15 δισεκατομμύρια ευρώ αναζητούν τους ταχυμεταφορείς τους
Photo Credits: Shutterstock

15 δισεκατομμύρια ευρώ αναζητούν τους ταχυμεταφορείς τους

[rt_reading_time postfix="minutes" postfix_singular="minute"] read
Share it:

Τι έγινε από την προηγούμενη καραντίνα έως τώρα, τι έπρεπε να είχε γίνει, ποιες είναι οι τεχνολογικές λύσεις που μπορούν να δώσουν λύση στο πρόβλημα και οι νέες εταιρείες που σηκώνουν τα μανίκια καλύπτοντας το κενό που αφήνουν οι μεγάλοι του χώρου.

Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιοποίησε η ACS: «Η εταιρεία από την τελευταία εβδομάδα του Νοεμβρίου έχει αύξηση του όγκου αποστολών 80% σε σχέση με πέρυσι και 50% σε σχέση με το προηγούμενο lockdown όπου οι αποστολές αυξήθηκαν κατά 30% κατ’ αντιστοιχία με την περσινή γιορτινή περίοδο».

Περίπου στα ίδια νούμερα κινούνται όλες οι εταιρείες ταχυμεταφορών. Aυτό που πρέπει επίσης να συμπληρώσουμε είναι ότι αυτές οι εταιρείες αρχικά στήθηκαν στο μοντέλο αποστολής φακέλων και όχι τόσο δεμάτων. Οι αναλογίες πλέον είναι συντριπτικά υπέρ των δεμάτων καθώς αποτελούν πάνω από το 70% των αποστολών. Ομως, στο κομμάτι της διαχείρισης της κρίσης, offline και online, θεωρούμε ότι οι εταιρείες απέτυχαν τόσο σε επικοινωνιακό επίπεδο όσο και στις μεταξύ τους συνεργασίες.

Ναι, όλα όσα μας εξοργίζουν, ισχύουν

Γιατί οι καθυστερήσεις στις ταχυμεταφορές είναι μεγάλες έως τεράστιες;

Ο μεγάλος όγκος αγορών εξυπηρετείται από δυσανάλογα μικρό όγκο εργαζομένων και εγκαταστάσεων, ενώ το lockdown ήταν αναμενόμενο καθώς όλοι μιλούσαν για το δεύτερο και χειρότερο κύμα της πανδημίας το φθινόπωρο/χειμώνα του 2020.

Οι καθυστερήσεις γίνονται ακόμη μεγαλύτερες καθώς το μποτιλιάρισμα στους δρόμους τουλάχιστον των μεγάλων πόλεων είναι εξαντλητικό, ειδικά στη δεύτερη καραντίνα που διανύουμε αυτές τις μέρες.

Ταχυμεταφορείς.
Ο μεγάλος όγκος αγορών εξυπηρετείται από δυσανάλογα μικρό όγκο εργαζομένων και εγκαταστάσεων. © Shutterstock

Τo parking στις μεγάλες πόλεις είναι απαγορευτικό κάτι που επίσης αυξάνει δραματικά το χρόνο παράδοσης του κάθε πακέτου ξεχωριστά.

Αν προσθέσουμε τη μέθοδο της αντικαταβολής που πολλοί καταναλωτές επιμένουν ακόμη να χρησιμοποιούν, προσθέτουμε άλλη μία τροχοπέδη στην ομαλή και έγκαιρη παράδοση των δεμάτων (ψάξιμο χρημάτων, μέτρημα ψιλών, ανεύρεση του ακριβούς ποσού για τα ρέστα).

Επίσης, αρκετοί είναι εκείνοι που παραγγέλνουν με αντικαταβολή το ίδιο προϊόν δύο και τρεις φορές από διαφορετικά eshops και παραλαμβάνουν μόνο το πρώτο που θα φτάσει. Τα επόμενα ίδια προϊόντα που φτάνουν στο σημείο παραλαβής, τα επιστρέφουν πίσω ή δεν απαντούν ποτέ σε κλήσεις και μηνύματα από την εταιρεία ταχυμεταφορών.

Ο δημοφιλέστερος τρόπος περικοπής του υψηλού κόστους μεταφοράς

Κάποιες από τις εταιρείες είναι αλήθεια ότι φόρτωναν σε ένα μηχανάκι μόνο 40-50 δελτία αποστολής (πώς να χωρέσουν 50 δέματα σε ένα μηχανάκι;), άφηναν το σημείωμα και ακολούθως έστελναν μήνυμα αναφέροντας ότι δεν βρέθηκε ο πελάτης και να περάσει να πάρει το δέμα του από το τάδε υποκατάστημα.

Είναι μία τακτική που κακώς υιοθετήθηκε μα πέρασε, εξοικονόμησε αρκετά χρήματα στις εταιρείες ταχυμεταφορών και έγινε ανεκτή από κάποιους που προκειμένου να παραλάβουν το δέμα τους, έκαναν οι ίδιοι το… clickaway τους! Ομως αυτό το μοντέλο κατέρρευσε εν μέσω lockdown: Ολοι ήμασταν στα σπίτια μας τόσο στο πρώτο όσο και στο δεύτερο lockdown και δεν ακούσαμε κανένα κουδούνι καθώς δεν το χτύπησε κανείς. Ομως για να παραλάβουμε το δέμα μας από το κατάστημα θα πρέπει να έρθουμε σε επαφή με κόσμο στις ουρές ενώ στο 13033 δεν διατίθεται σχετικός κωδικός μετακίνησης. Φαύλος κύκλος.

Ταχυμεταφορείς
Oι εταιρείες αρχικά στήθηκαν στο μοντέλο αποστολής φακέλων και όχι τόσο δεμάτων. Οι αναλογίες πλέον είναι συντριπτικά υπέρ των δεμάτων καθώς αποτελούν πάνω από το 70% των αποστολών. © Shutterstock

Τι γίνεται στις άλλες χώρες

Ομως όπως ακριβώς και με την πανδημία έτσι και με τις ταχυμεταφορές το να πιστεύουμε ότι μόνο στην Ελλάδα συμβαίνει το άνευ προηγουμένου αλαλούμ με τις εταιρείες αυτές, είναι κάτι που απλώς δεν αντιστοιχεί στην πραγματικότητα. Αντίστοιχα προβλήματα, λίγο ως πολύ, σημειώθηκαν σε αρκετές χώρες χωρίς αυτό να αποτελεί βέβαια δικαιολογία. Επί παραδείγματι:

Το ένα τρίτο των ερωτηθέντων σε σχετική έρευνα στη Μεγάλη Βρετανία είδαν τα δέματά τους να καθυστερούν ή να τους παραδίδονται κατεστραμμένα. Ενδιαφέρον έχει η στροφή πολλών ανθρώπων που είδαν το εισόδημά τους να μειώνεται λόγω Covid-19 (ηθοποιοί, τραγουδιστές, πιλότοι κτλ) στην εργασία στο χώρο των ταχυμεταφορών.

Στον Καναδά προκειμένου να μειώσουν τα κόστη, την κίνηση στους δρόμους αλλά και τις εκπομπές καυσαερίου αντικαθιστούν τα δυσκίνητα φορτηγά με ηλεκτρικά ποδήλατα και τρίκυκλα.

Στην Αμερική είναι αυξημένη η ανάγκη για χώρους φύλαξης και διακίνησης προϊόντων, η UPS σταμάτησε να μεταφέρει τις παραγγελίες των πολύ μεγάλων retailers του χώρου ενώ αρκετοί καταναλωτές σκέφτονται να μην ξανααγοράσουν online καθώς τα πακέτα τους… χάνονται! Ομως 3 δισεκατομμύρια πακέτα πρέπει να βρουν το δρόμο τους φέτος, την ίδια στιγμή που το σύστημα ταχυμεταφορών βρίσκεται ήδη στα όριά του.

Στην Αυστραλία επικρατεί εκνευρισμός από τις καθυστερήσεις των χριστουγεννιάτικων πακέτων με τους καταναλωτές να αφήνονται σε εναλλακτικούς τρόπους παράδοσης των αγορών τους ή να ψωνίσουν νωρίτερα ή αργότερα.

Αναγνωρίζοντας νωρίς το Σεπτέμβριο πάνω από 20.000 λάθη παράδοσης καθημερινά, η γαλλική Colissimo προσπαθεί να ανταπεξέλθει στην ανάγκη παράδοσης έως και 4 εκατομμυρίων πακέτων σε καθημερινή βάση κάνοντας 9.000 προσλήψεις προσωρινού προσωπικού. To γαλλικό lockdown άφησε έντονο το σημάδι του στο ecommerce.

Ταχυμεταφορείς
Στις ΗΠΑ 3 δισεκατομμύρια πακέτα πρέπει να βρουν το δρόμο τους φέτος, την ίδια στιγμή που το σύστημα ταχυμεταφορών βρίσκεται ήδη στα όριά του. © Shutterstock

Η γνώμη του ανθρώπου της αγοράς

O Γρηγόρης Ζωντανός έχοντας τρέξει το project ταχυμεταφορών Weengs στην Αγγλία προσπάθησε να εξηγήσει κάποιες πτυχές του περίπλοκου προβλήματος (χωρίς όμως να έχει ασχοληθεί λεπτομερώς με την ελληνική αγορά):

«Ζήτηση και ευελιξία: Οι εταιρείες ταχυμεταφορών πρέπει να φτιάξουν ένα δίκτυο που να τους εξυπηρετεί σε καθημερινή βάση, υπό κανονικές συνθήκες και για ένα συγκεκριμένο αριθμό δεμάτων και διαδικασιών. Σε περιόδους υψηλής ζήτησης ο όγκος αυξάνεται απότομα κατά δέκα περίπου φορές. Για να μπορεί να εξυπηρετηθεί απρόσκοπτα αυτός ο όγκος θα πρέπει να επενδύσουν χρήματα και χρόνο σε δίκτυο που θα μεταφέρει τον νέο όγκο των υψηλότερων απαιτήσεων για κάποιες μέρες του χρόνου, ο οποίος όμως τον υπόλοιπο χρόνο θα δημιουργεί ζημία στην εταιρεία. Κάνουν λοιπόν ό,τι καλύτερο μπορούν (χρησιμοποιώντας εποχικούς υπαλλήλους και ενοικιάζοντας αυτοκίνητα και φορτηγά ή αποθήκες).

Χρόνος Παράδοσης: Η υψηλή ζήτηση δεν αυξάνει μόνο τα δέματα αλλά και τις διαδικασίες και άρα και τα λάθη στις παραδόσεις συνήθως εκθετικά.

Κόστος: Η χρέωση γίνεται ανάλογα με τον όγκο και όχι με τα κιλά, ένας τρόπος χρέωσης απαρχαιωμένος ο οποίος έχει μείνει από τον τρόπο που δούλευαν τα ταχυδρομεία. Δεν είναι περίεργο που τα περισσότερα καθώς ήταν κρατικά, δεν έδειχναν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα κέρδη και κατά συνέπεια ήταν πάντα σε ζημία. Το γεγονός όμως ότι έχουν πάντα μεγάλο όγκο δεμάτων να διαχειριστούν, επηρεάζει σταθερά τις αγορές όλων των χωρών. Η πραγματικότητα είναι ότι ο κλάδος των ταχυμεταφορών είναι αρκετά ανταγωνιστικός με πολύ μικρό κέρδος για τις εταιρείες καθώς όλες παρέχουν τις ίδιες υπηρεσίες, είναι commodity. Ο καταναλωτής από την άλλη, δεν θέλει να πληρώσει αυτό το κόστος (προτιμά δε, τα eshop που δεν χρεώνουν μεταφορικά). Αυτό έχει οδηγήσει τις εταιρείες σε ένα συνεχή πόλεμο τιμών, μειώνοντας συνεχώς τα κέρδη τους ενώ το μόνο που έχουν να προσφέρουν ουσιαστικά είναι… να είναι οι πιο φτηνές. Ετσι ο καταναλωτής έχει εκπαιδευτεί στο να θεωρεί ότι αυτή η υπηρεσία είναι φτηνή ή δεν κοστίζει αρκετά, κάτι που προφανώς δεν ισχύει. Αν προσθέσουμε στην εξίσωση ότι το δίκτυο μεταφορών είναι απαρχαιωμένο και ότι δεν έχουν γίνει επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες και εξοπλισμό, το κενό που καλούμαστε όλοι να καλύψουμε είναι τεράστιο».

Ταχυμεταφορείς
Οι εταιρείες ταχυμεταφορών πρέπει να φτιάξουν ένα δίκτυο που να τους εξυπηρετεί σε καθημερινή βάση, υπό κανονικές συνθήκες και για ένα συγκεκριμένο αριθμό δεμάτων και διαδικασιών, λέει ο Γρηγόρης Ζωντανός. © Shutterstock

Τι έγινε από την προηγούμενη καραντίνα μέχρι τώρα στην Ελλάδα

Είναι γεγονός ότι το προηγούμενο lockdown έφερε τα ελληνικά supermarkets (όσα δεν ήταν) online. Αξιοποίησαν κάθε τετραγωνικό φυσικού καταστήματος από τα χιλιάδες που διαθέτουν και τα μετέτρεψαν σε αποκεντρωμένα-κέντρα διανομής χρησιμοποιώντας καταρχήν τις πλατφόρμες παραγγελιοληψίας και delivery για να σταθούν στα δυνατά πόδια τους. Πλέον μπορούμε να μιλάμε για τους νικητές της νέας εποχής καθώς κάποιες αλυσίδες παραδίδουν ακόμη και αυθημερόν με ίδια μέσα.

Όμως, φοβόμαστε ότι, πέρα από αυτό, δεν έγιναν αρκετά πράγματα.

Οσο κι αν κατηγορούμε τις εταιρείες ταχυμεταφορών, η αλήθεια είναι ότι κάποιες έκαναν προσλήψεις και κάποιες άλλες επέκταση κτιρίων. Ομως είναι συνετό για μία ιδιωτική εταιρεία, να κάνει εκατοντάδες προσλήψεις και να νοικιάζει απέραντα κτίρια χωρίς να γνωρίζει αν πρόκειται για μία μακροχρόνια επένδυση;

Ας μην ξεχνάμε και τις έρευνες του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του ΟΠΑ, οι οποίες περιελάμβαναν πάντα την ερώτηση: «Εμπιστεύεστε για τις αγορές σας το Διαδίκτυο;» με ένα αρκετά μεγάλο ποσοστό να απαντά πάντα αρνητικά. Φυσικά μετά τη φετινή χρονιά θα έχει μεγάλο ενδιαφέρον να ξαναδούμε αυτά τα νούμερα (διαβάστε παρακάτω) καθώς χρειάστηκε να εξοικειωθούν με τις online δοσοληψίες ακόμη και οι μεγαλύτερης ηλικίας καταναλωτές. Η μείωση των συναλλαγών τόσο σε τράπεζες αλλά και άλλες υπηρεσίες (μία επιτυχία του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης υπό τον Κυριάκο Πιερρακάκη) θεωρούμε ότι συνέβαλε τα μέγιστα σε αυτό το αποτέλεσμα.

Ταχυμεταφορείς
Είναι γεγονός ότι το προηγούμενο lockdown έφερε τα ελληνικά supermarkets (όσα δεν ήταν) online. © Shutterstock

Πώς άλλαξε η καταναλωτική συμπεριφορά του Ελληνα καταναλωτή;

Σύμφωνα με την έρευνα που πραγματοποιήθηκε από την Κραταιόν Συμβουλευτική υπό την αιγίδα του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GR.EC.A) ένας στους δύο καταναλωτές θεωρεί πως ο COVID19 άλλαξε σημαντικά την αγοραστική του συμπεριφορά σε σχέση με την προ-COVID εποχή ενώ το 77% αγοράζουν περισσότερο online.

Αξιοσημείωτο είναι ότι το 16% των καταναλωτών ψώνισαν για πρώτη φορά μέσω διαδικτύου όταν ξεκίνησε η πανδημία ενώ παρατηρείται αύξηση της συχνότητας των αγορών μέσω διαδικτύου κατά μέσο όρο 6,4% σε όλους τους κλάδους με το 60% των καταναλωτών να δηλώνει διατεθειμένο να εξακολουθεί να αγοράζει online όλες τις κατηγορίες προϊόντων. Οι κατηγορίες προϊόντων που είναι διατεθειμένοι να ξοδεύουν το ίδιο ή περισσότερο σχετίζονται με την υγεία, το σούπερ μάρκετ, την προσωπική φροντίδα (π.χ. καλλυντικά) και την ψυχαγωγία (π.χ. παιχνίδια, βιβλία κλπ) καλύπτοντας σχεδόν το σύνολο των καθημερινών αναγκών.

Σύμφωνα με την ίδια έρευνα: «Από τους καταναλωτές που αγοράζουν online, μόλις το 47% δηλώνει ικανοποιημένο, κυρίως όταν αγοράζει ηλεκτρονικά και συσκευές, είδη ψυχαγωγίας, ένδυση και προϊόντα προσωπικής φροντίδας. Οι παράγοντες που οδηγούν σε μεγαλύτερη ικανοποίηση όπως τους περιέγραψαν οι ίδιοι οι καταναλωτές, είναι τα δωρεάν μεταφορικά κι οι επιστροφές (92%), η ασφάλεια στις συναλλαγές (91%), η εύκολη διαδικασία πληρωμής (88%), η παράδοση την επόμενη ημέρα (88%), τα προγράμματα επιβράβευσης πελατών (75%), το φιλικό προς τα κινητά website (77%), η δυνατότητα αγοράς online και παραλαβής από κατάστημα (67%) καθώς και η αγορά μέσω εφαρμογής (64%)».

Ταυτότητα έρευνας: Διενεργήθηκε τον Σεπτέμβριο του 2020 σε δείγμα 1000 καταναλωτών στις ηλικίες 18-54 ετών και σε 50 επιχειρήσεις λιανεμπορίου (retailers).

Σύμφωνα με τον Ελληνικό Σύνδεσμο Ηλεκτρονικού Εμπορίου «ο όγκος που σήμερα καλείται να διαχειριστεί η αγορά, ξεπερνά τις 800.000 διακινήσεις ανά ημέρα και πρακτικά το ηλεκτρονικό εμπόριο, το οποίο υπό κανονικές συνθήκες αποτελεί το 17% της κίνησης, καλείται σήμερα να ανταπεξέλθει στον όγκο του υπόλοιπου 83%». Πώς λοιπόν μέσα σε ένα τόσο μικρό διάστημα να καταφέρουν οι ταχυμεταφορείς να φέρουν σε πέρας όλο το λιανικό και χονδρικό εμπόριο που συντελείται στην επικράτεια;

Χαρακτηριστική είναι η αναφορά του ΣΕΠΕ (Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών Ελλάδας) στο site του ότι το 6% των ελληνικών εταιρειών απέκτησαν eshop από την έναρξη της πανδημίας ενώ ο κύκλος εργασιών του ecommerce στην Ελλάδα θα διπλασιαστεί το 2020, φθάνοντας τα €15 δισ. [σ.σ.: εξαιρετικά ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι το site του ΣΕΠΕ δεν είναι συμβατό με κινητά (responsive) και δεν έχει πιστοποιητικό ασφαλείας (SSL)].

Ταχυμεταφορείς
Οσο κι αν κατηγορούμε τις εταιρείες ταχυμεταφορών, η αλήθεια είναι ότι κάποιες έκαναν προσλήψεις και κάποιες άλλες επέκταση κτιρίων.  © Shutterstock

Τις πταίει λοιπόν;

Ούτε το κράτος ούτε οι κάτοχοι των eshops λοιπόν προετοιμάστηκαν για τη μεγάλη αυτή συγκυρία του χειμώνα (Black Friday, lockdown, προσωπικά και εταιρικά δώρα για τις γιορτές) που όλοι έβλεπαν μπροστά και γνώριζαν ότι θα κληθούν να αντιμετωπίσουν. Γιατί κάποιοι θα πείτε ότι οι καθυστερήσεις είναι ευθύνη των εταιρειών ταχυμεταφορών, εγώ προσωπικά θεωρώ ότι είναι του eshop. Είτε συμφωνείτε είτε διαφωνείτε, η πραγματικότητα είναι αμείλικτη: στο online shopping, η βαθμολογία όλης της εμπειρίας του χρήστη από το πρώτο μέχρι και το… last mile επιβραβεύει ή επιβαρύνει το eshop, αποτυπώνεται στα Google και τα Facebook reviews του και σε οργισμένα posts στα social media και άλλες πλατφόρμες δημιουργίας περιεχομένου.

Αρα είτε φταίει το eshop είτε όχι, εισπράττει τα απόνερα της καταιγίδας. Αρα συνετό δεν είναι να προσπαθήσει να επιδιορθώσει το τελευταίο και κρισιμότερο σκαλοπάτι της εμπειρίας του καταναλωτή, της άφιξης δηλαδή του προϊόντος έγκαιρα και με ασφάλεια καθώς έχει άμεσο αντίκτυπο στη φήμη, στην αξιοπιστία και κατ’επέκταση και στο τζίρο του; Το eshop λοιπόν θεωρούμε ότι θα έπρεπε να επιλέγει σωστά τους συνεργάτες του και άρα ευθύνεται εκείνο αν το δέμα φτάσει καθυστερημένο ή σπασμένο.


Τι έπρεπε να είχε γίνει από το κράτος;

– Επιδότηση για τη δημιουργία eshop (η άντληση μπορούσε να είχε γίνει από ΕΣΠΑ) το περασμένο καλοκαίρι. Δεν υπάρχει λόγος να το καθυστερεί κανείς πιά.

– Μέρος της επιστρεπτέας προκαταβολής να γίνει μη επιστρεπτέο αν χρησιμοποιηθεί για leasing επαγγελματικών οχημάτων (τετρακίνητων, δικύκλων ή τρικύκλων).

– Επιδοτούμενα σεμινάρια σε digital marketing, ecommerce και συνεργατικά εργαλεία για ανέργους του ΟΑΕΔ.

– Εκκίνηση συζήτησης στη Βουλή για νόμους σχετικά με drones ή πατίνια για τη διευκόλυνση του μεταφορικού έργου


Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει η λύση που προτείνει ο guru του ecommerce Φώτης Αντωνόπουλος στο προσωπικό του site: για όσο διαρκεί το lockdown να «παγώσει» ο νόμος για τα ΦΙΧ (φορτηγά ιδιωτικής χρήσης) τα οποία χρησιμοποιούνται στις μεταφορές αποκλειστικά για την εξυπηρέτηση των αναγκών της επιχείρησης και ακολούθως φορτηγά και οδηγοί, να τεθούν στη διάθεση των εταιρειών ταχυμεταφορών ή στο να αναπτύξουν το εταιρικό δίκτυο διανομής τους. Μία λύση με ιδιαίτερη ευελιξία η οποία δίνει λύση στο scalability που απαιτείται χωρίς πρόσθετη επένδυση από κανένα από τα εμπλεκόμενα μέρη!


Τι έπρεπε να είχε γίνει από τα eshops;

– Οργάνωση των logistics και επένδυση σε ψηφιακά εργαλεία

– Προσλήψεις και εκπαίδευση προσωπικού

– Επένδυση σε εταιρικό στόλο μεταφοράς των προϊόντων του

– Χρήση όλων των διαθέσιμων διαδικτυακών καναλιών


Ταχυμεταφορείς και eshop
Ούτε το κράτος ούτε οι κάτοχοι των eshops προετοιμάστηκαν για τη μεγάλη αυτή συγκυρία του χειμώνα (Black Friday, lockdown, προσωπικά και εταιρικά δώρα για τις γιορτές) που όλοι έβλεπαν μπροστά και γνώριζαν ότι θα κληθούν να αντιμετωπίσουν. © Shutterstock

Νέες προσπάθειες έρχονται να καλύψουν το κενό

Ενώ λοιπόν βλέπουμε την κατάρρευση των γιγάντων των ταχυμεταφορών, νέες εταιρείες μπαίνουν στο παιχνίδι της ικανοποίησης του καταναλωτή και στο τελευταίο βήμα της αγοραστικής διαδικασίας.

H ιδέα της Sendx γεννήθηκε στις αρχές Ιουλίου, δημιουργήθηκε από την ομάδα του MyJobNow και υπόσχεται την: «Καλύτερη λύση στη διανομή αποστολών προσφέροντας ταχύτητα, διαφάνεια και άμεση επικοινωνία».

Η Svuum ξεκίνησε σαν ιδέα στις αρχές Μαΐου και μπήκε σε κανονική τροχιά στις αρχές Οκτωβρίου. Αναλαμβάνει και δεσμεύεται για την αυθημερόν αποστολή του προϊόντος στον τελικό καταναλωτή.

Η paradosi-tora είναι η πιο πρόσφατη: ξεκίνησε μόλις στα μέσα Νοεμβρίου, υπόσχεται παράδοση εντός 3 ωρών στην Αττική και εντός 48 στην υπόλοιπη Ελλάδα χρησιμοποιώντας κατά μεγάλο ποσοστό γνωστό δίκτυο ραδιοταξί.

Παράλληλα το efood αναζητά τους επόμενους 1500 διανομείς της εταιρείας.

Τι ρόλο θα παίξει η τεχνολογία στην επόμενη σελίδα του ecommerce;

Την πρώτη φορά που παρακολούθησα ομιλία του Ανδρέα Ραπτόπουλου από κοντά ήταν το 2013 κατά τη διάρκεια της οποίας έμαθα για το project Matternet το οποίο προσπαθεί να λύσει το πρόβλημα της μετακίνησης μικρών πακέτων που πρέπει να φτάσουν επειγόντως από το σημείο Α μίας πόλης στο Β. Ο μόνος τρόπος για να γίνει αυτό γρήγορα και ασφαλώς, οικονομικά και με τρόπο φιλικό προς το περιβάλλον είναι να χρησιμοποιηθεί όχι ο επίγειος αλλά ο εναέριος τρόπος, τα θρυλικά drones λοιπόν. Σε μία πρόσφατη συνέντευξή του, ο CEO της MatterNet μιλά σχετικά με το νέο δίκτυο, όσα έχουν καταφέρει, τις εφαρμογές του project και τη λύση που τελικά προτείνει η εταιρεία του.

H Amazon, έχει περάσει τις παιδικές ασθένειες που περνάμε εμείς τώρα και από το 2017 σύστησε ένα νέο ηλεκτρονικό σύστημα: προκειμένου να μπορέσει να εξυπηρετήσει τα eshop αλλά και τους καταναλωτές που έπρεπε να περιμένουν στο σπίτι για το πακέτο τους, πρότεινε το συνδρομητικό σύστημα έξυπνων ηλεκτρονικών κλειδαριών Amazon Key το οποίο αντί για την κλασική χάρτινη απόδειξη, παρέχει μία βίντεο-απόδειξη παράδοσης.

Με αυτόν τον τρόπο, δίνεις πρόσβαση στην Amazon στην πολυκατοικία σου, το σπίτι ή το αποθηκάκι σου ώστε οι courier να ανοίξουν, να βάλουν το δέμα και να φύγουν κλειδώνοντας πάλι πίσω τους, κάτι που συνάντησε ιδιαίτερα αρνητικές αντιδράσεις. Εμείς αντιπροτείνουμε την τοποθέτηση μίας ηλεκτρονικής κλειδαριάς με κάμερα που θα μπορείτε να ελέγχετε εσείς από το κινητό σας ώστε να ανοίγετε όπου και σε όποιον θέλετε από απόσταση. Ετσι θα παρακολουθείτε τι ακριβώς συμβαίνει στο σπίτι σας κάθε στιγμή και όχι μόνο για ό,τι έχει να κάνει με delivery δεμάτων. Μπορείτε να το συνδυάσετε με κάποιον εξυπηρετικό και έμπιστο γείτονα τον οποίο όμως ακολούθως θα χρειαστεί να επιβραβεύσετε με κουλουράκια ή χειροποίητη πίτα.

Τα SmartLockers, λειτουργούν σαν pick-up points, τα οποία μπορούν να στηθούν σε οποιοδήποτε σημείο, δημιουργώντας ένα νέο δίκτυο διανομής των on line παραγγελιών. Είναι μια λύση όχι μόνο για τις εταιρίες courier αλλά και για κάθε eshop. Τοποθετούνται εσωτερικά ή εξωτερικά του εκάστοτε καταστήματος και με ένα σύγχρονο λογισμικό χρήσης η παράδοση των παραγγελιών γίνεται αυτόματα. Ο καταναλωτής έχει την δυνατότητα να παραλάβει την παραγγελία του, 24 ώρες την ημέρα & επτά ημέρες την εβδομάδα. Η διαδικασία παραλαβής είναι γρήγορη, ασφαλής και ανέπαφη.

Ο Γιάννης Παπούλιας από τη SmartLockers, αναφέρει: «Η σωστή χρήση της τεχνολογίας κερδίζει χρόνο με το χρόνο, όλο και περισσότερους υποστηρικτές. Το online shopping είναι πλέον υπηρεσία που προσφέρεται με υψηλά standards στην χώρα μας και εμείς κινούμαστε υποστηρικτικά προς αυτή την κατεύθυνση βοηθώντας τα eshop να προσφέρουν καλύτερες υπηρεσίες στους πελάτες τους».

Πήγαινέ το πάλι πίσω ταξιτζή

Οδηγοί ταξί που μετράνε πιά τους πελάτες του «πολέμου» (έτσι λέγεται η ελεύθερη αναζήτηση πελατών στον δρόμο) στα δάχτυλα του ενός χεριού, θέτουν όχημα και εαυτόν στη διάθεση των εταιρειών ταχυμεταφοράς.

Βαν που χρησιμοποιούνταν από χαρούμενα γκρουπ τουριστών ή θα σκουριάζουν σε κάποιο γκαράζ ή θα μετακινήσουν αρκετά πακέτα κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Και τα ταξί στη μάχη των ταχυμεταφορών
Οδηγοί ταξί που μετράνε πιά τους πελάτες του «πολέμου» (έτσι λέγεται η ελεύθερη αναζήτηση πελατών στον δρόμο) στα δάχτυλα του ενός χεριού, θέτουν όχημα και εαυτόν στη διάθεση των εταιρειών ταχυμεταφοράς. © Shutterstock

Οι τιμές παράδοσης ξεκινούν από ένα ευρώ το δέμα και φτάνουν έως και τα έξι (;) σε κάποιες περιπτώσεις. Οι οδηγοί συγκεντρώνονται νωρίς το πρωί για τις αποστολές της κάθε μέρας στα γραφεία της συνεργαζόμενης εταιρείας courier. «Θέλεις πλούτη και τιμή μην κοιμάσαι την αυγή»: όσοι φτάσουν πρώτοι έχουν το προβάδισμα της επιλογής και διαλέγουν τα μικρότερα για να μεταφέρουν όσο το δυνατόν περισσότερα. Είναι ελεύθεροι να μεταφέρουν όσα πακέτα μπορούν, συνίστανται όμως 30-70 κάθε φορά.

Χαρακτηριστικό είναι ότι σε αντίθεση με την πρώτη καραντίνα που το ποσοστό ήταν πολύ χαμηλό, τώρα υπάρχει ένα ποσοστό 5-10% των πελατών που δεν βρίσκονται στο σπίτι για την παραλαβή του δέματός τους.

Kane Klik Kai Silexe

H μέθοδος Click and Collect (CurbSide) ή αλλιώς Click Away όπως ατυχώς «μεταφράστηκε» στα ελληνικά, είναι μία πολύ δημοφιλής λειτουργία των επιχειρήσεων στο εξωτερικό καθώς εκμεταλλεύεται τα θετικά του ψηφιακού και του φυσικού καταστήματος ταυτόχρονα:

– Ο πελάτης έχει τη δυνατότητα να περιηγηθεί στο αχανές eshop σε όλους τους διαθέσιμους κωδικούς

– Μπορεί να τοποθετήσει την παραγγελία του οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας

– Κλείνει ραντεβού για την παραλαβή του προϊόντος και πληρώνει online

– Μόλις φτάσει στο ταμείο κάνει όποια ερώτηση θέλει στον υπάλληλο που τον εξυπηρετεί

– Περιεργάζεται το αντικείμενο και αν δεν το θέλει, το αφήνει και φεύγει (ανάλογα με το κατάστημα) ή χρησιμοποιεί τις 30 ημέρες που έχει δικαίωμα να το επιστρέψει.

Για να λειτουργήσει αυτή η λύση, τα καταστήματα χρειάζεται να έχουν επαρκές stock (ό,τι σημαίνει αυτό), πολύ καλά logistics και να έχουν εξαρχής στηθεί με αυτό όχι μόνο στο μυαλό τους αλλά στο DNA τους. Μόνο έτσι, θα έχουν επενδύσει σε δεκαπλάσια αποθήκη από τον χώρο υποδοχής του καταστήματος.

Στην προσπάθειά τους να βοηθήσουν τις ελληνικές επιχειρήσεις, μια ομάδα ελλήνων developers έφτιαξε την ClickAwaySMS, μία εφαρμογή που διευκολύνει τις εταιρείες στην αποστολή SMS στους πελάτες τους με τα στοιχεία της παραγγελίας τους.

Η Amazon δεν έρχεται

… είναι ήδη εδώ. Από το περασμένο καλοκαίρι ξεκίνησε σιγά τις εργασίες της από το Χαλάνδρι που βρίσκονται τα γραφεία της ενώ αναζητείται χώρος για data centers στη Δυτική Αττική. Εγκατάσταση κέντρου logistics δεν επιβεβαιώνεται. Ούτε και διαψεύδεται. Aπό την άλλη, επιβεβαιώνεται απόλυτα έργο 50 εκατομμυρίων δολαρίων στο Greece του Rochester. Πάντως εδώ και αρκετά χρόνια, μπορεί κανείς να κάνει τις αγορές του και στην Amazon με τη μέθοδο Click and Collect σε συνδυασμό με σημεία παραλαβής.

Logistics και ταχυμεταφορές είναι τα επόμενα μεγάλα «στοιχήματα» εταιρειών αλλά και κράτους. Σε αντίθεση με τα κανονικά στοιχήματα, αυτό συμφέρει όλους μας να το κερδίσουν άπαντες μήπως και παραλάβω επιτέλους (πριν τα Χριστούγεννα) εκείνο το απολύτως κατεπείγον και απαραίτητο πατρόν για σεμεδάκια καλοριφέρ.

Smart Booking Title
Smart Booking

Explore More