Clio Muse Tours: «Η υιοθέτηση βιώσιμων πρακτικών στον τουρισμό έχει αργήσει»

Clio Muse Tours: «Η υιοθέτηση βιώσιμων πρακτικών στον τουρισμό έχει αργήσει»

[rt_reading_time postfix="minutes" postfix_singular="minute"] read
Share it:

Η μεταδοτικότητα του Covid-19 έχει σε παγκόσμιο επίπεδο αλλάξει όλα τα δεδομένα: ένας από τους τομείς που επλήγη βαρύτατα είναι ο πολιτιστικός τουρισμός. Τα μουσεία των προορισμών μετρούν απώλειες, τα ταμεία είναι άδεια, οι ξεναγοί χωρίς δουλειά και οι τουρίστες χωρίς πρόσβαση στους εκατομμύρια πολιτιστικούς χώρους ανά τον κόσμο.

Τα lockdown σε όλο τον πλανήτη, εκτός από την αγοραστική κίνηση (η οποία υποκαθίσταται επιτυχώς ή ανεπιτυχώς από τις online αγορές) έχει χτυπήσει καίρια και το πολιτιστικό προϊόν της κάθε χώρας με μόνη διέξοδο την εικονική πραγματικότητα. Είναι όμως δυστυχώς δεδομένο ότι ακόμη και όταν επανέλθουμε σε κάποιου είδους κανονικότητα, η δυνατότητα να ταξιδεύουμε όπως παλιότερα, δεν θα επανέλθει πλήρως.

Μία ελληνική εταιρεία, τα τελευταία χρόνια έχει φέρει στο τραπέζι τη λύση της εξ αποστάσεως περιήγησης: Η Clio Muse Tours είναι μια online πλατφόρμα διαχείρισης και μεταπώλησης πολιτιστικών ψηφιακών ξεναγήσεων για κορυφαία αξιοθέατα και θεµατικούς περιπάτους στην πόλη. Στα έξι χρόνια λειτουργίας της σε 11 χώρες πια, έχουν δημιουργήσει και επιμεληθεί πάνω από 300:

  • ψηφιακές ξεναγήσεις (digital tours)
  • ακουστικές ξεναγήσεις (audio tours)
  • εικονικές εμπειρίες (virtual tour experiences)

Όλες οι ξεναγήσεις δίνουν βήμα σε διαπιστευµένους ξεναγούς και καταξιωµένους επαγγελµατίες από τον χώρο του Τουρισµού και του Πολιτισµού καθώς δημιουργούνται από εκείνους και για όλες ακολουθείται η μεθοδολογία που έχουν αναπτύξει και η οποία έχει βραβευτεί για την καινοτομία της.

Οι χρήστες έχουν πρόσβαση στις ξεναγήσεις μέσω του Clio Muse App, της ειδικής εφαρμογής που ανέπτυξαν για κινητά τηλέφωνα & tablets και μέσω του Tour Experience που δίνει πρόσβαση στις ξεναγήσεις από οποιαδήποτε συσκευή χωρίς την εγκατάσταση της εφαρμογής.

Επιπλέον, η Clio Muse έχει αναπτύξει και άλλα τεχνολογικά εργαλεία τα οποία παρέχει σε πολιτιστικούς φορείς για την προώθηση του πολιτιστικού τους αποθέματος. Μέσω του CREATE, για παράδειγμα, το οποίο είναι το συγγραφικό τους εργαλείο, επαγγελματίες από το χώρο του τουρισμού έχουν τη δυνατότητα να δημιουργήσουν ή να επεξεργαστούν τη δική τους ξενάγηση σε πραγματικό χρόνο σε ό,τι είδους πλατφόρμα και να διατίθεται (web/mobile app ή διαδραστικός χάρτης και οθόνη).

«Η ιδέα της Clio Muse Tours προέκυψε το 2012 σε ένα σεμινάριο νεανικής επιχειρηματικότητας στο οποίο συναντηθήκαμε οι τρεις συνιδρυτές της εταιρείας, Ανδρέας Φατούρος, Γιάννης Νικολόπουλος και εγώ» αναφέρει η Δάφνη Τσεβρένη. «Η αρχική ιδέα προέκυψε από το γεγονός ότι η πολιτιστική μας κληρονομιά αποτελείται από διάφορα κομμάτια τα οποία συχνά δεν συνδέονται. Με απλά λόγια, θέλαμε να δημιουργήσουμε ένα διαδικτυακό τόπο συνάντησης του πολιτισμού με τον τουρισμό. Μια πλατφόρμα που θα δίνει πρόσβαση τόσο στους ταξιδιώτες σε μνημεία και μουσεία αλλά και αντίστροφα, στους ίδιους τους πολιτιστικούς φορείς που μέσω αυτής μπορούν να γίνουν γνωστοί σε ένα ευρύτερο διεθνές κοινό».

Η ιδέα γεννήθηκε το 2012 αλλά τελικά έγινε πραγματικότητα μέσα από τη δημιουργία της εταιρείας το 2014. Μέσα σε αυτά τα δύο χρόνια δημιουργήθηκε η μεθοδολογία ανάπτυξης περιεχομένου μέσα από συνεργασία με γνωστά μουσεία της Αθήνας. «Παρόλο που αυτό μας έδωσε ένα προβάδισμα όταν τελικά ιδρύσαμε την Clio Muse Tours γιατί το όνομα μας δεν ήταν τελείως άγνωστο, κάποιοι μας έβλεπαν με δυσπιστία. Δεν τους αδικούμε, ήμασταν μια νεοσύστατη startup με ιδρυτές στα early 20s. Ένα άλλο πρόβλημα που είχαμε στην αρχή ήταν ότι οι ξεναγοί μάς αντιμετώπιζαν ανταγωνιστικά θεωρώντας ότι οι ακουστικές ξεναγήσεις μπορούν να λειτουργήσουν επιζήμια για τη δουλειά τους. Ευτυχώς, αυτό έχει αλλάξει πάρα πολύ τα τελευταία χρόνια και αποδεικνύεται από το γεγονός ότι όλο και περισσότεροι επικοινωνούν μαζί μας για τη δημιουργία της δικής τους ακουστικής ξενάγησης».

Clio Muse
H ομάδα της Clio Muse Tours.

«Ο Covid-19 έθεσε την εταιρεία σε καθεστώς έκτακτης ανάγκης»

Ως μια εταιρεία που λειτουργεί μέσα από συνεργασίες στον πολιτισμό και τον τουρισμό, η Clio Muse Tours δεν έμεινε ανεπηρέαστη από τις επιπτώσεις της πανδημίας «Δε θα σας κρύψουμε ότι από τον Μάρτιο και για τους επόμενους δύο μήνες η εταιρεία βρισκόταν σε καθεστώς έκτακτης ανάγκης. Δεν ήταν μόνο ότι έπρεπε να παγώσουμε τα σχέδια μας αλλά και να βρούμε τρόπους να προσαρμοστούμε στη νέα πραγματικότητα, η οποία όπως σε όλους έτσι και σε μας ήταν εντελώς άγνωστη. Το 2019, είχαν αγοράσει τα προϊόντα μας 50.000 ταξιδιώτες, το οποίο δεκαπλασίασε τα έσοδα της εταιρείας μας. Λίγο πριν το ξέσπασμα της πανδημίας, η Clio Muse Tours βρισκόταν στις τελευταίες συζητήσεις για τη σύναψη συνεργασίας με κάποια από τα μεγαλύτερα διαδικτυακά, ταξιδιωτικά πρακτορεία στον κόσμο (online travel agents) και οι προβλέψεις έδειχναν ότι το 2021 θα κάναμε το μεγάλο βήμα από τη start-up στο scale-up. Η ομάδα μας είχε μεγαλώσει και για την ακρίβεια, το Μάρτιο ήμασταν στη διαδικασία συνεντεύξεων και προσλήψεων 4 ακόμα ατόμων ενώ είχαμε μόλις ξεκινήσει τη μετακόμιση μας σε μεγαλύτερα γραφεία».

Η πανδημία έφερε νέα δεδομένα τόσο στο χώρο του πολιτισμού όσο και στου τουρισμού και όπως και άλλες εταιρείες του χώρου έτσι η Clio Muse Tours αναγκάστηκε να αναδιαμορφώσει το επιχειρηματικό της μοντέλο: «Πήραμε αποφάσεις γρήγορα αλλά υπεύθυνα και μέχρι στιγμής φαίνεται ότι όλα λειτούργησαν καλύτερα από ότι περιμέναμε. Στρέψαμε το βλέμμα μας προς συνεργασίες με τους πολιτιστικούς φορείς παγώνοντας για λίγο τις συζητήσεις για εταιρικές συνεργασίες. Επιπλέον, οι 23 εικονικές περιηγήσεις που κυκλοφορήσαμε σε μόλις δύο εβδομάδες από το πρώτο lockdown, δέχτηκαν πολύ καλές κριτικές τόσο από τα διεθνή διαδικτυακά, ταξιδιωτικά πρακτορεία όσο και από τους ταξιδιώτες. Παρόλο που δεν ήταν στα άμεσα σχέδια μας, η πανδημία μας ανάγκασε να επιταχύνουμε τη διαδικασία. Το μεγαλύτερο πλήγμα, ήταν ότι δυστυχώς για να μπορέσουμε να προστατέψουμε το μέλλον της εταιρείας αναγκαστήκαμε να μειώσουμε την ομάδα μας κατά 30%».

«Εχουμε εφαρμόσει τις πρακτικές βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης σε όλες τις ξεναγήσεις»

«Ακόμα είναι άγνωστο το πως ακριβώς θα διαμορφωθεί το μέλλον του τουρισμού την επόμενη μέρα μετά την πανδημία. Το μόνο σίγουρο όμως είναι ότι ο τουρισμός δεν θα είναι όπως τον γνωρίζαμε. Τα ψηφιακά μέσα ήρθαν για να μείνουν και με αφορμή τις επιπτώσεις του COVID-19, έρχεται πιο έντονα στο προσκήνιο η ανάγκη για βιώσιμο τουρισμό που σέβεται το περιβάλλον και την τοπική κουλτούρα» υπογραμμίζει η Δάφνη Τσεβρένη. «Στην Clio Muse Tours θα συνεχίσουμε αυτό που κάναμε από την ίδρυσή μας, δηλαδή να χρησιμοποιούμε την τεχνολογία για να κάνουμε την πολιτιστική μας κληρονομιά προσβάσιμη σε όλους. Πλέον, όμως πιστεύουμε ότι όλο και περισσότεροι θα μοιραστούν το όραμα μας βλέποντας και την αναγκαιότητα της αγοράς. Ο βιώσιμος τουρισμός ήταν πάντα κομμάτι της φιλοσοφίας μας και γι’ αυτό και έχουμε εφαρμόσει τις πρακτικές βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης σε κάθε μια από τις ξεναγήσεις μας».

«Δε μας ενδιαφέρει να προβάλλουμε μόνο τα πιο γνωστά μνημεία και αξιοθέατα»

«Πάντα αναζητούμε συνεργασίες που θα μπορέσουν να αναδείξουν τις διαφορετικές μορφές της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Μπορεί να είναι ένα μουσείο, ένας πολιτιστικός φορέας ή ένας οργανισμός τουρισμού. Δε μας ενδιαφέρει να προβάλλουμε μόνο τα πιο γνωστά μνημεία και αξιοθέατα και πιστεύουμε ότι οι καλύτερες ιστορίες είναι οι λιγότερο γνωστές. Από τις ξεναγήσεις για το Ίδρυμα Βασίλη και Μαρίνας Θεοχαράκη και το Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών μέχρι τη Σχεδία το μοναδικό ελληνικό περιοδικό δρόμου και την Ιστορική Βιβλιοθήκη της Ανδρίτσαινας, η πλατφόρμα μας κρύβει θησαυρούς που αποδεικνύουν το ευρύ φάσμα των συνεργασιών μας.

Από τις πιο αγαπημένες μας τελευταίες συνεργασίες είναι αυτή με τη Νέα Οδό, την εταιρεία που έχει αναλάβει τη έργο Παραχώρησης “Ιόνια Οδός”. Δημιουργήσαμε 539 ιστορίες για 20 ψηφιακές και ακουστικές περιηγήσεις που αναδεικνύουν τον πλούτο των περιοχών που διασχίζει οι αυτοκινητόδρομοι “Ιόνια Οδός” και Α.Θ.Ε. Ταυτόχρονα, πάντα αναζητούμε νέες συνεργασίες στον Τουρισμό, είτε με εταιρείες ξεναγήσεων σε όλο τον κόσμο, είτε με μεγάλες τουριστικές επιχειρήσεις για να προσφέρουμε τις ξεναγήσεις μας σε ακόμα περισσότερους ταξιδιώτες».

Σημαντικές συνεργασίες για δημιουργία ψηφιακών ξεναγήσεων και το 2020

«Η δημιουργία ψηφιακών ξεναγήσεων για τις 4 μόνιμες εκθέσεις του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης ήταν σίγουρα από τις σημαντικές συνεργασίες μας. Είχαμε ήδη δημιουργήσει μια ψηφιακή ξενάγηση για το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης το 2018 και έχει μεγάλη σημασία για εμάς να βλέπουμε ότι οι συνεργάτες μας μένουν ευχαριστημένοι με τα προϊόντα μας και επιθυμούν την ανανέωση της συνεργασίας μας. Επίσης, η ξενάγηση «Στα ίχνη του Ομήρου» για το Τμήμα Τουρισμού της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου- Περιφερειακή Ενότητα Χίου ήταν από τα αγαπημένα μας πρότζεκτ του 2020».

Clio Muse Tours
«Ακόμα είναι άγνωστο το πως ακριβώς θα διαμορφωθεί το μέλλον του τουρισμού την επόμενη μέρα μετά την πανδημία. Το μόνο σίγουρο όμως είναι ότι ο τουρισμός δεν θα είναι όπως τον γνωρίζαμε. Τα ψηφιακά μέσα ήρθαν για να μείνουν και με αφορμή τις επιπτώσεις του COVID-19, έρχεται πιο έντονα στο προσκήνιο η ανάγκη για βιώσιμο τουρισμό που σέβεται το περιβάλλον και την τοπική κουλτούρα» υπογραμμίζει η Δάφνη Τσεβρένη.

Πώς και πόσο σας χρησιμοποιούν οι χρήστες σας;

«Οι ξεναγήσεις μας χρησιμοποιούνται για μόνιμες και περιοδικές εκθέσεις, σε walking tours και διακεκριμένα μουσεία στη χώρα μας και στο εξωτερικό. Μέσα στο 2019 είχαμε 50.000 νέους χρήστες που αγόρασαν ξεναγήσεις κυρίως για την Ελλάδα αλλά και για Ιταλία, Ολλανδία και Τουρκία. Πλέον έχουμε ξεναγήσεις και στην Γερμανία, Ολλανδία, Κύπρο, Τουρκία, Πολωνία, Ιρλανδία, Βοσνία και Κόσοβο».

3 συμβουλές για τους επαγγελματίες του Τουρισμού

Είναι πολύ σημαντικό να ακολουθούμε τις τάσεις της εποχής και να παρακολουθούμε τις εξελίξεις στον χώρο του τουρισμού σε σχέση με την τεχνολογία.  Όλο και περισσότερα τεχνολογικά εργαλεία δημιουργούνται και θα παίξουν σημαντικό ρόλο μέσα στην ερχόμενη 5ετία και ειδικά στον τομέα των Tours & Activities όπου έως τώρα η αγορά είναι αρκετά νέα σε αυτό.

Ειδικά για τουριστικά γραφεία θα ήθελα να τονίσω για μια ακόμα φορά ότι οι ψηφιακές ξεναγήσεις δεν είναι ο αντίπαλος των κλασσικών ξεναγήσεων αλλά ένα συμπληρωματικό εργαλείο που μπορεί να λειτουργήσει ως μέσο για νέα έσοδα από νέα κοινά (ειδικά από άτομα που δεν έκαναν ξεναγήσεις) αλλά και μεγαλύτερο engagement.

Οι ταξιδιώτες συνεχώς αναζητούν νέες υπηρεσίες που προσφέρουν ευελιξία και οι ψηφιακές ξεναγήσεις εξυπηρετούν ακριβώς αυτό – last minute διαθεσιμότητα, χαμηλό κόστος και άμεση εξυπηρέτηση.

Κλείνοντας θα ήθελα να παροτρύνω όλους τους επαγγελματίες του τουρισμού να πειραματιστούν με νέα προϊόντα που τους βοηθούν να εξυπηρετήσουν πιο άμεσα, έξυπνα και εν τέλει πιο εύκολα μεγαλύτερο κοινό.

«Προσπαθούμε να προωθήσουμε βιώσιμες μορφές τουρισμού από την ίδρυση μας»

«Η υιοθέτηση βιώσιμων πρακτικών και μοντέλων στο τουρισμό πιστεύουμε ότι είναι από τα πρώτα που θα αλλάξουν και η αλήθεια είναι ότι έχει κιόλας αργήσει. Ως Clio Muse Tours προσπαθούμε να προωθήσουμε βιώσιμες μορφές τουρισμού από την ίδρυση μας. Η μεθοδολογία μας είναι βασισμένη πάνω στη βιωσιμότητα και μάλιστα έχουμε βραβευτεί για το καινοτόμο και βιώσιμο επιχειρηματικό μας μοντέλο στο Booking Cares Lab 2018 και στα βραβεία “Sustainable-Innovative & Responsible Entrepreneurship” που διοργανώνει το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών. Η βιωσιμότητα του πλανήτη μας εξαρτάται από τις ενέργειες μας σε διάφορους τομείς και ο τουρισμός είναι αδιαμφισβήτητα ένας από τους πιο σημαντικούς».

«Οι αποφάσεις που έπρεπε να πάρουμε λόγω Covid-19 ήταν πολύ δύσκολες»

«Οι πρώτοι μήνες μετά την μείωση της ομάδας μας ήταν πολύ δύσκολοι για όλους μας τόσο σε επαγγελματικό όσο και προσωπικό επίπεδο. Με τα περισσότερα παιδιά ήμασταν για αρκετά χρόνια μαζί και ήταν πολύ δύσκολες οι αποφάσεις που έπρεπε να πάρουμε. Το λιγότερο που μπορούσαμε να κάνουμε ήταν να τους βοηθήσουμε στο επόμενο τους βήμα και είμαστε πολύ χαρούμενοι που οι περισσότεροι πλέον από τους συναδέλφους μας βρήκαν νέα δουλειά. Φυσικά, η τηλεργασία έφερε και αυτή τις δικές της προκλήσεις. Όχι τόσο στο κομμάτι της εργασίας αφού πάντα είχαμε μια «work from home» ημέρα, όσο στην ψυχολογία της ομάδας μας. Το γεγονός ότι δεν έχουμε βρεθεί όλοι μαζί στο νέο μας γραφείο είναι κάτι που μας στεναχωρεί και μας επηρεάζει όλους. Κάνουμε όμως υπομονή και προσθέτουμε όλα τα χαμένα μας events στο ημερολόγιο μας για την επόμενη χρονιά ώστε να αναπληρώσουμε όσα χάσαμε».

Οι συντελεστές της ομάδας και η επιλογή των ρόλων

Βάσει του ακαδημαϊκού και επαγγελματικού τους background αλλά και των προσωπικών τους χαρακτηριστικών ως άτομα, ο Ανδρέας, ο Γιάννης και η Δάφνη μοίρασαν τα τμήματα της εταιρείας. Ο CEO της εταιρείας, Ανδρέας Φατούρος είναι υπεύθυνος του τμήματος περιεχομένου. Ο Γιάννης Νικολόπουλος είναι ο CTO της εταιρείας αλλά εκτός από υπεύθυνος του τμήματος IT έχει αναλάβει και το τμήμα marketing ενώ η κύρια θέση της Δάφνης Τσεβρένη είναι στο εμπορικό-οικονομικό τμήμα. Όλοι όμως ασχολούνται με το τμήμα υποστήριξης πελατών και φυσικά συμβουλεύονται ο ένας τον άλλον για θέματα που αφορούν τα διάφορα τμήματα: «Και οι τρεις διαφέρουμε αρκετά ως προσωπικότητες αλλά αυτό πραγματικά έχει λειτουργήσει ευεργετικά στην κουλτούρα και στην ανάπτυξη της εταιρείας μας. Ο Ανδρέας ήταν πάντα εκείνος που έβλεπε τα πράγματα πιο σφαιρικά, συνέδεε το προϊόν με την αγορά του πολιτισμού αλλά και επιμελούνταν την εξέλιξη του σχεδιασμού των ξεναγήσεων μας. Ο Γιάννης ως πολύ οργανωτικός και ταυτόχρονα εξαιρετικά βοηθητικός προς όλη την ομάδα, είναι εκείνος που έχει θέσει τις βάσεις της οργάνωσής μας και συντονίζει την ανάπτυξη της τεχνολογίας μας αλλά και της ομάδας μας στο σύνολό της. Εγώ ήμουν πάντα υπεύθυνη διαχείρισης των οικονομικών αλλά και της ανάπτυξης συνεργασιών της εταιρείας στον τουριστικό τομέα» τονίζει η Δάφνη. «Μια από τις πιο παλιές συνήθειες που έχουμε στην Clio Muse Tours την οποία διατηρούμε και εν μέσω καραντίνας είναι ένα καθημερινό meeting μεταξύ όλων των τμημάτων στο οποία ο καθένας μοιράζεται με τι ασχολείται, αν έχει κάποιο πρόβλημα ή αν χρειάζεται κάτι. Αυτός μας βοηθάει να έχουμε όλοι μια σφαιρική εικόνα και να λειτουργούμε ως ομάδα».

Smart Booking Title
Smart Booking

Explore More