Dishcover: στην Ελλάδα χάνουμε την υπεραξία όσων θεωρούμε δεδομένα
Photo Credits: Dishcover

Dishcover: στην Ελλάδα χάνουμε την υπεραξία όσων θεωρούμε δεδομένα

[rt_reading_time postfix="minutes" postfix_singular="minute"] read
Share it:

Πέρασαν από το incubator EGG της Eurobank και τον accelerator του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου CapsuleT, βραβεύθηκαν από τη Heineken ως Growth Maker, βρέθηκαν στη λίστα Forbes «30 under 30»… Με προσοχή βέβαια για να μην ξεφύγουν από τον ουσιαστικό τους στόχο: Οι Dishcover αποκαλύπτουν το νέο πρόσωπο του Τουρισμού.

Οι χρήστες του Dishcover μπορούν να ανακαλύψουν μια περιοχή και την ιστορία της ανάλογα με τις προτιμήσεις τους, μέσα από τα καλύτερα σημεία γαστρονομικού ενδιαφέροντος (π.χ. εστιατόρια, coffeeshops, delicatessens κ.ά.), μέσα από μια διαδραστική εφαρμογή με ειδικά σχεδιασμένες γαστροπολιτιστικές διαδρομές. «Με αφετηρία αυτή την βιωματική προσέγγιση από διαφορετικούς τομείς μετεξελίσσεται και φιλοδοξεί να γίνει ίσως ο πιο έγκυρος και καινοτόμος ταξιδιωτικός οδηγός, διατηρώντας πάντα το κοινωνικό της πρόσημο» με προλαβαίνει ο Δημήτρης Γεωργίου, CEO της εταιρείας.

Η αρχική ιδέα ήρθε όταν ο Δημήτρης συνειδητοποίησε ότι το φαγητό κουβαλά ιστορίες και αποτελεί πολλά πέρα από απλή ανάγκη όταν κατά τη διάρκεια ενός μεσημεριανού γεύματος στο ισπανικό εστιατόριο Celler De Can Roca, ιχνηλάτησε τον τρόπο που πάντρευαν τα τοπικά προϊόντα, με τις παραδόσεις και αναμνήσεις της περιοχής αλλά και των δημιουργών καταφέρνοντας έτσι να αποκτήσει διεθνή φήμη. Τουρίστες από όλο τον κόσμο προσπαθούσαν να βρουν μια θέση μετά από 11 μήνες αναμονής για να δοκιμάσουν ένα ειδικά φτιαγμένο μενού 17 πιάτων. Ετσι, με άξονα ένα γεύμα, ένα εστιατόριο μόνο του δημιουργούσε ένα κύκλο αξίας που μεταφραζόταν σε εισιτήρια, διαμονή και δαπάνες σε άλλες τοπικές επιχειρήσεις! Τότε συνειδητοποίησε τη δύναμη μιας σωστής γαστρονομικής εμπειρίας και την υπεραξία που χάνουμε από όσα θεωρούμε δεδομένα στην Ελλάδα.

Η εφαρμογή του Dishcover
Η εφαρμογή του Dishcover. © Shutterstock

Έπειτα ως ομάδα πειραματίστηκαν αρκετά για να δουν πως όντως οι γεύσεις μπορούν να βοηθήσουν στην ανακάλυψη μιας περιοχής και των ιστοριών της, φέρνοντας το στη σύγχρονη εποχή και τελικά να δημιουργήσουν τη Dishcover.

«Αρχικά κατευθυνόμασταν να καλύψουμε ένα κενό της αγοράς γαστρονομικού τουρισμού που απαιτούσε ευελιξία» αναφέρει ο Δημήτρης και συνεχίζει: «Βλέποντας ότι τα όρια μεταξύ των διαφορετικών ειδών τουρισμού γίνονται όλο και πιο δυσδιάκριτα και μέσα από την εμπειρία που αποκομίσαμε χτίζοντας τη Dishcover, πλέον μπορούμε να εστιάσουμε στη μεγάλη εικόνα: Οι millennials σε τμήμα των οποίων αρχικά στοχεύουμε, επισκέπτονται κατά μέσο όρο 28 ιστοσελίδες και ξοδεύουν αρκετό χρόνο πριν αποφασίσουν για το ταξίδι τους. Ομως δεν είναι 100% ευχαριστημένοι με την πληροφορία και αναζητούν εναλλακτικούς τρόπους εξερεύνησης με γνώμονα το διαθέσιμο χρόνο τους, την εμπιστοσύνη που μπορούν να δείξουν αλλά και το ποσοστό ανακάλυψης που εμπεριέχουν οι νέες αυτές εμπειρίες. Και προσπαθήσαμε όλο αυτό να το κάνουμε πάρα πολύ εύκολο βάζοντας στην εξίσωση και τα μικρά ποιοτικά μαγαζιά που βρίσκονται έξω από τα τουριστικά μονοπάτια λόγω του υψηλού κόστους προβολής τους.

Η ιδρυτική ομάδα της Dishcover αποτελείται από τρία άτομα: τον Δημήτρη με εξειδίκευση στα χρηματοικονομικά με εμπειρία σε private equity και την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και μεταπτυχιακές σπουδές (MPhil in Finance) στο Πανεπιστήμιο του Cambridge, τον Σταύρο Πατουχέα (COO) με πάθος για τις γεύσεις, βασικό μέλος της ομάδας του The Clumsies (Νο3 στα World’s 50 Best Bars), κάτοχο σημαντικών πιστοποιήσεων όπως το WSPC και διπλώματος στο γαστρονομικό τουρισμό από το Πανεπιστήμιο Αθηνών ενώ συνεχίζει να κάνει συμβουλευτική για μπαρ και τη Μία Παπαευθυμίου (Creative Director). Η Μία είναι αρχιτέκτονας και curator με διεθνή εμπειρία σε Ευρώπη και Μέση Ανατολή και σπουδές σε Αγγλία και Αυστρία. 

Η ομάδα του Dishcover
Η ομάδα του Dishcover. © Dishcover

H εφαρμογή λανσαρίστηκε για Android και iOS σχετικά πρόσφατα, την άνοιξη και λίγες μέρες πριν το lockdown. Παρόλα αυτά έχει ήδη περίπου 600 χρήστες, αριθμό για τον οποίο «είμαστε ευχαριστημένοι, δεδομένων των συνθηκών, της φύσης των πρώτων υπηρεσιών και του αρχικού στόχου που είχαμε θέσει για αντιπροσωπευτικό feedback. Ήδη λανσάραμε το “Athens in a Cup” το πρώτο coffee tour στην Αθήνα, μια δυναμική δουλειά για την οποία είμαστε περήφανοι και μπορούν οι χρήστες να δοκιμάσουν δωρεάν επισκεπτόμενοι την ιστοσελίδα μας. Μόλις πρόσφατα, λανσάραμε την εορταστική έκδοση του “Dishcover at Home”, με κουίζ για όλη την οικογένεια, exclusive συνταγές και άλλα, το οποίο μπορεί να συνοδευτεί και από ένα καλάθι με προσεκτικά επιλεγμένα προϊόντα. Παράλληλα, στο πλαίσιο της διερεύνησης της σχέσης βιωσιμότητας, τοπικών κοινοτήτων, γεύσεων και πολιτισμού ήδη ξεκινήσαμε συνεργασίες όπως με το Last Stop στην Κωνσταντινούπολη και έχουμε υλοποιήσει projects όπως το Table Deconstructed στo Potsdam» συμπληρώνει ο Δημήτρης.

Η ίδρυση και λειτουργία μίας startup είναι μία διαδικασία συνεχούς μάθησης κάτι που δεν θα μπορούσαν να αποφύγουν και οι Dishcover: «Είναι πολύ σημαντικά (και ακριβά) σχολεία, γιατί μαθαίνεις κυρίως μέσα από τα λάθη σου, αρκεί να έχεις τη διάθεση!

Ομάδα: Πέρα από τις συμπληρωματικές ικανότητες, πρέπει να υπάρχει επικοινωνία, πίστη, εμπιστοσύνη, παρόμοια ροπή προς ρίσκο, μεταξύ άλλων… Όταν κάτι δεν πάει καλά σε αυτό το κομμάτι πρέπει πιθανές φιλίες και συναισθηματισμοί να παραμερίζονται άμεσα.

Προϊόν/υπηρεσία: Όντας τελειομανείς στο παρελθόν καθυστερούσαμε το λανσάρισμα και προσθέταμε όλο και περισσότερες δυνατότητες, που τελικά αποδείχτηκε ότι κάποιες από αυτές δεν ήταν καν χρήσιμες. Μέσα από αυτή τη διαδικασία όμως, καταφέραμε να αποδομήσουμε και άλλο τη φύση της υπηρεσίας μας και να κατανοήσουμε καλύτερα ποια είναι η πραγματική αξία που προσφέρουμε και τι ακριβώς αναζητά ο επισκέπτης. 

Dishcover at home
Η ίδρυση και λειτουργία μίας startup είναι μία διαδικασία συνεχούς μάθησης κάτι που δεν θα μπορούσαν να αποφύγουν. © Dishcover

Γενικά, κατά κάποιο τρόπο ήταν τόσο έντονη η διαδικασία μάθησης, ιδίως κατά τη διάρκεια της δύσκολης περιόδου του Covid-19, που είναι σαν να ξαναφτιάξαμε τη startup μας από την αρχή. Και όντως από το καλοκαίρι μέχρι σήμερα θεωρούμε ότι καταφέραμε περισσότερα από ό,τι στα προηγούμενα δύο χρόνια».

Τι άλλαξε όμως στον τουρισμό;

«Ο τουρισμός είναι αναπόσπαστο κομμάτι της κοινωνίας και αλλάζει μαζί της. Κάποιες φορές οι αλλαγές είναι σχεδόν νομοτελειακές, όπως για παράδειγμα οι δημογραφικές αλλαγές καθώς η μία γενιά διαδέχεται την άλλη (π.χ. Millennials) και κάποιες πιο απρόβλεπτες. Όσον αφορά τον μαύρο κύκνο του ιού, παρά τον αρνητικό αντίκτυπο στην κοινωνία, δε θεωρούμε ότι θα κάμψει την όρεξη για ταξίδια, το αντίθετο. Ceteris paribus, μόλις ηρεμήσει η κατάσταση ενδεχομένως από άνοιξη, μπορούμε να αναμένουμε σταδιακή βελτίωση στον τουρισμό, με έκρηξη το 2022. Μεγαλύτερη ανησυχία και φροντίδα για θέματα υγιεινής, πιο εκτεταμένη χρήση τεχνολογίας, φαίνεται να είναι κάποιοι απότοκοι που η σημερινή κατάσταση επιτάχυνε για να μείνουν.

Στη μεγάλη εικόνα, πρέπει να κρατήσουμε ότι έχουμε εισέλθει στην οικονομία της εμπειρίας και δεν είναι τυχαίο ότι ειδικά οι νεότερες γενιές δίνουν λιγότερη βάση στις ανέσεις και τα υπερλούξ δωμάτια και περισσότερο στις εμπειρίες, ενώ προτιμούν να δουλέψουν έξτρα ή ακόμη και να χρεωθούν προκειμένου να ταξιδέψουν. Το ταξίδι αντιμετωπίζεται πλέον ως αναζήτηση κάτι διαφορετικού, ουσιαστικού και προσωποποιημένου, κάτι αληθινού. Η εποχή των μαζικών καταλυμάτων και της μαζικής πληροφόρησης φθίνει, διότι ακόμα και τα βασικά αξιοθέατα ο σύγχρονος ταξιδιώτης θέλει να τα ανακαλύψει με εναλλακτικούς τρόπους, πριν βγει εκτός του πολυπερπατημένου τουριστικού μονοπατιού».

Τι ψάχνει ο έλληνας τουρίστας και τι ο ξένος;

«Αν αναφερθούμε σε τυπολογία βάσει εθνικότητας, πρέπει να σημειώσουμε ότι και η λέξη “ξένος” είναι αρκετά ευρεία. Για παράδειγμα, οι Αμερικάνοι είναι απαιτητικοί foodies, οι Ελβετοί ξοδεύουν περισσότερα κατά μέσο όρο αλλά έχουν αυξημένο ενδιαφέρον σε δραστηριότητες στη φύση χρησιμοποιώντας τροχόσπιτα, στις ώριμες αγορές της Ευρώπης γενικότερα οι αυτόνομοι ταξιδευτές πλέον αποτελούν πλειοψηφία και άλλα πολλά. 

Όταν λανσάρουμε μια εμπειρία σίγουρα πρέπει να την οργανώσουμε διαφορετικά. Για παράδειγμα, στη διαδρομή του καφέ που απευθύνεται σε επισκέπτες από το εξωτερικό δε μπορούμε να πούμε απλά ότι κάπου ήταν η οικία Τρικούπη με τον ίδιο τρόπο που θα το κάναμε σε έναν Έλληνα, γιατί απλά δε γνωρίζουν ποιος είναι αυτός. Θεωρούμε ότι τον Έλληνα που έχει την προδιάθεση για κάποιες εμπειρίες πρέπει να δουλέψουμε περισσότερο για να τον αγγίξουμε. Γνωρίζει ήδη αρκετά, οπότε πρέπει να δώσεις πιο ιδιαίτερη πληροφορία και να αποκαλύψεις πτυχές μιας πόλης που ζει, έχει φίλους ή έχει επισκεφτεί αρκετές φορές, γιατί αλλιώς δε θα κάνει εύκολα μια επιπλέον διαδρομή. Αναλογικά βέβαια με τους ξένους οι Έλληνες είναι λιγότεροι σε αυτό τον τομέα, αν και η νέα γενιά είναι γενικά πιο “ψαγμένη”».

Τουρίστες στη Ρόδο
«Όταν λανσάρουμε μια εμπειρία σίγουρα πρέπει να την οργανώσουμε διαφορετικά». © Shutterstock

Τι θα μπορούσε να πάει τον Τουρισμό στο μεθεπόμενο βήμα (κάνοντας μία δρασκελιά πάνω από το επόμενο το οποίο δεν γνωρίζουμε ποιο είναι ακόμη);

«Σε πολλά σημεία είμαστε ακόμα στο προηγούμενο βήμα, αλλά… πρέπει να ομολογήσω ότι κατακερματίζουμε τον τουρισμό σε είδη, ενώ πρέπει να δούμε τη μεγάλη εικόνα, αυτό που αποκαλείται τουρισμός εμπειρίας και μετεξελίσσεται σε τουρισμό συναισθημάτων και αναμνήσεων. Με άλλα λόγια, η προσέγγιση πρέπει να είναι ολιστική και να αποτελέσει βάση για προσωποποιημένες εμπειρίες. Δηλαδή να πιάσουμε όλο το φάσμα των υπηρεσιών ενιαία και μετά να μπορούμε να παρέχουμε υπηρεσίες που θα αποτελούνται από το ιδανικό μείγμα για κάθε επισκέπτη. Η τεχνολογία ως μέσο και πρωτοβουλίες σαν τη δική μας με τη φρέσκια ματιά τους, είναι πολύ σημαντικές, τόσο για ανεπτυγμένους προορισμούς που χρειάζεται να αναβαθμίζουν συνέχεια το προϊόν τους, όσο και για πιο περιφερειακές περιοχές ως εργαλείο ανάδειξης των ανταγωνιστικών τους πλεονεκτημάτων, ιδίως σε περιόδους όπως αυτή που αποτελούν ταυτόχρονα τόσο απειλή όσο και ευκαιρία». 

Μία πρόβλεψη για το μέλλον του πλανήτη;

«Δεν θέλουμε να ακουστούμε απαισιόδοξοι: αν ξεκινήσουμε σε επίπεδο οικονομίας, παρόλο που η άμεση επίδραση του ιού θα αρχίσει να εξασθενεί με τη δυνατότητα εμβολιασμού, το έμμεσο αποτύπωμα του όχι. Αρκεί να ρίξουμε μια ματιά στη νέα διάρθρωση του χρέους κρατών όπως η Αμερική ή στα διάφορα επιδόματα που κάποια στιγμή θα πρέπει να ξεπληρωθούν για να καταλάβουμε ότι δεν προμηνύεται κάτι καλό. Αντίστοιχα, στην εξίσωση μπορούν να μπουν διάφορες εύθραυστες γεωπολιτικές εξελίξεις, το περιβάλλον, η επίδραση των media, μεταξύ άλλων… Το υπάρχον μοντέλο δεν είναι βιώσιμο δυστυχώς και πριν εστιάσουμε σε δείκτες που στην τελική βασίζονται σε μέσες μη αντιπροσωπευτικές για το σύνολο της κοινωνίας μετρήσεις (όπως καλή ώρα το ΑΕΠ), θα πρέπει να πάμε στο θέμα της νοοτροπίας και της παιδείας. Εδώ θα φανεί και πάλι η αξία του Τουρισμού, τόσο οικονομικά, όσο και ψυχολογικά. Βλέπετε, εκτός από κλάδος με σημαντικό αντίκτυπο στις θέσεις εργασίας και την οικονομική δραστηριότητα, ο Τουρισμός είναι ένα σημαντικό πολιτικό εργαλείο, δεδομένου ότι στη βάση του έχει να κάνει με τη διαφορετικότητα, το διάλογο, την κατανόηση διαφορετικών πολιτισμών και τη διεύρυνση των οριζόντων. Αλλωστε, παραφράζοντας τη φράση του Πικάσο για την τέχνη “μια ουσιαστική ταξιδιωτική εμπειρία, μπορεί να ξεπλύνει τον άνθρωπο από τη σκόνη της ρουτίνας της καθημερινότητας”». 

Το πρώτο πράγμα που θα διορθώνατε στον ελληνικό τουρισμό;

«Αν έπρεπε να επιλέξουμε κάτι είναι η φιλοσοφία της συνεργατικότητας (στην Ελλάδα θέλουμε ακόμα δουλειά σε αυτό) και του μακρόπνοου σχεδιασμού. Πιστεύουμε στη στενότερη συνεργασία μεταξύ ιδιωτικού και δημόσιου τομέα και στις αναξιοποίητες, ακόμη, δυνατότητες της τοπικής αυτοδιοίκησης μέσα από αυτό».

Ποια ήταν η δυσκολότερη στιγμή σας τη φετινή χρονιά;

«Μια σουρεαλιστική στιγμή ήταν όταν μετά από εντατική δουλειά δυόμιση μηνών ολοκληρώσαμε τη διαδρομή του καφέ όσον αφορά την εφαρμογή, την επιμέλεια γευσιγνωσίας και τις συνεργασίες, στήσαμε ένα πρώτο δίκτυο διανομής σε ορισμένα ξενοδοχεία, καφέ και άλλα που ταίριαζαν στο προφίλ μας και ξαφνικά… τέσσερις μέρες μετά, έκλεισαν τα πάντα. Ωστόσο, όλο αυτό τελικά μας έκανε καλό, γιατί αντί να αποδώσουμε διάφορα στον ιό, αποφασίσαμε να ανιχνεύσουμε και τα δικά μας λάθη: μπορούμε να πούμε ότι ο Covid-19 μάς επέβαλλε μια πιο ουσιαστική κατανόηση των αναγκών της αγοράς, νέων συνεργασιών, την αλλαγή του επιχειρηματικού μας μοντέλου και στροφή σε ολιστικότερες υπηρεσίες». 

Ποια τα επόμενα βήματά σας;

«Για πρώτη φορά θα ξεκινήσουμε προσπάθειες για να βρούμε χρηματοδότηση, μιας και μέχρι στιγμής βασιζόμαστε σε ιδίους πόρους, μέχρι να σχηματοποιήσουμε ακριβώς το προϊόν που θέλαμε».

Smart Booking Title
Smart Booking

Explore More