Πώς η Βαρκελώνη γίνεται «κόμβος» για τουριστικές startups

Πώς η Βαρκελώνη γίνεται «κόμβος» για τουριστικές startups

[rt_reading_time postfix="minutes" postfix_singular="minute"] read
Share it:

Μια νέα μελέτη εξετάζει τον τρόπο με τον οποίο η Βαρκελώνη έχει γίνει τα τελευταία χρόνια ένας επιχειρηματικός «κόμβος» για startups του τουρισμού από όλο τον κόσμο.

Η Silicon Valley παραμένει συνώνυμο των νεοσύστατων επιχειρήσεων. Ομως, η εξ αποστάσεως εργασία κατά τη διάρκεια της πανδημίας έστρεψε το ενδιαφέρον πολλών εταιρειών τεχνολογίας σε άλλες πόλεις που διαθέτουν τεχνολογικούς κόμβους, όπως η Σιγκαπούρη, το Βερολίνο, το Τορόντο, το Λονδίνο, η Νέα Υόρκη, το Τελ Αβίβ, το Μεντεγίν και το Πεκίνο.

Ωστόσο, η μεγαλύτερη ευχάριστη «έκπληξη» για τις τεχνολογικές εταιρείες γενικότερα – και τις τουριστικές startups ειδικότερα – είναι η Βαρκελώνη.

«Οταν ιδρύσαμε το TravelPerk, θέλαμε μια πόλη που να αντικατοπτρίζει την κουλτούρα και την ταυτότητα της εταιρείας μας», τονίζει ο Αβί Μεΐρ, διευθύνων σύμβουλος και συνιδρυτής της εταιρείας, η οποία συγκέντρωσε 104 εκατομμύρια δολάρια σε έναν κύκλο χρηματοδότησης σειράς Γ.

«Η Βαρκελώνη είναι ακριβώς αυτό – είναι ζωντανή, δυναμική και γεμάτη με φιλόδοξες ευκαιρίες», προσθέτει.

Η βορειοδυτική ισπανική περιφέρεια της Καταλονίας – και κυρίως η Βαρκελώνη – είχε περίπου 9,100 θέσεις εργασίας στην τεχνολογική ταξιδιωτική κατηγορία, σύμφωνα με έκθεση της Mobile World Capital Barcelona που δημοσιεύθηκε την περασμένη εβδομάδα.

Startups στη Βαρκελώνη
«Η Βαρκελώνη είναι ζωντανή, δυναμική και γεμάτη με φιλόδοξες ευκαιρίες». © Shutterstock

Οι «Travel tech» αντιπροσώπευσαν περίπου το 7% των ψηφιακών επαγγελματικών θέσεων εργασίας που προσφέρθηκαν στην περιοχή το 2020.

Περίπου 370 ταξιδιωτικές εταιρείες έχουν γραφεία ή την έδρα τους στην ευρύτερη περιοχή της Βαρκελώνης. Από αυτές, το 44% επικεντρώνεται στις ψηφιακές ταξιδιωτικές πωλήσεις προς του καταναλωτές, το 47% είναι τεχνολογικοί προμηθευτές του τουριστικού τομέα και οι υπόλοιπες παρέχουν συμβουλευτικές υπηρεσίες στον ταξιδιωτικό τομέα, σύμφωνα με τη μελέτη.

«Είμαστε ο ισχυρότερος τεχνολογικός κόμβος στη Νότια Ευρώπη», δήλωσε ο Τζόρντι Αρουφί, διευθυντής του προγράμματος ψηφιακών ταλέντων της MWCapital, η οποία χρηματοδότησε την έκθεση.

Η Ισπανική παραθαλάσσια πόλη βοήθησε στην ανάπτυξη πολλών ταξιδιωτικών τεχνολογικών εταιρειών. Η μεγαλύτερη από αυτές είναι η eDreams. Το διαδικτυακό ταξιδιωτικό γραφείο έγινε η πρώτη startup της Ισπανίας που έφτασε σε αποτίμηση ενός δισεκατομμυρίου ευρώ.

Τα πλεονεκτήματα της Βαρκελώνης

Η πλούσια τουριστική ιστορία, η ηλιόλουστη τοποθεσία και το ευνοϊκό κόστος ζωής για τους ψηφιακούς επαγγελματίες είναι μόνο μερικά από τα πλεονεκτήματα της Βαρκελώνης.

«Για τις ταξιδιωτικές startups, η Ισπανία έχει πλεονεκτήματα λόγω της μεγάλης τοπικής αγοράς και της μεγάλης εμπειρίας στα ταξίδια», αναφέρει ο Χουάντσο Ροντρίγκεζ, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος του The Hotels Network (THN).

«Η Ισπανία είναι πάνω από τις ΗΠΑ και δεύτερη μετά τη Γαλλία στον αριθμό των τουριστών κάθε χρόνο», προσθέτει ο Ροντρίγκεζ. «Αλλά έχει μια αποκεντρωμένη δομή. Δηλαδή, ο κλάδος δεν κυριαρχείται από λίγες εταιρείες. Η Ισπανία είναι γεμάτη ταξιδιωτικές εταιρείες έτοιμες να αγοράσουν τα προϊόντα που προσφέρουν οι startups».

Ψηφιακή μετάβαση

Η Βαρκελώνη οφείλει την εξειδίκευση της στην ταξιδιωτική τεχνολογία στη μακρά ιστορία της ως ένα εξαιρετικά δημοφιλές τουριστικό «hotspot» της Ευρώπης.

Η ιστορία του Γκιλιέρμο Γκασπάρ αποτυπώνει τη μετάβαση του τουριστικού κλάδου της Βαρκελώνης στον ψηφιακό κόσμο. Ο Γκασπάρ είναι συνιδρυτής της ByHours, μιας υπηρεσίες που επιτρέπει στους επισκέπτες να κάνουν κράτηση για μικρές διαμονές – με ελάχιστη διάρκεια τριών ωρών – σε συνεργαζόμενα ξενοδοχεία.

Ταξιδιωτικές startups στη Βαρκελώνη
Η Βαρκελώνη είναι ένας από τους δημοφιλέστερους τουριστικούς προορισμούς παγκοσμίως. © Shutterstock

Οντας γεννημένος στη Βaρκελώνη, αντιπροσωπεύει την τέταρτη γενιά μιας οικογένειας με μακρά ιστορία στον ξενοδοχειακό κλάδο.

Η οικογενειακή τεχνογνωσία του Γκασπάρ για τον ξενοδοχειακό κλάδο ενήργησε ως καθοριστικός παράγοντας στην προσπάθεια του να δημιουργήσει μια πολλά υποσχόμενη startup. Η ByHours έκλεισε έναν γύρο χρηματοδότησης περίπου 8 εκατομμυρίων ευρώ νωρίτερα το 2020.

Το χαμηλότερο κόστος ζωής βοηθά επίσης τη Βαρκελώνη να προσελκύσει επιχειρηματίες και τεχνολογικά «ταλέντα» από όλο τον κόσμο.

«Η Ισπανία, γενικά, είναι πιο προσιτή τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για του εργαζόμενους στον τεχνολογικό τομέα», τόνισε ο Αβί Μεΐρ. «Για τους εργαζόμενους, το προσιτό κόστος διαβίωσης σημαίνει ότι τα χρήματα τους έχουν μεγαλύτερη αξία».

Εκπαίδευση και νέα ταξιδιωτικά μοντέλα

Η Βαρκελώνη επωφελαίτe επίσης από τα καταξιωμένα τεχνολογικά πανεπιστήμια, με ευρωπαϊκές διακρίσεις στους κλάδους της μηχανικής, της πληροφορικής και της επιστήμης υπολογιστών. Οι σχολές δημιουργούν μηχανικούς και σχεδιαστές με άριστες γνώσεις για τις τελευταίες τεχνολογικές εξελίξεις.

Εάν η πόλη θέλει να συνεχίσει την ταχεία ανάπτυξη των startups, ενδέχεται αν χρειαστεί να επικεντρωθεί σε πρωτοποριακούς τομείς, όπως η τεχνητή νοημοσύνη, η μηχανική μάθηση και το Internet of Things (IoT).

«Αν θέλουμε να είμαστε πραγματικά ανταγωνιστικοί, πρέπει να προχωρήσουμε πέρα από τη δημιουργία διαδικτυακών αγορών και να φέρουμε περισσότερη καινοτομία», αναφέρει ο Αρουφί.

Η κινητήρια δύναμη αυτής της ανάπτυξης ίσως είναι οι παγκόσμιες ταξιδιωτικές εταιρείες. Η Booking.com, η Expedia, η Kayak.com και η Amadeus’s TravelClick έχουν όλες παρουσία στη Βαρκελώνη.

Βαρκελώνη
«Αν θέλουμε να είμαστε πραγματικά ανταγωνιστικοί, πρέπει να φέρουμε περισσότερη καινοτομία». © Shutterstock

Η άνοδος του μοντέλου συνδρομών στα ταξίδια μπορεί επίσης να αποτελέσει έναν απροσδόκητο παράγοντα ανάπτυξης της Βαρκελώνης ως κόμβου ταξιδιωτικών startups που βρίσκεται μακριά από τις κορυφαίες εταιρείες της της Silicon Valley, του Λονδίνου και της Σιγκαπούρης.

Πολλοί νέοι επενδυτές, όπως η Capchase και η Pipe, θα παρέχουν εκ των προτέρων χρηματοδότηση σε startups με την υπόσχεση ότι θα λάβουν κάποιο μερίδιο των εσόδων από τις συνδρομές των πελατών.

Ο αντίκτυπος της πανδημίας

Η πανδημία «αναστάτωσε» την πορεία της Βαρκελώνης προκειμένου να γίνει ένα «εργοστάσιο ταξιδιωτικής τεχνολογίας». Πολλές ομάδες εργάζονται τώρα εξ αποστάσεως.

Πριν από την κρίση, περίπου το ένα τρίτο των επαγγελματιών που ασχολούνταν με τον ψηφιακό τομέα στην πόλη είχαν μετεγκατασταθεί από άλλες χώρες για να εργαστούν στην Βαρκελώνη, σύμφωνα με την έκθεση MWCapital.

Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οι νέες θέσεις εργασίας μειώθηκαν. Παρά τα νέα εμπόδια,  ο τεχνολογικός κλάδος της ταξιδιωτικής βιομηχανίας της Καταλονίας δημιούργησε 766 νέες θέσεις εργασίας κατά τη διάρκεια του 2020.

Αυτά τα στοιχεία δείχνουν ότι η Βαρκελώνη θα συνεχίζει να αναπτύσσεται με ταχύτατους ρυθμούς μόλις ανακάμψει ο ταξιδιωτικός κλάδος.

με πληροφορίες από Skift 

Smart Booking Title
Smart Booking

Explore More