Πώς επιβιώνει η παλαιότερη όπερα του κόσμου στην εποχή του Covid-19
Photo Credits: Shutterstock

Πώς επιβιώνει η παλαιότερη όπερα του κόσμου στην εποχή του Covid-19

[rt_reading_time postfix="minutes" postfix_singular="minute"] read
Share it:

Η παλαιότερη όπερα του κόσμου, το Θέατρο του Σαν Κάρλο στην Ιταλία, έχει επιβιώσει από πολέμους, πυρκαγιές και την επανάσταση της Νεάπολης. Όμως φέτος, καθώς ξεκινά το χειμερινό του πρόγραμμα, οι πόρτες του παραμένουν κλειστές για το κοινό.

Το Θέατρο δεν έχει ανοίξει τις πόρτες του στον κόσμο από τον Μάρτιο, το μεγαλύτερο χρονικό διάστημα στην ιστορία του, λόγω της πανδημίας του Covid-19.

Χτισμένο στη Νάπολη υπό την κυριαρχία του Βασιλιά Καρόλου Γ’ της Ισπανίας το 1737, το Θέατρο του Σαν Κάρλο εξακολουθεί να φέρει το μεγαλείο εκείνης της εποχής. Στόχος ήταν να κάνει τη Νάπολη μια μεγάλη ευρωπαϊκή πρωτεύουσα.

Στο εσωτερικό του θεάτρου, τα 184 καθίσματα στα θεωρεία – χωρισμένα σε έξι επίπεδα – είχαν έναν καθρέφτη στραμμένο προς το βασιλικό θεωρείο – οι θεατές της εποχής έπρεπε να έχουν την ίδια αντίδραση με τον Βασιλιά.

Εκτοτε, η σκηνή του Σαν Κάρλο φιλοξένησε μερικές από τις πιο εμβληματικές φιγούρες των παραστατικών τεχνών: τους θρυλικούς τραγουδιστές της όπερας Λουτσιάνο Παβαρόττι και Μαρία Κάλλας, τον παγκοσμίου φήμης μαέστρο Ιγκόρ Στραβίνσκι και τη χορεύτρια Κάρλα Φράτσι.

Τώρα, το θέατρο προσαρμόζεται στους τελευταίους περιορισμούς που σχετίζονται με την πανδημία και κρατούν κλειστούς τους πολιτιστικούς χώρους σε όλη την Ιταλία. Για πρώτη φορά, το Σαν Κάρλο προσφέρει ψηφιακές παραστάσεις στο κοινό.

Σαν Κάρλο: η παλαιότερη όπερα στον κόσμο
Το Θέατρο δεν έχει ανοίξει τις πόρτες του στον κόσμο από τον Μάρτιο. © Shutterstock

«Το θέατρο έπρεπε να σκεφτεί κάτι καινούργιο για να βγει από μια βαθιά κρίση και ταυτόχρονα να είναι κοντά στο κοινό», αναφέρει η διευθύνων σύμβουλος του Σαν Κάρλο, Εμμανουέλα Σπενταλιέρε.

«Η δυνατότητα να έχει ο καθένας πρόσβαση στον κόσμο της όπερας… μας δίνει μια αίσθηση ισότητας», προσθέτει.

Χωρίς έσοδα από πωλήσεις εισιτηρίων, το Σαν Κάρλο αντιμετωπίζει τώρα απώλειες άνω των επτά εκατομμυρίων ευρώ και βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στη χρηματοδότηση από την περιφέρεια της Καμπανία και το υπουργείο Πολιτισμού για να παραμείνει «ζωντανό».

Στις 4 Δεκεμβρίου, η όπερα παρουσίασε την πρώτη της διαδικτυακή εκπομπή με εισιτήρια – το αποτέλεσμα μιας συνεργασίας της με το Facebook. Σύμφωνα με τη Σπενταλιέρε, η πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης προσφέρθηκε να συνεργαστεί μαζί τους σε μια σειρά εκδηλώσεων επί πληρωμή.

Σαν Κάρλο: η παλαιότερη όπερα στον κόσμο
«Το θέατρο έπρεπε να σκεφτεί κάτι καινούργιο για να βγει από μια βαθιά κρίση και ταυτόχρονα να είναι κοντά στο κοινό». © Shutterstock

Η ομάδα του Σαν Κάρλο αποφάσισε να ακολουθήσει μια δημοκρατική προσέγγιση στις πωλήσεις εισιτηρίων. «Η πολιτική που ακολουθήσαμε ήταν να προσφέρουμε ένα εισιτήριο που κοστίζει 99 σεντς για όλους, επειδή μια από τις πιο σημαντικές αντανακλάσεις του Covid-19 είναι ότι μας έκανε να αισθανθούμε ότι όλοι είμαστε ίσοι», ανέφερε η Σπεντελιέρε.

Δεν είναι η πρώτη φορά που το θέατρο υιοθετεί μια πολιτική για να κάνει την όπερα ευρύτερα προσβάσιμη. Τα τελευταία χρόνια το Σαν Κάρλο πρόσφερε ένα «εισιτήριο σε αναμονή», συνεχίζοντας μια παράδοση που ξεκινά από το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Κατά τη διάρκεια δύσκολων περιόδων στη Νάπολη, οι άνθρωποι αγόραζαν δύο καφέδες – έναν για αυτούς και άλλον έναν για κάποιον που δεν μπορούσε να τον πληρώσει. Πολλοί από τους θαμώνες του θεάτρου αφήνουν έτσι ένα καθορισμένο χρηματικό ποσό που θα δαπανηθεί αποκλειστικά για όσους δεν είναι σε θέση να αγοράσουν ένα εισιτήριο.

Αυτή η ιδέα έφερε στο θέατρο ένα κοινό που ήταν συνήθως πολύ μακριά από τον «ελιτιστικό» κόσμο της όπερας.

Η επερχόμενη streaming πλατφόρμα του θεάτρου ξεκινά με αυτήν ακριβώς την αποστολή. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του θεάτρου Στεφάν Λίσνερ συνεργάζεται με το υπουργείο Πολιτισμού και την περιφέρεια της Καμπανία για να ανοίξει τις πύλες της «δεύτερης σκηνής του Σαν Κάρλο».

Η πλατφόρμα θα φιλοξενήσει συναυλίες, ντοκιμαντέρ, εκπαιδευτικά έργα και συνομιλίες με «ηγέτες» των παραστατικών τεχνών. «Με αυτόν τον τρόπο θα ήθελα να προσεγγίσω όλους εκείνους που συνήθως δεν πλησιάζουν την όπερα για γεωγραφικούς ή οικονομικούς λόγους», ανέφερε.

Με το κλείσιμο των θεάτρων σε ολόκληρη τη χώρα οι καλλιτέχνες υποφέρουν λόγω της έλλειψης εργασίας, κάτι που κάνει πολλούς ακόμη και να εγκαταλείπουν εντελώς τον τομέα των τεχνών.

«Γνωρίζω πολλούς καλλιτέχνες που είναι κυριολεκτικά σε κατάθλιψη… (και) πολλοί από αυτούς είναι έτοιμοι να αλλάξουν επαγγέλματα επειδή απλά δεν μπορούν να συντηρήσουν τις οικογένειες τους», ανέφερε η τραγουδίστρια της όπερας Ελίνα Γκαράνκα, η οποία πρωταγωνίστησε στην πρώτη live streaming όπερα του Σαν Κάρλο.

Όμως, πολλοί από τους καλλιτέχνες που γνωρίζει η Γκαράνκα δεν έχουν παίξει σε κάποια παράσταση από τον Μάρτιο. «Μπορώ να με συμπεριλάβω ανάμεσα στους τυχερούς», κατέληξε.

με πληροφορίες από CNN Travel 

Renova Deco
Smart Booking Title
Smart Booking

Explore More