O «πόλεμος του streaming»: οι κερδισμένοι, οι χαμένοι και τα «θύματα»
Photo Credits: Shutterstock

O «πόλεμος του streaming»: οι κερδισμένοι, οι χαμένοι και τα «θύματα»

[rt_reading_time postfix="minutes" postfix_singular="minute"] read
Share it:

Ο κλάδος του streaming, ο οποίος περιλαμβάνει τα Netflix, Amazon Prime Video, Disney+, Hulu και Apple TV+ μεταξύ άλλων έχει γίνει πολύ ανταγωνιστικός, ειδικά μετά και την έλευση HBO Max από την AT&T και το Peacock από την Comcast. Πολλοί αναλυτές μάλιστα κάνουν λόγο και για έναν «πόλεμο» που μαίνεται ανάμεσα στις πλατφόρμες για να καταλάβουν τη μεγαλύτερη θέση στην αγορά.

Μέσα σε αυτόν τον πόλεμο, έχουν επενδυθεί δισεκατομμύρια δολάρια σε ταινίες, σειρές και διαφημιστικές καμπάνιες και οι «διενέξεις» έχουν λάβει παγκόσμιο χαρακτήρα. Σε ορισμένα μέρη του πλανήτη, όπως στην Νοτιοανατολική Ασία, οι «δυτικές» πλατφόρμες πρέπει να ανταγωνιστούν με μεγάλες κινεζικές επιχειρήσεις, όπως οι Tencent και IQiyi.

Στις ΗΠΑ όπου βρίσκεται και το επίκεντρο των εξελίξεων, ενώ η διαφημιστή αγορά κατέρρευσε στο σύνολο της, οι διαφημιστικές δαπάνες των υπηρεσιών streaming εκτοξεύθηκαν προσπαθώντας να κερδίσουν την προσοχή χιλιάδων καταναλωτών που βρίσκονταν κλεισμένοι στα σπίτια τους.

Πριν από λίγο καιρό, κατεγράφη και πρώτο «θύμα του πολέμου». Τον Οκτώβριο, η πλατφόρμα Quibi -το πολυαναμενόμενο εγχείρημα των Τζέφρι Κάτσενμπεργκ και Μεγκ Γουίτμαν- ανακοίνωσε ότι διακόπτει τη λειτουργία της μετά από μόνο έξι μήνες ζωής, παρά το γεγονός ότι είχε καταφέρει να συγκεντρώσει επενδύσεις συνολικού ύψους 1,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων και παρά το γεγονός ότι λάνσαρε μία μεγάλη διαφημιστική καμπάνια, η οποία περιελάμβανε και διαφήμιση στο Super Bowl (τον τελικό του πρωταθλήματος αμερικανικού ποδοσφαίρου που είναι μία από τις μεγαλύτερες και ακριβότερες τηλεοπτικές παραγωγές ετησίως).

Η αυξανόμενη ισχύς που καταλαμβάνουν οι υπηρεσίες βίντεο streaming έχει σημαντικό αντίκτυπο στο μιντιακό περιβάλλον κάθε χώρας. Μεγάλοι όμιλοι, οι οποίοι για χρόνια έριχναν το βάρος στην τηλεόραση και τους κινηματογράφους, αναδιατάσσουν ταχύτατα τη δομή των δραστηριοτήτων τους, προσπαθώντας να επωφεληθούν από την «άνθιση» του steaming.

Στο Χόλιγουντ η πανδημία επιτάχυνε τις ήδη σχεδιασμένες αλλαγές. αθώς μεγάλος αριθμός κινηματογράφων έκλεισε για μεγάλο μέρος του 2020, τα κινηματογραφικά στούντιο αποφάσισαν -κάτι που πριν από λίγα χρόνια έμοιαζε αδιανόητο- να αλλάξουν τρόπο διανομής, παρακάμπτοντας τους κινηματογράφους με σκοπό να μπουν «κατευθείαν» μέσα στα σπίτια των καταναλωτών, πολλές φορές και μέσα από τις δικές τους υπηρεσίες streaming.

Οποιο και αν είναι το επόμενο επεισόδιο αυτού του «πολέμου», το σίγουρο είναι ότι η βιομηχανία της ψυχαγωγίας έχει αλλάξει για πάντα. Ας δούμε όμως ποια είναι η θέση της κάθε πλατφόρμας σε αυτόν τον «πόλεμο».

Netflix

O πόλεμος του streaming: Netflix
© Shutterstock

Έτος ίδρυσης: Ιανουάριος 2007

Αριθμός χρηστών: 195 εκατομμύρια

Τιμή: Standard 13,99 δολάρια/μήνα, Premium 17,99 δολάρια/μήνα

Αναμενόμενες επενδύσεις σε περιεχόμενο μέσα στο 2020: 13,6 δις. δολάρια

Αναμενόμενες επενδύσεις σε πρωτογενές περιεχόμενο μέσα στο 2020: 4,5 δις. δολάρια

Το Netflix παραμένει ο «βασιλιάς» του streaming, έχοντας τους περισσότερους χρήστες από τις άλλες πλατφόρμες και συνεχίζοντας να κερδίζει νέους χρήστες με παλιές (House of Cards, Better Call Saul, Bojack Horseman κ.α.) και νέες (The Queen’s Gambit, The Crown κ.α.) επιτυχίες.

Disney+

Ο πόλεμος του streaming: Disney+
© Shutterstock

Έτος ίδρυσης: Νοέμβριος 2019

Αριθμός χρηστών: 73 εκατομμύρια

Τιμή: 6,99 δολάρια/μήνα

Αναμενόμενες επενδύσεις σε περιεχόμενο μέσα στο 2020: 14,8 δις. δολάρια (συνολικές επενδύσεις της Disney)

Αναμενόμενες επενδύσεις σε πρωτογενές περιεχόμενο μέσα στο 2020: 1,3 δισ. δολάρια

Τι έχει πάει καλά: Η Disney εκτέλεσε με επιτυχία το σχέδιο της να «μαθευτεί» σε όλη την Αμερική και στον κόσμο η έλευση του Disney+, πετυχαίνοντας ρεκόρ streaming κατά το λανσάρισμά της. Η Disney+ με τη βοήθεια προϊόντων όπως το «The Mandalorian» κατάφερε να συγκεντρώσει 50 εκατομμύρια χρήστες μέσα σε πέντε μήνες.

Παρόλο που η πλατφόρμα έχει μείνει ελαφρώς στάσιμη, δεν έχασε μεγάλους αριθμούς χρηστών. Οι χρήστες του Disney+ είναι οι πιο «πιστοί» (μετά από αυτούς του Νetflix και του Hulu, το οποίο επίσης ανήκει στην Disney).

Τι δεν έχει πάει καλά: Η Disney πρέπει να βρει έναν τρόπο να απευθυνθεί και στις πιο μεγάλες ηλικίες, ειδικά τώρα που ο Covid-19 έχει διακόψει την παραγωγή ταινιών και σειρών της Marvel.

Συνολικά: το Disney+ είναι ο μεγαλύτερος ανταγωνιστής του Netflix.

Apple TV

Ο πόλεμος του streaming: Apple TV
© Shutterstock

Έτος ίδρυσης: Νοέμβριος 2019

Αριθμός χρηστών: 40 εκατομμύρια χρήστες (πρόβλεψη)

Τιμή: 4,99 δολάρια/μήνα

Αναμενόμενες επενδύσεις σε περιεχόμενο μέσα στο 2020: 1,9 δισ. δολάρια

Αναμενόμενες επενδύσεις σε πρωτογενές περιεχόμενο: 1,9 δισ. δολάρια

Τι έχει πάει καλά: Ένα δυνατό σόου στο ξεκίνημα («The Morning Show»), μεγάλο μπάτζετ και η προθυμία να αγοράσει ταινίες που τα στούντιο δεν μπορούν να προβάλλουν στους κινηματογράφους λόγω Covid.

Τι δεν έχει πάει καλά: Η υπηρεσία δεν κατάφερε να διατηρήσει το momentum που δημιούργησε στην αρχή, με αποτέλεσμα ακόμα να ψάχνει την κατάλληλη στρατηγική ή το κατάλληλο target audience.

Συνολικά: Πότε ήταν η τελευταία φορά που βρεθήκατε σε μία συζήτηση για κάποια σειρά του Apple TV+;

HBO Max

© Shutterstock

Ετος ίδρυσης: Μάιος 2020

Αριθμός χρηστών: 8,6 εκατομμύρια χρήστες (57 εκατ. μαζί με το HBO)

Τιμή: 14,99 δολάρια/μήνα

Αναμενόμενες επενδύσεις σε περιεχόμενο μέσα στο 2020: 1,2 δισ. δολάρια

Αναμενόμενες επενδύσεις σε πρωτογενές περιεχόμενο μέσα στο 2020: 1,2 δισ. δολάρια

Τι έχει πάει καλά: Η HBO συνεχίζει να προσφέρει μερικές από τις καλύτερες τηλεοπτικές σειρές («Insecure», «I May Destroy You») ενώ το HBO Max έχει τον καλύτερο κατάλογο από όλες τις πλατφόρμες. To HBO Max είναι επίσης και από τις πρώτες πλατφόρμες που έχουν επενδύσει στα προγράμματα για παιδιά.

Τι δεν έχει πάει καλά: Οι χρήστες του HBO δεν γνωρίζουν το νέο περιεχόμενο που προστίθεται στην πλατφόρμα, πόσο αυτή κοστίζει και πώς να συνδεθούν με αυτή. Οι νέοι χρήστες δεν μπορούν να συνδεθούν με την πλατφόρμα μέσα από τους δύο μεγαλύτερους διανομείς (Roku και Amazon) ενώ οι νέες σειρές της πλατφόρμας δεν έχουν κεντρίσει το ενδιαφέρον κοινού και κριτικών.

Συνολικά: Οπως και το Apple TV+, το HBO Max πρέπει να υπολογιστεί στο ευρύτερο πλαίσιο των δραστηριοτήτων της AT&T Inc. Αντίθετα, όμως με την Apple, η AT&T πρέπει να δικαιολογήσει την επένδυση ύψους 75 δισ. δολαρίων που έκανε στην Time Warner. Μέχρι στιγμής δεν τα έχει καταφέρει.

Peacock

Ο «πόλεμος» του streaming: Peacock
© Shutterstock

Ετος ίδρυσης: Ιούλιος 2020

Αριθμός χρηστών: 22 εκατομμύρια

Τιμή: δωρεάν (περιορισμένη έκδοση), 4,99 δολάρια/μήνα (με διαφημίσεις), 10 δολάρια/μήνα (χωρίς διαφημίσεις)

Επενδύσεις σε περιεχόμενο: 1 δισ. δολάρια

Τι έχει πάει καλά: Είναι δωρεάν. Οι χρήστες αναφέρουν επίσης ότι τους αρέσουν τα ζωντανά κανάλια που προσφέρει η πλατφόρμα για διάφορα ζητήματα.

Τι δεν έχει πάει καλά: Το Peacock έχασε τη «διαφημιστική» ευκαιρία των Ολυμπιακών Αγώνων, ενώ το πρωτογενές περιεχόμενό του δεν έχει καταφέρει να κερδίσει το κοινό.

Συνολικά: Είναι νωρίς ακόμα. Η Comcast, στην οποία ανήκει το Peacock, βασιζόταν πολύ στους Ολυμπιακούς Αγώνες για να διαφημίσει την πλατφόρμα, ενώ πρέπει να δούμε πώς θα εξελιχθεί η αλλαγή ηγεσία στην NBCUniversal.

με πληροφορίες από Bloomberg, Forbes

Smart Booking Title
Smart Booking

Explore More