Ο Sir Stelios, οι «αχρείοι» της easyJet και το «μυστικό δείπνο» των 5 δισ. ευρώ
Photo Credits: Shutterstock

Ο Sir Stelios, οι «αχρείοι» της easyJet και το «μυστικό δείπνο» των 5 δισ. ευρώ

[rt_reading_time postfix="minutes" postfix_singular="minute"] read
Share it:

Λάδι στη φωτιά της διαμάχης μεταξύ της διοίκησης της easyJet και του ιδρυτή και μεγαλομετόχου της εταιρείας Στέλιου Χατζηιωάννου «έριξε» η πρόβλεψη της εταιρείας ότι οι φετινές ζημιές θα ξεπεράσουν τα 850 εκατομμύρια ευρώ.

Ο διευθύνων σύμβουλος του low-cost αεροπορικού κολοσσού Γιόχαν Λούντγκρεν ανακοίνωσε ότι η εταιρεία δεν θα προχωρήσει στην πληρωμή μερισμάτων για το 2020, αναφέροντας ότι η ζήτηση θα φτάσει μόνο στο 50% των εκτιμήσεων της εταιρείας. Κάλεσε μάλιστα για νέα στήριξη από τη βρετανική κυβέρνηση.

«Οι αερομεταφορές συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν την πιο μεγάλη απειλή στην ιστορία τους και η βρετανική κυβέρνηση πρέπει άμεσα να βοηθήσει με ένα πακέτο μέτρων που θα διασφαλίζει ότι οι αεροπορικές εταιρείες θα μπορούν να υποστηρίξουν την οικονομική ανάκαμψη όταν έρθει», τόνισε ο Λούντγκρεν.

Σκληρή ήταν η απάντηση του Ελληνοκύπριου επιχειρηματία, ο οποίος κατέχει το 34% των μετοχών της εταιρείας. Χαρακτήρισε τους διοικούντες της εταιρείας «αχρείους», καταλογίζοντάς τους ευθύνες για ζημιές της τάξης των 1,4 δισεκατομμυρίων ευρώ.

«Οι αχρείοι της easyJet πρέπει να σταματήσουν να σπαταλούν τα χρήματα των μετόχων για την αγορά 100 ακόμη αεροσκαφών, όταν το 75% του υπάρχοντος στόλου (337 αεροσκάφη) είναι καθηλωμένο», δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Χατζηιωάννου, ασκώντας κριτική για ακόμη μία φορά στη συμφωνία της easyJet με την Airbus για αγορά 107 αεροσκαφών, συνολικής αξίας 5 δισ. ευρώ.

Ο πρώην ισχυρός άνδρας της easyJet υπογράμμισε μάλιστα ότι αν δεν ακυρωθεί η συμφωνία «οι Βρετανοί φορολογούμενοι δεν θα πάρουν πίσω τα 660 εκατομμύρια ευρώ (σ.σ.: από το πακέτο στήριξης της βρετανικής κυβέρνησης προς την easyJet) επειδή οι αχρείοι της easyJet έστειλαν τα χρήματα στους βασιλιάδες της διαφθοράς στη Τουλούζ».

Ο ιδρυτής και μεγαλομέτοχος της easyJet, Στέλιος Χατζηιωάννου.
Ο ιδρυτής και μεγαλομέτοχος της easyJet, Στέλιος Χατζηιωάννου.

«Νοθεία», «διαφθορά» και… πέντε κατομμύρια

Ο κ. Χατζηιωάννου είχε προσπαθήσει από τον Μάιο να πείσει το Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας να ακυρώσει τη συμφωνία, τονίζοντας τότε ότι σε διαφορετική περίπτωση η εταιρεία θα αντιμετώπιζε προβλήματα ρευστότητας «περί τον Αύγουστο».

Η πρότασή του εν τέλει καταψηφίστηκε από το 57% των μετόχων, ενώ ο ίδιος έκανε λόγο για νοθεία.

«Το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας αποτελεί νοθεία, καθώς τουλάχιστον το 15% των μετοχών της easyJet βρίσκεται στην κατοχή τριών “αχυρανθρώπων” που ελέγχονται από την Airbus και άρα έχουν λόγο να μεροληπτήσουν υπέρ της Airbus και κανονικά δεν θα έπρεπε να συμμετέχουν στην ψηφοφορία», είχε δηλώσει μετά το τέλος της ψηφοφορίας.

Είχε επισημάνει ότι αν οι 60 εκατομμύρια μετοχές, που κατά τον ίδιο ελέγχονται από την Airbus, είχαν αφαιρεθεί από τη διαδικασία η πρόταση του θα είχε υπερψηφιστεί.

«Δεν θα σταματήσουμε να προσπαθούμε, θα αποκαλύψουμε αυτούς τους “αχυρανθρώπους” και θα αποδείξουμε ότι αυτές οι μετοχές δεν θα έπρεπε να συνυπολογίζονται, σύμφωνα πάντα με όσα υπαγορεύουν οι κανόνες για τις εισηγμένες εταιρείες στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου», είχε τονίσει τότε.

Εδώ πρέπει να σημειωθεί ότι στις αρχές του έτους η Airbus πλήρωσε πρόστιμο τριών δισεκατομμυρίων δολαρίων μετά την παραδοχή της ότι δωροδοκούσε στελέχη αεροπορικών εταιρειών και κρατικών φορέων σε 20 χώρες για να κλείνει συμφωνίες.

Οι αρχές μάλιστα είχαν χαρακτηρίσει την ποινή ως τη «μεγαλύτερη όλων των εποχών» για επιχειρηματικό όμιλο.

Ο κ. Χατζηιωάννου, στην τότε ανακοίνωσή του, είχε αναφερθεί και σε ένα «κρυφό δείπνο» το οποίο -όπως υποστηρίζει- είχε πραγματοποιηθεί το 2016 μεταξύ στελεχών της easyJet και της Airbus στη Λουκέρνη.

«Μπορώ να αποκαλύψω τώρα ότι η Κάρολιν ΜακΚόλ, o Αντριου Φίντλεϊ και ο Γουόρικ Μπρέιντι (όλοι τους στελέχη της easyJet εκείνο το διάστημα) παρευρέθηκαν σε κρυφό δείπνο με τον Μαρκ Μπόναρτ (σ.σ.: δικηγόρο στην Ελβετία) στο ξενοδοχείο Schweizerhof στη Λουκέρνη στις 17 Νοεμβρίου 2016. Επίσης γνωρίζουμε ότι ο ελληνικής καταγωγής Κίμων Σωτηρόπουλος, στέλεχος της Airbus, ήταν επίσης παρών στο κρυφό δείπνο. Εάν αποδειχθεί ότι η συμφωνία με την Airbus είχε βασισθεί σε παράνομες δωροδοκίες, τότε μπορεί να ακυρωθεί το συμβόλαιο και να υποβληθεί αγωγή κατά της Airbus για αποζημίωση, αυξάνοντας με αυτό τον τρόπο και την αξία των μετοχών μας», είχε επισημάνει ο κ. Χατζηιωάννου.

Στην προσπάθειά του να αποδείξει τους ισχυρισμούς του ο Ελληνοκύπριος επιχειρηματίας είχε μάλιστα προσφέρει αμοιβή 5,5 εκατομμυρίων ευρώ (5 εκατομμύρια λιρών) σε όποιον μπορούσε να παρέχει πληροφορίες που θα οδηγούσαν στην ακύρωση της συμφωνίας.

easyJet
«Μαζί με άλλες οι αεροπορικές εταιρείες, η easyJet πρέπει να κοιτάξει προς το καλοκαίρι του 2021 για μία μερική ανάκαμψη της ζήτησης», αναφέρει στους Financial Times ο αναλυτής Ντάνιελ Ροέσκα. «Αν δεν γίνει αυτό η εταιρεία θα αντιμετωπίσει μία υπαρξιακή απειλή». © Shutterstock

Αβεβαιότητα για το μέλλον της easyJet

Η easyJet όπως και πολλές αεροπορικές εταιρείες, ήταν αισιόδοξη για το φετινό καλοκαίρι θεωρώντας ότι η ανάκαμψη θα ερχόταν. Τον Ιούλιο τα αεροπλάνα της πέταξαν στο 24% της πληρότητάς τους, αλλά τον Αύγουστο η πληρότητα αυξήθηκε πάνω από το 50%.

Η ζήτηση μειώθηκε τον Σεπτέμβριο και η εταιρεία υπολογίζει ότι τα αεροπλάνα της θα πετάξουν με πληρότητα 38% στο τέταρτο τρίμηνο του έτους.

Οι προβλέψεις, όμως, για το πρώτο τρίμηνο του 2021 δεν αφήνουν χώρο για μεγάλη αισιοδοξία στην εταιρεία. «Βάσει των ταξιδιωτικών περιορισμών που ισχύουν αυτή τη στιγμή περιμένουμε πληρότητα 25% το πρώτο τρίμηνο του 2021, αλλά διατηρούμε την ευελιξία να αυξήσουμε την πληρότητα γρήγορα όταν δούμε τα επίπεδα της ζήτησης και των κρατήσεων να επιστρέψουν στα επίπεδα των προηγούμενων χρόνων», τόνισε ο Λούντγκρεν.

Η ζήτηση για διακοπές αναψυχής βίωσε μία μικρή ανάκαμψη το καλοκαίρι, αλλά η επιβολή νεών ταξιδιωτικών προορισμών από πολλές ευρωπαϊκές χώρες το φθινόπωρο γρήγορα αντέστρεψε το κλίμα.

Η εταιρεία βρίσκεται σε συνομιλίες με σωματεία εργαζομένων στο Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γερμανία, τη Πορτογαλία και την Ελβετία. Η easyJet σχεδιάζει μείωση προσωπικού της τάξης του 30% και όπως αναφέρει οι συνομιλίες με τα σωματεία ήταν «παραγωγικές».

Μέσα από τις περικοπές και με την αύξηση της χρηματοδότησης που μπορεί να αντλήσει από τις αγορές, η διοίκηση της εταιρείας εκτιμά ότι θα έχει αρκετή ρευστότητα για να αντέξει τους «χειμερινούς μήνες». Αν χρειαστεί υπάρχει πάντα η δυνατότητα για πώληση αεροσκαφών αναφέρει ο Λουντγκρεν.

«Μαζί με άλλες οι αεροπορικές εταιρείες, η easyJet πρέπει να κοιτάξει προς το καλοκαίρι του 2021 για μία μερική ανάκαμψη της ζήτησης», αναφέρει στους Financial Times ο αναλυτής Ντάνιελ Ροέσκα. «Αν δεν γίνει αυτό η εταιρεία θα αντιμετωπίσει μία υπαρξιακή απειλή».

Renova Deco
Smart Booking Title
Smart Booking

Explore More