Εμβόλιο Covid-19: είναι έτοιμες οι αεροπορικές για τη «μεταφορά του αιώνα»;
Photo Credits: Shutterstock

Εμβόλιο Covid-19: είναι έτοιμες οι αεροπορικές για τη «μεταφορά του αιώνα»;

[rt_reading_time postfix="minutes" postfix_singular="minute"] read
Share it:

Το εμβόλιο ενάντια στον Covid-19 είναι πιο κοντά πιο ποτέ. Σύμφωνα με την Pfizer, οι κλινικές δοκιμές έχουν δείξει ότι είναι έως και 90% αποτελεσματικό στην πρόληψη της νόσου. Αυτό φέρνει στο προσκήνιο ένα σημαντικό ερώτημα: είναι οι αεροπορικές εταιρείες έτοιμες για τη «μεταφορά του αιώνα»;

Ενα αποτελεσματικό εμβόλιο είναι ταυτόχρονα «ευχή» αλλά και «κατάρα» για την αεροπορική βιομηχανία.

Από τη μια πλευρά, ο αεροπορικός κλάδος αρχίζει να ελπίζει για αποκατάσταση της επιβατικής ζήτησης και μείωση των ταξιδιωτικών περιορισμών. Από την άλλη όμως, οι κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο εξαρτώνται από τις υποδομές των αεροπορικών εταιρειών για τη διανομή δισεκατομμυρίων δόσεων του εμβολίου.

Το σωστό χρονοδιάγραμμα είναι το «κλειδί». Η Pfizer ανακοίνωσε ότι θα μπορούσε να έχει 50 εκατομμύρια δόσεις του εμβολίου έτοιμες για αποστολή φέτος και 1,3 δισεκατομμύρια δόσεις το 2021.

Αυτό δίνει στις αεροπορικές εταιρείες κάποιον χρόνο για να ολοκληρώσουν τους σχεδιασμούς στους οποίους εργάζονται από την αρχή της πανδημίας.

Χωρητικότητα

Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι τα logistics. Η Διεθνής Ενωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ) εκτιμά ότι θα χρειαστούν 8.000 αεροσκάφη Boeing 747 για να φτάσουν αρκετές δόσεις σε όλο τον πλανήτη.

Το ζήτημα είναι ότι δεν υπάρχουν αρκετά Boeing 747. Στην πραγματικότητα, η Boeing έχει κατασκευάσει περίπου 1.600 φορτηγά αεροσκάφη 747 οποιουδήποτε τύπου από τότε που «πρωτοεμφανίστηκε» το αεροσκάφος πριν από σχεδόν 50 χρόνια.

Η πλειονότητα των αεροπορικών φορτίων δεν μεταφέρεται με φορτηγά αεροσκάφη. Αντ ‘αυτού, τα περισσότερα εμπορεύματα μεταφέρονται μέσα στους εσωτερικούς αποθηκευτικούς χώρους των επιβατικών αεροσκαφών.

Ομως, με τα διεθνή ταξίδια να έχουν δεχθεί μεγάλο «πλήγμα» από την πανδημία όλο και λιγότερα μεγάλα αεροσκάφη διασχίζουν τους ουρανούς. Σήμερα τα επιβατικά αεροπλάνα εταιρείων, όπως οι American Airlines, Turkish Airlines και United Airlines  πραγματοποιούν πτήσεις μεταφέροντας αποκλειστικά φορτία.

Από την έναρξη της κρίσης η ΙΑΤΑ εκτιμά ότι έχουν τροποποιηθεί έως και 2.500 επιβατικά αεροσκάφη για τη μεταφορά εμπορευμάτων. Ακόμη και έτσι όμως, η διαθέσιμη «χωρητικότητα» για τη μεταφορά φορτίου μειώθηκε περισσότερο από 25% τον Σεπτέμβριο.

Θα καταφέρουν τα αεροσκάφη να μεταφέρουν το εμβόλιο:
H διαθέσιμη «χωρητικότητα» για τη μεταφορά φορτίου μειώθηκε κατά περισσότερο από 25% τον Σεπτέμβριο. © Shutterstock

Αυτό συμβαίνει παρά το γεγονός ότι η ζήτηση για μεταφορές αγαθών αυξάνεται καθώς οι άνθρωποι στρέφονται όλο και περισσότερο στο ηλεκτρονικό εμπόριο, αφού τα lockdown μείωσαν την πρόσβαση και τη ζήτηση αρκετών προϊόντων.

Ακόμη χειρότερα, αυτό συνέβη πριν ακόμη ληφθεί υπόψη η τεράστια ζήτηση για «χώρο εναέριου φορτίου» για τη μεταφορά των εμβολίων.

Ακόμη και αν οι αεροπορικές εταιρείες παρέχουν τη χωρητικότητα που χρειάζεται για να μεταφερθούν τα εμβόλια, οι κυβερνήσεις θα πρέπει να μετριάσουν τους δασμούς στα αεροδρόμια.

Τα εμβόλια είναι άμεση ανάγκη, ένα ζήτημα ζωής και θανάτου.

«Προτρέπουμε τις κυβερνήσεις να πάρουν πρωτοβουλία για τη διευκόλυνση της συνεργασίας σε ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού, έτσι ώστε οι εγκαταστάσεις, οι ρυθμίσεις ασφαλείας και οι συνοριακές πολιτικές να είναι έτοιμες για το τεράστιο και πολύπλοκο έργο που ακολουθεί», δήλωσε ο γενικός διευθυντής της ΙΑΤΑ Αλεξάντερ ντε Ζούνιακ.

«Ψυχρή αλυσίδα»

Το εμβόλιο της Pfizer παρασκευάζεται με mRNA, μια σχετικά νέα γενετική τεχνολογία που απαιτεί διαφορετικό χειρισμό από ότι ένα συμβατό εμβόλιο, το οποίο συνήθως παρασκευάζεται με νεκρά ή εξασθενημένα κύτταρα.

Το εμβόλιο της Pfizer λοιπόν, όπως και όλα τα άλλα εμβόλια που βασίζονται στο mRNA, θα απαιτούσε εξαιρετικά χαμηλές θερμοκρασίες σε όλα τα στάδια της ανάπτυξης και παράδοσής του – από το εργαστήριο, το αεροδρόμιο και τη διανομή – μία διαδικασία που ανομάζεται «ψυχρή αλυσίδα». Για τις αεροπορικές εταιρίες, αυτό θα ήταν εξαιρετικά δύσκολο.

Σχετικα λίγες αεροπορικές εταιρείες διαθέτουν εγκαταστάσεις «ψυχρής αλυσίδας» ικανές να διατηρούν τα εμπορεύματα του σε θερμοκρασίες κάτω των -25 βαθμών Κελσίου.

Η Lufthansa, επιβεβαίωσε για πρώτη φορά ότι ο στόλος της μπορεί να ενταχθεί στην «ψυχρή αλυσίδα» στις 5 Νοεμβρίου. «Υπάρχουν μόνο λίγες αεροπορικές εταιρείες στον κόσμο που έχουν το δίκτυο για τη διανομή ψυχρού φορτίου από πόρτα σε πόρτα και η Lufthansa ηγείται σε αυτό», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Σάρστεν Σπορ.

Η μεταφορά του εμβολίου της Pfizer θα απαιτεί διαφορετικό χειρισμό από ότι σε ένα συμβατό εμβόλιο. © Shutterstock

«Αυτή τη στιγμή νομίζω έχουμε 35 προορισμούς σε όλο τον κόσμο ήδη εξοπλισμένους για τέτοιου είδους προϊόντα», πρόσθεσε.

Η Korean Air δήλωσε ότι προτίθεται να βελτιώθει σε αυτό το κομμάτι ενόψει του εμβολίου. Η United Airlines έχει επίσης επενδύσει σε τέτοιου είδους τεχνολογίες και έχει εξασφαλίσει κιβώτια ελεγχόμενης θερμοκρασίας για τη μεταφορά εμπορευμάτων τα οποία όμως μπορούν να χρησιμοποιηθούν και για ιατρικές μεταφορές.

«Παραμένουμε πιστοί στη δέσμευσή μας να βοηθήσουμε τους πελάτες μας να ξεπεράσουν την πανδημία, κάνοντας ότι μπορούμε για να είμαστε προετοιμασμένοι για τη διαμονή εμβολίων ενάντια στον Covid-19 όταν έρθει η ώρα», δήλωσε ο πρόεδρος του United Cargo Γιαν Κρεμς.

Η FedEx ανέφερε ότι η εμπειρία της στην μεταφορά εμβολίων για τον H1N1 πριν από μια δεκαετία την έχει «προετοιμάσει» για τη μεταφορά εμβολίων για τον Covid. Φαίνεται να έχει μάλιστα λύσεις για κάθε «φάση» της ψυχρής αλυσίδας.

Η εταιρεία διαθέτει περισσότερες από 90 εγκαταστάσεις «ψυχρής αλυσίδας» σε όλο τον κόσμο. Παράλληλα, έλαβε έγκριση να αυξήσει τη χρήση ξηρού πάγου στα αεροσκάφη της από την αμερικανική Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας.

«Για να συμπληρώσουμε τις υπάρχουσες δυνατότητες ψυχρής αλυσίδας για την υποστήριξη της διανομής εμβολίων, επεξεργαζόμαστε επίσης ένα συνδυασμό λύσεων, συμπεριλαμβανομένων σταθερών καταψυκτών, ψυγείων-κιβωτίων και ρυμουλκούμενων ψυγείων», τόνισε η εταιρεία στο Skift.

Το πιο πολύτιμο «εμπόρευμα» στον κόσμο

Η χωρητικότητα των αεροσκαφών και η «ψυχρή αλυσίδα» δεν είναι οι μόνοι «πονοκέφαλοι» για τις αεροπορικές εταιρείες οι οποίες θα επωμιστούν και το βάρος της διανομής των εμβολίων. Η προστασία του εμβολίου σε όλα τα στάδια της μεταφοράς είναι επίσης μία τεράστια πρόκληση.

Αυτή είναι μία ευθύνη που πρέπει να αναλάβουν οι κυβερνήσεις, σύμφωνα με την ΙΑΤΑ που δεν φαίνεται να «παίζει» στο συγκεκριμένο ζήτημα. Ο χρόνος είναι πολύτιμος, ειδικά εάν το εμβόλιο της Pfizer λάβει εξουσιοδότητση μέσα στον μήνα.

«Η ασφαλής διανομή των εμβολίων για τον COVID-19 θα είναι η αποστολή του αιώνα για την παγκόσμια βιομηχανία αεροπορικών φορτίων», δήλωσε ο ντε Ζούνιακ. «Ομως, αυτό δεν θα συμβεί χωρίς προσεκτικό σχεδιασμό και τώρα είναι η στιγμή για αυτόν».

με πληροφορίες από Skift.

Smart Booking Title
Smart Booking

Explore More