New York Times: αυτοί είναι οι 25 καλύτεροι ηθοποιοί του 21ου αιώνα
Photo Credits: Shutterstock

New York Times: αυτοί είναι οι 25 καλύτεροι ηθοποιοί του 21ου αιώνα

[rt_reading_time postfix="minutes" postfix_singular="minute"] read
Share it:

«Βρισκόμαστε σε μία χρυσή εποχή για την ηθοποιία. Δεν υπάρχει ακριβής φόρμουλα για να διαλέξουμε ποιοι είναι οι καλύτεροι ηθοποιοί οπότε η λίστα είναι υποκειμενική και πιθανώς σκανδαλώδης στις ελλείψεις της» παραδέχονται οι κριτικοί των New York Times Α.Ο. Σκοτ και Μανόλα Ντάργκις παρουσιάζοντας τις επιλογές τους για τους καλύτερους ηθοποιούς του 21ου αιώνα (μέχρι στιγμής).

Οι δύο κριτικοί δεν επικεντρώθηκαν μόνο στο Χόλιγουντ για τις επιλογές τους, αλλά κοίταξαν και προς τα «έξω». Μπορεί κανείς να συμφωνεί ή να διαφωνεί με τις επιλογές τους, αλλά σίγουρα δεν μπορεί να υποτιμηθεί η γνώμη τους.

Ας δούμε λοιπόν ποιοι είναι οι 25 καλύτεροι ηθοποιοί για τους δύο κριτικούς και μέσα από επιλεγμένα αποσπάσματα από το εκτενές αφιέρωμά τους και τους λόγους πίσω από τις επιλογές τους.

25. Γκαέλ Γκαρσία Μπανάλ

Όταν κυκλοφόρησαν τα «Amores Perros» (2001) του Αλεχάντρο Γκονζάλεζ Ιναρίτου και «Y Tu Mamá También» (2002) και του Αλφόνσο Κουαρόν ακολούθησε ένας σεισμός. Η διεθνής σκηνή γρήγορα αναγνώρισε τους δύο σκηνοθέτες και τον πρωταγωνιστή των δύο ταινιών, τον Γκαέλ Γκαρσία Μπερνάλ. Ήταν ταλαντούχος, «κυριαρχούσε» στην οθόνη και δεν μπορούσες να πάρεις τα μάτια σου πάνω από το πρόσωπό του, κυρίως επειδή συνδύαζε γαλήνια τα ιδανικά της ανδρικής και θηλυκής ομορφιάς.

25 καλύτεροι ηθοποιοί του 21ου αιώνα: Γκαέλ Γκαρσία Μπερνάλ
«Amores Perros»/IFC Films

Αυτή η αντίθεση δεν ήταν ιδιαίτερα εμφανής στο «Amores Perros» (2001) αλλά βοήθησε στον εμπλουτισμό του ζεστότερου «Y Tu Mamá También» (2002), μία ιστορία ενηλικίωσης που ανοίγει με «κομμένη ανάσα» και κλείνει με μία ανακούφιση. Ο Γκαρσία Μπερνάλ παίζει τον Χούλιο, έναν προλετάριο έφηβο που βρίσκεται σε ένα ταξίδι ανακάλυψης του εαυτού του και των άλλων. Μαζί με τον κολλητό του, τον οποίο υποδύεται ο Ντιέγκο Λούνα, ο Χούλιο «σκοντάφτει» στους δρόμους της ζωής μέχρι που στέκεται στα πόδια του. Καθώς η ατμόσφαιρα της ταινία εναλλάσσεται από την ένταση στην ηρεμία, η εφηβική μάτσο συμπεριφορά του Χούλιο δίνει τη θέση της σε μία μελαγχολία, μία αλλαγή την οποία ο Μπερνάλ καταφέρνει να αναπαραστήσει τόσο φυσικά που είναι σαν βλέπουμε τον έφηβο να κλείνεται μέσα στον εαυτό του.

– Μανόλα Ντάργκις

24. Σόνια Μπράγκα

Πρόσφατα ξαναείδα το «Aquarius» (2016) γράφοντας την «ωδή» μας στη Σόνια Μπράγκα. Για όσους δεν την έχουν δει: η Μπράγκα πρωταγωνιστεί ως Κλάρα, μία συγγραφέας που το διαμέρισμά της έχει θέα στον Ατλαντικό.

Το μεγαλύτερο μέρος της ιστορίας ακολουθεί την καθημερινότητα της Κλάρας και τη «μάχη» της ενάντια στον σπιτονοικοκύρη της. Η Μπράγκα ταιριάζει άψογα στον υπέροχο ρεαλισμό του σκηνοθέτη Κλεμπέρ Μεντόνσα Φιλίο.

25 καλύτεροι ηθοποιοί του 21ου αιώνα: Σόνια Μπράγκα
«Aquarius»/SBS Productions

Αυτή τη φορά καθώς έβλεπα την ταινία -αν και παρακινημένη από το κεφάλαιο της ταινία «Τα μαλλιά της Κλάρα»- παρατήρησα πώς η Μπράγκα συνεχώς «φτιάχνει» τα μαλλιά της, ανακατεύοντάς τα πάνω και κάτω και συνειδητοποίησα ότι ο Μεντόνσα δεν παρουσίαζε απλά έναν χαρακτήρα, αλλά και τη θρυλική ηθοποιό πίσω από τον χαρακτήρα.

– Μανόλα Ντάργκις

23. Μαχερσάλα Αλί

Ο Μαχερσάλα Αλί έχει γίνει ένα από τα καλύτερα πρόσωπα στο μοντέρνο σινεμά  με τα σμιλευμένα μάγουλά του, το αφ΄ υψηλού βλέμμα του και τα μελαγχολικά του μάτια. Η παρουσία του στην κάμερα μαγνητίζει τα βλέμματα, ενώ παράλληλα είναι προσεκτική και «ύπουλη». Οι χαρακτήρες που υποδύεται τείνουν να είναι κλειστοί και εσωστρεφείς, αλλά η σιωπή τους έχει τη δική της «γλώσσα», οι ψίθυροι τους μπορούν να ακουστούν δυνατότερα από οποιαδήποτε κραυγή.

Ο Αλί έχει κερδίσει δύο Όσκαρ Β΄ Ανδρικού Ρόλου. Το πρώτο για το «Moonlight» (2016), στο οποίο κατέρριψε έναν από τα πιο βαθιά στερεωμένα στερεότυπα του Χόλιγουντ. Ο Χουάν είναι ένας έμπορος ναρκωτικών, ένα σύμβολο κοινωνικής παρακμής και βίας. Αυτό που τον ορίζει, όμως, είναι η ευγένειά του, η ανιδιοτελής καλοσύνη που δείχνει στον Σαϊρόν, τον νεαρό πρωταγωνιστή της ταινίας. Ο Χουάν ακούει το νεαρό αγόρι, απαντά στις ερωτήσεις του και σε μία από τις πιο συγκινητικές σκηνές της ταινίας του μαθαίνει να κολυμπά.

25 καλύτεροι ηθοποιοί του 21ου αιώνα: Μπάρρυ Τζένκινς
«Moonlight»/A24

Και έπειτα μεταξύ πρώτης και δεύτερης πράξης εξαφανίζεται. Ο Αλί όμως «στοιχειώνει» την ταινία ακόμη και μετά από την αποχώρησή του. Συμπυκνώνει την τραγικότητα και το αίσθημα φροντίδας που ενέχονται στην ανδρική ψυχοσύνθεση και είναι ο πρώτος άνδρας άξιος της αγάπης του Σαϊρόν.

– Α.Ο. Σκοτ

22. Μελίσα ΜακΚάρθι

Όταν οι κριτικοί μιλάμε για την «ανατομία» κωμικών όπως η Μελίσα ΜακΚάρθι, συχνά αναφέρουμε ποιοτικά στοιχεία όπως το timing, η χάρη και η εύπλαστη φυσιογνωμία. Μιλάμε όμως και για την ηθοποιία. Από τη στιγμή που η ΜακΚάρθι έκανε τη «στροφή» από την τηλεόραση στον κινηματογράφο, έχει επιδείξει επανειλημμένα το εύρος της και έχει βοηθήσει στην κατάρρευση του στερεοτύπου του «κινηματογραφικού αστέρα». Στο «Spy» (2015) υποδύεται τη Σούζαν, μία συνεσταλμένη αναλύτρια της C.I.A., που συμμετέχει σε μία αποστολή, η οποία αφήνει την Μακάρθι να λάμψει.

25 καλύτεροι ηθοποιοί του 21ου αιώνα: Μελίσα ΜακΚάρθι
«Spy»/Larry Horricks/20th Century Fox

Βασικό συστατικό του «Spy» είναι ο τρόπος που «κινείται» ανάμεσα σε πολλά κινηματογραφικά είδη, δίνοντας έτσι τον χώρο στην ΜακΚάρθι να αναδείξει το ταλέντο της, καταρρίπτοντας παράλληλα πολλά στερεότυπα. Ο χαρακτήρας της Σούζαν είναι πολυδιάστατος, προστατεύει τον εαυτό της και είναι βαθιά ανθρώπινος.

– Μανόλα Ντάργκις

21. Κατρίν Ντενέβ

Αν ζεις στη Γαλλία η Κατρίν Ντενέβ είναι ένα σύμβολο. Μεγαλώνοντας, ήταν το «όνειρό» μου. Οι επιλογές της ήταν πάντα προχωρημένες για την εποχή της, περισσότερο αναρχικές παρά μικροαστικές. Πάντα έμοιαζε με Γαλλίδα μικροαστή, το οποίο απέχει παρασάγγας από την αλήθεια. Ήταν μία επαναστάτρια που έμοιαζε με «κυρία».

Την πρώτη φορά που συνάντησα την Κατρίν Ντενέβ ήταν σαν να συναντώ τον Θεό από κοντά. Ήμουν τόσο ενθουσιασμένη. Παρόλα αυτά, έπρεπε να την σκηνοθετήσω και δεν τολμούσα να της πω κουβέντα. Τις πρώτες δύο ώρες ήμουν εντελώς παραλυμένη και εκείνη με ηρέμησε. Επειδή είναι μία πολύ ευγενική γυναίκα μου είπε: «Εσύ είσαι η σκηνοθέτις και εγώ είμαι η ηθοποιός σου. Πες μου τι να κάνω και θα το κάνω». Δεν το έκανε μπροστά σε άλλους. Μου είπε: «Πάμε να κάνουμε ένα τσιγάρο» και μου το είπε όταν ήμασταν οι δύο μας.

25 καλύτεροι ηθοποιοί του 21ου αιώνα: Κατρίν Ντενέβ
© Shutterstock

Για τον ρόλο της μητέρας, χρειαζόμουν κάποια που να μην είναι η «στερεοτυπική» και αξιαγάπητη μητέρα, γιατί η μητέρα μου δεν ήταν έτσι. Η μητέρα μου ήταν αξιαγάπητη αλλά πάντα έδινε εντολές. Ήθελα κάποια που να είχε τη δύναμη της γυναίκας η οποία θέλει η κόρη της να ζήσει μία καλύτερη και πιο χειραφετημένη ζωή. Ο τρόπος που μιλά η Κατρίν Ντενέβ δεν είναι παιχνιδιάρικος, επειδή δεν προσπαθεί να είναι αρεστή. Είναι πολύ άμεση. Όταν σου μιλά σε κοιτά μες στα μάτια. Δεν προσπαθεί να είναι αρεστή. Είναι ειλικρινής.

Παρόλα αυτά μετά από τόσα χρόνια, κάθε φορά που τη βλέπω η καρδιά μου χτυπά δυνατά. Είναι σαν μία λέαινα. Δεν είναι θορυβώδης, δεν κάνει μορφασμούς. Ακόμα και αν είναι πίσω σου και δεν τη βλέπεις, αισθάνεσαι ότι ένα αιλουροειδές είναι στο δωμάτιο. Είναι μία συναρπαστική και συνάμα επικίνδυνη αίσθηση. Είναι δυνατή και ατρόμητη και αυτό είναι που αγαπώ επάνω της.

– Απόσπασμα από τη συνέντευξη της σκηνοθέτιδας Μαργιάν Σατραπί στη δημοσιογράφο των New York Times Κάθριν Σάτακ

20. Ρομπ Μόργκαν

Οι σπουδαίοι ηθοποιοί είναι «μετρ των παράδοξων». Δεν τους αναγνωρίζεις απαραίτητα από τον έναν ρόλο στον άλλον, αλλά αφήνουν το στίγμα τους σε κάθε ταινία, αναβαθμίζοντας το σύνολο ακόμα και έχουν μικρούς ρόλους.

Αν έχετε δει τις ταινίες «Mudbound», «Monsters and Men», «The Last Black Man in San Fransisco» και «Just Mercy» -τέσσερις ταινίες που κυκλοφόρησαν μεταξύ 2017 και 2019- ξέρετε ποιος είναι ο Ρομπ Μόργκαν, είτε γνωρίζετε το όνομά του ή όχι.

25 καλύτεροι ηθοποιοί του 21ου αιώνα: Ρομπ Μόργκαν
«Just Mercy»/Warner Bros

Στο ρόλο του θανατοποινίτη στο «Just Mercy» υποδύεται έναν ήσυχο άνθρωπο «στοιχειωμένο» από τύψεις, φοβίες και ανημπόρια, η «μάχη» του οποίου συμπυκνώνει το ανθρωπιστικό μήνυμα της ταινίας.

Στις υπόλοιπες ταινίες, υποδύεται τον ρόλο του πατέρα στην εποχή των φυλετικών διακρίσεων του 19ου και 20ου αιώνα, αλλά και στον σύγχρονο αμερικανικό Βορρά -έναν άνθρωπο που γνωρίζει περισσότερα από όσα επιλέγει να πει. Οι «γιοι» του και στις δύο ταινίες μιλούν περισσότερο, ο Μόργκαν όμως δίνει φωνή στις εμπειρίες που αν και δεν βρίσκονται στο επίκεντρο των δύο ταινιών, τοποθετούν τις δύο ιστορίες σε ένα ευρύτερο ιστορικό πλαίσιο.

– Α.Ο. Σκοτ

19. Γουές Στάντι

Ο Γουές Στάντι έχει ένα από τα πιο καθηλωτικά πρόσωπα -«πεταχτό» και ρυτιδιασμένο, ενώ τα διαπεραστικά μάτια του σε καλούν να συναντήσεις το βλέμμα τους. Οι «μικροί» σκηνοθέτες συνήθως χρησιμοποιούν το πρόσωπο ως σύμβολο της εμπειρίας των Ιθαγενών της Αμερικής, ως μία «μάσκα» ταπεινότητας και πόνου, η οποία όμως είναι άδηλη επειδή κανείς δεν ρώτησε τον άνθρωπο που τη «φορά».

25 καλύτεροι ηθοποιοί του 21ου αιώνα: Γουές Στάντι
«Hostiles»/Entertainment Studios Motion Pictures

Στις σωστές ταινίες όμως ο Στάντι δεν «φορά» ένα προσωπείο. Δείχνει τη «μάσκα» και τι κρύβεται από πίσω, τόσο σε σκέψη όσο και σε συναίσθημα.

– Μανόλα Ντάργκις

18. Γουίλεμ Νταφόε

Γνωρίστηκα με τον Γουίλεμ πριν από 30 χρόνια. Ζούσαμε στην ίδια γειτονιά και είχαμε πάντα κοινές παρέες. Όταν ο Ολιβερ Στόουν γυρνούσε την ταινία για τους The Doors στη Νέα Υόρκη, βρισκόμασταν στο σετ και ένα βράδυ αρχίσαμε να μιλάμε.

Ένα πράγμα που είναι πολύ σημαντικό (σ.σ.: για τον Γουίλεμ) είναι ότι είναι πολύ γενναιόδωρος ηθοποιός. Ενδιαφέρεται για τις ερμηνείες των άλλων ηθοποιών και προσπαθεί να τους βοηθήσει. Είναι πάρα πολύ πιστός και πάρα πολύ έξυπνος. Ένας έξυπνος ηθοποιός μπορεί να κάνει μία ταινία καλύτερη.

25 καλύτεροι ηθοποιοί του 21ου αιώνα: Γουίλεμ Νταφόε
«At Eternity’s Gate»/Lily Gavin/CBS Films

Για το «At Eternity’s Gate» χρειαζόμουν κάποιον που να κατέχει το απαιτούμενο βάθος για να υποδυθεί τον βαν Γκογκ. Και δεν ήταν μόνο η εξωτερική εμφάνιση. Επρόκειτο για την απαραίτητη εμπειρία από την ίδια ζωή που χρειάζεται για να υποδυθεί κάποιος αυτόν τον άνθρωπο. Οι περισσότεροι έλεγαν ότι ο Γουίλεμ είναι 60 χρονών και ο βαν Γκόγκ ήταν 37 όταν πέθανε. Αυτό ήταν αδιάφορο για μένα. Πρέπει να έχεις το ένστικτο να εμπιστευτείς κάποιον και να πιστεύεις ότι μπορεί να πετύχει. Εμπιστεύομαι απόλυτα τον Γουίλεμ και αυτή η εμπιστοσύνη είναι αμφίδρομη.

– Απόσπασμα από τη συνέντευξη του σκηνοθέτη Τζούλιαν Σνάμπελ στη δημοσιογράφο των New York Times Κάθριν Σάτακ

17. Αλφρι Γούνταρντ

Σε ένα δίκαιο κόσμο θα υπήρχε ένα γεμάτο ρεπερτόριο με σπουδαίες ερμηνείες, μία συλλογή από δυνατές γυναίκες, ρομαντικές ηρωίδες, ντίβες και αντί-ηρωίδες που θα αντικατόπτριζε το μεγάλο εύρος του ταλέντου της Αλφρι Γούνταρντ. Παρόλο που τέτοιου είδους ρόλοι είναι περιορισμένοι για τις μαύρες γυναίκες, η Γούνταρντ έχει αφήσει ανεξίτηλη την παρουσία της μέσα από μικρότερους ρόλους στη «μεγάλη» και τη «μικρή» οθόνη.

25 καλύτεροι ηθοποιοί του 21ου αιώνα: Άλφρι Γόύνταρντ
«12 Years a Slave»/Fox Searchlight Pictures

Οι δύο ταινίες που της έχουν δώσει την περισσότερη ελευθερία είναι το «12 Years a Slave» (2013) του Στηβ ΜακΚούην και το «Clemency» (2019) της Chinonye Chukwu. Και στις δύο ταινίες το ζήτημα της δικαιοσύνης βρίσκεται στο επίκεντρο. Και στις δύο ταινίες, η Γούνταρντ πρέπει να υποδυθεί αξιοπρεπείς και ηθικά ακέραιες ηρωίδες μέσα σε εξαιρετικά άγριες συνθήκες.

Οι αντιφάσεις των δύο χαρακτήρων που υποδύεται η Γούνταρντ τις ξεπερνούν, αλλά καταφέρνει να τους δώσει ανθρώπινο πρόσωπο.

– Α.Ο. Σκοτ

16. Κιμ Μιν-χι

Στην πιο γνωστή της ταινία, το «Handmaiden» (2016) του Παρκ Τσαν-γουκ η Κιμ Μιν-χι κινείται σε «μπαρόκ» μονοπάτια. Σε αυτό το περίεργο και περίεργα αστείο δράμα που εκτυλίσσεται στην Κορέα της δεκαετίας του 1930, η Κιμ υποδύεται μία Γιαπωνέζα αριστοκράτισσα που μέσα από την πονηριά της και με τη βοήθεια μίας άλλης γυναίκας «γλιτώνει» από τον διεστραμμένο θείο της.

25 καλύτεροι ηθοποιοί του 21ου αιώνα: Κιμ Μιν-χι
«The Handmaiden»/Amazon Studios

Η φανταχτερές υπερβολές και η πλοκή της ιστορίας επιτρέπουν στην Κιμ να χρησιμοποιήσει όλα τα «εργαλεία» που διαθέτει. Παίζει με ένταση και ηρεμία. Άλλοτε κρύβει τα συναισθήματά της ηρωίδας που υποδύεται και άλλοτε τα φέρνει στο προσκήνιο με δύναμη. Το σώμα της διασπάται και το πρόσωπο της παραμορφώνεται, καθώς φόβος και πόνος δίνουν τη θέση τους στην έκσταση και την απελευθέρωση. Το μυστήριο γύρω από τον χαρακτήρα που υποδύεται είναι ένα από τα βασικά ατού της ταινίας, αλλά η Κιμ καταφέρνει να «ξεκλειδώσει» αυτό το μυστήριο.

– Μανόλα Ντάργκις

15. Μάικλ Μπι Τζόρνταν

Γνώρισα τον Μάικ το 2012 όταν έκανα έρευνα για το σενάριο του «Fruitvale». Είχα αποφασίσει ότι θα ήταν ο καλύτερος για τον ρόλο πριν τον γνωρίσω, βασισμένος στις άλλες δουλειές του. Πίστευα ότι μπορεί να παίξει τον Όσκαρ. Του έμοιαζε, αλλά αυτό που είδα ήταν ότι είχε την ικανότητα να σε κάνει να ταυτιστείς μαζί του. Δεν μπορούν όλοι οι ηθοποιοί να το κάνουν αυτό, να σε κάνουν να ενδιαφερθείς για κάτι μονομιάς και όταν αυτό συμβαίνει πυροδοτεί μία συμπονετική αντίδραση. Το είχε αυτό. Επίσης σαν ηθοποιός έχει ένα ιδιαίτερα ανεπτυγμένο «οπλοστάσιο».

Έχει συμμετάσχει σε όλες τις ταινίες μεγάλου μήκους που έχω κάνει. Και συνεχίζω να τον επιλέγω επειδή είναι ο καλύτερος για τη δουλειά. Για το «Creed» είχα ακόμη έναν χαρακτήρα που πίστευα ότι μπορεί να υποδυθεί. Πριν γίνει ηθοποιός ο Μάικλ ήταν αθλητής. Είχε υποδυθεί αθλητές σε κάποιες τηλεοπτικές σειρές, οπότε ξέραμε ότι μπορεί να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις του «Creed».

25 καλύτεροι ηθοποιοί του 21ου αιώνα: Μάικλ Μπ. Τζόρνταν
«Fruitvale Station»/The Weinstein Company

Στο «Black Panther» η αλληλεπίδραση του με τον Τσάντγουικ (σ.σ.: Μπόσμαν) ήταν κάτι ξεχωριστό.

Αυτό που είναι συναρπαστικό μεγαλώνοντας σε αυτήν τη βιομηχανία είναι ότι πλέον συνεργαζόμαστε και από άλλα πόστα. Κάνει πολλά πράγματα πίσω από τις κάμερες.

Είναι πολύ φιλόδοξος με έναν αξιολάτρευτο τρόπο. Θέλει να προκαλεί τον εαυτό του. Και αυτό φαίνεται στις ερμηνείες αλλά και στην καριέρα του. Η φιλοδοξία του τον κρατά ανοιχτόμυαλο. Βλέπει τα πάντα και δεν θέλει να απορρίψει συγκεκριμένα είδη ή ευκαιρίες. Συνεπώς πιστεύω ότι η καριέρα του «δεν έχει ταβάνι».

– Απόσπασμα από τη συνέντευξη του σκηνοθέτη Ράιν Κούγκερ στον δημοσιογράφο των New York Times Μεκάντο Μέρφι

14. Οσκαρ Αϊζακ

Αν και δεν είμαι ο μεγαλύτερος λάτρης των καινούργιων «Star Wars», έχω μία συμπάθεια σε κάποιους χαρακτήρες, ιδίως στον Πό Ντάμερον, τον πιλότο της Αντίστασης που είναι ο και ο γόης της τρίτης ταινίας της τελευταίας χρονικά τριλογίας. Στον ρόλο του Πο, ο Οσκαρ Αϊζακ έχει μία χαλαρή παρουσία, είναι ένας τύπος που ξέρει τι κάνει.

Οι χαρακτήρες που υποδύεται δεν είναι πάντα τυχεροί ή τόσο σίγουροι για τον εαυτό τους, ο ίδιος όμως παίζει με σιγουριά για τις ικανότητες του, η οποία τον οδηγεί σε ριψοκίνδυνα μονοπάτια. Το καλοκαίρι πριν την κυκλοφορίας του «Inside Llewyn Davis» (2013) οι αδερφοί Κοέν είχαν δηλώσει ότι αρχικά ήθελαν κάποιος γνωστός μουσικός να αναλάβει τον πρωταγωνιστικό ρόλο. Αντ’ αυτού βρήκαν τον Αϊζακ, ο οποίος τους είπε (σύμφωνα με τον Τζόελ Κοέν) «ότι αν ρωτήσεις τους περισσότερους ηθοποιούς αν παίζουν κιθάρα, θα πουν ότι παίζουν για 20 χρόνια, πραγματικά εννοώντας ότι απλά έχουν μία κιθάρα για 20 χρόνια». Ο Αϊζακ ήξερε όντως να παίζει.

25 καλύτεροι ηθοποιοί του 21ου αιώνα: Όσκαρ Άιζακ
«Inside Llewyn Davis»/ Alison Rosa/CBS Films

Όταν σκέφτομαι τι τον κάνει τόσο αξιόπιστο ηθοποιό, αυτό είναι το πρώτο πράγμα που μου έρχεται στο μυαλό. Όχι επειδή το να παίζεις κιθάρα είναι ιδιαίτερο προσόν, αλλά επειδή ό,τι και αν υποδύεται ο Αϊζακ -από το να πουλά πετρέλαιο στο «A Most Violent Year» (2014) μέχρι το να κατασκευάζει ρομπότ στο «Ex Machina» (2015) και να πιλοτάρει X-wings- πάντα πιστεύω ότι ξέρει τι κάνει.

– Α.Ο. Σκοτ

13. Τίλντα Σουίντον

Η Τίλντα Σουίντον, η γυναίκα με τα χίλια «παράξενα» πρόσωπα, έχει δημιουργήσει αρκετές περσόνες -φορώντας περούκες, ιδιαίτερα κοστούμια και μιλώντας με μοναδικές προφορές- έχοντας τελικά γίνει μία από αυτές. Είναι μία αστέρας, μία ηθοποιός που μπαίνει μέσα στους ρόλους που υποδύεται, μία performance artist, μία εξωγήινη, μία «κολπατζού».

25 καλύτεροι ηθοποιοί του 21ου αιώνα: Τίλντα Σουίντον
«Julia»/Magnolia Pictures

Το χλωμό της πρόσωπο είναι ο ιδανικός καμβάς για δημιουργία. Αποπνέει επίσης μία απίστευτη ηρεμία. Θες να τη «διαβάσεις» αλλά δεν μπορείς. Αυτό τη βοηθά να υποδύεται τους «κακούς», είτε στον ρόλο του δαίμονα ή στον ρόλο της βασίλισσας ή της δικηγόρου. Στην ταινία «Julia» (2009) υποδύεται μία αλκοολική απαγωγέα εκτός ελέγχου, σε μία έντονη ερμηνεία, τόσο δυνατή και διαφανή που μπορείς να δεις τις σκέψεις της πρωταγωνίστριας να εκτυλίσσονται μπροστά στα μάτια σου, σαν μικρά παράσιτα που κινούνται κάτω από το δέρμα σου.

– Μανόλα Ντάργκις

12. Χοακίν Φοίνιξ

Όταν είδα το «To Die For», είπα «αυτός ο ηθοποιός» -δεν ήξερα ακόμη το όνομά του «είναι απίστευτα καλός στο να μεταδίδει τον εσωτερικό του κόσμο χωρίς διάλογο». Αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό πράγμα στο σινεμά, επειδή η κάμερα αποκαλύπτει τα πάντα. Αυτός ήταν ένας ηθοποιός που ένιωθε πολλά πράγματα και αυτό φαινόταν. Σκέφτηκα πως «είναι ένας ιδιαίτερα ενδιαφέρον ηθοποιός και θα ήθελα πολύ να τον γνωρίσω». Και το έκανα.

Συντονιστήκαμε κατευθείαν. Μας άρεσαν τα ίδια πράγματα. Σκεφτόμασταν με τον ίδιο τρόπο. Και τον συμπάθησα αμέσως. Στην πρώτη ταινία που κάναμε μαζί («The Yards») είμαι σίγουρος ότι τον εκνεύρισα. Έχω έναν πολύ άμεσο τρόπο. Κάποιες φορές αυτό είναι καλό και άλλες όχι.

25 καλύτεροι ηθοποιοί του 21ου αιώνα: Χοακίν Φίνιξ
«The Immigrant»/The Weinstein Company

Ο Φοίνιξ έχει την ικανότητα να σε εντυπωσιάζει με τον καλύτερο τρόπο και να σε εμπνέει σε κατευθύνσεις που δεν είχες σκεφτεί αρχικά, καλύτερες από αυτές που είχες αρχικά στο μυαλό σου.

Ο Χοακίν Φοίνιξ είναι ένα από τα καλύτερα πράγματα που μου έχουν συμβεί. Αν μετανιώνω για κάτι είναι που δεν συμμετέχει σε όλες τις ταινίες που έχω κάνει.

– Αποσπάσματα από τη συνέντευξη του σκηνοθέτη Τζέιμς Γκρέι στη δημοσιογράφο των New York Times Κάντις Φρέντερικ

11. Τζούλιαν Μουρ

Η δυστυχισμένη Αμερικανίδα νοικοκυρά που συνεχίζει να χαμογελά για να κρατήσει τα προσχήματα παρά την τραγωδία που ζει στο σπίτι της είναι ένα από τα πιο ανθεκτικά κινηματογραφικά αρχέτυπα. Μέσα σε αυτό η Τζούλιαν Μουρ έχει μεγαλουργήσει ειδικά στη συνεργασία της με τον Τοντ Χέινς στο «Far From Heaven» (2002).

25 καλύτεροι ηθοποιοί του 21ου αιώνα: Τζούλιαν Μουρ
© Film at Lincoln Center

Η ταινία λαμβάνει χώρα στο Κονέκτικατ της δεκαετίας του 1950, αποπνέοντας την ατμόσφαιρα των μελοδραμάτων εκείνης της περιόδου. Η Κάθι και ο Φρανκ Γουίτακερ, τους οποίους υποδύονται η Μουρ και ο Ντένις Κουέιντ απομακρύνονται από τον γάμο τους ο καθένας για διαφορετικούς λόγους. Στον Φρανκ αρέσουν οι άντρες και στην Κάθι αρέσει ο Ρέιμοντ Ντίγκαν, ένας μαύρος κηπουρός τον οποίο υποδύεται ο Ντένις Χέισμπερτ. Αυτά τους τα πάθη δεν είναι συμμετρικά ή συμβαλλόμενα.

Η Μουρ θα μπορούσε να κρατήσει μία απόσταση από τον ρόλο, επικρίνοντας τις ντίβες του ’50 εκ του ασφαλούς. Αντ’ αυτού, η Μουρ μπαίνει μες στο «πετσί» του ρόλου, ζωντανεύοντας μία γυναίκα που είναι δέσμια της εποχής της αλλά και μοντέρνα, παγιδευμένη από τους κανόνες και τα προσχήματα αλλά και απίστευτα και τρομακτικά ελεύθερη.

– A.O. Σκοτ

10. Σίρσα Ρόναν

Με πόσους διαφορετικούς τρόπους μπορεί να ενηλικιωθεί ένας άνθρωπος; Λίγοι ηθοποιοί έχουν καταφέρει να το κάνουν αυτό για τόσο καιρό και με την εξυπνάδα και την ποικιλομορφία που έχει δείξει Σίρσα Ρόναν. Ωριμάζει μπροστά στα μάτια μας για πάνω από τη μισή ζωή της (σήμερα είναι 26 χρονών) όντας περισσότερο σοφή περισσότερο θλιμμένη, περισσότερη ελεύθερη, περισσότερο ο εαυτός της σε κάθε νέο ρόλο.

Προφανώς είναι οι ρόλοι που υποδύεται που «περνούν αυτές τις αλλαγές». Η Αϊλις Λέισει («Brooklyn» 2015) βρίσκει τη φωνή της σαν συγγραφέας. Η ίδια η Ρόναν, ενσαρκώνοντας αυτές τις γυναίκες είναι εξαιρετικά συνεπής και πειθαρχημένη από αρχή μέχρι τέλους.

25 καλύτεροι ηθοποιοί του 21ου αιώνα: Σίρσα Ρόναν
«Little Women»/Columbia Pictures

Στο «Atonement» την ταινία με την οποία την έμαθε ο κόσμος το 2007, έπαιξε την Μπριόνι Τάλις, μία οξυδερκή 13χρονη που πιστεύει ότι καταλαβαίνει περισσότερα για τον κόσμο από όσα όντως καταλαβαίνει. Η Ρόναν δεν ταιριάζει απλά με την Μπριόνι, μεταδίδει ακριβώς το μείγμα παιδικής ανασφάλειας και ρομαντικής ζήλιας που κάνει αυτό το απρόσεκτο και μισοαθώο κορίτσι εξαιρετικά επικίνδυνο.

Η προσέγγιση της Ρόναν μπορεί να μοιάζει ιδιαίτερα πνευματική και εγκεφαλική, αλλά η αλήθεια είναι ότι είναι ακριβώς η αντίθετη. Η πιο ριζοσπαστική φιλοδοξία ενός ηθοποιού είναι να «κατοικήσει» στη συνείδηση κάποιου άλλου και να συμπαρασύρει το κοινό σε ένα παραψυχολογικό ταξίδι. Για να γίνει αυτό δεν πρέπει απλά ένας ηθοποιός απλά να μπει ή να «χαθεί» μες στο ρόλο ή μεθοδικά να ενεργοποιήσει τις παράλληλες αναμνήσεις. Είναι ένα είδος αναγέννησης, σαν η Αθήνα να μην έβγαινε από το κεφάλι του πατέρα της, αλλά από το δικό της. Μπορεί να είναι τρομακτικό όταν το βλέπεις, αλλά συνήθως είναι ιδιοφυές όταν συμβαίνει.

– Α.Ο. Σκοτ

9. Βαϊόλα Ντέιβις

Ήξερα ότι ήταν φανταστική ηθοποιός από τότε που είχε έρθει στις οντισιόν του «Antwone Fisher» 20 χρόνια πριν. Αισθάνθηκα τη δύναμη και το ταλέντο της. Ήρθε έτοιμη, μέσα στο ρόλο και απλά την άφησα μόνη της. Δεν είχα πολλά να πω πέρα από «ευχαριστώ πολύ» και «πάμε άλλη μία φορά».

Είναι ένα μοναδικό ταλέντο που εμφανίζεται μία φορά σε κάθε «γενιά» ηθοποιών. Πολλές φορές δεν το καταλαβαίνεις απευθείας, αλλά όλοι μας το έχουμε νιώσει με τον καιρό. Όταν κάναμε την παράσταση για το «Fences» (σ.σ.: στο Μπρόντγουει το 2010), ακόμα και στις πρόβες έλεγα «ΟΚ, είναι πολύ καλή». Σε μία σημαντική σκηνή ξεσπάει απέναντι στον Τρόι (σ.σ.: τον χαρακτήρα που υποδύεται ο Ουάσιγκτον) και στην τρίτη εβδομάδα των προβών έδειξε που το πηγαίνει. Και σκέφτηκα «πρέπει να την φτάσω. Πρέπει να συγκεντρωθώ».

25 καλύτεροι ηθοποιοί του 21ου αιώνα: Βαϊόλα Ντέιβις
«Fences»/Paramount Pictures

Γνωρίσαμε τρομερή επιτυχία, οπότε δεν υπήρχε αμφιβολία για το ποια θα πάρει τον ρόλο στην ταινία. Ο σκηνοθέτης (Τζορτζ Γούλφ) έπρεπε να την πείσει και το ίδιο έπρεπε να κάνω και εγώ. Εκείνη έλεγε πως «δεν μπορώ να τραγουδήσω, δεν έχω ρυθμό» και άλλα παρόμοια.

Την εμπιστεύομαι απόλυτα. Γιατί κάποιος ήθελε να παίξει στην ίδια μπάντα με τον Μάιλς Ντέιβις; Γιατί ήταν καλός συνεργάτης, πρωτοπόρος και καλλιτέχνης. Και η Ντέιβις είναι το ίδιο. Έχει τεράστιες ικανότητες. Είναι μία από τις καλύτερες ηθοποιούς που είχα την ευκαιρία να συνεργαστώ.

– Απόσπασμα από τη συνέντευξη του Ντένζελ Ουάσιγκτον στη δημοσιογράφο των New York Times Κάντις Φρέντερικ

8. Ζάο Ταό

Από το 2000, η Κινέζα ηθοποιός Ζάο Ταό και ο σκηνοθέτης Ζία Ζάνγκε έχουν κάνει πάνω από 12 ταινίες μεγάλου και μικρού μήκους, δράματα και ντοκιμαντέρ, αλλά και έργα που επιμένουν να αρνούνται τις «στενές» κατηγορίες. Η κινηματογραφική τους «συμμαχία» είναι τόσο ολοκληρωτική που είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς πώς θα έμοιαζαν οι ταινίες του Ζάνγκε χωρίς το πρόσωπο και την επιβλητική παρουσία της Ζάο. Πολλές φορές αποκαλείται η μούσα του (καθώς είναι και παντρεμένοι), αλλά αυτό δεν αρκεί για να επικοινωνήσει το βάθος της συμβολής της.

25 καλύτεροι ηθοποιοί του 21ου αιώνα: Ζάο Τάο
© Shutterstock

Στις ταινίες του Ζία Ζάνγκε υπάρχει πολύ περπάτημα και κανένας ηθοποιός δεν έχει «γράψει» περισσότερα χιλιόμετρα από την Ζάο. Η Ζάο, όντας δασκάλα χορού στο παρελθόν κινείται με στιλ και ρευστότητα, είτε οι χαρακτήρες κινούνται σε ένα μεγάλους διαδρόμους («The World» 2005) είτε περιφέρονται σε ερειπωμένα σχολεία («24 City» 2009). Στο «Still Life» (2008) η Ζαό υποδύεται την Σεν Χόνγκ, η οποία φροντίζει τον σύζυγο της σε μία αρχαία πόλη που πρόκειται να πλημμυρίσει. Συνήθως βλέπουμε τη Σεν Χόνγκ σε μεσαία και μακρινά πλάνα, αλλά όταν κάποιος την ρωτά αν βιάζεται αμέσως ο Ζία κάνει κοντινό. «Οχι ιδιαίτερα» απαντά εκείνη και το πρόσωπό της γεμίζει με τύψεις ή ίσως και αναμνήσεις πριν κλείσει την πόρτα πίσω της. Οι χαρακτήρες του Ζία μεταφέρουν στην οθόνη τα πανέμορφα μέρη της Κίνας, μία ιστορία τη φορά. Ίσως για αυτό η κορμοστασιά της Ζάο είναι τόσο εντυπωσιακή. Ακόμα και όταν οι χαρακτήρες της γλιστρούν, το κάνουν με ίσιες πλάτες.

– Μανόλα Ντάργκις

7. Τόνι Σερβίλο

Ο Τόνι Σερβίλο είναι κυρίως γνωστός για την ταινία του Πάολο Σορεντίνο «The Great Beauty» (2013), στην οποία γινόμαστε μάρτυρες της παρακμής της σύγχρονης ρωμαϊκής πολιτιστικής ελίτ. Στην ταινία ο Σερβίλο, υποδύεται έναν συγγραφέα με λίγες επιτυχίες αλλά μεγάλη φήμη ως γλεντζέ. Με το όμορφο, ρυτιδιασμένο πρόσωπο και τα άψογα κοστούμια του, ο Σερβίλο, θυμίζει μία πιο εδραιωμένη εκδοχή του Μαρσέλο Μαστρογιάνι στο «La Dolce Vita» -έναν απομονωμένο, αμυδρά καταθλιπτικό παρατηρητή και συμμετέχοντα σε ένα όργιο ηδονής.

25 καλύτεροι ηθοποιοί του 21ου αιώνα: Τόνι Σερβίλο
«The Great Beauty»/Medusa Film

Ξετυλίγοντας το νήμα της συνεργασίας των Σερβίλο και Σορεντίνο, βρίσκουμε περισσότερο ενδιαφέρον. Οι δύο τους έχουν δουλέψει μαζί σε πέντε ταινίες, μεταξύ των οποίων και το ντεμπούτο του Σορεντίνο «One Man Up» και έχουν αναπτύξει μία σχέση παρόμοια με άλλα σπουδαία κινηματογραφικά «ζευγάρια» όπως οι Μάρτιν Σκορτσέζε-Ρομπερτ Ντε Νίρο, Βιτόριο Ντε Σίκα-Σοφία Λόρεν και Τζον Φόρντ-Τζον Γουέιν.

– Α.Ο. Σκοτ

6. Σονγκ Καν Χο

Πρωτοείδα τον Σονγκ Καν Χο στο «Green Fish» το κινηματογραφικό ντεμπούτο του Λι Τσάνγκ. Έπαιζε έναν μικρό, επαρχιώτη γκάνγκστερ και η ερμηνεία του ήταν τόσο καθηλωτικά ρεαλιστική που κυκλοφόρησε μία φήμη ανάμεσα σε πολλούς σκηνοθέτες ότι ήταν όντως εγκληματίας. Αργότερα έμαθα ότι ήταν ενεργός στη θεατρική σκηνή του Daehak-ro για πολύ καιρό. Αν και τότε ήμουν βοηθός σκηνοθέτη, ήθελα να τον γνωρίσω. Ετσι τον προσκάλεσα για καφέ στο γραφείο μου το 1997. Ήταν περισσότερο μία χαλαρή συζήτηση παρά μία οντισιόν, αλλά μπορούσα να δω ότι είχε τα απαραίτητα χαρακτηριστικά για να σαρώσει.

25 καλύτεροι ηθοποιοί του 21ου αιώνα: Σονγκ Κανγκ Χο
«Parasite»/Neon

Όταν έγραφα τη δεύτερη ταινία μου «Memories of Murder» (2005) είχαν τον Σονγκ στο μυαλό μου για τον ρόλο του αστυνομικού που έχει μείνει στο παρελθόν και έχει απόλυτη εμπιστοσύνη στο ένστικτό του. Γεννήθηκε για αυτόν τον ρόλο και ο ρόλος φτιάχτηκε για αυτόν. Σε όλες τις ταινίες μου στις οποίες συμμετέχει πάντα φέρνει ένα νέο επίπεδο της προσωπικότητάς του. Είναι σαν ένας καμβάς που συνεχώς μεγαλώνει, ανεξάρτητου το πόσες πινελιές θα κάνω, πάντα υπάρχει χώρος για να ζωγραφίσω. Πραγματικά ακόμα ανυπομονώ για το πώς θα προσεγγίσει κάθε ρόλο. Για μένα είναι σαν ένα «ανεξάντλητο ορυχείο διαμαντιών».

– Απόσπασμα από τη συνέντευξη του σκηνοθέτη Μπονγκ Τζουν-χο στη δημοσιογράφο των New York Times Κάντις Φρέντερικ

5. Νικόλ Κίντμαν

Καλλιτέχνις, πριγκίπισσα, συγγραφέας, μούσα -η Νικόλ Κίντμαν έχει παίξει όλους αυτούς τους ρόλους. Στον mainstream κινηματογράφο ο ρεαλισμός «πληρώνει». Είναι μία αισθητική επιλογή που επιτρέπει μία ιδέα να έρθει στη ζωή. Για την Κίντμαν o ρεαλισμός μερικές φορές σημαίνει να αποκρύψει την ομορφιά (όχι για τα βραβεία, αλλά για τον ρόλο) που είναι το σήμα κατατεθέν της. Σημαίνει επίσης μία συνεχής εξερεύνηση της θυληκότητας.

25 καλύτεροι ηθοποιοί του 21ου αιώνα: Νικόλ Κίντμαν
«Moulin Rouge»/20th Century Fox

Η Κίντμαν μπήκε στον 21ο αιώνα όντας στο απόγειο της καριέρας της μετά το «Moulin Rouge!» (2001). Υστερα ακολούθησαν και άλλες μεγάλες παραγωγές όπως το «The Hours» (2002) στο οποίο υποδύθηκε τη Βιρτζίνια Γουλφ και κέρδισε το Όσκαρ.

Έκτοτε έχει συμμετάσχει σε πάνω από 40 ταινίες, άλλες που θυμόμαστε ακόμα και άλλες που καλύτερα θα ήταν να ξεχάσουμε. Όπως και άλλες ηθοποιοί, «η Κίντμαν ως σελέμπριτι» έχει δημιουργήσει μία φήμη που πολλές φορές δεν έχει σχέση με τις πωλήσεις εισιτηρίων αλλά με τα εξώφυλλα των περιοδικών και το κόκκινο χαλί. Κάποιες χρονιές οι ταινίες της πέρασαν εντελώς απαρατήρητες. Παρόλα αυτά η Κίντμαν συνέχισε να δουλεύει ακόμα και όταν οι ταινίες δεν τις «έβγαιναν».

– Μανόλα Ντάργκις

4. Κιάνου Ριβς

Ίσως να εκπλαγείτε που βλέπετε τον Κιάνου Ριβς τόσο ψηλά στη λίστα. Αλλά αναρωτηθείτε: σας έχει ποτέ απογοητεύσει; Μπορείτε να θυμηθείτε μία ταινία που δεν βελτιώθηκε από την παρουσία του; Μιλάμε για ρόλους όπως ο Τεντ Λόγκαν. Όπως ο Νιο. Όπως ο Τζον Γουίκ.

25 καλύτεροι ηθοποιοί του 21ου αιώνα: Κιάνου Ριβς
«John Wick»/David Lee/Lionsgate

Ο Ριβς όμως δεν είναι απλά το άθροισμα αυτών των χαρακτήρων. Τα στοιχεία του χαρακτήρα είναι σαν ένα παζλ το οποίο συνεχώς ανανεώνεται δημιουργώντας έναν οδηγό επιβίωσης και ζωής για τους μεταμοντέρνους κινηματογραφικούς αστέρες. Δεν είναι τελειομανής. Είναι η ίδια η τελειότητα. Μας το είπαν πριν από πολύ καιρό και πλέον μπορούμε να το πιστέψουμε: είναι ο Ενας.

– Α.Ο. Σκοτ

3. Ντάνιελ Ντέι Λούις

Ο Ντάνιελ Ντέι Λούις είναι ένας από τους πιο αναγνωρισμένους ηθοποιούς των τελευταίων 50 ετών, έχοντας δημιουργήσει αυτή τη φήμη παίζοντας σε εξαιρετικές ταινίες και χτίζοντας έναν μύθο γύρω από το πρόσωπο του.

25 καλύτεροι ηθοποιοί του 21ου αιώνα: Ντάνιελ Ντέι Λούις
«Phantom Thread»/Universal Pictures

Η προετοιμασία του για κάθε ταινία και η επιμονή του να παραμένει «εντός ρόλου» για όλη τη διάρκεια των γυρισμάτων έχουν δημιουργήσει χιλιάδες πρωτοσέλιδα και πολλούς πιστούς οπαδούς. Οι συνεχείς ανακοινώσεις του ότι αποσύρεται και η επιλεκτικότητά του έχουν μεγαλώσει τον θρύλο του: έχει κάνει μόνο έξι ταινίες μέσα στον 21ο αιώνα, κάποιες εκ των οποίων είναι αριστουργήματα. Σαν ένα εξωτικό φυτό που φυτρώνει μία στο τόσο, ο Ντέι Λούις ξέρει πώς να μας κερδίσει και πώς να κλέψει την παράσταση.

– Α.Ο. Σκοτ

2.  Ιζαμπέλ Υπέρ

Ατρόμητη και καθηλωτική, άλλες φορές τρομακτική, άλλες φορές περίεργη, η Ιζαμπέλ Υπέρ έχει παίξει εξαιρετικούς ρόλους στη καριέρα της, περνόντας από τα δάκρυα στις κραυγές και από τις πιο εύκολες ιστορίες στις πιο περίπλοκες με ευκολία . Έχει συμμετάσχει σε πάνω από 50 ταινίες μόνο σε αυτόν τον αιώνα, γεγονός το οποίο μιλά από μόνο του για τη φιλοδοξία και τη δημοφιλία της, δείχνοντας όμως και την αστείρευτη δίψα της που φαίνεται και στον τρόπο που παίζει. Λατρεύω πολλές από τις ερμηνείες της, αλλά εκεί που με κερδίζει περισσότερο είναι όταν υποδύεται τις γυναίκες-«τέρατα».

25 καλύτεροι ηθοποιοί του 21ου αιώνα: Ιζαμπέλ Υπέρ
«Piano Teacher»/Kino International

Οι ρόλοι που έχει αναλάβει ήταν καθοριστικοί για την καριέρα της. Στην αρχή της καριέρας της δούλεψε με σκηνοθέτες όπως οι Ζάν Λυκ Γκοντάρ και Μορίς Πιαλά, αλλά ο Κλοντ Σαμπρόλ της έδωσε τον χώρο να αναπτυχθεί. Δεν θα μπορούσε να έχει την ίδια καριέρα στην Αμερική, όπου οι χαρακτήρες σπάνια είναι αμφιλεγόμενοι και συχνά διαμορφώνονται από κινηματογραφικές προσταγές όπως η ταύτιση και η λύτρωση.

– Μανόλα Ντάργκις

1. Ντένζελ Ουάσιγκτον

Μαλώσαμε για κάθε θέση στη λίστα, αλλά δεν υπήρχε αμφιβολία ή συζήτηση για την πρώτη θέση.

Ο Ντένζελ Ουάσιγκτον δεν μπαίνει σε κατηγορίες. Είναι ένας «τιτάνας της οθόνης», ενώ παράλληλα παίρνει την τέχνη του πολύ σοβαρά. Μπορεί να παίξει Σαίξπηρ και Ογκουστ Γουίλσον, τον «κακό» ή τον ήρωα. Είναι επίσης φανταστικός στο να υποδύεται τον «απλό άνθρωπο». Ποιος μπορεί να ξεχάσει τις ερμηνείες του στις ταινίες «Unstoppable» (2010) και «The Taking of Pelham 123» (2009) δύο ταινίες του Τόνι Σκοτ που δεν είναι αριστουργήματα, αλλά δεν βαριέσαι να βλέπεις τον Ουάσιγκτον.

25 καλύτεροι ηθοποιοί του 21ου αιώνα: Ντένζελ Ουάσινγκτον
«Flight»/Paramount Pictures

Αυτή του η αυθεντία είναι πάντα εκεί ακόμη και όταν «δεν είναι» οι ίδιες οι ταινίες. Στα «The Book of Eli» (2010), «Man of Fire» (2004) και «Equalizer» (2014) αυτό που λατρεύω είναι ο τρόπος που μπορεί να υποδυθεί τους άνδρες που δεν αξίζουν ή δεν χρειάζονται αγάπη. Σκεφτείτε τον Γουίπ Γουίτακερ στο «Flight» (2012). Δεν είναι ένας «καλός τύπος», αλλά ένας ολοκληρωμένος και περίπλοκος άνθρωπος, τον οποίο ο Ουάσιγκτον ενσαρκώνει με τον πιο ζωντανό τρόπο που θα δείτε ποτέ στο σινεμά.

Ίσως ένας τρόπος να μετρήσουμε τη σπουδαιότητά του είναι το πόσο σταθερά καλύτερος είναι από τις ταινίες στις οποίες συμμετέχει. Ανάμεσα στους προπονητές, τους αστυνομικούς και τους δικηγόρους λίγοι είναι οι χαρακτήρες που τον έχουν αφήσει να αναδείξει το ταλέντο του. Ο ένας ήταν ο Malcolm X και ο άλλος ο Τρόι Μάρξσον στο «Fences» (2016). Η δεύτερη είναι μία ερμηνεία γεμάτη περηφάνια και πόνο, στην οποία καταφέρνει με έναν τρόπο να ενσαρκώσει το βάρος του ρατσισμού της αμερικανικής κοινωνίας σε ένα πρόσωπο, χωρίς να μετατρέπει αυτό το πρόσωπο σε κάποιους είδους σύμβολο.

– Α.Ο. Σκοτ


με πληροφορίες από New York Times

Επιμέλεια: Νίκος Ροτζιώκος, Γιάννης Νούτσος

Smart Booking Title
Smart Booking

Explore More