Τα νέα «ψιλά γράμματα» των αεροπορικών εισιτηρίων

Τα νέα «ψιλά γράμματα» των αεροπορικών εισιτηρίων

[rt_reading_time postfix="minutes" postfix_singular="minute"] read
Share it:

Καθώς τα αεροδρόμια ανοίγουν και πάλι τις πόρτες τους και τα αεροσκάφη ξεκίνησαν να πετούν και πάλι, οι αεροπορικές εταιρείες οχυρώνονται προσθέτοντας νέα «ψιλά γράμματα» στην αγορά εισιτηρίων.

Ολοένα και περισσότερες εταιρείες προσθέτουν ρήτρες που αναγκάζουν τους επιβάτες να επιλύσουν οποιαδήποτε διαφορά τους με την εταιρεία μέσω εξωδικαστικής διαιτησίας – και όχι στις δικαστικές αίθουσες, απαγορεύοντας τους παράλληλα να ξεκινήσουν ή να συμμετάσχουν σε ομαδικές αγωγές.

Στις αρχές Απριλίου, η American Airlines επικαιροποίησε το «συμφωνητικό μεταφοράς» της (contract of carriage), ένα συνηθισμένο έγγραφο, το οποίο περιλαμβάνει τις νομικές αρμοδιότητες του πελάτη και της εταιρείας, με μία δήλωση αποποίησης από μέρους των επιβατών του δικαιώματος συμμετοχής τους σε ομαδικές αγωγές. Η British Airways ακολούθησε την ίδια τακτική στα τέλη Μαΐου στο πρόγραμμα της, Executive Club, για κατοίκους των ΗΠΑ και του Καναδά.

«Αυτό που ουσιαστικά λένε οι αεροπορικές είναι: αν ποτέ έρθετε σε διαφωνία μαζί μας, ο μόνος τρόπος να επιλυθεί είναι εξωδικαστικά», αναφέρει η Ντέμπορα Χένσλερ, καθηγητής νομικής στο Stanford Law School. «Αυτού του τύπου οι συμφωνίες αποτελούν μία προσπάθεια των εταιρειών να αποτρέψουν τους πελάτες από έναν αποτελεσματικό τρόπο διεκδίκησης πάνω σε μία πιθανή νομική παραβίαση από μέρους τους».

Σπορά της πανδημίας

Η στιγμή της απόφασης σίγουρα δεν είναι τυχαία. Οι αεροπορικές – μικρές και μεγάλες – έχουν δεχθεί αγωγές για την παρακράτηση δισεκατομμυρίων δολαρίων από πελάτες, των οποίων οι πτήσεις ακυρώθηκαν λόγω της πανδημίας. American Airlines και British Airlines βρίσκονται στο επίκεντρο ομαδικών αγωγών, ενώ και μικρότερες αεροπορικές όπως οι Frontier Airlines και Spirit Airlines, οι οποίες είχαν συμπεριλάβει πριν την πανδημία τον όρο της απαγόρευσης συμμετοχής σε ομαδικές αγωγές στα συμβόλαια τους, βρίσκονται σε διαμάχη με πελάτες τους.

Οι παραπάνω μηνύσεις έχουν πάνω από 100 μέλη και ζητούν περισσότερα από 5 εκατομμύρια δολάρια συνολικά. Σε όλες τις περιπτώσεις, οι πελάτες υποστηρίζουν ότι οι αεροπορικές, είτε παραβιάζουν τους δικούς τους κανόνες, οι οποίο στις περισσότερες περιπτώσεις αναφέρουν το δικαίωμα του επιβάτη να αποζημιωθεί εφόσον η πτήση του ακυρωθεί, είτε παρακάμπτουν την πολιτική του αμερικανικού υπουργείου Μεταφορών, σύμφωνα με την οποία οι αεροπορικές υποχρεούνται να αποζημιώσουν τους επιβάτες, όταν οι πτήσεις από και προς τις ΗΠΑ ακυρωθούν.

Οι επιβάτες, των οποίων οι πτήσεις ακυρώθηκαν λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού θα χάσουν το δίκαιωμα τους στην αποζημίωση αν πιάσουν τόπο οι πιέσεις των αεροπορικών, αναφέρει η Επίτροπος της Ευρωπαϊκής Ενωσης για τις Μεταφορές, Αντίνα Βαλεάν στο Euronews.

Σε ανακοίνωση του εκπρόσωπος τύπου της American Airlines αναφέρει ότι η νέα τακτική που ακολουθά η εταιρεία έχει ως σκοπό «να διαβεβαιώσει τους πελάτες ότι διαθέτουν μία οδό για να επιλύσουν τις διάφορές τους με εμάς, όπως για παράδειγμα με την κατάθεση προσωπικής μήνυσης. Δεσμευόμαστε στο να επιλύουμε όλα τα προβλήματα, όταν αυτά ανακύπτουν, με κάθε επιβάτη ξεχωριστά».

«Το συγκεκριμένο ζήτημα πραγματικά γεννήθηκε μέσα στην πανδημία, καθώς δεν έχει υπάρξει μαζική ακύρωση πτήσεων σε αυτό στο επίπεδο στο παρελθόν», αναφέρει ο Τζον Αλμπανίζ, δικηγόρος στην Berger Montague, η οποία κατέθεσε την αγωγή σε συνεργασία με την Girard Sharp. «Υποπτευόμαστε – χωρίς να το γνωρίζουμε με βεβαιότητα – ότι οι αλλαγές στο Executive Club ήρθαν ως απάντηση της αγωγής και ως προσπάθεια περιορισμού μελλοντικών αγωγών».

Περιορισμένα τα κανάλια για ατομικές διεκδικήσεις

Όπως και τα συμβόλαια κινητής τηλεφωνίας, τα συμφωνητικά των αεροπορικών είναι “take it or leave it” συμβόλαια. Οι επιβάτες δεν έχουν τη δυνατότητα να διαπραγματευτούν τους όρους ιδιωτικά ή να μην υπογράψουν συγκεκριμένα τμήματα του συμβολαίου, προτού αγοράσουν ένα εισιτήριο.

«Oι αεροπορικές εξαιρούνται πολλές φορές από την κρατική ή τοπική νομοθεσία», αναφέρει ο Πολ Χάντσον, πρόεδρος του οργανισμού υπέρ των επιβατικών δικαιωμάτων FlyersRights.org. «Επομένως, ακόμα και αν σε μία περίπτωση έχει παραβιαστεί η νομοθεσία, δεν σημαίνει απαραίτητα ότι θα δοθεί αποζημίωση ατομικά. Είναι πιθανό, απλώς η αεροπορική να πληρώσει κάποιο πρόστιμο ή θα επιπληχθεί».

Ορισμένες ομαδικές αγωγές έχουν βρει επιτυχία. Το 2018, η British Airways έλυσε εξωδικαστικά μία διαμάχη της σχετικά με τις επιπρόσθετες χρεώσεις για τα καύσιμα, αποζημιώνοντας με εκατομμύρια δολάρια και Avios, το συνάλλαγμα για αεροπορικά μίλια που χρησιμοποιεί η εταιρεία, στους επιβάτες.

Είναι πολύ νωρίς για να καταλάβουμε αν οι νέες αγωγές κατά των American Airlines και British Airways, μπορούν να σταθούν στο δικαστήριο και πώς θα επηρεάσουν τις ήδη υπάρχουσες υποθέσεις που βρίσκονται στα αρχικά στάδια μίας πολύχρονης διαδικασίας.

«Θεωρώ όταν αν νικήσουν οι αεροπορικές που βρίσκονται στο προσκήνιο των αγωγών, τότε και άλλες θα ακολουθήσουν τα βήματα τους», αναφέρει ο Χένσλερ. «Επίσης, δεν υπάρχει κανένα στοιχείο που να υποδεικνύει ότι επιχειρήσεις του ιδού κλάδου θα θεωρούσαν χρήσιμο να πουν στους πελάτες τους: “Θα σας αφήσουμε να μας μηνύσετε, για να γίνετε μέλος του club μας».

Φωτογραφία από terminal αεροδρομίου.

 «Oι αεροπορικές εξαιρούνται πολλές φορές από την κρατική ή τοπική νομοθεσία», αναφέρει ο Πολ Χάντσον, πρόεδρος του οργανισμού υπέρ των επιβατικών δικαιωμάτων FlyersRights.org.

«Υποτίθεται ότι η εμπιστοσύνη ανταμείβεται»

Οι πελάτες που συλλέγουν μανιωδώς πόντους και μίλια έχουν κυκλοφορήσει μία θεωρία, σύμφωνα με την οποία η British Airways πρόκειται να αλλάξει την αξία του Avios και προετοιμάζεται για τις αντιδράσεις. Τα συγκεκριμένα προγράμματα αλλάζουν κάθε δύο ή τρία χρόνια και οι αεροπορικές πραγματοποιούν αλλαγές κατά το δοκούν, ακόμα και στο πόσα μίλια απαιτούνται για την αγορά ενός εισιτηρίου. Η British Airways αρνήθηκε να σχολιάσει.

Αν και η δυνατότητα αποταμίευσης και πληρωμής μέσω αεροπορικών μιλίων δεν προστατεύεται από κάποια νομοθεσία, ο Αλεξ Μίλερ, ιδρυτής της ιστοσελίδας Upgraded Points, που εξειδικεύεται σε αυτά τα ζητήματα, θεωρεί ότι οι συχνοί επιβάτες παρατηρούν με μεγάλη επιφύλαξη τις κινήσεις των αεροπορικών κατά τη διάρκεια της καραντίνας.

«Για να κυκλοφορήσει αυτό το μέιλ, το οποίο ουσιαστικά οδηγεί σε 100% ζημιά για τους πελάτες, δίνει ακόμη μεγαλύτερη δύναμη στα χέρια των αεροπορικών», τονίζει ο Μίλερ σχετικά με την ενημέρωση της British Airways. «Τα συγκεκριμένα προγράμματα βασίζονται στην εμπιστοσύνη και η εμπιστοσύνη υποτίθεται ότι ανταμείβεται».

με πληροφορίες από New York Times

Renova Deco
Smart Booking Title
Smart Booking

Explore More