Τι σημαίνει η προσφυγή κατά της Google για τον τουριστικό κλάδο
Photo Credits: Shutterstock

Τι σημαίνει η προσφυγή κατά της Google για τον τουριστικό κλάδο

[rt_reading_time postfix="minutes" postfix_singular="minute"] read
Share it:

Η «δίκη της γενιάς μας» μόλις ξεκίνησε. Το αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης σε συνεργασία με 11 αμερικανικές πολιτείες, προσέφυγε χθες (20 Οκτωβρίου) κατά της Google για χρήση «μονοπωλιακής δύναμης» στον χώρο των αναζητήσεων, αλλά και για χρήση αυτής της δύναμης για τη σύναψη «αντιανταγωνιστικών συμφωνιών διανομής». Τι σημαίνει αυτή η αγωγή για τον τουριστικό κλάδο;

Σε ορισμένα σημεία μέσα στην αγωγή υπάρχουν αναφορές στα «ταξίδια» και σε συγκεκριμένες ταξιδιωτικές εταιρείες όπως η Expedia και η Priceline, αλλά το σημαντικό είναι ότι μέσα στην προσφυγή αναφέρονται -χωρίς να συγκεκριμενοποιούνται- πολλές από τις ανησυχίες που έχει εκφράσει ο ταξιδιωτικός κλάδος για τον τρόπο με τον οποίο η Google προωθεί τις δικές της επιχειρήσεις, όπως τις Google Hotels και Google Flights.

Η προσφυγή της αμερικανικής δικαιοσύνης μπορεί να ισορροπήσει τον χώρο των ενοικιάσεων και των «εμπειριών», στους οποίους η Google είχε εισέλθει τα τελευταία χρόνια.

Το μονοπώλιο της Google στις υπηρεσίες αναζήτησης έχει δώσει στην εταιρεία απίστευτη δύναμη στο Διαδίκτυο, την οποία χρησιμοποιεί για να προωθήσει το δικό της περιεχόμενο και να αυξήσει τα κέρδη της.

Η εικόνα της Google ως μία απλή «δίοδος» στις απαντήσεις που εξυπηρετούν «καλύτερα» τις ανάγκες των χρηστών έχει ραγίσει τα τελευταία χρόνια, καθώς ο τεχνολογικός κολοσσός υποβιβάζει όλο και περισσότερα τα οργανικά links, ενισχύοντας είτε τις διαφημιζόμενα links είτε δικά της προϊόντα.

«Αυτό ως συνέπεια υποβιβάζει τα links των τρίτων μερών “προς τα κάτω” στις σελίδες αναζητήσεις (κάνοντάς τα ορατά μόνο αν ο χρήστης σκρολάρει προς τα κάτω), απαιτώντας την αγορά διαφημιστικού χώρου από τη Google για να μείνουν στην επιφάνεια. Αυτό αυξάνει το κόστος, μειώνει την ανταγωνιστικότητα και περιορίζει το κίνητρο και τη δυνατότητα για καινοτομίες που θα ήταν ελκυστικές για τους χρήστες», υπογραμμίζεται στην προσφυγή.

Επιπλέον, όπως αναφέρεται στην προσφυγή, πολλοί επενδυτές διστάζουν να επενδύσουν σε start up επιχειρήσεις που ανταγωνίζονται το «διαφημιστικό μονοπώλιο» της Google.

Η προσφυγή αποτελεί ορόσημο για τον κλάδο της τεχνολογίας και έρχεται μετά από έρευνες των αμερικανικών αρχών στις πρακτικές που χρησιμοποιούν και άλλες εταιρείες εκτός από την Google, όπως οι Facebook, Amazon και Apple.

Τι σημαίνει η προσφυγή κατά της Google για τον τουριστικό κλαδο
Η εικόνα της Google ως μία απλή «δίοδος» στις απαντήσεις που εξυπηρετούν «καλύτερα» τις ανάγκες των χρηστών έχει ραγίσει τα τελευταία χρόνια, καθώς ο τεχνολογικός κολοσσός υποβιβάζει όλο και περισσότερα τα οργανικά links, ενισχύοντας είτε τις διαφημιζόμενα links είτε δικά της προϊόντα. © Shutterstock

H αντίδραση της Google

Σε ανάρτηση στο blog της, η Google χαρακτήρισε την προσφυγή «βαθιά προβληματική» και «ύποπτη».

«Το Google Search έχει φέρει πληροφορίες από όλο τον κόσμο στα δάκτυλα περισσότερων του ενός δισεκατομμυρίου ανθρώπων. Οι προγραμματιστές μας εργάζονται για να προσφέρουν την καλύτερη δυνατή μηχανή αναζήτησης, κάνοντας συνεχείς βελτιώσεις. Πιστεύουμε ότι για αυτό τόσοι πολλοί Αμερικανοί εκτιμούν και κάποιες φορές αγαπούν τα προϊόντα μας», λέει ο Κεντ Γουόκερ, αντιπρόεδρος της Google σε παγκόσμιες υποθέσεις και βασικός νομικός σύμβουλος.

«Η σημερινή προσφυγή από το υπουργείο Δικαιοσύνης είναι βαθιά προβληματική. Οι άνθρωποι χρησιμοποιούν το Google επειδή το επιλέγουν, όχι επειδή αναγκάζονται ή επειδή δεν μπορούν να βρουν εναλλακτικές.

Αυτή η προσφυγή δεν βοηθά σε τίποτα τους καταναλωτές. Αντιθέτως, θα οδηγήσει σε τεχνητή αύξηση μηχανών αναζήτησης χαμηλότερης ποιότητας, θα αυξήσει τους τηλεφωνικούς λογαριασμούς και θα δυσκολέψει τους ανθρώπους από το να λαμβάνουν της υπηρεσίες αναζήτησης που θέλουν να χρησιμοποιήσουν», προσθέτει ο Γουόκερ.

Η ανακοίνωση της Google επικεντρώθηκε επίσης και στη σχέση της εταιρείες με την Apple, τη Microsoft και τους κατασκευαστές Android συσκευών, χωρίς να αναφέρει τα ζητήματα που αφορούν τον ταξιδιωτικό κλάδο

Ανακούφιση στον ταξιδιωτικό κλάδο (;)

Η προσφυγή θα μπορούσε δυνητικά να ανακουφίσει τους διαφημιστές στον χώρο του ταξιδιού, οι οποίο αισθάνονται περιορισμένοι απέναντι στο μονοπώλιο της Google σε μία αγορά που το αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης εκτίμησε ότι κινείται στα 50 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως.

Εταιρείες όπως οι Booking Holdings και Expedia Group επενδύουν δισεκατομμύρια δολάρια για να διαφημιστούν στην Google, η οποία αναδείχθηκε σε βασικό παράγοντα προώθησης πολλών εταιρειών σε όλο τον κόσμο τα τελευταία χρόνια.

«Τα αντιανταγωνιστικά αποτελέσματα των συμφωνιών της Google υπερτερούν των ωφελειών στην αγορά, οι οποίες μπορούν να επιτευχθούν και μέσα από τη χρήση λιγότερο περιοριστικών μέσων», επισημαίνεται στην προσφυγή. Πέρα από την ομοσπονδιακή κυβέρνηση, οι πολιτείες που συμμετέχουν στην προσφυγή είναι αυτές του Αρκάνσο, της Φλόριντα, της Τζόρτζια, της Ιντιάνα, του Κεντάκι, της Λουιζιάνα, του Μισισιπί, του Μιζούρι, της Μοντάνα, της Νότιας Καρολίνας και του Τέξας, τις οποίες ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμ είχε κερδίσει στις εκλογές του 2016.

Η προσφυγή δεν αναφέρει συγκεκριμένα μέτρα που θα μπορούσαν να λύσουν το πρόβλημα στην «αγορά» αναζητήσεων, καλώντας την Google να αποφύγει αντιανταγωνιστικές πρακτικές και καλώντας «για μία προσωρινή ή μόνιμη ανακούφιση, απαραίτητη για να αποκατασταθούν οι ανταγωνιστικές συνθήκες στις αγορές που επηρεάστηκαν από την παράνομη συμπεριφορά της Google».

Οι ενάγοντες δεν διευκρίνισαν το «ύψος» που θα πρέπει να έχει αυτό το «πακέτο ανακούφισης».

Τι σημαίνει η προσφυγή κατά της Google για τον τουριστικό κλαδο
Η προσφυγή δεν αναφέρει συγκεκριμένα μέτρα που θα μπορούσαν να λύσουν το πρόβλημα στην «αγορά» αναζητήσεων, καλώντας την Google να αποφύγει αντιανταγωνιστικές πρακτικές και καλώντας «για μία προσωρινή ή μόνιμη ανακούφιση, απαραίτητη για να αποκατασταθούν οι ανταγωνιστικές συνθήκες στις αγορές που επηρεάστηκαν από την παράνομη συμπεριφορά της Google». © Shutterstock

Αν και η προσφυγή θα μπορούσε δυνητικά να περιορίσει τις μονοπωλιακές πρακτικές της Google στον ταξιδιωτικό κλάδο, δεν φαίνεται να αντιμετωπίζει τις φωνές για «σπάσιμο» των μεγάλων τεχνολογικών εταιρειών, ούτε τις εκκλήσεις του Τραμπ για κατάργηση του Community Decency Act το οποίο προστατεύει τις επιχειρήσεις από ευθύνες για το περιεχόμενο που αναρτάται στις πλατφόρμες τους.

Ο σύμβουλος της Tripadvisor Σεθ Κάλβερτ, καλωσόρισε την προσφυγή, λέγονται ότι μπορεί να αποτελέσει ένα πρώτο βήμα στο να σταματήσει η Google να εκμεταλλεύεται τη θέση εις βάρος καταναλωτών και ανταγωνιστών.

«Το πρόβλημα είναι καλά καταγεγραμμένο: η Google χρησιμοποιεί την κυριαρχία της στον τομέα της αναζήτησης για να κατευθύνει τους καταναλωτές στις άλλες επιχειρήσεις της εις βάρος του ανταγωνισμού», τόνισε ο Κάλβερτ. «Η σημερινή ανακοίνωση από το υπουργείο Δικαιοσύνης και από τους Γενικούς Εισαγγελείς επιβεβαιώνει ότι αναζητούν να βάλουν ένα τέλος σε αυτές τις αντιανταγωνιστικές πρακτικές. Πολύ απλά, η σημερινές κατηγορίες είναι μία νίκη για τους καταναλωτές. Προσφέρουν το πλαίσιο για την ανάληψη σημαντικών ενεργειών, ώστε να σταματήσει η Google να χρησιμοποιεί τη θέση για να επωφελούνται οι δικές της υπηρεσίες και να αυξάνει τα κέρδη της ενάντια σε καταναλωτές και ανταγωνιστές».

«Είμαστε έτοιμοι να συνεργαστούμε με τις αμερικανικές αρχές ανταγωνισμού στην προσπάθειά τους να διατηρήσουν τα καλύτερα κομμάτια του διαδικτύου – τη διαφάνεια, τη γνώση του κοινού και τον ζωηρό ανταγωνισμό που προωθεί την ανάπτυξη προϊόντων και υπηρεσιών υψηλής ποιότητας», πρόσθεσε.

Γιατί τώρα

Οι επιχειρήσεις του ταξιδιωτικού κλάδου έχουν εδώ και χρόνια εγκαλέσει την Google για τις μονοπωλιακές πρακτικές της και συγκεκριμένα για τη χρήση της θέσης της με σκοπό την προώθηση υπηρεσιών όπως το Google Hotels και Google Flights.

Ιστοσελίδες αναζήτησης όπως οι Tripadvisor και Kayak, αλλά και online travel agencies όπως η Expedia, έχουν επηρεαστεί βαθιά από τις πρακτικές της Google.

Ερευνες της αμερικανικής Ομοσπονδιακής Επιτροπής Εμπορίου (Federal Trade Commission) είχαν πραγματοποιηθεί το 2011 και το 2012 και παρόλο που υπήρχαν φωνές εντός της επιτροπής που καλούσαν σε προσφυγή κατά της Google για τις πρακτικές της Google απέναντι στις Tripadvisor και Yelp, αλλά η Επιτροπή αποφάσισε να μην προχωρήσει.

Αντίστοιχα, η Ευρωπαϊκή Ενωση παρά τα πρόστιμα ύψους οκτώ δις. δολαρίων που επέβαλε στην Google το 2017 και 2018 για αντιανταγωνιστικές πρακτικές στον τομέα των κατασκευών Android συσκευών, δεν έχει ακόμα λάβει δράση για τις πρακτικές της Google στον ταξιδιωτικό κλάδο.

Στο τρίτο τρίμηνο του 2019 η Expedia και η Tripadvisor «έφεραν» τη συμπεριφορά της Google στο προσκήνιο δηλώνοντας δημόσια ότι οι πρακτικές της επηρεάζουν τα οικονομικά τους αποτελέσματα. Ο διευθύνων σύμβουλος της Expedia Group Μαρκ Οκερστρομ, μαζί με τον οικονομική διευθυντή της εταιρείας, απολύθηκαν από την εταιρεία λίγες εβδομάδες αργότερα.

Η Expedia δεν έχει σχολιάσει προς το παρόν την προσφυγή.

με πληροφορίες από Skift

Renova Deco
Smart Booking Title
Smart Booking

Explore More