Πώς θα είναι τα αεροδρόμια στη μετά-Covid εποχή;
Photo Credits: Shutterstock

Πώς θα είναι τα αεροδρόμια στη μετά-Covid εποχή;

[rt_reading_time postfix="minutes" postfix_singular="minute"] read
Share it:

Δεν χωράει αμφιβολία ότι η πανδημία του Covid-19 έχει πλήξει ίσως και ανεπανόρθωτα τον ταξιδιωτικό κλάδο. Πολλές πτυχές του θα σταματήσουν να υπάρχουν ενώ άλλες δεν θα είναι πότε ξανά ίδιες. Το σίγουρο είναι ότι οι πτήσεις θα συνεχιστούν και θα χρειάζονται αεροδρόμια για να τις εξυπηρετήσουν. Πώς όμως θα είναι τα αεροδρόμια στη μετά-Covid εποχή;

«Στις αερομεταφορές πάντα υπάρχει κρίση», λέει η Κάρστεν Μπενζ, καθηγήτρια διοίκησης αερομεταφορών στο πανεπιστήμιο της Φρανκφούρτης και πρώην στέλεχος της Austrian Airlines, μιλώντας στο Business Airport International.

«Οι αναταράξεις είναι φυσιολογικές – 11η Σεπτεμβρίου, Sars, η οικονομική κρίση, το ηφαίστειο της Ισλανδίας. Είναι δύο καλά χρόνια, δύο κακά χρόνια, οπότε πρέπει να εκπαιδεύσετε το προσωπικό να αναμένει τις αναταράξεις. Μετά από κάθε κρίση, όμως, ακολουθεί η ανάκαμψη. Πρέπει να είσαι έτοιμος για όταν η ζήτηση επιστρέψει.

Κέντρα ευεξίας

«Τα αεροδρόμια είναι μικρές πόλεις στην κλίμακά τους» λέει ο Τάι Οσμπο, αρχιτέκτονας και επικεφαλής αερομεταφορών στην αρχιτεκτονική εταιρεία Gensler, μιλώντας στον Independent.

«Το μέλλον των αεροδρομίων είναι ότι θα αναλάβουν λειτουργίες που μία πόλη συνήθως ενσωματώνει. Υγειονομικές εγκαταστάσεις, κέντρα απεξάρτησης, κέντρα ευεξίας και γυμναστήρια είναι από τις εγκαταστάσεις που θα περιλαμβάνονται στα αεροδρόμια στο μέλλον», προσθέτει ο Οσμπο.

Tα αεροδρόμια στη μετά-Covid εποχή.
«Στις αερομεταφορές πάντα υπάρχει κρίση», λέει η Κάρστεν Μπενζ, καθηγήτρια διοίκησης αερομεταφορών στο πανεπιστήμιο της Φρανκφούρτης. © Shutterstock

Πιο έξυπνα αεροδρόμια, όχι πιο μεγάλα

«Τα αεροδρόμια θα γίνουν πιο εξυπνα, όχι πιο μεγάλα» λέει ο Πατ Ασκιού από το γραφείο HKS Architechts. «Θα χρησιμοποιούν τεχνητή νοημοσύνη και βιομετρικά συστήματα για να παρακολουθούν την ποιότητα του αέρα, την καθαριότητα των χώρων (κουπαστές, τουαλέτες, κοινόχρηστες θέσεις κ.α.) και να διαχειρίζονται τον κόσμο, μεταξύ άλλων».

Ο Ασκιού είναι ένας από τους κορυφαίους αρχιτέκτονες στον σχεδιασμό αεροδρομίων και έχει δουλέψει με μεγάλα αεροδρόμια και αεροπορικές εταιρείες, όπως το Χίθροου, το αεροδρόμιο της Ντόχα και το αεροδρόμιο του Λος Αντζελες.

Πιστεύει ότι τα μεγαλύτερα τερματικά δεν είναι μία ρεαλιστική επιλογή.

«Ο σχεδιασμός μεγαλύτερων τερματικών δεν είναι συνήθως οικονομικά βιώσιμος» λέει. «Μπορούμε να στραφούμε προς τα νοσοκομεία και τους μεγάλους εκθεσιακούς χώρους για έμπνευση».

Ο Οσμπο προσθέτει ότι τα αεροδρόμια είναι τεράστια κτίρια τα οποία πολλές φορές υποχρησιμοποιούνται για λόγους ασφάλειας. «Η μεγιστοποίηση της χρήσης του χώρου που είναι διαθέσιμος μπορεί να αλλάξει το μέγεθος των αεροδρομίων χωρίς δραματικές αλλαγές».

Εξωτερικοί χώροι

Ο Οσμπο πιστεύει ότι τώρα «είναι μία ευκαιρία να σκεφτούμε πώς θέλουμε να ταξιδεύουμε μακροπρόθεσμα» και ότι το μέλλον θα μπορούσε να δει μία επέκταση των εξωτερικών χώρων στα αεροδρόμια.

«Τα αεροδρόμια σίγουρα προσδιορίζονται από τους μεγάλους κλειστούς χώρους για να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες των επιβατών» τονίζει ο Οσμπο. «Οι αχρησιμοποίητοι χώροι μπορούν να γίνουν εξωτερικοί κήποι σε μία προσπάθεια να επαναφέρουμε την ισορροπία στα αεροδρόμια».

Tα αεροδρόμια στη μετά-Covid εποχή.
«Τα αεροδρόμια ήδη χρησιμοποιούν εφαρμογές για την ταυτοποίηση των επιβατών, το check-in των ίδιων και των αποσκευών τους, τον έλεγχο της θερμοκρασίας, τα ψώνια και το πάρκινγκ» επισημαίνει ο αρχιτέκτονας Πατ Ασκιού. © Shutterstock

Ανέπαφα ταξίδια

Η χρήση εφαρμογών είναι ένας από τους τρόπους που πολλά αεροδρόμια έχουν προσαρμοστεί στην πανδημία.

«Τα αεροδρόμια ήδη χρησιμοποιούν εφαρμογές για την ταυτοποίηση των επιβατών, το check-in των ίδιων και των αποσκευών τους, τον έλεγχο της θερμοκρασίας, τα ψώνια και το πάρκινγκ» επισημαίνει ο Ασκιού.

Ο Ασκιού πιστεύει ότι στο μέλλον η ανέπαφη ταξιδιωτική εμπειρία θα «εξαπλωθεί» ακόμη περισσότερο.

Χώρος για βόλτα

Μετά την πανδημία, τουλάχιστον στα αμερικανικά αεροδρόμια, δεν θα υπάρχει πλέον ο διαχωρισμός ανάμεσα στα ασφαλή και μη ασφαλή σημεία ενός αεροδρομίου λέει ο Οσμπο.

«Ο διαχωρισμός των χώρων δεν θα αντέξει. Χρησιμοποιώντας τεχνολογίες όπως τα βιομετρικά συστήματα, οι θερμικές κάμερες και άλλες, οι εγκαταστάσεις ασφαλείας θα μεταφερθούν από τη μέση του αεροδρομίου στην αρχή», τονίζει.

«Οι επιβάτες θα μπορούν να κάνουν check-in από το σπίτι τους, να αφήνουν τις αποσκευές τους στην μπροστινή είσοδο, να πάνε στις πύλες όταν θέλουν και μόλις περάσουν από τους ελέγχους ασφαλείας να επιβιβαστούν στο αεροπλάνο», προσθέτει. «Αυτό θα μπορούσε να δημιουργήσει έναν ανοικτό ενιαίο χώρο στον οποίο οι επιβάτες θα μπορούν να περιμένουν και να βολτάρουν όπως θέλουν οι ίδιοι».

Smart Booking Title
Smart Booking

Explore More