Εφερε η πανδημία το τέλος του Airbnb;

Εφερε η πανδημία το τέλος του Airbnb;

[rt_reading_time postfix="minutes" postfix_singular="minute"] read
Share it:

Η Airbnb, απο την γέννηση της το 2008, τάραξε τα νερά στην τουριστική βιομηχανία, καταλαμβάνοντας μερίδα της αγοράς από τα ξενοδοχεία, αναγκάζοντάς τα να μειώσουν τις τιμές τους και οδηγώντας τα να φέρουν τις υπηρεσίες τους πιο κοντά στην τοπική κουλτούρα. Η πρόσφατη απόλυση του 25% του προσωπικού της εταιρείας, ωστόσο, υποδεικνύει τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζει. Σηματοδοτεί η Covid-19 το τέλος της πλατφόρμας;

«Πιστεύω ότι τα ξενοδοχεία ίσως έχουν το πλεονέκτημα βραχυπρόθεσμα», αναφέρει ο Χένρι Χάρτεβελντ, αναλυτής του τουριστικού κλάδου και ιδρυτής του οργανισμού Atmosphere Research Group, προβλέποντας μάλιστα ότι τα ξενοδοχεία θα έχουν τον πλεονέκτημα όσον αφορά την υγιεινή και την τήρηση των κανόνων κοινωνικής αποστασιοποίησης.

Καθώς όμως η τουριστική βιομηχανία προσπαθεί να ανακάμψει, τόσο τα ξενοδοχεία αλλά και η Airbnb, δυσκολεύονται να πείσουν ότι τα καταλύματα τους δεν είναι εστίες μετάδοσης του ιού και ότι οι υπηρεσίες τους συνάδουν με τα μέτρα υγειονομικής προστασίας.

Οι διαφορετικές προσεγγίσεις στις ακυρώσεις

Το κύμα ακυρώσεων που επακολούθησε την Covid-19 έκανε τους ταξιδιώτες παγκοσμίως να συνειδητοποιήσουν το ευρύ φάσμα των όρων που υπάρχουν στις κρατήσεις – από τη μη επιβολή ποινής για την ακύρωση μέχρι την κανονική χρέωση του ταξιδιού, παρά την ακύρωσή του μήνες πριν την κλεισμένη ημερομηνία.

Τα περισσότερα ξενοδοχεία ακολουθούν ανεκτικές πολιτικές σχετικά με τις ακυρώσεις, οι οποίες επιτρέπουν στους ταξιδιώτες να κάνουν αλλαγές στις κρατήσεις τους, χωρίς κάποια ποινή, 24 με 48 ώρες πριν το ταξίδι τους.

Εξαίρεση αποτελούν τα προπληρωμένα και χωρίς επιστροφές πακέτα, τα οποία συνήθως έχουν και τις χαμηλότερες τιμές. Ακόμα όμως και σε αυτές τις περιπτώσεις, οι μεγαλύτερες ξενοδοχειακές εταιρείες, όπως οι Marriott, Hilton και Hyatt, προσφέρουν επιστροφές χρημάτων ακόμα για την άνοιξη.

Συνέντευξη του CEO της Airbnb, Μπράιν Τσέσκι, στο αμερικανικό δίκτυο CNBC.

Δεδομένης της υγειονομικής και οικονομικής κρίσης «βασική προτεραιότητα των επαγγελματιών του κλάδου είναι να δείξουν κατανόηση», αναφέρει ο Τσεκίταν Ντεβ, καθηγητής μάρκετινγκ και διοίκησης του τμήματος τουριστικών σπουδών του πανεπιστημίου Cornell. Ο Ντεβ θεωρεί ότι η ανάκαμψη της τουριστικής βιομηχανίας ξεκινά με την ανοχή που θα δείξει στις ακυρώσεις, αλλά και με τις αναβαθμίσεις που θα πρέπει να υλοποιηθούν ώστε τα ταξίδια να ξαναγίνουν ελκυστικά.

Αρκετοί πελάτες βέβαια αντιμετώπισαν δυσκολίες στην επιστροφή χρημάτων μετά από ακυρώσεις στην πλατφόρμα του Airbnb. Η εταιρεία έχει ανακοινώσει ότι όσες κρατήσεις πραγματοποιήθηκαν πριν τις 14 Μαρτίου και μέχρι τις 15 Ιουλίου θα αποζημιωθούν, επεκτείνοντας την αρχική περίοδο χάριτος από τις 31 Μαΐου.


Διαβάστε επίσης:

CEO της Airbnb: Τα ταξίδια δεν θα είναι ποτέ ξανά ίδια


Στην πλατφόρμα του Airbnb οι hosts έχουν τη δυνατότητα να διαλέξουν τη δικιά τους πολιτική ακυρώσεων, η οποία διαφέρει από «ελαστική» (flexible), δηλαδή 24 ώρες πριν το check-in, μέχρι «ανελαστική» (strict), η οποία ισχύει μόνο για 48 ώρες μετά την κράτηση. Η πλατφόρμα, σύμφωνα με την οποία το 60 τοίς εκατό των hosts επιλέγουν «ελαστικές» ή σχεδόν «ελαστικές» πολιτικές, ανακοίνωσε τη δημιουργία νέου φίλτρου για να βοηθήσει τους ταξιδιώτες να βρουν καταλύματα με «ελαστικούς» όρους ακυρώσεων.

Η «μάχη» των αποζημιώσεων

Στην διαμάχη των ακυρώσεων, η Airbnb πήρε το μέρος των πελατών για όσες κρατήσεις έγιναν πριν τις 14 Μαρτίου, οδηγώντας έτσι τους ιδιοκτήτες να δώσουν αποζημιώσεις. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα τη δυσαρέσκεια αρκετών hosts, οι οποίοι, παρά τη δημιουργία ενός ταμείου 250 εκατομμυρίων δολαρίων από την εταιρεία για την στήριξη τους, εγκαταλείπουν την εταιρεία δημιουργώντας δικές τους ιστοσελίδες απευθείας μίσθωσης.

Από την άλλη, η ιστοσελίδα μίσθωσης VRBO έπραξε το ακριβώς αντίθετο, προτρέποντας τους ιδιοκτήτες να επιστρέψουν το 50% των χρημάτων στους πελάτες ή να επιτρέψουν την αναβολή της κράτησης εντός ενός χρόνου, μένοντας παρόλα αυτά ουδέτερη στις διαμάχες.

Η σημασία της υγιεινής

Με τα νέα δεδομένα στον τουρισμό και δεδομένου ότι δεν έχει ανακαλυφθεί η θεραπεία ή το εμβόλιο για την Covid-19, κάθε τουριστικό κατάλυμα πρέπει να κερδίσει πίσω την εμπιστοσύνη των πελατών του. Ένας τρόπος να το κάνει: με καθαριότητα και υγιεινή νοσοκομειακού επιπέδου.

«Η καθαριότητα και η υγιεινή θα αντικαταστήσει το εστιατόριο πέντε αστέρων ή τα λινά σεντόνια», αναφέρει ο Χάρτεβελντ. «Οι ξενοδοχειακές αλυσίδες και τα καλά οργανωμένα ξενοδοχεία θα έχουν το πλεονέκτημα απέναντι στις πλατφόρμες βραχυχρόνιας μίσθωσης, καθώς θα χρησιμοποιούν επαγγελματικά και ελεγμένα καθαριστικά προϊόντα. Το προσωπικό τους θα εκπαιδευθεί από επαγγελματίες του χώρου της υγιεινής και θα έχουν το μπάτζετ να προωθήσουν αυτές τις ενέργειες τους.

Πολλά ξενοδοχεία έχουν ήδη ανακοινώσει τα σχέδια τους. To πλάνο της Marriott περιλαμβάνει τη χρήση ηλεκτροστατικής τεχνολογίας σπρέι για τον ψεκασμό απολυμαντικού στα δωμάτια της. Η Hilton σε συνεργασία με την Mayo Clinic και τους κατασκευαστές του Lysol, θα παρουσιάσει μία νέα πρακτική σφραγίσματος του δωματίου, ώστε ο πελάτης να γνωρίζει ότι κανένας δεν έχει εισέλθει στο δωμάτιο από όταν απελυμάνθη.

Ζευγάρι κάνει check-in σε ξενοδοχείο φορώντας μάσκες.
«Η καθαριότητα και η υγιεινή θα αντικαταστήσει το εστιατόριο πέντε αστέρων ή τα λινά σεντόνια», αναφέρει ο Χένρι Χάρτεβελντ, αναλυτής του τουριστικού κλάδου και ιδρυτής του οργανισμού Atmosphere Research Group.

Ωστόσο και οι πλατφόρμες βραχύβιας μίσθωσης υιοθετούν νέους κανόνες υγιεινής. Οι κανόνες που ανακοίνωσε η Airbnb τον Απρίλιο ευθυγραμμίζονται με τις οδηγίες των αμερικανικών Κέντρων Ελέγχου και Πρόληψης Ασθενειών (CDC), όπως η χρήση μάσκας και γαντιών κατά τη διάρκεια της απολύμανσης και η εφαρμογή 24ωρης διακοπής ανάμεσα στις κρατήσεις. Οι hosts που θα ακολουθούν τους κανόνες θα ταυτοποιούνται από την πλατφόρμα.

Αν και τα ξενοδοχεία έχουν το πλεονέκτημα στην τεχνογνωσία και τεχνολογία, οι κοινόχρηστοι χώροι τους, όπως ανελκυστήρες και λόμπι, ίσως ανησυχήσουν αρκετούς πελάτες. «Αρκετοί ίσως θεωρήσουν ότι ένα διαμέρισμα ίσως είναι καλύτερο από υγειονομικής άποψης», υπογραμμίζει ο Χάρτεβελντ.

Η ανάγκη για ιδιωτικότητα

Στην εποχή της κοινωνικής αποστασιοποίησης οι πλατφόρμες βραχύβιας μίσθωσης βασίζονται στην υπόσχεση της ιδιωτικότητας.

«Οι πλατφόρμες βραχύβιας μίσθωσης παρουσιάζονται ως φιλικές προς τους κανόνες αποστασιοποίησης», αναφέρει ο Τζόσεφ Ντιτομάσο, συνιδρυτής της μηχανής αναζήτησης βραχύβιων μισθώσεων AllTheRooms. «Πολλοί ενοικιαστές δεν έρχονται καν σε επαφή με τον ιδιοκτήτη. Αντ΄αυτού λαμβάνουν έναν κωδικό ασφαλείας».

Σύμφωνα με τα δεδομένα που συγκεντρώνει η πλατφόρμα, οι περισσότεροι ανθρωποι αποφεύγουν τις μεγάλες πόλεις και προτιμούν παραθαλάσσιες μικρές πόλεις και χωριά. «Η εξάπλωση του κορωνοϊού οδήγησε στην επιλογή μικρών υπαίθριων αγορών έναντι των αστικών κέντρων», τονίζει ο Ντιτομάσο.

Ο πυκνός χωροταξικός σχεδιασμός των ξενοδοχείων δυσχεραίνει την προσπάθεια εναρμόνισής τους κοινωνικής αποστασιοποίησης. Τα πολυτελή ξενοδοχεία σκέφτονται το ενδεχόμενο να διακόψουν τις καθημερινές καθαριότητες των δωματίων. Πολλά ξενοδοχεία θα πάρουν ιδέες από διάφορες αυτοματοποιημένες υπηρεσίες όπως το Yotel, μία προσιτή αλυσίδα ξενοδοχείων, όπου οι πελάτες κάνουν check-in μόνοι τους και οι αποσκευές τους μεταφέρονται στο δωμάτιο τους από ρομπότ.

«Το ανέπαφο ξενοδοχείο ίσως θεωρηθεί η νέα πολυτέλεια», αναφέρει ο Χάρτεβελντ.

Αυτό σημαίνει ότι και βασικές υποδομές των ξενοδοχείων, όπως τα ζωντανά μπαρ, τα καλά εστιατόρια και οι πισίνες θα χάσουν την αξία τους προς το παρόν.

Ένας νέος τρόπος λειτουργίας

Η ίδρυση του Airbnb συνέπεσε με την κρίση του 2008 και την ανάγκη για πιο οικονομικές επιλογές. O Σατόρου Στιβ Ναΐτο, συνιδρυτής της πλατφόρμας μίσθωσης Anyplace, πιστεύει ότι η πανδημία θα αποτελέσει ευκαιρία για μακροπρόθεσμες ενοικιάσεις.

«Ο κορωνοϊός θα αλλάξει τον τρόπο ζωής μας, ειδικά όσο η απομακρυσμένη εργασία γίνεται ολοένα και πιο αποδεκτή», αναφέρει, προβλέποντας μάλιστα ότι τη δημιουργία ενός κύματος «παγκόσμιων νομάδων» με σταθερό εισόδημα.

Παράλληλα, πλατφόρμες όπως οι Sonder και Roots, που προσφέρουν επιπλωμένα διαμερίσματα σε παγκόσμιο επίπεδο, πιστεύουν ότι το ο τρόπος λειτουργίας τους – δηλαδή το ανέπαφο check-in, η υπηρεσία του θυρωρού μέσω τηλεφώνου κ.α. – συμβαδίζει με τις ανάγκες των ταξιδιωτών για απομόνωση.

Την παρατήρηση αυτή άλλωστε επιβεβαιώνει και το γεγονός ότι τη στιγμή που η πληρότητα των ξενοδοχείων είναι μηδενική, η Sonder αναφέρει ότι έχει πληρότητα 65%, ενώ η Roots 55%.

Θα είναι τέτοιου είδους πλατφόρμες ο νέος ανταγωνιστής των ξενοδοχείων; Μένει να το δούμε.

με πληροφορίες από New York Times

Renova Deco
Smart Booking Title
Smart Booking

Explore More