easyJet: 25 χρόνια από την «επανάσταση» στις αερομεταφορές
Photo Credits: Shutterstock

easyJet: 25 χρόνια από την «επανάσταση» στις αερομεταφορές

[rt_reading_time postfix="minutes" postfix_singular="minute"] read
Share it:

Στις 10 Νοεμβρίου του 1995 το Boeing 737 που ήταν παρκαρισμένο στο αεροδρόμιο του Λούτον, το οποίο λίγες αεροπορικές εταιρείες χρησιμοποιούσαν τότε, ήταν διαφορετικό από τα άλλα. Στην άτρακτό του ήταν ζωγραφισμένος ένας τηλεφωνικός αριθμός και η ουρά του ήταν πορτοκαλί. Ηταν η αρχή της easyJet που έμελλε να αλλάξει για πάντα τις αερομεταφορές.

Το αεροπλάνο απογειώθηκε με προορισμό τη Γλασκώβη και η «επανάσταση» στον χώρο των αερομεταφορών είχε ξεκινήσει.

Ο ιδρυτής της easyJet Στέλιος Χατζηιωάννου θυμάται ότι ήταν «μία μίζερη, απαίσια και γεμάτη υγρασία μέρα στο Λούτον». Αυτό όμως δεν φαίνεται να ενόχλησε τους επιβάτες. Είχαν πληρώσει μόλις 29 λίρες για να ταξιδέψουν με ένα αεροπλάνο μισθωμένο από την GB Airways, η οποία ήταν μία μεγάλη αεροπορική εταιρεία της εποχής που συνεργαζόταν και με την British Airways.

Εικοσιπέντε χρόνια αργότερα η τιμή του εισιτηρίου δεν προκαλεί έκπληξη. Σήμερα υπάρχουν πολλές πτήσεις με 25 λίρες ή και λιγότερο.

Υπάρχει όμως μία βασική διαφορά: το 1995 η τιμή για ένα εισιτήριο με την British Airways και την British Midland ξεκινούσε από 100 λίρες. Οσοι δεν είχαν το budget επέλεγαν το αυτοκίνητο ή το τρένο.

«Η σημερινή ημερομηνία σηματοδοτεί τα 25 χρόνια από τότε που η easyJet ξεκίνησε να κάνει πτήσεις που κόστιζαν όσο ένα παντελόνι» λέει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Γιόχαν Λούντγκρεν.

«Φέτος, ενώ θα ξεπερνάγαμε τους 100 εκατομμύρια πελάτες για πρώτη φορά, ο κλάδος έχει δεχθεί το πιο ισχυρό πλήγμα της ιστορίας του, παρόλα αυτά παραμένω αισιόδοξος για το μέλλον».

easyJet.
Το 1995 η τιμή για ένα εισιτήριο με την British Airways και την British Midland ξεκινούσε από 100 λίρες. Οσοι δεν είχαν το budget επέλεγαν το αυτοκίνητο ή το τρένο. © Shutterstock

Ο Sir Stelios, γιος γνωστού εφοπλιστή, γεννήθηκε στην Κύπρο το 1967. Στα 28 του χρόνια με ένα φιλόδοξο όραμα άλλαξε για πάντα τις αερομεταφορές.

«Ο Στέλιος δεν είχε πότε τον αέρα που θα περίμενες από κάποιο που μεγάλωσε με χρυσά κουτάλια», λέει ο πρώτος εμπορικός διευθυντής της easyJet Τόνι Αντερσον. «Πόσοι εκατομμυριούχοι θα άφηναν την καλή ζωή για να δουλεύουν μέχρι το πρωί σε μία καλύβα στο Λούτον;»

Ο κ. Χατζηιωάννου θυμάται ακόμα την πρώτη πτήση της εταιρείας του. «Πήρα το μικρόφωνο και έβγαλα ένα μικρό λόγο, για πρώτη φορά στους πελάτες μου. Δεν θυμάμαι ακριβώς αλλά πιθανότατα είπα: “Αυτή είναι μία πολύ σημαντική μέρα για μένα, σας ευχαριστώ που είστε εδώ, γειά σας και να έχετε μία καλή ημέρα”», θυμάται ο Sir Stelios.

«Ελαβα το χειροκρότημα και σκέφτημα: “Το εκτίμησαν! Δεν τους πειράζει που περιόρισα τις έξτρα υπηρεσίες, τον χώρο ανάμεσα στις θέσεις και τις business class θέσεις – το λατρεύουν».

Μέσα σε λίγες μέρες το Εδιμβούργο συνδέθηκε με το Λούτον. Τον Ιανουάριο του 1996, το Αμπερντήν προστέθηκε επίσης στο δίκτυο της εταιρείας, ενώ τον Απρίλιο του ίδιου έτους, η easyJet πραγματοποίησε τις πρώτες πτήσεις της στο εξωτερικό. Αμστερνταμ, Βαρκελώνη και Νίκαια ήταν από τους πρώτους «σταθμούς» και συνεχίζουν μέχρι σήμερα να είναι από τις βασικούς προορισμούς που εξυπηρετεί η εταιρεία.

Οι υπόλοιπες αεροπορικές εταιρείες, που είχαν συνηθίσει στις υψηλές τιμές και τον μικρό ανταγωνισμό δεν πήραν αρχικά στα σοβαρά την easyJet.

Εικοσιτέσσερα χρόνια μετά η easyJet και η άλλη μεγάλη low cost αεροπορική Ryanair «κυριαρχούσαν» στις ευρωπαϊκές αερομεταφορές, έχοντας πολλές βάσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ευρώπη.

Το Brexit στοίχισε ακριβά στην εταιρεία, τόσο σε οικονομικό, αλλά και σε γραφειοκρατικό επίπεδο, αναγκάζοντάς την να ιδρύσει μία θυγατρική στην Αυστρία για να ανταπεξέλθει στις συνέπειες του Brexit.

Όταν «χτύπησε» η πανδημία του Covid-19, οι easyJet και Ryanair ήταν οι πρώτοι στόχοι. Η εταιρεία αναγκάστηκε να απολύσει χιλιάδες εργαζόμενους, καθώς η επιβολή ταξιδιωτικών περιορισμών από την κυβέρνηση έβαζε «φρένο» στις προσπάθειες για ανάκαμψη του κλάδου.

Η θετική είδηση για την εξέλιξη του εμβολίου είναι ένα πρώτο βήμα στην ανάκαμψη της εταιρείας, η οποία είδε την τιμή της μετοχής της να αυξάνεται πάνω από 33%.

«Οι άνθρωποι πάντα θα θέλουν να ταξιδεύουν και να εξερευνούν και από την ίδρυσή της η easyJet έχει εκδημοκρατίσει τα ταξίδια, διευκολύνοντάς τα και κάνοντας τα πιο προσιτά σε όλους».

Πριν από 25 χρόνια, οι εσωτερικές πτήσεις δέχονταν έντονη κριτική κυρίως για το οικονομικό τους κόστους και όχι για το οικολογικό τους αποτύπωμα, όπως σήμερα.

«Σχεδιάζουμε να αλλάξουμε τον κλάδο των αερομεταφορών προς το καλύτερο», λέει ο Λούντγκρεν, «μειώνοντας τις εκπομπές ρύπων των αεροπλάνων μας και παίρνοντας πρωτοβουλίες για το μέλλον, ώστε να φτάσουμε στις μηδενικές εκπομπές ρύπων τα επόμενα 25 χρόνια».

easyJet.
Απρίλιος 1997: λανσάρεται η ιστοσελίδα της εταιρείας. Αρχικά απλά ανακατευθύνει τους χρήστες σε έναν τηλεφωνικό αριθμό, ώστε η εταιρεία να μπορεί να καταγράφει τις κρατήσεις. Η εταιρεία οδηγεί τους πελάτες προς τις online κρατήσεις, κάνοντάς σχεδόν αδύνατες τις κρατήσεις μέσω τηλεφώνου για ένα μήνα. Το σλόγκαν «η αγαπημένη αεροπορική εταιρεία του διαδικτύου» κοσμεί τα αεροπλάνα της εταιρείας. © Shutterstock

Οι σταθμοί της easyJet

10 Νοεμβρίου 1995: πραγματοποιείται η πρώτη πτήση της easyJet από το Λούτον στη Γλασκώβη. Η τιμή ξεκινά από τις 29 λίρες. Τα αναψυκτικά και τα ποτά πωλούνται -και δεν προσφέρονται δωρεάν- στους πελάτες για πρώτη φορά.

Απρίλιος 1996: η easyJet ξεκινά τις πτήσεις προς το Αμστερνταμ, τη Νίκαια και τη Βαρκελώνη

Απρίλιος 1997: λανσάρεται η ιστοσελίδα της εταιρείας. Αρχικά απλά ανακατευθύνει τους χρήστες σε έναν τηλεφωνικό αριθμό, ώστε η εταιρεία να μπορεί να καταγράφει τις κρατήσεις. Η εταιρεία οδηγεί τους πελάτες προς τις online κρατήσεις, κάνοντάς σχεδόν αδύνατες τις κρατήσεις μέσω τηλεφώνου για ένα μήνα. Το σλόγκαν «η αγαπημένη αεροπορική εταιρεία του διαδικτύου» κοσμεί τα αεροπλάνα της εταιρείας.

Οκτώβριος 1997: μία δεύτερη βάση ανοίγει στο τότε «ετοιμοθάνατο» αεροδρόμιο του Λίβερπουλ. Η πρώτη πτήση έχει προορισμό το Αμστερνταμ. Επιχειρείται η σύνδεση Λούτον-Λίβερπουλ, αλλά στη συνέχεια εγκαταλείπεται.

Μάρτιος 1998: η easyJet εξαγοράζει την ελβετική εταιρεία TEA και ιδρύει την easyJet Switzerland. Η τότε νομοθεσία επιτρέπει την πώληση πτήσεων από την Ελβετία προς την Ισπανία μόνο αν συμπεριλαμβάνονται σε πακέτα διακοπών. Η εταιρεία αγοράζει μία σκηνή στα Πυρηναία για να είναι εντός νομοθεσίας.

Μάιος 1998: η British Airways ιδρύει τη δική της low cost θυγατρική, την Go, με έδρα την πόλη του Στάνστεντ. Ο Sir Stelios και άλλα μέλη του προσωπικού επιβιβάζονται στην πρώτη της πτήση και μοιράζουν κουπόνια της easyJet για δωρεάν πτήσεις.

Νοέμβριος 2000: τα πέμπτα γενέθλια της εταιρείας, συμπίπτουν με την είσοδό της στο χρηματιστήριο του Λονδίνου. Η αρχική της κεφαλαιοποίησή της ορίζεται στα 777 εκατομμύρια λίρες. Σήμερα βρίσκεται στα 3,4 δισεκατομμύρια λίρες.

Ιούνιος 2001: ιδρύεται η βάση της εταιρείας στο αεροδρόμιο του Γκάτγουικ που σήμερα είναι και η μεγαλύτερή της.

Μάιος 2002: η Go, που πλέον έχει εξαγορασθεί από funds, πωλείται στην easyJet. Η πρώην θυγατρική της British Airways ενσωματώνεται μέσα στην easyJet. Το φθινόπωρο του 2020, οι βάσεις της εταιρείας στο Στάνσεντ και στο Νιουκάστλ κλείνουν λόγω της πανδημίας του Covid-19.

Ιούνιος 2002: Η British Airways πουλά την γερμανική θυγατρική της Deutsche BA στην easyJet. «Το καλό με τη γερμανική αγορά είναι ότι έχει το ίδιο πρόβλημα με εμάς: την κακοκαιρία», είχε πει ο τότε CEO της εταιρείας Ρέι Γουέμπστερ.

Οκτώβριος 2003: η easyJet αγοράζει το πρώτο της αεροσκάφος από την Airbus. Μέχρι τότε η εταιρεία πετούσε αποκλειστικά με αεροπλάνα της Boeing. Σήμερα η στροφή της easyJet προς την γαλλική εταιρεία έχει ολοκληρωθεί.

Φεβρουάριος 2006: «εγκαινιάζεται» η διαδικασία του Speedy Boarding. Τον ίδιο μήνα, η Flybe γίνεται η πρώτη αεροπορική που εισάγει τις χρεώσεις των αποσκευών. Η easyJet ανακοινώνει ότι δεν σκοπεύει να ακολουθήσει την ίδια πρακτική, αλλά πολύ σύντομα το κάνει.

Οκτώβριος 2007: η easyJet αγοράζει GB Airways και γίνεται η μεγαλύτερη εταιρεία στο αεροδρόμιο του Γκάτγουικ.

Μάρτιος 2013: η easyJet ξεκινά τις πτήσεις από τα αεροδρόμια του Γκάτγουικ και του Μάντσεστερ προς τη Μόσχα. Αποδεικνύονται μία εμπορική αποτυχία και αποσύρονται δύο χρόνια αργότερα.

Ιούλιος 2017: μία νέα αεροπορική η easyJet Europe ιδρύεται στη Βιέννη, επιτρέποντας τις πτήσεις εντός ΕΕ μετά το Brexit.

Οκτώβριος 2017: μετά την πτώση της Air Berlin, η easyJet αγοράζει τα αεροσκάφη και τις θέσεις της και η εταιρεία «μπαίνει» για πρώτη φορά στο αεροδρόμιο του Βερολίνου, Tegel.

με πληροφορίες από Independent

Renova Deco
Smart Booking Title
Smart Booking

Explore More