Seatrac: Ακρωτήρι ελπίδας στις ελληνικές θάλασσες
Photo Credits: Seatrac

Seatrac: Ακρωτήρι ελπίδας στις ελληνικές θάλασσες

[rt_reading_time postfix="minutes" postfix_singular="minute"] read
Share it:

Μια ομάδα που εδρεύει στα Αραχωβίτικα Αχαΐας έβαλε σκοπό να μην αφήσει κανέναν στεγνό στις παραλίες τα καλοκαίρια. Και τα κατάφερε. Μία παραλία τη φορά.

Ο Τουρισμός αποτελεί κατά πολύ μεγάλο ποσοστό μία ονειρική διαδικασία: Ονειρεύεσαι ότι ο τόπος που θα βρεθείς θα είναι ο ιδανικός και δεν θα είναι τίποτα λιγότερο από όσα φαντάστηκες. Αντίστοιχα, ο τόπος αυτός και οι άνθρωποί του ονειρεύονται να μπορούν να υποδεχθούν όσους ταξιδιώτες τον επιλέξουν και να μην τον απογοητεύσουν στο ελάχιστο. Είναι ο Τουρισμός λοιπόν ένα μαγικό συνταίριασμα…

Για ποια μαγεία και όνειρα μπορούμε να συζητάμε όμως όταν άνθρωποι με κινητικά προβλήματα ή κάποιου βαθμού αναπηρία αυτοεξορίζονται ακόμη κι από την καθημερινότητά τους καθώς γνωρίζουν ότι δεν θα καταφέρουν: να ανέβουν το μικρό πεζοδρόμιο, να ξεφύγουν από την τεράστια τρύπα, να μην ακινητοποιηθεί η ρόδα τους στο σπασμένο πλακάκι. Για μία από τις απόλυτες ευτυχίες του καλοκαιριού, τις βουτιές στη θάλασσα, ας μην το συζητάμε….

Ακούγοντας για την startup Τουρισμού Seatrac δεν ρωτάς για το business model, ούτε για τα βραβεία σε διαγωνισμούς. Θέλεις απλώς να μεγαλώσει και να εξυπηρετεί ανθρώπους σε παγκόσμια κλίμακα.

Το Seatrac κατασκευάστηκε για να λειτουργεί ως βοηθητικός εξοπλισμός ο οποίος μπορεί να χρησιμοποιηθεί από άτομα με κινητική αναπηρία ή περιορισμένη κινητικότητα ώστε να διευκολύνει την αυτόνομη πρόσβαση τους στη θάλασσα. Η κύρια ιδέα πίσω από την δημιουργία του ήταν να δώσει στα άτομα με αναπηρία την ευκαιρία να απολαύσουν μια απλή δραστηριότητα όπως το κολύμπι χωρίς καμία άλλη βοήθεια.

Είναι ενεργειακά αυτόνομο, καθώς τροφοδοτείται από ηλιακό πάνελ, ενώ δεν αποτελεί μόνιμη εγκατάσταση, καθώς μπορεί να τοποθετείται στην παραλία στις αρχές του καλοκαιριού και να απομακρύνεται το φθινόπωρο.

Seatrac
Η ομάδα του Seatrac στο διαγωνισμό κοινωνικής επιχειρηματικότητας Chivas Venture το 2018. © Seatrac

Το Seatrac έχει αγκαλιαστεί από τον κόσμο και η ανταπόκριση κάθε χρόνο είναι μεγαλύτερη. Ενδεικτικές είναι οι συνολικές χρήσεις για το 2019, που ήταν παραπάνω από 20.000. «Το 2020 σπάσαμε όλα τα ρεκόρ παρότι ήταν μία δύσκολη, περίεργη θα έλεγα χρονιά λόγω Covid-19. Τοποθετήθηκαν 116 Seatrac σε Ελλάδα και Κύπρο και είχαμε περισσότερες από 30.000 χρήσεις!» αναφέρει με ενθουσιασμό ο Ιγνάτιος Φωτίου, ιδρυτής της Seatrac. «Αυτό που μας δίδαξε η εμπειρία μας είναι πως το Seatrac απευθύνεται σε πολύ μεγαλύτερο κοινό από αυτό που αρχικά πιστεύαμε. Όταν είδα το Seatrac να χρησιμοποιείται όχι μόνο από άτομα με αναπηρία αλλά και από ηλικιωμένους, εγκύους και άτομα με σκλήρυνση κατά πλάκας, κατάλαβα πως έχει πολύ πιο ευρύ κοινό! Στη συνέχεια, μιλώντας με συνόδους ή φίλους των χρηστών είδαμε πως βοηθήσαμε και την δική τους φυσική και ψυχολογική κατάσταση καθώς δεν καταπονούνται για να απολαύσουν με τους δικούς τους ανθρώπους την θάλασσα. Τέλος, βλέποντας ολόκληρη την κοινωνία να σέβεται τις θέσεις parking, να προστατεύει τις εγκαταστάσεις και να κοινωνικοποιείται με μία ομάδα ανθρώπων που στην Ελλάδα δεν την είχαμε συνηθίσει κοντά μας, καταλάβαμε πως το Seatrac έχει ένα κοινό χρηστών αλλά αλλάζει ολόκληρες κοινωνίες και στερεότυπα χρόνων».

Η ιδέα ξεκίνησε το 2009 όταν ο Ιγνάτιος συναντήθηκε με τον Γεράσιμο Φεσσιάν, τότε αντινομάρχη Πατρών και χρήστη αναπηρικού αμαξιδίου, ο οποίος ρώτησε αν υπήρχε κάτι που θα του έδινε πρόσβαση στη θάλασσα: «Σε αυτή τη συνάντηση είχα στο μυαλό μου ότι θα γυρίσω στο γραφείο, θα ψάξω στο Internet, θα βρω κάτι που έχει γίνει κάπου και θα το προσαρμόσουμε στις παραλίες της Αχαΐας. Ήταν έκπληξη το ότι δεν βρήκα απολύτως τίποτα. Έτσι το συζητήσαμε στο Εργαστήριο Τεχνικής Μηχανικής και Ταλαντώσεων του Πανεπιστημίου Πατρών με τον Γ. Σωτηριάδη και τον Β. Κωστόπουλο και αποφασίσαμε να το προχωρήσουμε. Μέσα σε 7 μήνες είχαμε το πρωτότυπο που τοποθετήθηκε σε παραλία στην Πάτρα. Το 2012 δημιουργήθηκε η ΤΟΒΕΑ, εταιρεία τεχνοβλαστός του Πανεπιστημίου για να προωθήσει αυτή την μηχανολογική εφαρμογή ως εμπορικό προϊόν. Νιώθαμε πως αυτό το προϊόν έρευνας μπορεί να βοηθήσει την κοινωνία, να μην μείνει μόνο σε επίπεδο έρευνας».

Η δράση της ΤΟΒΕΑ χωρίζεται σε δύο σκέλη. Το ένα είναι η Έρευνα και η Ανάπτυξη προϊόντων και υπηρεσιών που έχουν ως στόχο την βελτίωση της ποιότητας ζωής των ατόμων που αντιμετωπίζουν δυσκολίες. Το άλλο σκέλος της δραστηριότητας της ΤΟΒΕΑ είναι η παραγωγή και η διάθεση των προϊόντων αυτών. Κύριο προϊόν είναι το Seatrac το οποίο έχει εμπορικά επιτυχημένη διαδρομή ενώ πλέον αναπτύσσονται υπηρεσίες και νέα προϊόντα στο κομμάτι που η εταιρεία διαθέτει πλέον μεγάλη εμπειρία και εξειδίκευση προσπαθώντας να συνδυάσουν το εμπορικό κομμάτι με την κοινωνική αποστολή που έχει η ΤΟΒΕΑ.

Seatrac
Το Seatrac κατασκευάστηκε για να λειτουργεί ως βοηθητικός εξοπλισμός ο οποίος μπορεί να χρησιμοποιηθεί από άτομα με κινητική αναπηρία ή περιορισμένη κινητικότητα ώστε να διευκολύνει την αυτόνομη πρόσβαση τους στη θάλασσα. © Seatrac

Η Seatrac έχει πάρει το πρώτο βραβείο:

– στο διαγωνισμό η «Ελλάδα Καινοτομεί» (2013, ΣΕΒ/Eurobank)

– στην κατηγορία Καινοτομίας στα EBA (European Business Awards) το 2015

– στο διαγωνισμό κοινωνικής επιχειρηματικότητας Chivas Venture το 2018

– στην κατηγορία τεχνολογίας του διαγωνισμού «Eurordis Black Pearl Awards 2020»

…αλλά και τα πρώτα βραβεία από τους χρήστες του Seatrac

Παναγιώτης: «πριν κάποια χρόνια το να επιλέξω που θα πάω για μπάνιο και να πάω μόνος, με την κοπέλα μου, τη μητέρα, ή την παρέα μου ήταν απλά στη σφαίρα του φανταστικού. Τώρα έχω επιλογές και δεν δεσμεύομαι από κανέναν!» και

Μαίρη: «Παρακολουθούμε συνέχεια το site και το χάρτη που πλέον αποτελεί και βασικό κριτήριο για τις διακοπές μας. Για εμάς το SEATRAC έχει γίνει ο καλύτερος μας καλοκαιρινός φίλος!!!».

Αλήθεια, πώς σας επηρέασε ο Covid-19; Αναγκαστήκατε να αναθεωρήσετε πράγματα;

«Η θερινή περίοδος άρχισε με μία καθυστέρηση, όπου έπρεπε να αναπροσαρμόσουμε το χρόνο και τις δυνάμεις μας για να μπορέσουμε σε μικρότερο χρονικό διάστημα να έχουμε τις συσκευές μας στην παραλία έτοιμες να υποδεχτούν άτομα με αναπηρία. Επίσης, έπρεπε να αναπροσαρμόσουμε τα σημεία τοποθέτησης και τις υποδομές ώστε να μην υπάρχει συνωστισμός. Γιατί ο στόχος μας είναι να δώσουμε τη βέλτιστη εμπειρία στα άτομα που αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην παραλία. Ειδικά από φέτος και την ασφαλέστερη εμπειρία. Η Ελλάδα μαζί με τη γενική στρατηγική να είναι ασφαλής προορισμός οφείλει και πρέπει να είναι ασφαλής προορισμός και για τα ΑμεΑ».

Seatrac
Η ομάδα του Seatrac στο διαγωνισμό «Eurordis Black Pearl Awards 2020». © Seatrac

Η 15μελής ομάδα του Seatrac πίσω από τη νέα εμπειρία παραλίας

«Όλα τα μέλη που έχουν περάσει από την ομάδα από το 2012 τα θεωρούμε αναπόσπαστο κομμάτι της εταιρείας. Χωρίς αυτή την ομάδα τίποτα δε θα ήταν το ίδιο! Αυτή τη στιγμή είμαστε 15 άτομα και το board αποτελείται από τον Δημήτρη Καταπόδη, τη Νίκη Παπαγεωργίου, τον Ασημάκη Στασινόπουλο και εμένα, τον Ιγνάτιο Φωτίου».

Τι πρέπει να αλλάξει στο υπάρχον μοντέλο του Τουρισμού;

«Το υπάρχον μοντέλο πρέπει να γίνει λίγο πιο ευρύ» δηλώνει με σιγουριά ο Ιγνάτιος. «Ο Τουρισμός πρέπει να στοχεύσει σε ένα πιο ευρύ κοινό. Να σταματήσουμε να βλέπουμε μόνο συγκεκριμένες κατηγορίες τουρισμού για συγκεκριμένη περίοδο. Η Ελλάδα δεν πρέπει να είναι μόνο ήλιος, θάλασσα, παραλίες και για ανθρώπους που αναζητούν μόνο διασκέδαση. Να γίνει ένας προορισμός για όλο τον κόσμο που φυσικά θα προβάλει τον ήλιο, τη θάλασσα και τις παραλίες αλλά και τις υπόλοιπες ομορφιές που θα μπορούν να τις χαρούν σε ένα υψηλότερο επίπεδο ποιότητας. Για παράδειγμα, θα μπορούσε να γίνει πόλος έλξης για άτομα μεγαλύτερης ηλικίας που θα τους παρέχουμε την υποστήριξη στις διαφοροποιημένες ανάγκες που έχουν. Φυσικά πιστεύουμε στον τουρισμό που αφορά άτομα που έχουν κινητικές δυσκολίες καθώς με την εμπειρία μας έχουμε δει πως υπάρχουν άτομα από όλο τον κόσμο που λαχταρούν να επισκεφτούν την Ελλάδα. Αυτό το έχουμε μάθει με αφορμή το SEATRAC και τη δημοσιότητά του τόσο σε εθνικό όσο και διεθνές τύπο. Εχουν επικοινωνήσει ιδιώτες που χρησιμοποιούν αναπηρικό αμαξίδιο και ρωτούν πώς μπορούν να έρθουν και να βιώσουν αυτό που προβάλλουμε από άτομα που επισκέπτονται τα SEATRAC».

Πιο συγκεκριμένα: Τι πρέπει να αλλάξει στο υπάρχον μοντέλο του Τουρισμού για να μπορούμε να μιλάμε σοβαρά για Τουρισμό που είναι ανοιχτός για όλους τους ανθρώπους;

«Νομίζω πως τα πράγματα είναι απλά. Υψηλά standards ποιότητας. Έχοντας standards ποιότητας που περιγράφουν πως πρέπει να είναι ένα προσβάσιμο δωμάτιο για όλους, που περιγράφουν πως πρέπει να είναι οι υπηρεσίες για διαφορετικό κοινό, που περιγράφουν τι χαρακτηριστικά πρέπει να έχει ένας διαφορετικός προορισμός γενικότερα, τότε μπορούμε να μιλήσουμε για ένα μέρος που θα θέλει να επισκεφθεί μία μεγαλύτερη πληθυσμιακή ομάδα. Παράλληλα με το σύστημα ποιότητας στις υποδομές πρέπει να υπάρξει και η σωστή προβολή για να δείξουμε πως δεν είμαστε μόνο παραλιακά δωμάτια που ενοικιάζονται σε τουρίστες.

Πως βλέπετε τα πράγματα στον Τουρισμό το 2021; Είναι αυτή η χρονιά που θα επανακάμψουμε ή πιστεύετε ότι ο Τουρισμός θα επανέλθει αργότερα;

«Νομίζω πως η πραγματικότητα θα είναι κάπου στη μέση. Πιστεύω πως το 2021 θα είναι πολύ καλύτερο από το 2020. Ολοι μας το ελπίζουμε. Αλλά πιστεύω πως το 2022 θα είναι πολύ καλύτερο» κλείνει αισιόδοξα ο Ιγνάτιος Φωτίου.

Renova Deco
Smart Booking Title
Smart Booking

Explore More