Tο μέλλον της Airbnb
Photo Credits: Shutterstock

Tο μέλλον της Airbnb

[rt_reading_time postfix="minutes" postfix_singular="minute"] read
Share it:

Οι παγκόσμιοι ταξιδιωτικοί περιορισμοί «συμπίεσαν» κάθε πτυχή του ταξιδιωτικού κλάδου, συμπεριλαμβανομένων και των ενοικιάσεων τουριστικών καταλυμάτων. Σε όλες τις πλατφόρμες βραχυπρόθεσμων μισθώσεων τύπου Airbnb, η πληρότητα μειώθηκε σχεδόν κατά το ήμισυ στη διάρκεια της περιόδου από τα μέσα Μαρτίου έως και το τέλος Ιουνίου, σε περίπου 33 έως 36%, ανάλογα με το μέγεθος της ενοικίασης (το αντίστοιχο ποσοστό για τα ξενοδοχεία ανήλθε σε 17,5%).

Ο μεγαλύτερος «παίκτης» στη βραχυπρόθεσμη αγορά ενοικίασης, με περισσότερες από επτά εκατομμύρια καταχωρήσεις σε περισσότερες από 220 χώρες, δεν είναι άλλος από την Airbnb. Με την πάροδο του χρόνου, η «ανεξέλεγκτη» ανάπτυξη της εταιρείας και η έλλειψη διαφάνειας την έχουν καταστήσει «στόχο» για πολλούς.

Κατηγορείται για πληθώρα διαφορετικών ζητημάτων, από την «τροφοδότηση» του υπερτουρισμού και τη μετατροπή παραδοσιακών γειτονιών σε τουριστικές ζώνες έως και τη διοργάνωση πάρτι, παρά τους περιορισμούς που έχουν επιβληθεί σε τέτοιου είδους εκδηλώσεις εξαιτίας της πανδημίας του COVID-19.

Αφού απέλυσε το ένα τρίτο του εργατικού της προσωπικού την άνοιξη, η Airbnb «εγκατέλειψε» κάποιες από τις νέες παροχές της, όπως οι μεταφορές και η ψυχαγωγία, για να επικεντρωθεί στη βασική της «δύναμη»: τα καταλύματα.

Κλειδιά με μπρελόκ της Airbnb
H Airbnb «επικεντρώνεται» στην ενοικίαση καταλυμάτων. © Shutterstock

Καθώς η Airbnb ετοιμάζεται να μπει στο χρηματιστήριο – παρά την πανδημία –, ο συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Μπράιαν Τσέσκι, καθώς και άλλοι εμπειρογνώμονες της αγοράς ακινήτων, μιλούν στους New York Times σχετικά με μερικές από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η εταιρεία και τους τρόπους με τους οποίους μπορεί να αλλάξει ολόκληρο τον ταξιδιωτικό κλάδο.

«Διαβίωση εναντίον διακοπών»

Η Airbnb «εισήγαγε» την ιδιωτικότητα και τη δυνατότητα ελέγχου του περιβάλλοντος από τους ίδιους τους επισκέπτες – συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας να έχουν τη δική τους κουζίνα αντί να «διακινδυνεύουν» σε εστιατόρια – ως βασικά προστατευτικά μέτρα κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Καθιέρωσε νέες οδηγίες καθαρισμού, ενώ υποστήριξε ότι έως τα τέλη Αυγούστου περισσότερες από ένα εκατομμύρια καταχωρήσεις απέκτησαν την πιστοποίηση «Enhanced Clean», η οποία περιλαμβάνει εκπαίδευση σε νέα πρωτόκολλα που καθορίζουν τι πρέπει να απολυμανθεί και ποιος είναι ο κατάλληλος τρόπος για να γίνει.

Οι νέες διαδικασίες απαιτούν 45 λεπτά καθάρισμα ανά δωμάτιο, ενώ ορισμένες καταχωρήσεις εγγυώνται ένα κενό διάστημα 72 ωρών πριν από το check in.

Ανδρας καθαρίζει δωμάτιο
 H Airbnb εισήγαγε νέα «πρωτόκολλα» καθαρισμού. © Shutterstock

H εταιρεία αναφέρει ότι οι προσφορές της ευθυγραμμίζονται απόλυτα με τον τρόπο που οι άνθρωποι θέλουν πλέον να ταξιδέψουν, σε οικογενειακά γκρουπ και ομάδες φίλων και σε πιο αραιοκατοικημένους προορισμούς.

Στο Σαββατοκύριακο του Labour Day (σ.σ.: αμερικανική αργία), τo 30% των κρατήσεων – διπλάσιο ποσοστό σε σχέση με πέρσι – αφορούσε απομακρυσμένες περιοχές. Οι κρατήσεις σε αστικές περιοχές παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα.

«Παρατηρούμε δυσδιάκριτα όρια ανάμεσα στα ταξίδια και τη διαβίωση», αναφέρει ο Τσέσκι. «Πριν την πανδημία, ζούσατε κάπου για περίπου 50 ή 51 εβδομάδες το χρόνο και αν ήσασταν τυχεροί, κάνατε διακοπές μία ή δύο φορές τον χρόνο. Τώρα, η πανδημία αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι θέλουν να εργάζονται, να ταξιδεύουν και να ζουν». Ανάμεσα στις νέες τάσεις βρίσκονται τα σχολεία εξ’ αποστάσεως και ο «εργασιακός τουρισμός». «Οι άνθρωποι ζουν πλέον με διαφορετικό τρόπο και οπουδήποτε», καταλήγει ο Τσέμσκι.

Γυναίκα που εργάζεται στις διακοπές της
Ο τουριστικός κλάδος επενδύει στους «ταξιδιώτες-τουρίστες». © Shutterstock

Το αν το ταξίδι θα μετατραπεί πραγματικά σε μία «νομαδική διαδικασία» μένει να φανεί το επόμενο διάστημα, πάντως η μέση διάρκεια διαμονής αυξήθηκε κατά 58% από την 1η Μαΐου, ενώ οι φθινοπωρινές κρατήσεις είναι πιο αυξημένες από ποτέ, σύμφωνα με την AirDNA.

Υπερτουρισμός, αυξημένα ενοίκια και έλλειψη διαμερισμάτων

Πόλεις σε ολόκληρο τον κόσμο, από τη Βαρκελώνη έως το Βανκούβερ, προσπαθούν να περιορίσουν τις δραστηριότητες της Airbnb και άλλων εταιρειών βραχυπρόθεσμης ενοικίασης, πολλές από τις οποίες κατηγορούνται ότι ευθύνονται για την «ερήμωση» γειτονιών, καθώς οι επαγγελματίας του real estate έλαβαν «πακέτα» μακροχρόνιων μισθώσεων, για να εκμεταλλευτούν τα καταλύματα με πιο επικερδείς βραχυπρόθεσμες ενοικιάσεις.

«Μπορείτε να κερδίσετε περισσότερα ενοικιάζοντας διαμερίσματα και σπίτια μέσω της Airbnb από ότι όταν τα ενοικιάζεται σε ντόπιους», τόνισε ο Ντέιβιντ Γουότσμουθ, αναπληρωτής καθηγητής στη σχολή Πολεοδομίας του πανεπιστημίου McGill στο Μόντρεαλ. «Αυτό που συνέβη στις πλατφόρμες τους είναι ότι η πραγματική “κοινή χρήση” σπιτιών είναι μέρος της δραστηριότητας. Αυτό κυριαρχείται από εμπορικά συμφέροντα», πρόσθεσε.

Ερευνα που δημοσιεύθηκε στο Harvard Business Review, διαπίστωσε ότι καθώς οι καταχωρήσεις αυξάνονται σε κάποια πόλη, αντίστοιχα αυξάνονται και οι τιμές των ενοικίων. Παράλληλα, ανάλυση από το αμερικανικό Ινστιτούτο Οικονομικής Πολιτικής, διαπίστωσε ότι το κόστος για τις τοπικές κοινότητες που έχουν καταχωρήσεις της Airbnb είναι συνήθως μεγαλύτερο από τα οφέλη.

«Το πρόβλημα του υπερτουρισμού υπήρχε εδώ και αρκετό καιρό», δήλωσε ο Μακαράντ Μόντι, επίκουρος καθηγητής μάρκετινγκ στο School of Hospitality Administration του πανεπιστημίου της Βοστόνης.

«Η Airbnb ήρθε και το έκανε χειρότερο. Θεωρήθηκε ως ένα “κακό” που έπρεπε να αντιμετωπιστεί, όμως υπήρχαν βαθύτερα κοινωνικά και οικονομικά ζητήματα. Η Airbnb είναι απλά η προσφορά. Όμως η ζήτηση έχει αυξηθεί πάρα πολύ», πρόσθεσε.

Μεγάλος αιρθμός τουριστών στην Αθήνα
Η Airbnb κατηγορείται ότι επιδείνωσε το πρόβλημα του υπερτουρισμού. © Shutterstock

Μέχρι το 2019, η άνοδος της «μεσαίας τάξης» παγκοσμίως συνέβαλε στην επέκταση του τουρισμού πάνω από τον ρυθμό ανάπτυξης της παγκόσμιας οικονομίας για εννέα συνεχόμενα χρόνια, σύμφωνα με το World Travel and Tourism Council. Στην Airbnb, πολλοί ταξιδιώτες βρήκαν προσιτά καταλύματα που τους επέτρεπαν να μείνουν σε γειτονιές και όχι επιχειρηματικά κέντρα.

Τώρα που η πανδημία είναι ο απόλυτος «ρυθμιστής» του τουριστικού κλάδου, ο κ. Τσέσκι πιστεύει ότι τα ταξίδια έχουν «απλωθεί» σε πολλούς περισσότερους τουριστικούς προορισμούς. «Είναι κάπως σαν να εξαργυρώνουμε το όραμα μας. Αυτό που μου αρέσει είναι να μπορώ να βοηθήσω τη διάδοση των ταξιδιών σε όσο το δυνατόν περισσότερες κοινότητες και όχι να επικεντρώνομαι σε ένα μέρος».

Οι τουριστικοί προορισμοί προσπαθούν να επιτύχουν μια πιο βιώσιμη τουριστική ανάκαμψη. Στην Ευρώπη, πόλεις όπως η Λισσαβόνα και το Δουβλίνο αγοράζουν εκμισθώσεις ή αναγκάζουν τους ιδιοκτήτες να πραγματοποιήσουν μακροχρόνιες ενοικιάσεις, σε μια προσπάθεια να διασφαλίσουν ότι, όταν ο τουρισμός επιστρέψει, δεν θα τους «κατακλύσει» ξανά.

Το περασμένο καλοκαίρι, το νησί της Χαβάης «Οάχου» θέσπισε νόμο για τον περιορισμό των ενοικιάσεων χωρίς άδειες, ο οποίος εφαρμόστηκε με την επιβολή προστίμων.

Πέρυσι, το Λος Άντζελες περιόρισε τις ενοικιάσεις σε ιδιόκτητα ακίνητα που είναι εγγεγραμμένα στον «αστικό ιστό», αν και παραμένουν ακόμη πολλές παράνομες μονάδες, σύμφωνα με τους Los Angeles Times.

Σε απάντηση της, η Airbnb «λάνσαρε» το City Portal, το οποίο θα επιτρέπει στις κυβερνήσεις να εντοπίζουν ευκολότερα καταχωρήσεις που δεν συμμορφώνονται με τους τοπικούς κανονισμούς.

Η εταιρεία ισχυρίζεται ότι δεν έχει χάσει μεγάλο αριθμό καταχωρήσεων. Σύμφωνα με το AllTheRooms Analytics, μεταξύ των δημοφιλών πόλεων της Ευρώπης, μόνο η Ρώμη και η Λισσαβόνα έχουν μειώσει τις καταχωρήσεις, περίπου κατά 2.000 η καθεμία.

Όμως, το αποτέλεσμα των νέων περιορισμών ενδέχεται να γίνει ορατό στο μέλλον, απειλώντας το ισχυρό «χαρτοφυλάκιο» της εταιρείας. «Σε μια πλατφόρμα όπως η Airbnb, δεν ανησυχούν μόνο για τη ζήτηση, αλλά και για την προσφορά», λέει ο Μόντι. Σημειώνει επίσης ότι οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί μπορεί να πείσουν πολλούς ενοικιαστές να βάλουν τα καταλύματα τους σε μακροχρόνια μίσθωση, συρρικνώνοντας το μέγεθος της πλατφόρμας και «κλονίζοντας» την εμπιστοσύνη των επενδυτών.

«Όταν ζείτε ανάμεσα από επιχειρηματικά κεφάλαια, το κέρδος δεν είναι τόσο σημαντικό όσο η ανάπτυξη. Οι μέτοχοι θα είναι πολύ λιγότερο υπομονετικοί».

Τα «party houses» αποτελούν παρελθόν

Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η Host Compliance, η οποία παρακολουθεί τη νομική συμμόρφωση των βραχυπρόθεσμων ενοικιάσεων για 350 πόλεις και κομητείες των Ηνωμένων Πολιτειών, δήλωσε ότι οι καταγγελίες για υπερβολική ηχορύπανση από σπίτια που διοργάνωναν πάρτι τριπλασιάστηκαν.

«Πολλοί άνθρωποι παρέμειναν για μεγάλο διάστημα στα σπίτια τους και δεν μπορούσαν να “ξεφύγουν” πραγματοποιώντας κάποιο ταξίδι στην Ευρώπη ή το Κανκούν για να “παρτάρουν”, οπότε πραγματοποιούν βραχυπρόθεσμες ενοικιάσεις σε κοντινή απόσταση από τα σπίτια τους», αναφέρει ο Ούλρικ Μπίνζερ, ιδρυτής και γενικός διευθυντής του Host Compliance.

Συχνά, τα ενοικιαζόμενα διαμερίσματα βρίσκονται σε κατοικημένες γειτονιές, γεγονός που προκαλεί έντονες αντιδράσεις λόγω του θορύβου και της ανησυχίας για τον υγειονομικό κίνδυνο από τις μεγάλες συγκεντρώσεις.

Πάρτι σε σπίτι
Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η Host Compliance, η οποία παρακολουθεί τη νομική συμμόρφωση των βραχυπρόθεσμων ενοικιάσεων για 350 πόλεις και κομητείες των Ηνωμένων Πολιτειών, δήλωσε ότι οι καταγγελίες για υπερβολική ηχορύπανση από σπίτια που διοργάνωναν πάρτι τριπλασιάστηκαν. © Shutterstock

Τα ιδιωτικά πάρτι σε σπίτια αποτέλεσαν «πονοκέφαλο» για τις υγειονομικές αρχές εν μέσω πανδημίας. Τον Αύγουστο, η Airbnb ανακοίνωσε ότι θα αποσύρει τα «party houses» σε ολόκληρο τον κόσμο. Η εταιρεία αναφέρει επίσης ότι το 73% των καταχωρήσεων της απαγορεύουν ήδη τα πάρτι, αν και οι οικοδεσπότες συχνά επιτρέπουν μικρές συγκεντρώσεις όπως πάρτι γενεθλίων. Η χωρητικότητα περιορίζεται τώρα σε 16 άτομα.

«Θέλουμε να κάνουμε τα πάντα για να διατηρήσουμε τον χαρακτήρα των κοινοτήτων και να μην αφήσουμε αυτά τα πάρτι να ξεφύγουν», ανέφερε ο Τσέσκι.

Οι παρατηρητές αναφέρουν ότι είναι πολύ νωρίς για να γνωρίζουν εάν η απαγόρευση λειτουργεί. «Το ζήτημα με τα πάρτι της Airbnb είναι η επιβολή», ανέφερε ο κ. Μπίζνερ. «Είναι σαν να βάζεις την αλεπού να προσέχει το κοτέτσι».

«Δημιουργική ασάφεια» στις χρεώσεις

Στις 14 Σεπτεμβρίου, ένας χρήστης του Twitter έγραψε: «Βρήκα ένα φτηνό Airbnb για 52 δολάρια. Χρέωση καθαρισμού για μια διανυκτέρευση, 125 δολάρια. Ανόητο».

Πρόκειται για ένα πολύ συχνό παράπονο σχετικά με την πλατφόρμα, η οποία προσφέρει «ελκυστικές» τιμές για διανυκτερεύσεις, όμως επιβαρύνει τα τέλη μέχρι οι χρήστες να πραγματοποιήσουν την κράτηση. Οι χρεώσεις για καθαρισμό και εξυπηρέτηση μπορεί να είναι «μέσου επιπέδου» – φτάνοντας από μηδέν έως 25 δολάρια – ή να χρειαστεί ο φιλοξενούμενος να πληρώσει υποχρεωτικές η προαιρετικές χρεώσεις που φτάνουν έως και τα 450 δολάρια ανά κράτηση. Μερικές φορές υπάρχουν επιπλέον φόροι πληρότητας, ενώ σε ορισμένες χώρες, η Airbnb επιβάλει φόρο στα τέλη των υπηρεσιών της.

Σύμφωνα με τη «διάρθρωση τιμολόγησης» της Airbnb, οι οικοδεσπότες πληρώνουν στην εταιρεία το 3% του συνόλου των κρατήσεων, που περιλαμβάνουν την τιμή ανά διανυκτέρευση συν τυχόν χρεώσεις καθαρισμού και τέλη για επιπλέον επισκέπτες.

Οι περισσότεροι επισκέπτες χρεώνονται με τέλη υπηρεσιών κάτω του 14,2% του συνολικού αριθμού κρατήσεων, χρήματα τα οποία πηγαίνουν επίσης στην Airbnb. Εάν οι οικοδεσπότες επιλέξουν να καλύψουν ολόκληρο το τέλος, συνήθως πληρώνουν 14 έως 16% επιπλέον στην εταιρεία.

Η εφαρμογή της Airbnb
H Airbnb δήλωσε ότι στοχεύει να εισαγάγει φέτος έναν «επανασχεδιασμό» στη διάταξη των τιμών. © Shutterstock

Η εταιρεία εισήγαγε μια νέα πολιτική ακυρώσεων εν μέσω πανδημίας, προκειμένου να αμβλύνει τα ζητήματα μεταβλητότητας και έλλειψης διαφάνειας. Σύμφωνα με αυτήν την πολιτική, οι ταξιδιώτες που είχαν κάνει κρατήσεις έως τις 14 Μαρτίου, μπορούσαν να τις ακυρώσουν χωρίς να χρειαστεί να πληρώσουν ακυρωτικά τέλη, ακόμη και αν ήταν στην «περίοδο ποινής» – σύμφωνα με το συμφωνητικό ενοικίασης τους.

Παράλληλα, η Airbnb δήλωσε ότι στοχεύει να εισαγάγει φέτος έναν «επανασχεδιασμό» στη διάταξη των τιμών. «Προσπαθούμε να συνεργαστούμε με οικοδεσπότες για να δημιουργήσουμε σαφή πρότυπα και να αλλάξουμε τη γραμμή αναζήτησης, οπότε αν κάποιος έχει υψηλότερα τέλη καθαρισμού, αυτό θα επηρεάζει την τοποθέτηση του στα αποτελέσματα αναζήτησης», δήλωσε ο Τσέσκι.

Ρατσιστικά ζητήματα

Τέσσερα χρόνια πριν ο Τζορτζ Φλόιντ δολοφονηθεί από αστυνομικό στη Μινεάπολη, η εμφάνιση του hastag #AirbnbWhileBlack, επέστησε την προσοχή σε μια σειρά ρατσιστικών περιστατικών που οι χρήστες δήλωναν ότι συνέβησαν σε ενοικιαζόμενα σπίτια.

Μερικοί έγχρωμοι ενοικιαστές κατηγορήθηκαν από γείτονες ότι ήταν κλέφτες, άλλοι είδαν τις κρατήσεις τους να ακυρώνονται από ρατσιστές οικοδεσπότες, ενώ ακολούθησαν παράπονα μουσουλμάνων, τρανσέξουαλ και άλλων μειονοτικών ομάδων.

Η Airbnb εργάζεται για να εξαλείψει τις διακρίσεις στην πλατφόρμα της, κρύβοντας τις φωτογραφίες προφίλ των επισκεπτών έως ότου επιβεβαιωθεί η κράτηση, προσλαμβάνοντας ειδικούς για τον έλεγχο της πλατφόρμας και δημιουργώντας «δίκτυο αναφοράς παραπόνων» για τον εντοπισμό καταχωρίσεων που δεν συμμορφώνονται με την πολιτική κατά των διακρίσεων. Η εταιρεία έχει αφαιρέσει 1,3 εκατομμύρια παραβάτες.

Αυτό το μήνα, η Airbnb σχεδιάζει να ξεκινήσει το Project Lighthouse, μια ερευνητική πρωτοβουλία που στοχεύει στη «μέτρηση» των προκαταλήψεων με βάση τα ονόματα και τις φωτογραφίες, για να προσδιορίσει πού και πότε υπάρχει προκατάληψη στην πλατφόρμα, από την κράτηση έως τις κριτικές.

«Είναι πραγματικά δύσκολο να αλλάξεις αυτό που δεν μπορείς να μετρήσεις. Ας ελπίσουμε ότι θα χρησιμοποιήσουμε αυτά τα δεδομένα για να συνεχίσουμε να εξελίσσουμε την πλατφόρμα μας και να μειώνουμε την προκατάληψη», τόνισε ο Τσέσκι.

Τέλος, μέσω της υπάρχουσας υπηρεσίας Open Doors, η Airbnb προσφέρει ένα εναλλακτικό μέρος διαμονής για όσους επισκέπτες θεωρούν ότι έχουν υποστεί διακρίσεις από κάποιον οικοδεσπότη.

Εμπειρίες στη ψηφιακή εποχή

Η Airbnb δεν ενοικιάζει απλά καταλύματα. Μέσω του Airbnb Experiences, προσφέρει μαθήματα παρασκευής τυφλοπόντικα με έναν ιθαγενή μάγειρα στην πόλη του Μεξικό, μια μουσική και πολιτιστική περιοδεία στην Αβάνα με έναν DJ και βόλτες ανάμεσα σε πιγκουίνους με έναν οικολόγο στην Νότια Αφρική.

Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, πολλές από αυτές τις εμπειρίες έγιναν ψηφιακά. Τώρα, μέσω του Zoom, οι ταξιδιώτες μπορούν να επισκεφθούν μια φάρμα διάσωσης ζώων στο Κονέκτικατ από τον καναπέ τους και να συμμετέχουν στη διαδικασία σύνθεσης τραγουδιών στο Νάσβιλ.

Μετά τις απολύσεις της Airbnb, πολλοί αναρωτήθηκαν αν η Airbnb Experience, που φημολογείται εδώ και καιρό ότι είναι ζημιογόνα, θα έκλεινε επίσης. Τον Ιανουάριο, παρείχε 50.000 εμπειρίες σε 1.000 διαφορετικές πόλεις. Κατά τη διάρκεια της πανδημίας όμως, σταμάτησε τη λειτουργία της, για να επιστρέψει τελικά, μεταφέροντας μέρος των πακέτων της ψηφιακά.

Σήμερα, έχει 700 εικονικές εμπειρίες που απέφεραν κέρδη δύο εκατομμυρίων δολαρίων τους τελευταίους πέντε μήνες. Παράλληλα, οι «διά ζώσης» ταξιδιωτικές εμπειρίες έχουν ξαναρχίσει σε περισσότερες από 70 χώρες, με περιορισμούς στα μεγέθη των ομάδων.

«Θα εκπλαγώ αν τις καταργήσουν εντελώς. Δεν θέλουν να είναι απλώς μια εταιρεία ενοικίασης κατοικιών. Το ταξίδι αφορά το να βιώνεις τον προορισμό στο σύνολό του και θέλουν να παίξουν ρόλο σε αυτό», τόνισε ο Μόντι.

«Οι εμπειρίες δέχθηκαν μεγάλο πλήγμα από την κοινωνική αποστασιοποίηση», δήλωσε από την πλευρά του ο Τσέσκι, υποστηρίζοντας ότι η διαδικτυακή μετάβαση ήταν επιτυχής. «Σε έναν κόσμο που δεν υπάρχουν πολλά πράγματα να κάνουμε, πιστεύουμε ότι υπάρχει ένα “παράθυρο” για την Airbnb Experience», κατέληξε.

με πληροφορίες από The New York Times

Renova Deco
Smart Booking Title
Smart Booking

Explore More