Οκτώ τρόποι με τους οποίους θα αλλάξουν τα ταξίδια μετά την πανδημία
Photo Credits: Shutterstock

Οκτώ τρόποι με τους οποίους θα αλλάξουν τα ταξίδια μετά την πανδημία

[rt_reading_time postfix="minutes" postfix_singular="minute"] read
Share it:

Το National Geographic δημιούργησε ένα αφιέρωμα με «προβλέψεις» ειδικών του ταξιδιωτικού κλάδου, για το πως θα είναι τα ταξίδια μετά την πανδημία.

Καθώς τα κρούσματα COVID-19 αυξάνονται σε αρκετές χώρες παγκοσμίως, εκατομμύρια άνθρωποι αναγκάζονται – ή επιλέγουν – να παραμείνουν στα σπίτια τους, με το σενάριο της πραγματοποίησης κάποιας διεθνής πτήσης να φαντάζει – ακόμη και σήμερα – αρκετά μακρινό.

Το για πόσο καιρό θα συνεχιστεί αυτή η κατάσταση παραμένει ακόμη άγνωστο. Η πανδημία «αποδεκάτισε» την παγκόσμια ταξιδιωτική «βιομηχανία» των οκτώ τρισεκατομμυρίων δολαρίων σε μια νύχτα. « Οι βασικοί πυλώνες των παγκόσμιων ταξιδιών του 21ου αιώνα – τα ανοικτά σύνορα, οι ανοικτοί προορισμοί και τα ταξίδι χωρίς βίζα – δεν θα “επιστρέψουν” βραχυπρόθεσμα ή ακόμη και μακροπρόθεσμα», αναφέρει η Ελίζαμπεθ Μπέκερ, συγγραφέας του «The Exploding Business of Travel and Tourism».

Διακοπές στην εποχή του COVID-19
Η πανδημία «αποδεκάτισε» την παγκόσμια ταξιδιωτική βιομηχανία των οκτώ τρισεκατομμυρίων δολαρίων. © Shutterstock

Τι σημαίνει αυτό για το μέλλον των ταξιδιών; Παρά την παγκόσμια αναταραχή, οι ειδικοί είναι αισιόδοξοι. Ο Μπρούς Πουν, συγγραφέας του «Unlearn: The Year the Earth Stood Still» και ιδρυτής της ταξιδιωτικής εταιρείας G Adventures, λέει ότι όχι μόνο θα ταξιδέψουμε ξανά, αλλά «θα το κάνουμε καλύτερα».

«Πιστεύω ακόμη ότι το ταξίδι μπορεί να γίνει ο μεγαλύτερος “διανομέας” πλούτου που έχει δει ποτέ ο κόσμος. Αυτή η παύση μας δίνει το χρόνο που χρειαζόμαστε για να σκεφτούμε πως μπορούμε να ταξιδεύουμε πιο συνειδητά», τονίζει.

Από μια ανανεωμένη «δέσμευση» για αειφόρο τουρισμό έως δημιουργικούς τρόπους για ταξίδια από το σπίτι, ακολουθούν οκτώ τρόποι με τους οποίους οι ειδικοί του κλάδου πιστεύουν ότι θα μεταβληθούν τα ταξίδια.

Η βιωσιμότητα θα είναι η κινητήρια δύναμη

Μια θετική εξέλιξη από την πανδημία; Οι καταναλωτές εντείνουν τις προσπάθειες τους για την επίτευξη αειφορίας. Ο Μπέκερ προβλέπει ότι οι ταξιδιώτες θα αναλάβουν τον ρόλο των «ευαισθητοποιημένων πολιτών» απαιτώντας υπεύθυνες ταξιδιωτικές πολιτικές.

Η ταξιδιωτική «βιομηχανία» θα ανταποκριθεί με ενεργά μέτρα, βάζοντας σε προτεραιότητα έναν «υγιή κόσμο» έναντι της επίτευξης κέρδους. «Μην εκπλαγείτε εάν οι χώρες επιβάλουν “ημέρες χωρίς πτήσεις” και άλλα μέτρα για τον έλεγχο της κλιματικής αλλαγής», προσθέτει.

Τα ταξίδια δεν θα «αποκλείουν» κανέναν

Το κίνημα «Black Lives Matter» έφερε στο φως το ζήτημα της «εκπροσώπησης» σε όλους τους κλάδους, συμπεριλαμβανομένου και του ταξιδιωτικού. Αυτό έχει ήδη καθυστερήσει, λέει η Σάρα Γκρίβς-Γκάμπαντον. Η βραβευμένη δημοσιογράφος και τηλεοπτική «οικοδεσπότης» ελπίζει ότι ο κλάδος βαδίζει προς μια ουσιαστική αλλαγή, όμως ανησυχεί για το ότι οποιαδήποτε αλλαγή μπορεί να είναι τελικά βραχυπρόθεσμη.

«Όταν η πανδημία αποτελέσει παρελθόν και τα hastags δεν είναι πλέον δημοφιλή, θα εξακολουθούν να είναι πρόθυμοι όσοι διατηρούν τα ηνία της τουριστικής «βιομηχανίας» να προσελκύσουν και να εξυπηρετήσουν τους έγχρωμους ταξιδιώτες;» διερωτάται. «Είμαι συγκρατημένα αισιόδοξη αλλά όχι απόλυτα πεπεισμένη».

Η Μαρτινικ Λούις, πρόεδρος της Black Travel Alliance, είναι αισιόδοξη ότι η βιομηχανία κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση. Σημειώνει ότι οι εταιρείες – επιτέλους – αντιμετωπίζουν τις ανάγκες διαφορετικών πελατών. «Για πρώτη φορά σκέφτονται τι περνάει μια τρανς γυναίκα όχι μόνο όταν επιλέγει ποια τουαλέτα θα χρησιμοποιήσει σε κάποιο εστιατόριο, αλλά και όταν κάνει check in σε κάποιο ξενοδοχείο και η ταυτότητα της δείχνει κάποιο διαφορετικό άτομο», τόνισε η Λούις.

Ρατσιστικό παγκάκι στο Κέιπ Τάουν
Ο τουριστικός κλάδος δεν θα αποκλείει πλέον κανέναν. © Shutterstock

«Τώρα, plus-size ταξιδιώτες που θέλουν να κάνουν σέρφινγκ και καταδύσεις αλλά δεν μπορούν, επειδή δεν υπάρχουν στολές στο μέγεθος τους και οι τυφλοί ταξιδιώτες που θέλουν να πραγματοποιήσουν περιηγήσεις και extreme sports “λαμβάνονται υπόψη”».

Οι μικρές κοινότητες θα παίξουν μεγαλύτερο ρόλο

Οι ταξιδιώτες μπορούν «να κάνουν τη διαφορά» σε μικρές πόλεις που αντιμετώπιζαν ήδη οικονομικές δυσκολίες πριν από την πανδημία. Η Καζ Μέικπις, η οποία έχει δημιουργήσει το Y Travel Blog μαζί με το σύζυγο της, αναφέρει ότι αυτή και η οικογένεια της ταξίδευαν σε λιγότερο γνωστές περιοχές. Τώρα στηρίζει αυτά τα μέρη συχνάζοντας σε τοπικές επιχειρήσεις και κάνοντας δωρεές σε μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς.

Η Κέιτ Νιούμαν από το Travel For Difference προτρέπει τους ταξιδιώτες να «επικεντρωθούν» στον παγκόσμιο νότο ή στις αναπτυσσόμενες χώρες που εξαρτώνται από τον τουρισμό. «Πρέπει να διαφοροποιήσουμε τις τοποθεσίες μας για να αποφύγουμε τον μαζικό τουρισμό και να επικεντρωθούμε σε μέρη που πραγματικά μας χρειάζονται», τονίζει. «Το να βλέπουμε τόσες πολλές κοινότητες να υποφέρουν κατά τη διάρκεια του COVID-19 έφερε στο φως αυτό το ζήτημα».

Η ποιότητα θα είναι πιο σημαντική από την ποσότητα

Οι ταξιδιώτες που διανύουν μεγάλες αποστάσεις δίνουν πλέον περισσότερη σημασία στις ταξιδιωτικές τους επιλογές. «O COVID-19 μου επέτρεψε να σκεφτώ πώς και γιατί ταξιδεύω», λέει ο Ερικ Πρίνς, ο άνθρωπος «πίσω» από το The Minority Nomad. «Μου έδωσε την ελευθερία να εξερευνήσω ταξιδιωτικά πρότζεκτ με πάθος αντί να επικεντρώνομαι στα χρήματα».

Τροχόσπιτο σε μια τοποθεσία άγριας ομορφιάς
Η ποιότητα θα υπερισχύσει της ποσότητας στον τουριστικό κλάδο. © Shutterstock

Η Εουλάντα Οσαγκιέντε, από το Hey Dip Your Toes In, κάνει ένα «διάλειμμα» από τα διεθνή ταξίδια, αντιλαμβανόμενη ότι αυτά αποτελούν ένα προνόμιο που πολλοί θεωρούσαν δεδομένο. «Τα προνόμια έρχονται σε διαφορετικές μορφές και το γεγονός ότι αναγνωρίσαμε όσα σχετίζονται με τα ταξίδια μας έκανε να σκεφτούμε να ταξιδεύουμε πιο στοχευμένα και λιγότερο συχνά – αν ποτέ ο κόσμος επιστρέψει στην προ COVID πραγματικότητα».

Τα οδικά ταξίδια θα ξεκινήσουν με «υψηλές ταχύτητες»

Για πολλούς, τα οδικά ταξίδια ίσως είναι η μόνη εφικτή ταξιδιωτική επιλογή αυτήν τη στιγμή και οι «λάτρεις» των αεροπορικών πτήσεων, όπως ο Γκάμπι Μπέκγουορθ από το Packs Light, αρχίζουν να «μαρσάρουν». Η οδήγηση πέρα από τα σύνορα μπορεί να είναι εξίσου συναρπαστική με μια πτήση στο εξωτερικό.

«Το road-tripping μου έδειξε ότι ο πυρήνας του ταξιδιού –  η περιέργεια, “έκθεση” σε κάτι καινούργιο και η ονειροπόληση – είναι μια αντίληψη και όχι ένας προορισμός», ανέφερε ο Μπέκγουορθ.

Οι ταξιδιωτικοί σύμβουλοι θα γίνουν απαραίτητοι

Η συντάκτης για θέματα βιωσιμότητας του Conde Nast Traveler, Τζούλιετ Κίνσμαν, προβλέπει τη μετάβαση στις ταξιδιωτικές κρατήσεις μέσω πρακτόρων και «καθιερωμένων» operator, σημειώνοντας τις πολύτιμες γνώσεις τους και τις σχέσεις τους με την ταξιδιωτική «βιομηχανία».

«Νομίζω ότι αυτό που μας έδειξε και μας δίδαξε το 2020 είναι ότι η εξειδίκευση και η οικονομική προστασία των κρατήσεων μέσω ταξιδιωτικών πρακτόρων συχνά είναι πιο σημαντική από  το ποσό που πληρώνετε σε προμήθεια», τονίζει. Επιπλέον, ελπίζει ότι οι καταναλωτές θα στραφούν σε πράκτορες που ειδικεύονται σε περιβαλλοντικά ζητήματα.

«Ταξίδια» πιο κοντά στο σπίτι

Πολλοί – εν μέσω πανδημίας –  ανακαλύπτουν τα οφέλη του ταξιδιού ακόμη και… στο σπίτι. Η μπλόγκερ Τζέσι Φέστα, συνήθως πραγματοποιούσε κάποιο ταξίδι στο εξωτερικό μια φορά το μήνα. Αυτές τις μέρες, διαδικτυακά μαθήματα παραδοσιακής μαγειρικής, παιχνίδια και εικονικές εμπειρίες τη βοηθούν «να διατηρεί την αίσθηση του ταξιδιού ζωντανή». Η ανταλλαγή καρτ-ποστάλ με την εκτεταμένη ταξιδιωτική κοινότητα της είναι «ένας άλλος όμορφος τρόπος να βιώσετε το ταξίδι ξανά, με ασφάλεια», τονίζει.

«Οταν συγκρίνουμε τα πάντα με το να βρισκόμαστε κλειδωμένοι επ’ αόριστον στους προσωπικούς μας πύργους, μια βόλτα στο πάρκο μπορεί να μοιάζει σαν ταξίδι», αναφέρει. «Τώρα οι άνθρωποι είναι “πρόθυμοι” να δουν τη μαγεία σε ένα γεύμα στο αίθριο σε ένα εστιατόριο στον δρόμο».

Ο προγραμματισμός ταξιδιών θα γίνει και πάλι μια ευχάριστη διαδικασία

Η δύσκολη περίοδος που διανύουμε μας υπενθυμίζει ότι το ταξίδι είναι σημαντικό για την ενίσχυση της ψυχικής υγείας και της προσωπικής ανάπτυξης. Υπάρχουν και έρευνες που το επαληθεύουν. Ερευνα του 2013 σε 483 ενήλικες από τις ΗΠΑ διαπίστωσε ότι τα ταξίδια βελτιώνουν την ενσυναίσθηση, την ενέργεια, την προσοχή και την συγκέντρωση.

Ο προγραμματισμός ενός ταξιδιού είναι εξίσου αποτελεσματικός – μια μελέτη του 2014 έδειξε ότι η ανυπομονησία για κάποιο ταξίδι αυξάνει σημαντικά τα επίπεδα ευτυχίας, περισσότερο από κάποια επικείμενη καταναλωτική αγορά.

Ζευγάρι ενώ ταξιδεύει

Οι Τζοάνα Πεν μπορεί να «πιστοποιήσει» τα θεραπευτικά οφέλη και των δύο. Η συγγραφέας και ραδιοφωνική παραγωγός πίσω από το The Creative Penn and Books and Travel, ταξιδεύει συνήθως για να κάνει έρευνα για τα βιβλία της. «Για μένα η ζωή της συγγραφέως σχετίζεται με όλα όσα έμαθα καθώς ταξίδευα», ανέφερε στο πρόσφατη εκπομπή της.

Η μελέτη χαρτών και ο καθορισμός κάποιας διαδρομής την κάνει να νιώθει σαν να εργάζεται για έναν πραγματικό στόχο. «Μπορώ να επεκτείνω το “comfort zone” μου χωρίς υπερβολικό άγχος, ειδικά αν δεχτώ ότι τα σχέδια μου μπορούν τελικά να ακυρωθούν», κατέληξε.

Renova Deco
Smart Booking Title
Smart Booking

Explore More