Virtual Tours: ψηφιακή περιήγηση στο Βρετανικό Μουσείο
Photo Credits: Shutterstock

Virtual Tours: ψηφιακή περιήγηση στο Βρετανικό Μουσείο

[rt_reading_time postfix="minutes" postfix_singular="minute"] read
Share it:

Το Βρετανικό Μουσείο στο Λονδίνο στεγάζει μια από τις μεγαλύτερες και πιο διάσημες συλλογές σπάνιων εκθεμάτων στον κόσμο, η οποία αριθμεί περισσότερα από επτά εκατομμύρια αντικείμενα.

Τα εκθέματα του προέρχονται από όλες τις ηπείρους, απεικονίζοντας και καταγράφοντας την ιστορία του ανθρώπινου πολιτισμού από την απαρχή του έως και σήμερα. Είναι αδιαμφισβήτητα ένα από τα πιο ολοκληρωμένα μουσεία της ανθρώπινης ιστορίας και πολιτισμού που υπήρξαν ποτέ.

Το Βρετανικό Μουσείο ιδρύθηκε το 1753, βασιζόμενο κυρίως στις συλλογές του φυσιολόγου και επιστήμονα Σερ Χανς Σλόαν. Το μουσείο άνοιξε τις πόρτες του στο κοινό στις 15 Ιανουαρίου 1759 στο Μέγαρο Μόνταγκιου στο Μπλούμσμπερυ, στο σημείο όπου βρίσκεται το σημερινό κτίριο του μουσείου.

Η επέκταση του κατά τη διάρκεια των επόμενων δυόμισι αιώνων ήταν αποτέλεσμα της επεκτεινόμενης Βρετανικής αποικιοκρατίας.

H εντυπωσιακή συλλογή του μουσείου προσφέρει σήμερα ένα «ταξίδι στο χρόνο» για τους περισσότερους από 6 εκατομμύρια ετήσιους επισκέπτες του, αφού η συλλογή του εκτείνεται σε πάνω από δύο εκατομμύρια χρόνια ανθρώπινης ιστορίας. Χαρακτηριστικό είναι ότι ανάμεσα στα εκθέματα του βρίσκονται τα γλυπτά του Παρθενώνα και οι αιγυπτιακές μούμιες.

Εκθεμα στο Βρετανικό Μουσείο
H εντυπωσιακή συλλογή του μουσείου προσφέρει σήμερα ένα «ταξίδι στο χρόνο» για τους περισσότερους από 6 εκατομμύρια ετήσιους επισκέπτες του. © Shutterstock

Το μουσείο χωρίζει τα εκατομμύρια εκθέματα που στεγάζει ανάλογα με το πού προέρχονται, με τη μόνιμη έκθεση να χωρίζεται σε έξι επιμέρους εκθέσεις. Οι εκθέσεις είναι αφιερωμένες στην Αφρική, την Αρχαίο Αίγυπτο, την Αρχαία Ελλάδα και τη Ρώμη, την Ασία και την Ευρώπη.

Είναι τόσο μεγάλο που θα χρειαζόταν μια ολόκληρη μέρα για να δει κάποιος όλες του τις εκθέσεις. Ωστόσο, είναι η ιδανική επιλογή για όσους θέλουν να ανακαλύψουν την ιστορία με έναν εναλλακτικό τρόπο. Οι πιο «must» εκθέσεις του είναι αυτή που περιλαμβάνει εκθέματα από την Αρχαία Αίγυπτο (την πληρέστερη συλλογή από αιγυπτιακά αντικείμενα μετά το Αιγυπτιακό Μουσείο στο Κάιρο) και το Ελληνο-ρωμαϊκό τμήμα.

Εκτός από την τεράστια μόνιμη συλλογή, οι ειδικές εκθέσεις, προβολές και εκδηλώσεις του μουσείου έχουν σχεδιαστεί για να προωθήσουν την κατανόηση της συλλογής και των πολιτισμών που αντιπροσωπεύει.

Το Βρετανικό Μουσείο συμμετέχει στο πρόγραμμα Google Arts & Culture, δίνοντας τη δυνατότητα σε ανθρώπους από όλο τον κόσμο να απολαύσουν μια ψηφιακή «βόλτα» στους εκθεσιακούς του χώρους.

Απεικονίζονται συνολικά 7,301 εκθέματα του μουσείου, με τους χρήστες να έχουν τη δυνατότητα να διαλέξουν τα έργα που τους ενδιαφέρουν μέσα από διάφορα φίλτρα, όπως η χρονολογία και το χρώμα.

Ακολουθούν πέντε από τα σπουδαιότερα εκθέματα του Μουσείου.

Μαρμάρινη μετόπη από τον Παρθενώνα

Μετώπη του Παρθενώνα
© Google Arts & Culture

Οι Μετόπες του Παρθενώνα κοσμούσαν, άλλοτε, την δωρικού ρυθμού ζωφόρο του περιστυλίου (ή προστώου) του Παρθενώνα στην Ακρόπολη.

H μαρμάρινη διακόσμηση του Παρθενώνα περιελάμβανε 92 μετόπες που έδειχναν σκηνές από μυθικές μάχες. Αυτές στη νότια πλευρά του ναού απεικόνιζαν τις μάχες ανάμεσα στα μυθολογικά όντα Λαπίθες με τους Κενταύρους. Σύμφωνα με τη μυθολογία, οι τελευταίοι προσπάθησαν να βιάσουν τις γυναίκες τον Λαπιθών, με αποτέλεσμα να ξεσπάσει μια τεράστια διαμάχη.

Στο συγκεκριμένο έκθεμα απεικονίζεται ένας νεαρός Λαπίθης που κρατάει έναν Κένταυρο με το ένα χέρι, ενώ ετοιμάζεται να τον χτυπήσει με το άλλο. Η σύνθεση είναι απόλυτα ισορροπημένη, με τους πρωταγωνιστές να τραβούν ο ένας τον άλλο σε αντίθετες κατευθύνσεις, με τον κεντρικό χώρο να «γεμίζει» από τον χιτώνα του Λαπίθη.

Η ξύλινη κάσα του Pasenhor

Εκθεμα του Βρετανικού Μουσείου
© Google Arts & Culture

Το φέρετρο του Pasenhor είναι ένα καλό παράδειγμα μιας ανθρωποειδούς (με ανθρώπινο σχήμα) κατασκευής που χρησιμοποιήθηκε στα τέλη της Τρίτης Ενδιάμεσης Περιόδου (περίπου 1070-662 π.Χ.). Αν και υπάρχει ένα περιορισμένο φάσμα χρωμάτων – χρησιμοποιείται μπλε, πράσινο, μαύρο, κόκκινο και λευκό –, συνεχίζει να προσφέρει ένα πολύ καλό αποτέλεσμα.

Ο Pasenhor φοράει ένα ριγέ μαντίλι στο κεφάλι. Γύρω από τους ώμους του και το μεγαλύτερο μέρος του άνω μέρους του σώματος «πρωταγωνιστεί» ένα περίτεχνο κολάρο με λουλούδια. Κατά μήκος του φέρετρου βρίσκεται η σκηνή της κρίσης του αποθανόντος. Το μεγαλύτερο μέρος της επιφάνειας από το κάτω μέρος του φέρετρου είναι καλυμμένο με ξόρκια, ενώ η σκηνή στα πόδια δείχνει τον Pasenhor να λατρεύει τους θεούς Οσιρις και Άισις.

Τα πιόνια του Λιούις

Εκθεμα στο Βρετανικό Μουσείο
© Google Arts & Culture

Τα πιόνια του Lewis, που πήραν το όνομα τους από το νησί στο οποίο βρέθηκαν, αποτελούν μια συλλογή κομματιών από σκάκι του 20ου αιώνα, τα οποία βρέθηκαν μαζί με άλλα κομμάτια παιχνιδιού – τα περισσότερα από τα οποία είναι σκαλισμένα με ελεφαντόδοντο.

Ανακαλύφθηκαν το 1831 στο Isle of Lewis της Σκοτίας και αποτελούν ένα από τα ελάχιστα πλήρη διατηρημένα μεσαιωνικά σετ σκακιού, αν και δεν είναι σαφές εάν το σετ που αρχικά κατασκευάστηκε μπορεί να συναρμολογηθεί από τα κομμάτια που βρέθηκαν.

Από τα συνολικά 93 αντικείμενα, τα 82 βρίσκονται και εκτίθενται από το Βρετανικό Μουσείο στο Λονδίνο, ενώ τα υπόλοιπα 11 βρίσκονται στο Εθνικό Μουσείο της Σκοτίας στο Εδιμβούργο.

Σε ποιον άνηκε το σκάκι; Γιατί ήταν κρυμμένο; Αν και δεν υπάρχουν σίγουρες απαντήσεις για αυτές τις ερωτήσεις, είναι πιθανό ότι άνηκε σε έναν έμπορο που ταξίδευε από τη Νορβηγία στην Ιρλανδία. Αυτό φαίνεται πιθανό, καθώς υπάρχουν κομμάτια – αν και λείπουν ορισμένα – από τέσσερα ξεχωριστά σετ. Η γενική τους κατάσταση είναι εξαιρετική και δεν φαίνεται να έχουν χρησιμοποιηθεί πολύ.

Μέχρι τα τέλη του 11ου αιώνα, το σκάκι ήταν ένα πολύ δημοφιλές παιχνίδι στις τάξεις των αριστοκρατών σε όλη την Ευρώπη. Τα πιόνια του Lewis αποτελούν τη μεγαλύτερη ενιαία συλλογή αντικειμένων που σώζονται από εκείνη την περίοδο και κατασκευάστηκαν αποκλειστικά για ψυχαγωγικούς σκοπούς.

Αγαλμα του Ραμσή Β’ – «the Younger Memnon»

Βρετανικό Μουσείο
© Google Arts & Culture

Οντας ένα από τα μεγαλύτερα κομμάτια αιγυπτιακής γλυπτικής στο Βρετανικό μουσείο, αυτό το άγαλμα απεικονίζει τον Ραμσή Β’, o οποίος διαδέχθηκε τον πατέρα του Σέτι Α’ περίπου το 1279 π.Χ. και κυβέρνησε την Αίγυπτο για 67 χρόνια.

Ζυγίζοντας 7,25 τόνους, αυτό το κομμάτι κόπηκε από ένα ενιαίο άγαλμα από γρανίτη. Ο γλύπτης έχει χρησιμοποιήσει μια ελαφριά παραλλαγή από τους συνηθισμένους «κανόνες» για να συσχετίσει το έργο του με τον θεατή, στρέφοντας το βλέμμα ελαφρώς προς τα κάτω, έτσι ώστε το άγαλμα να σχετίζεται περισσότερο με όσους το βλέπουν.

Βασίλισσα της Νυκτός

Βρετανικό Μουσείο
© Google Arts & Culture

Η «Βασίλισσα της Νυκτός» είναι μια ανάγλυφη πλάκα από τη Μεσοποταμία, η οποία είναι φτιαγμένη από τερακότα και απεικονίζει μια φτερωτή, γυμνή θεϊκή μορφή με νύχια αρπακτικού πτηνού, η οποία πλαισιώνεται από κουκουβάγιες και βρίσκεται πάνω σε δύο λιοντάρια.

Η γυμνή «βασίλισσα» δεν μπορεί να αναγνωριστεί σίγουρα, αλλά είναι σαφές ότι είναι μια θεά της Μεσοποταμίας.

Το ανάγλυφο χρονολογείται μεταξύ του 1800 και του 1700 π.Χ. Προέρχεται από τη νότια Μεσοποταμία, αλλά η ακριβής τοποθεσία εύρεσης παραμένει άγνωστη. Εκτός από την εντυπωσιακή απεικόνιση όλων των λεπτομερειών, το έκθεμα ξεχωρίζει για το σχετικά μεγάλο μέγεθος του, που το καθιστά ένα από τα σπανιότερα ευρήματα εκείνης της περιόδου.

με πληροφορίες από Google Arts & Culture

Smart Booking Title
Smart Booking

Explore More