17 «μαθήματα» για τον τουρισμό στην ψηφιακή εποχή

17 «μαθήματα» για τον τουρισμό στην ψηφιακή εποχή

[rt_reading_time postfix="minutes" postfix_singular="minute"] read
Share it:

Ο δημοσιογράφος και ιδρυτής του Skift Ραφάτ Αλί δίνει 17 «μαθήματα» προσαρμογής στην ψηφιακή εποχή για τις τουριστικές επιχειρήσεις, εξετάζοντας αλλαγές σε άλλους κλάδους.

Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης του διευθύνοντος συμβούλου της Southwest Airlines, Γκάρι Κέλι στο CNBC την προηγούμενη εβδομάδα μιλώντας για τις μεγαλύτερες τριμηνιαίες απώλειες που έχει καταγράψει η εταιρεία στην ιστορίας της, υπήρξε μία στιγμή που ήθελε να πει ότι τα σημάδια για αυτήν την κατάσταση υπήρχαν, αλλά δεν ήθελε να δημιουργήσει πανικό. Βλέποντας το παρακάτω βίντεο θα καταλάβετε τι εννοώ.

Διαβάζοντας ανάμεσα από τις γραμμές καταλαβαίνουμε ότι ο Κέλι γνωρίζει ότι αυτή η μέχρι τώρα προσωρινή στροφή στα ταξίδια αναψυχής που προκάλεσαν τα lockdown μπορεί να γίνει μόνιμη (ή τουλάχιστον υπαρκτή για αρκετό καιρό). Είναι λοιπόν έτοιμος να «κανιβαλίσει» την εταιρεία προτού το κάνει κάποιος άλλος.

Ας τα βάλουμε στο σωστό πλαίσιο. Εικοσιπέντε χρόνια μετά τον ψηφιακό μετασχηματισμό, ο οποίος σάρωσε όλους τους τομείς του παγκόσμιου ταξιδιωτικού κλάδου υπάρχουν ελάχιστοι τομείς που δεν έχουν επηρεαστεί.

Οι αλλαγές που υπέστη ο κλάδος των ταξιδιωτικών πρακτορείων με την έλευση των διαδικτυακών υπηρεσιών κρατήσεων – τεράστια αποδιοργάνωση αρχικά και επιστροφή στην κανονικότητα με συρρικνωμένο μέγεθος στη συνέχεια – και όσοι κλάδοι εξαρτόνταν από αυτόν όπως οι αεροπορικές εταιρείες, τα ξενοδοχεία, οι προορισμοί και άλλοι κλάδοι ήταν ριζικές μπροστά σε άλλους κλάδους που δεν είχαν εισέλθει ακόμα στην ψηφιακή εποχή.

Οι κλάδοι της κρουαζιέρας και των tour operators παρόλο που έχουν διαφορετικές δυναμικές, προς το παρόν δεν έχουν βρει τρόπο να αντικαταστήσουν τη λειτουργία τους εν μέσω της πανδημίας. Οι αλλαγές στη διαμονή αυτών κλάδων που βρίσκεται υπό αργές αλλαγές τις τελευταίες δύο δεκαετίες και δεν έχουν επιταχυνθεί από την πανδημία

Στον κλάδο των εκδρομών και των tours έχει παρατηρηθεί μία επιτάχυνση της ψηφιοποίησης τα τελευταία χρόνια, αλλά μέσα στην πανδημία δημιουργήθηκαν παντελώς κατώτερα ψηφιακά προϊόντα οπότε είναι ένας κλάδος που αξίζει να παρακολουθήσουμε τα επόμενα χρόνια.

Για τους κλάδους των επαγγελματικών ταξιδιών και των events (που βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στον επαγγελματικό τουρισμό) η μεταστροφή στην ψηφιακή εποχή έχει επιταχυνθεί ραγδαία τα τελευταία τρίμηνα. Το κλισέ της δεκαετούς αλλαγής μέσα σε 10 μήνες παίζεται μπροστά στα μάτια μας. Εχω γράψει εκτενώς για το τι συμβαίνει στον κλάδο των εκδηλώσεων, ενώ για τον επαγγελματικό τουρισμό έκανα αυτήν την ανάρτηση, η οποία δέχθηκε αρκετή κριτική στο διαδίκτυο.

Ως δημοσιογράφος την εποχή του Web 1.0 και 2.0 και τώρα ως ιδρυτής του Skift, έχω δει επτά τεράστιες βιομηχανίες να αλλάζουν ριζικά τις τελευταίες δύο δεκαετίες – εφημερίδες, μουσική, ταινίες, τηλεόραση, gaming, βιβλία και visual media. Αυτά είναι 17 μαθήματα που μπορεί να πάρει ο κλάδος του επαγγελματικού τουρισμού και των εκδηλώσεων από αυτές τις αλλαγές.

Τουρισμός.
Ο αγνωστικισμός σχετικά με το μέσο είναι το «κλειδί». Η υιοθέτηση των αλλαγών από τις επιχειρήσεις πριν αναγκαστούν να τις εφαρμόσουν από την αγορά είναι επίσης «κλειδί». Ολα τα κλισέ είναι «κλειδιά» και οι εξαιρέσεις κάνουν τη διαφορά. © Shutterstock
  1.  Μόλις η ψηφιακή διανομή εισέλθει στο οικοσύστημα – στην περίπτωση μας όλοι έχουν αναγκαστεί να εισέλθουν στην ψηφιακή εποχή – αλλάζει τα πάντα ειδικά τη δύναμη τιμολόγησης, στην περίπτωση μας δωρεάν ή φθηνά events και φθηνά ή σχεδόν φθηνά video calls και σε μεγάλη ποσότητα.
  2. Τα εμπόδια εισόδου μειώνονται και όλοι εισέρχονται στον κλάδο. Ο ανταγωνισμός μεταφέρεται από το τοπικό επίπεδο στο διεθνές και οι επιχειρήσεις πρέπει να προσαρμοστούν σε μία εντελώς διαφορετική καταναλωτική συμπεριφορά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα σε αντιπαράθεση με το ridehailing.
  3. Οι προσδοκίες αυξάνονται και λίγα χρόνια αργότερα η φούσκα σκάει. Εντωμεταξύ δισεκατομμύρια δολάρια φεύγουν από τις υπάρχουσες επιχειρήσεις και πολλές θέσεις εργασίας χάνονται.
  4. Τα χρήματα του πραγματικού κόσμου γίνονται «ψίχουλα» στον ψηφιακό, όπως είχε πει ο Τζεφ Ζάκερ για τη μεταφορά της διαφήμισης στο διαδίκτυο. Κάποια στιγμή τα ποσά αυξάνονται, αλλά ποτέ δεν επιστρέφουν στα παλιά επίπεδα. Μόλις επιστέψουν (σ.σ.: τα χρήματα) νέοι «παίκτες», όπως το Netflix έχουν μπει στη βιομηχανία και την έχουν αλλάξει πλήρως.
  5. Οι υπάρχοντες παίκτες αντιστέκονται στον ψηφιακό μετασχηματισμό και συχνά κοροϊδεύουν τον ανταγωνισμό.
  6. Συχνά διατείνονται ότι κανείς δεν επιθυμεί μία κατώτερη ψηφιακή εμπειρία, αραδιάζοντας στοιχεία για την ανθρώπινη συμπεριφορά, τα οποία είναι κατά το ήμισυ σωστά: είναι μία κατώτερη εμπειρία αρχικά, αλλά δεν παραμένει κατώτερη μετά από μία περίοδο καινοτομίας και αλλαγών
  7. Οι επιχειρήσεις που βρίσκονται ήδη στον κλάδο επίσης υποστηρίζουν ότι η φθηνή οικονομία δεν λειτουργεί για τους νέους παίκτες και συχνά έχουν δίκιο – οι νέοι παίκτες στηρίζονται κυρίως στα χρήματα των επενδυτών – αλλά τελικώς αλλάζουν τις προσδοκίες των καταναλωτών και θεσπίζουν έναν νέο πλαίσιο ανταγωνισμού.
  8. Η χρονική περίοδος του ψηφιακού μετασχηματισμού έχει «θύματα» και συνέπειες. Η απάντηση, μακροπρόθεσμα, είναι πάντα στη μέση και στη «μέση» βρίσκονται δισεκατομμύρια δολάρια και δεκάδες χιλιάδες θέσεις χαμένες εργασίας. Τα προαναφερθέντα δισεκατομμύρια θα αλλάξουν χέρια όπως έχουμε δει να συμβαίνει ξανά και ξανά.
  9. Νέοι ψηφιακοί παίκτες αναδύονται και οι μεγαλύτερες εταιρείες περνούν βραχυπρόθεσμες δυσκολίες αλλά μακροπρόθεσμα βγαίνουν κερδισμένες – συχνά εις βάρος των νέων παικτών – αν έχουν εσωτερικεύσει τα μαθήματα από άλλους κλάδους.
  10. Πολλοί μεσάζοντες παραμερίζονται και αγοραστής και πωλητής συνδέονται άμεσα, μέχρι αυτό να σταματήσει να λειτουργεί, αλλάξει το μέγεθος της αγοράς ή δημιουργηθούν νέοι τύποι μεσαζόντων.
  11. Οι καινοτόμοι παίκτες δεν κερδίζουν μακροπρόθεσμα, αλλά όσοι ακολουθήσουν γρήγορα θα κερδίσουν.
  12. Οι εταιρείες που βρίσκονται ήδη στον κλάδο πρέπει να είναι έτοιμες να «κανιβαλήσουν» τον εαυτό τους για να επιβιώσουν και να μεγαλώσουν.
  13. Πολλές από τις επενδύσεις σε startups του κλάδου αποτυγχάνουν και φέρνουν απογοητεύση.
  14. Καινοτομίες που μοιάζουν σαν «εύκολα κόλπα» βραχυπρόθεσμα καταλήγουν να είναι η νόρμα στον κλάδο.
  15. Οποιος ελέγχει τον μεγαλύτερο όγκο data είναι ο μεγαλύτερος νικητής.
  16. Πολλές μικρότερες αγορές ξεπηδούν. Μερικές εξ αυτών γίνονται mainstream με την πάροδο του χρόνου.
  17. Στο τέλος πάντα κερδίζει ο καταναλωτής. Δεν μπορείτε να πολεμήσετε αυτήν τη δύναμη.

Είναι σημαντικό να αναφέρω ότι οι επτά κλάδοι στους οποίους έκανα ρεπορτάζ τις προηγούμενες δεκαετίες «πέθαναν», καθώς οι νέες επιχειρήσεις παραγκώνισαν τις παλιές, χωρίς να έχουν τη θεσμική θέση και τα συμφέροντα τα οποία κρατούν τις παλιές εταιρείες από το να προχωρήσουν στο επόμενο βήμα.

Νέοι παίκτες θα αναδυθούν, αλλά η σύνδεση ανθρώπων σε επαγγελματικά πλαίσια θα υπάρχει πάντα σαν ανάγκη και η αλήθεια είναι ότι ίσως είναι πιο σημαντική σε ένα ψηφιακά «υπερφορτωμένο» περιβάλλον, είτε μέσα από ένα ωραίο συνέδριο, είτε από κατ’ ιδίαν συναντήσεις, είτε μέσα από τη σύνδεση αγοραστή-πωλητή με διάφορα μέσα.

Τα δυνητικά καλά νέα για τις παλιές επιχειρήσεις που θα αποφασίσουν να επιμείνουν είναι: όλοι ξεχνούν επάνω στη στιγμή ότι στις επιχειρήσεις τα πάντα είναι κυκλικά και η μοίρα των επιχειρήσεων είναι να μεγαλώνουν και να μικραίνουν με την πάροδο των χρόνων, ακόμα και αν μεταμορφωθούν ριζικά.

Ο αγνωστικισμός σχετικά με το μέσο είναι το «κλειδί». Η υιοθέτηση των αλλαγών από τις επιχειρήσεις πριν αναγκαστούν να τις εφαρμόσουν από την αγορά είναι επίσης «κλειδί». Ολα τα κλισέ είναι «κλειδιά» και οι εξαιρέσεις κάνουν τη διαφορά. Ο πειραματισμός και αποδοχή των πειραματισμών είναι «κλειδί» για την επιτυχία των επιχειρήσεων που βρίσκονται στον κλάδο.

Πολλοί τομείς της βιομηχανίας πιθανότατα θα μεταφερθούν στο διαδίκτυο, αλλά η ανάγκη για φυσική επαφή ίσως γίνει ακόμη πιο σημαντική, ακόμα και σε μικρότερη κλίμακα – κυριολεκτικά και μεταφορικά.

Πηγή: Skift

Smart Booking Title
Smart Booking

Explore More