε το 25% των εργαζομένων της το 2020, η αργοπορία στην παροχή κρατήσεων άνω των 30 ημερών είναι γελοία», αναφέρει χαρακτηριστικά ο Σαάλ.

«Τον τελευταίο χρόνο έχουμε δει αύξηση της ζήτησης για κρατήσεις από μερικές εβδομάδες μέχρι και μερικούς μήνες να αυξάνονται αρκετά» λέει ο Αλεξάντερ Λίμπερτ συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας GuestReady, η οποία δραστηριοποιείται στην Ευρώπη, την Ασία και τη Μέση Ανατολή. «Στην GuestReady πιστεύουμε ότι αυτή η τάση θα συνεχιστεί και στη μετά-Covid εποχή. Με την τηλεργασία να είναι προσιτή σε έναν αυξημένο αριθμό ανθρώπων, βλέπουμε τις γραμμές μεταξύ ταξιδιού και ζωής να γίνονται πιο θολές».

Οι περισσότερες μακροχρόνιες κρατήσεις της GuestReady έχουν προέλθει από το ίδιο της το brand, την Airbnb και άλλες ιστοσελίδες όπως τις Homelike και Uniplaces, σημειώνει ο Λίμπερτ.

«Αλλά δυνατά κανάλια βραχυπρόθεσμων κρατήσεων όπως το Booking.com δεν έχουν ακόμα εισέλθει στις κρατήσεις άνω των 30 ημερών, αλλά με τις δοκιμές που γίνονται φαίνεται ότι υπάρχει μία ευκαιρία να ανοίξει αυτή η δυνατότητα».

Αλλα σημεία που υστερεί το Booking.com είναι ότι παρουσιάζει έλλειμμα καταχωρήσεων από ιδιώτες σε σχέση με τους ανταγωνιστές της και ειδικά στις ΗΠΑ. Για να μειωθεί η «ψαλίδα» θα χρειαστούν μεγάλες προσπάθειες και ίσως και να γίνουν κάποιες εξαγορές μέσα στα επόμενα χρόνια.

Υπάρχουν όμως και άλλοι τρόποι να εξετάσουμε τους δύο ανταγωνιστές.

Πρώτον, τα διαδικτυακά ταξίδια γενικώς και οι βραχυπρόθεσμες μισθώσεις συγκεκριμένα δεν είναι ένα παίγνιο μηδενικού αθροίσματος – υπάρχει αρκετός «χώρος» και για τις δύο εταιρείες.

Δεύτερον, η Airbnb υπολείπεται σημαντικά της Booking στις καταχωρήσεις ξενοδοχείων, στις πτήσεις, στα αυτοκίνητα, στα πακέτα διακοπών, στις κρουαζιέρες και σε άλλους τομείς. Και οι δύο εταιρείες προσφέρουν «ταξιδιωτικές εμπειρίες», έναν αρκετά ανταγωνιστικό κλάδο. Κανείς δεν έχει το προβάδισμα.

Ο Βαζιολέκ της Morningstar αναφέρει ότι τα οικονομικά ξενοδοχεία -όχι το φόρτε της Airbnb- που βρίσκονταν σε κοντινή απόσταση από τα σπίτια των Αμερικανών πολιτών «τα πήγαν καλύτερα» από τις βραχυχρόνιες μισθώσεις ακινήτων στις πρώτες ημέρες της πανδημίας. Αυτό ήταν θετικό για μία online travel agency που είχε μεγάλη ποικιλία καταλυμάτων.

Η Airbnb εξαγόρασε την HotelTonight το 2019 και σταμάτησε τις επενδύσεις σε ξενοδοχεία πέρσι. Μετά την είσοδό της στο χρηματιστήριο είναι πιθανό να συνεχίσει τις επενδύσεις.

«Συνεχίζουμε να πιστεύουμε ότι η Booking Holdings έχει το πιο ολοκληρωμένο δίκτυο στον ταξιδιωτικό κλάδο» καταλήγει ο Βαζιολέκ.

με πληροφορίες από Skift

Smart Booking Title
Smart Booking

Explore More