Η εικονική πραγματικότητα έρχεται να αλλάξει τον τρόπο που ταξιδεύουμε

Η εικονική πραγματικότητα έρχεται να αλλάξει τον τρόπο που ταξιδεύουμε

[rt_reading_time postfix="minutes" postfix_singular="minute"] read
Share it:

Η «εποχή» της εικονικής πραγματικότητας για τον τουριστικό κλάδο φαίνεται να είναι πιο «κοντά» από ποτέ. Με τις νέες VR τεχνολογίες να σταματούν να αποτελούν ένα απλό τουριστικό «τέχνασμα» και να γίνονται ένα απαραίτητο εργαλείο, ίσως ήρθε η στιγμή να αρχίσουμε να ταξιδεύουμε μέσα από «κράνη» εικονικής πραγματικότητας.

Πολλά από τα σχέδια για διεθνή ταξίδια το 2020 «ναυάγησαν» απότομα λόγω της πανδημίας του COVID-19. Σε όλο τον κόσμο, τα κάποτε γεμάτα αξιοθέατα και ξενοδοχεία είναι πλέον πιο άδεια από ποτέ και οι τουρίστες «απουσιάζουν».

Τα στατιστικά στοιχεία «μιλούν» από μόνα τους. Στις 13 Οκτωβρίου, η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ) ανέφερε ότι η διεθνής αεροπορική κίνηση «έχει σχεδόν εξαφανιστεί», με τις αεροπορικές εταιρείες να μεταφέρουν επιβάτες που αντιστοιχούν στο 10% των προ-πανδημικών επιπέδων.

Σύμφωνα με την εκτίμηση της IATA, οι επιπτώσεις της πανδημίας στον ταξιδιωτικό κλάδο θέτουν σε κίνδυνο περισσότερες από 41 εκατομμύρια θέσεις εργασίας.

Ταξίδια με τεχνολογίες εικονικής πραγματικότητας
Η πανδημία επέφερε ένα μεγάλο πλήγμα για τον τουριστικό κλάδο. © Shutterstock

Ελλείψει ταξιδιωτών, τα τουριστικά συμβούλια, τα ξενοδοχεία και οι προορισμοί έχουν στραφεί στην εικονική πραγματικότητα (VR) – μια τεχνολογία που εξακολουθεί να βρίσκεται σε «βρεφικό στάδιο» – για να διατηρήσουν «ζωντανό» το ενδιαφέρον των επίδοξων ταξιδιωτών και να προετοιμαστούν για τον δύσκολο και μακρύ δρόμο προς την ανάκαμψη.

Ετσι, άνθρωποι από όλο τον κόσμο μπορούν πλέον να περιηγηθούν εικονικά στο Mουσείο του Λούβρου, το μουσείο Γκούγκενχαϊμ και σε άλλα δημοφιλή αξιοθέατα σε όλο τον κόσμο.

Αυτό που ξεκίνησε για πολλούς ως προσωρινό μέτρο μπορεί τώρα να γίνει ένα μακροπρόθεσμο και απαραίτητο εργαλείο. Η ΙΑΤΑ προβλέπει ότι τα ταξίδια δεν θα επιστρέψουν σε προ-πανδημικά επίπεδα πριν το 2024.

Ερχόμενοι αντιμέτωποι με μια νέα πραγματικότητα, οι ειδικοί του κλάδου πιστεύουν ότι ο COVID-19 μπορεί να είναι το «σημείο καμπής» για την αλλαγή της αντίληψης ότι οι τεχνολογίες εικονικής πραγματικότητας είναι απλά ένα έξυπνο και περιστασιακό «μαρκετίστικο» κόλπο.

Ισως αυτές οι τεχνολογίες αποτελέσουν τον μόνιμο προσανατολισμό του τουριστικού κλάδου για τα επόμενα χρόνια.

Εναλλακτικά ταξίδια

«Ο αντίκτυπος του COVID-19 μπορεί να επέτρεψε στο VR να αλλάξει κάπως την εικόνα ενός απλού τουριστικού τεχνάσματος», τονίζει ο Ραλφ Χόλιστερ, αναλυτής τουρισμού της Global Data και συγγραφέας μιας έκθεσης για τις εφαρμογές του VR στον τουρισμό.

«Οσο συνεχίζεται η πανδημία, τόσο μεγαλύτερη είναι η πιθανότητα το VR να γίνει μια γίνει μια βασική μορφή εναλλακτικών ταξιδιών καθώς οι καταναλωτές συνηθίζουν όλο και περισσότερο αυτήν την τεχνολογία».

Ο Στιβ Περίλλο, πρόεδρος της Travel World VR, αναφέρει ότι η πανδημία ήταν μια «ένεση αδρεναλίνης» για μια τεχνολογία που «δεν έχει ακόμη φτάσει» μέχρι σήμερα.

Τώρα, η εικονική πραγματικότητα μπορεί να «ανοίξει» την όρεξη του κοινού. «Το μομέντουμ είναι θετικό. Εχει πραγματικά “εκτοξεύσει” την ιδέα της πραγματοποίησης κάποιου ταξιδιού από απόσταση».

Ταξίδια με εικονική πραγματικότητα
H εικονική πραγματικότητα μπορεί να «ανοίξει την όρεξη» του κοινού. © Shutterstock

Κάτω από αυτές τις συνθήκες, ορισμένες χώρες έχουν εντείνει τις προσπάθειες τους για να προετοιμαστούν για τη σταδιακή ανάκαμψη των τουριστικών τους βιομηχανιών, μέσω της χρήσης VR τεχνολογιών.

Ανάμεσα σε αυτές βρίσκεται και η Γερμανία, η οποία παρουσίασε μια σειρά από project με τεχνολογίες «εμβύθισης» σε εικονικό περιβάλλον για να αναδείξει τη δυναμική του τουριστικού «προϊόντος» της χώρας.

Σε ένα βίντεο 360 μοιρών που έχει σχεδιαστεί για να προβάλλεται σε γυαλιά εικονικής πραγματικότητας της Oculus Rift, για παράδειγμα, το Γερμανικό Εθνικό Τουριστικό Συμβούλιο (GNTB) έχει μεταφέρει τους θεατές σε ταξίδια σε όλη τη χώρα, καθώς και σε τμήματα των ακτών της Βαλτικής και της Βόρειας Θάλασσας.

Μια άλλη σειρά από βίντεο – για τα smartglasses μεικτής πραγματικότητας Microsoft Hololens – περιλαμβάνει προβολές για έξι από τα πιο διάσημα κάστρα και παλάτια της χώρας.

Εικονική πραγματικότητα
Τα smartglasses μεικτής πραγματικότητας Microsoft Hololens, μεταφέρουν τους χρήστες σε ένα ταξίδι σε έξι από τα πιο διάσημα κάστρα και παλάτια της Γερμανίας. ©Microsoft/GNTB

«Οι ψηφιακές εφαρμογές δεν μπορούν – και δεν προορίζονται – να αντικαταστήσουν την εμπειρία των πραγματικών ταξιδιών», δήλωσε στο BBC η διευθύνων σύμβουλος του GNTB, Πέτρα Χέντοφερ.

«Ωστόσο, οι εφαρμογές VR και AR (επαυξημένης πραγματικότητας) είναι σημαντικά εργαλεία που διατηρούν το ενδιαφέρον για τον προορισμό της Γερμανίας κατά τη διάρκεια των ταξιδιωτικών περιορισμών, ενθουσιάζουν τους πιθανούς πελάτες για το προϊόν μας και τους εμπνέουν για μελλοντικά ταξίδια στον πραγματικό κόσμο», πρόσθεσε.

«Αξία απόδοσης»

Ο Thoyyib Mohamed, διευθύνων σύμβουλος του «Maldives Marketing and Public Relations Corporation», ενός κρατικού οργανισμού για την προώθηση του τουριστικούς προϊόντος της περιοχής, αναφέρει ότι ενώ το VR θα συμβάλει πράγματι στην ενίσχυση του τουρισμού, ο άμεσος αντίκτυπος ίσως είναι δύσκολο να μετρηθεί.

Στην περίπτωση των Μαλδίβων, το VR έχει χρησιμοποιηθεί για να παρουσιάσει διάφορες εμπειρίες σε νησιά, όπως πρωινή γιόγκα στην παραλία, κολύμβηση με αναπνευστήρα και μαθήματα μαγειρικής.

«Η αύξηση των επενδύσεων σε τεχνολογίες εικονικής πραγματικότητας δεν μεταφράζεται άμεσα σε αύξηση των επισκεπτών στο μέλλον», τονίζει.

Εικονική πραγματικότητα
Το VR έχει χρησιμοποιηθεί για να παρουσιάσει την εμπειρία που βιώνουν οι επισκέπτες στις Μαλδίβες. © Shutterstock

«Ωστόσο η γενικευμένη χρήση του VR σε ιστοσελίδες, σε έντυπή μορφή ή ακόμη και κατά τη διάρκεια ταξιδιωτικών εκθέσεων, μπορεί να οδηγήσει σε μια πιθανή μεταστροφή»

«Κάθε μέσο παρέχει μια διαφορετική αξία απόδοσης, αλλά υποβοηθείται από την επένδυση που πραγματοποιείται στο μάρκετινγκ των VR τεχνολογιών», καταλήγει.

Ενίσχυση της εμπιστοσύνης των ταξιδιωτών

Μερικοί, ωστόσο, πιστεύουν ότι τα οφέλη του VR στα ταξίδια μπορεί να γίνουν αισθητά πολύ νωρίτερα.

Ανάμεσα τους και ο Miguel Flecha, ένας ειδικός ταξιδιών και φιλοξενίας με έδρα τη Μαδρίτη, ο οποίος εργάζεται για την πολυεθνική συμβουλευτική εταιρεία Accenture.

Πιστεύει ότι καθώς οι ταξιδιωτικοί περιορισμού θα μειώνονται τους επόμενους μήνες, το VR θα είναι ένα ζωτικό εργαλείο για την εξοικείωση των ταξιδιωτών με το νέο περιβάλλον και την «ανοικοδόμηση» της εμπιστοσύνης των καταναλωτών.

Ταξίδι στην εποχή του COVID
Η υγειονομική ασφάλεια είναι πλέον μια από τις βασικότερες παραμέτρους που υπολογίζουν οι ταξιδιώτες. © Shutterstock

«Καθώς αρχίζουμε να ανακάμπτουμε, θα υπάρχουν τμήματα του πληθυσμού που θα είναι πρόθυμοι να ταξιδέψουν “σαν τρελοί”. Οι νεότεροι θα κάνουν κρατήσεις για πτήσεις το συντομότερο δυνατό, όμως άλλα τμήματα του πληθυσμού δεν θα είναι τόσο άνετα», αναφέρει ο κ. Flecha.

Οι τεχνολογίες εικονικής πραγματικότητας, προσθέτει, μπορούν να είναι ένας οικονομικά αποδοτικός και δραστικός τρόπος που θα βοηθήσει τους πελάτες να αισθανθούν πιο άνετα και πρόθυμοι να ταξιδέψουν.

«Αυτοί (οι ταξιδιώτες) θα μπορούσαν να δουν – μέσω των τεχνολογιών εικονικής πραγματικότητας – τα μέτρα υγειονομικής ασφάλειας, τη διαδικασία του check-in σε ένα ξενοδοχείο ή τη διαδικασία επιβίβασης σε μια πτήση η κρουαζιέρα, προκειμένου να αισθάνονται ασφαλέστεροι».

«Εάν μπορέσετε να αυξήσετε την άνεση των πελατών να ταξιδέψουν, στο τέλος θα κάνουν κράτηση, θα μείνουν σε ένα ξενοδοχείο ή θα πετάξουν μαζί σας. Αυτή είναι η “απόδοση” της επένδυσης – ενθαρρύνετε τον πελάτη να ταξιδέψει», καταλήγει.

Από το 2017, η αεροπορική εταιρεία First Air με έδρα την Ιαπωνία έχει δημιουργήσει την πρώτη «εικονική αεροπορική εγκατάσταση», προσφέροντας «πτήσεις» μέσω εικονικής πραγματικότητας – με κάρτες επιβίβασης και γεύματα κατά τη διάρκεια της πτήσης – σε διάφορους ταξιδιωτικούς προορισμούς.

Μετά το ξέσπασμα της πανδημίας, οι κρατήσεις της εταιρείας αυξήθηκαν κατά 50%.

«Μεγάλη ώθηση»

Υπάρχουν, ωστόσο, ορισμένοι περιορισμοί που αποτελούν εμπόδιο για τη συγκεκριμένη τεχνολογία, συμπεριλαμβανομένων των μεγάλων, δύσκαμπτων «σετ» εικονικής πραγματικότητας και τους υψηλού κόστους.

Ο πιο σημαντικός περιορισμός, σύμφωνα με τον κ. Flecha, είναι ότι δεν είχε υπάρξει κάποια αξιόπιστη παγκόσμια εταιρεία που να επενδύσει σε τεχνολογίες εικονικής πραγματικότητας. «Η βιομηχανία πρέπει να πιστέψει στην τεχνολογία για να πετύχει», τονίζει.

Προς αυτήν την κατεύθυνση φαίνεται να κινείται η δημιουργία του «Amazon Explore», μιας πλατφόρμας που παρέχει πρόσβαση σε εικονικές περιηγήσεις με ξεναγούς και ντόπιους από χώρες σε ολόκληρο τον κόσμο.

Η παρουσίαση του Amazon Explore

Οι εμπειρίες που προσφέρονται στη δημόσια έκδοση της πλατφόρμας περιλαμβάνουν από περιηγήσεις στις γειτονιές του Κιότο στην Ιαπωνία και τις τοπικές αγορές της Κόστα Ρίκα έως μαθήματα μαγειρικής στο Μεξικό.

Οπως προβλέπει ο κ. Flecha, το Amazon Explore μπορεί να αποτελέσει σημαντικό «δείγμα» για την επιτυχία ή την αποτυχία της προσπάθειας για εφαρμογή τεχνολογιών εικονικής πραγματικότητας στον ταξιδιωτικό κλάδο.

Σημαντικές επενδύσεις από έναν τεχνολογικό «γίγαντα» ή ένα αξιόπιστο «brand» – η Apple και η Samsung εξετάζουν επίσης την επένδυση σε τεχνολογίες εικονικής πραγματικότητας – θα μπορούσαν να είναι η «μεγάλη ώθηση» που απαιτείται.

με πληροφορίες από BBC

Renova Deco
Smart Booking Title
Smart Booking

Explore More