Το 36% του επαγγελματικού τουρισμού μπορεί να χαθεί για πάντα
Photo Credits: Shutterstock

Το 36% του επαγγελματικού τουρισμού μπορεί να χαθεί για πάντα

[rt_reading_time postfix="minutes" postfix_singular="minute"] read
Share it:

Ακόμα και αν τα εμβόλια ενάντια στον Covid-19 είναι τόσο αποτελεσματικά όσο εξαγγέλλουν οι φαρμακοβιομηχανίες και εμβολιαστεί μεγάλος μέρος του παγκόσμιου πληθυσμού, η συρρίκνωση του επαγγελματικού τουρισμού είναι αναπόφευκτη. Οι προϋπολογισμοί για τα ταξίδια έχουν μειωθεί και ορισμένες συναντήσεις θα συνεχίσουν να πραγματοποιούνται διαδικτυακά ακόμα και μετά το τέλος της πανδημίας.

Για πόσο καιρό όμως; Αυτή είναι μία ερώτηση που αφορά εκτός από τις αεροπορικές εταιρείες και τους εργαζόμενους του κλάδου και τους ίδιους τους ταξιδιώτες. Ο λόγος είναι απλός. Οι υψηλές τιμές που πληρώνουν οι επαγγελματίες, ουσιαστικά «επιδοτούν» τις χαμηλές τιμές για τους ταξιδιώτες. Επιπλέον, η μείωση της ζήτησης για πτήσεις σε μεγάλα επιχειρηματικά κέντρα, όπως η Νέα Υόρκη, το Σικάγο και το Τόκιο, σημαίνει λιγότερα δρομολόγια, άρα και λιγότερες θέσεις για τους «ταξιδιώτες αναψυχής».

Οι εκτιμήσεις σχετικά με το πότε θα επιστρέψει η «κανονικότητα» στις αερομεταφορές είναι πολλές. Από τη μία, οι διευθύνοντες σύμβουλοι των American, United και Delta θεωρούν ότι η επιστροφή θα πραγματοποιηθεί, ακόμα και αν χρειαστούν μερικά χρόνια παραπάνω. Από την άλλη, ο Μπιλ Γκέιτς και άλλοι αναλυτές εκτιμούν ότι το 50% του επαγγελματικού τουρισμού δεν θα επιστρέψει ποτέ.

Τα στοιχεία που προέκυψαν από έρευνα που πραγματοποίησαν εκ μέρους της Wall Street Journal τρεις έμπειροι αναλυτές του κλάδου των αερομεταφορών, υποστηρίζουν ότι ένα ποσοστό των επαγγελματικών ταξιδιών -μεταξύ 19% και 36%- είναι πιθανό να χαθεί για πάντα.

«Τα φυσικά καταστήματα έχουν πληγεί από το ηλεκτρονικό εμπόριο και νομίζω ότι αυτή είναι μία αντίστοιχη ιστορία» λέει ο Τζέι Σόρενσεν, πρόεδρος της συμβουλευτικής εταιρείας IdeaWorks, ο οποίος συμμετείχε στην έρευνα της WSJ μαζί με τους Μπεν Μπαλντάνζα, πρώην διευθύνων σύμβουλο της Spirit Airlines και μέλος του διοικητικού συμβουλίου της JetBlue και τον πρόεδρο της οργάνωσης υπέρ των δικαιωμάτων των καταναλωτών Travelers United, Τσάρλι Λεότσα.

Οι τρεις άνδρες συνέλεξαν στοιχεία από διάφορες πηγές και «έσπασαν» την αγορά σε διάφορα κομμάτια, όπως οι πωλήσεις, η τεχνική υποστήριξη και τα συνέδρια. Αυτός δεν είναι ο συνηθισμένος τρόπος «μέτρησης» της αγοράς.

Στη συγκεκριμένη μελέτη υπολογίστηκε το μέγιστο και ελάχιστο ποσοστό των ταξιδιών που θα μπορούσαν να «χαθούν» για κάθε ξεχωριστή κατηγορία. Πρέπει να σημειωθεί ότι οι δραστηριότητες ορισμένων κατηγοριών είναι πιο εύκολο να μεταφερθούν στο διαδίκτυο, οπότε είναι λογικό να υπάρχουν διακυμάνσεις. Το «κλείσιμο» των συμφωνιών θα συνεχίσει να γίνεται μέσω κατ’ ιδίαν συναντήσεων, ωστόσο οι ενδοεταιρικές συναντήσεις είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα συνεχίσουν να γίνονται διαδικτυακά. Πολλαπλασιάζοντας αυτές τις εκτιμήσεις με το μερίδιο που κατέχει η κάθε κατηγορία στην αγορά προκύπτει ότι οι συνολικές απώλειες θα είναι της τάξης του 19% και 36%.

Το μέλλον του επαγγελματικού τουρισμού.
Τα στοιχεία που προέκυψαν από έρευνα που πραγματοποίησαν εκ μέρους της Wall Street Journal τρεις έμπειροι αναλυτές του κλάδου των αερομεταφορών, υποστηρίζουν ότι ένα ποσοστό των επαγγελματικών ταξιδιών -μεταξύ 19% και 36%- είναι πιθανό να χαθεί για πάντα. © Shutterstock

Τα επαγγελματικά ταξίδια έχουν χτυπηθεί δυσανάλογα από την πανδημία: στο υψηλότερο εισοδηματικά 10% με 15% των καταναλωτών υπό φυσιολογικές συνθήκες αναλογεί το 40% των εσόδων. Συνολικά, η Bank of America υπολογίζει ότι τα επαγγελματικά ταξίδια συνεισφέρουν 334 δισεκατομμύρια δολάρια στην ταξιδιωτική βιομηχανία, τα συνολικά έσοδα της οποίας υπολογίσθηκαν στα 1,1 τρισεκατομμύρια δολάρια.

Η εικόνα που έχουν οι περισσότεροι για τα επαγγελματικά ταξίδια είναι αυτή των στελεχών που κάνουν συναντήσεις με ήδη υπάρχοντες πελάτες και προσπαθούν να κλείσουν συμφωνίες με νέους ή των τεράστιων συνεδρίων. Η αλήθεια όμως είναι κάπως διαφορετική. Από τα στοιχεία προκύπτει ότι το 25% της δραστηριότητας των επαγγελματιών αφορά τις πωλήσεις και τις συμφωνίες με πελάτες, ενώ μόνο το 20% αφορά την παρακολούθηση συνεδρίων. Σε αυτό το ποσοστό πρέπει να προστεθεί και ένα 40% το οποίο αφορά τις υπηρεσίες εξυπηρέτησης πελατών και έτσι φτάνουμε στα 2/3 της «πίτας» του επαγγελματικού τουρισμού.

Συνδυάζοντας δεδομένα από διάφορες πηγές και έρευνες από όλο τον κόσμο, οι συγγραφείς της έρευνας θεωρούν ότι χρειάζεται ένας επαναπροσδιορισμός της έννοιας του «επαγγελματικού τουρισμού». Το 20% της συνολικής δραστηριότητας, όπως για παράδειγμα τα ενδοεταιρικά meetings μπορούν να πραγματοποιηθεί διαδικτυακά. Συνολικά, αν συμπεριλάβουμε όλες τις κατηγορίες, το 40% με 60% της επαγγελματικής ταξιδιωτικής δραστηριότητας μπορεί να μεταβεί στο διαδίκτυο.

Σε ένα άλλο σενάριο που εξέτασαν οι ερευνητές οι εμπορικές απώλειες κινούνται μεταξύ 0 και 20%. Σε αυτήν την περίπτωση τα συνέδρια και οι εμπορικές εκθέσεις θα επιστρέψουν γρήγορα στην «κανονικότητα» και θα είναι και πάλι κέντρα συνάντησης επαγγελματιών από όλο τον κόσμο. Οι απώλειες σε άλλες κατηγορίες όπως η τεχνολογική υποστήριξη όμως θα είναι μεγαλύτερες.

Το χειρότερο σενάριο -δηλαδή να χαθεί το ένα τρίτο του επαγγελματικού τουρισμού- θα οδηγούσε σε μία δραματική αναδιαμόρφωση των αερομεταφορών. «Πρόκειται για ένα τεράστιο νούμερο», λέει ο Μπαλντάνζα. «Αν μία μείωση 36% συμβεί πραγματικά, κάτι που εγώ πιστεύω, τότε θα είναι ένα πολύ σημαντικό ζήτημα για την αεροπορική βιομηχανία των ΗΠΑ»

Αεροπορικές εταιρείες όπως οι American, Delta και United στις ΗΠΑ και διεθνείς αερομεταφορείς όπως οι Lufthansa, British Airways και Singapore, βασίζονται στους επαγγελματίες ταξιδιώτες. Επηρεάζουν το πού θα πετάξουν, τον σχεδιασμό των δρομολογίων, πώς διαμορφώνουν τα αεροπλάνα τους και πώς επενδύουν.

Το μέλλον του επαγγελματικού τουρισμού.
Το χειρότερο σενάριο -δηλαδή να χαθεί το ένα τρίτο του επαγγελματικού τουρισμού- θα οδηγούσε σε μία δραματική αναδιαμόρφωση των αερομεταφορών. «Πρόκειται για ένα τεράστιο νούμερο», λέει ο Μπαλντάνζα. «Αν μία μείωση 36% συμβεί πραγματικά, κάτι που εγώ πιστεύω, τότε θα είναι ένα πολύ σημαντικό ζήτημα για την αεροπορική βιομηχανία των ΗΠΑ» © Shutterstock

Πολλά στελέχη του κλάδου σημειώνουν ότι η τεχνολογία πάντα οδηγούσε σε αύξηση του επαγγελματικού τουρισμού. Οσο διευκολύνεται η διασύνδεση των ανθρώπων, τόσο μεγαλώνει και η ανάγκη συνάντησης αυτών των ανθρώπων στην πραγματική ζωή. Αλλοι πιστεύουν ότι αυτήν τη φορά τα πράγματα είναι διαφορετικά. Οι νέες τεχνολογίες είναι εύκολα προσβάσιμες στο κινητό και το laptop των περισσότερων ανθρώπων, ενώ έχουν αναβαθμιστεί αρκετά επιλύοντας τα λάθη του παρελθόντος.

Τον Οκτώβριο μία παγκόσμια έρευνα της συμβουλευτικής εταιρείας Oliver Wyman ανακάλυψε ότι το 43% των επαγγελματιών ανέφερε ότι μετά τον Covid-19 οι εταιρείες που εργάζονται σκοπεύουν να μειώσουν τις μετακινήσεις τους. Το ίδιο ποσοστό τον Μάιο βρισκόταν στο 27%.

Αρκετοί CEO μεγάλων εταιρειών έχουν τονίσει ότι μερικές από τις νέες πρακτικές που έφερε η πανδημία θα συνεχιστούν και μετά από αυτήν. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι μετακινήσεις.

Αντιμέτωπες με τη μείωση του επαγγελματικού τουρισμού, οι αεροπορικές εταιρείες θα προσπαθήσουν να αντισταθμίσουν τις απώλειες αυξάνοντας τις τιμές στα ταξίδια αναψυχής. Αυτό όμως δεν είναι τόσο απλό. Οι low-cost εταιρείες αντιπροσωπεύουν περίπου το 20% των αμερικανικών αεροπορικών εταιρειών και έχουν τη δύναμη να «αναγκάσουν» τις υπόλοιπες εταιρείες να μειώσουν τις τιμές.

Ο Μπαλντάνζα πιστεύει ότι αυτό σημαίνει ότι οι μεγάλες αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να μειώσουν τα κόστη για να παραμείνουν κερδοφόρες. «Αν έχεις οικοδομήσει μία ολόκληρη εταιρεία για να εξυπηρετείς τα σημερινά επίπεδα επιβατικής κίνησης και αυτά πλέον δεν υπάρχουν, τα κόστη όμως παραμένουν».

«Ελπίζω τα εμβόλια να είναι αποτελεσματικά και σε 12 μήνες ο κόσμος να επιστρέψει σε μία περίπου κανονική ζωή και όλοι όσοι σκέφτονταν ότι δεν θα ταξιδέψουν να αλλάξουν γνώμη», προσθέτει ο Μπαλντάνζα, ελπίζοντας να κάνει λάθος στις προβλέψεις του.

με πληροφορίες από Wall Street Journal

Renova Deco
Smart Booking Title
Smart Booking

Explore More